Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Hemelgeesten

Beoordeling 0
Foto van een scholier
  • Beschouwing door een scholier
  • 5e klas tto vwo | 855 woorden
  • 2 april 2020
  • nog niet beoordeeld
Cijfer
nog niet beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

Hemelgeesten

Is de abortusboot de hemelgeest van toen?

Engelenmaker: “Iemand die illegale abortussen uitvoerde bij vrouwen die ongewenst zwanger waren.” De titel van het boek, De Engelenmaker, suggereert dat het verhaal over abortus gaat, echter gaat het in het grootste deel van het boek vooral over klonen en geloof. Halverwege het verhaal krijgen we pas echt te maken met abortus. Een abortus is de enige manier om een zwangerschap vroegtijdig te beëindigen. Deze behandeling werd door de abortuswet op 1 november 1984 legaal gemaakt voor vrouwen die langer dan 16 dagen en minder dan 24 weken zwanger zijn.  Hoe is de kijk op deze behandeling door de jaren heen veranderd, en hoe zullen we er in de toekomst naar kijken? Deze vraag wordt uitgebreid behandeld en beantwoord in de rest van deze tekst. 

In het boek De Engelenmaker, wordt goed beschreven hoe een illegale abortus vroeger werd uitgevoerd. Op het moment dat een gewone dokter, in dit geval de oude dr. Hoppe,  nee zei, werd er niet langer verder gekeken, maar gingen ze liever op zoek naar een snellere manier, een illegale manier. In het boek waren het zusters die hiervoor werden opgeroepen. “Ze werden geacht geen vragen te stellen en alleen hun werk te doen”, want “Voor het zwijgen werden ze nog beter betaald dan voor het werk.” Het was vaak niet de keuze van de vrouw zelf, maar eerder haar vader of een vaderfiguur die het voor haar besloot. Net zoals in dit verhaal, waar de abdis voor Lotte besloot dat ze nog niet toe was aan kinderen. Mede daarom werd deze behandeling vaak tegen de wil in van de patiënt gedaan, ze konden tenslotte niet hun eigen keuzes maken. Over deze behandeling werd nauwelijks gepraat, het was iets wat stilletjes achter in steegjes gebeurde, of stiekem ergens in een kelder. Het was alsof er een taboe op het onderwerp lag. Eenmaal uitgevoerd, wordt er nooit meer over gepraat.

Tegenwoordig kom je er niet meer om heen, de abortus is overal. Kijk je naar een politiek debat, of loop je toevallig langs een protest, bestaat er een grote kans dat het over de abortus gaat. Kranten staat vol met titels zoals: “Duizenden vrouwen gingen gisteren in Istanbul de straat op om te demonstreren tegen een aanscherping van het recht op abortus.” Ook zijn er veel plekken waar je terecht kan als je te maken hebt met een ongewenste zwangerschap. Zo kan je bijvoorbeeld praten met je huisarts die je vervolgens doorverwijst naar een kliniek. Daar heb je een gesprek met een deskundige die je alle opties uitlegt, zodat je zelf een goed overwogen besluit kunt nemen. Zoals bij alle gevoelige onderwerpen zijn er twee kanten, hier is dat pro-life en pro-choice. De pro-life bewegen gaat vooral over het feit dat ‘elk leven telt’, elk leven is een geschenk gekregen van God en daar moeten we voorzichtig mee zijn. De pro-choice beweging houdt in dat elke vrouw een keuze over haar eigen lichaam en leven mag maken, en dus ‘baas in eigen buik’ is. 

Het is duidelijk dat er veel is gebeurd met betrekking tot de abortus. De behandeling zelf is bijvoorbeeld een stuk humaner geworden. Tot 2003 is er een flinke stijging geweest in hoeveelheid abortussen, dat toen was opgelopen tot ongeveer 27.000. Vervolgens is er een lichte daling in deze hoeveelheid gekomen die vervolgens schommelend rond de 26.000 bleef hangen. De enorme stijging tot 2003 heeft vooral te maken met de ingang van de Abortuswet. 

In conclusie, de afgelopen jaren is er veel veranderd ten opzichte van de abortus. Het is van een taboe naar een toegankelijk onderwerp veranderd. Daarnaast is de behandeling zelf ook vooruit gegaan. Het is geen gedoe met een naald meer, maar er bestaan meerdere manieren waarop een abortus gepleegd kan worden. Hierdoor kan er beter voor de beste optie gekozen worden. Deze keuze wordt in tegenstelling met het boek, nu vaker door de vrouw zelf genomen en niet door iemand anders. Hier zijn nog steeds veel discussies over, maar er wordt nu in ieder geval over gesproken. Aan het eind van de dag blijft er één vraag over, pro-life of pro-choice?

How come when it's us, it's an abortion, and when it's a chicken, it's an omelet?” - George Carlin (1996

Bronvermelding

van der Pas, P. (4 juni 2012) “Premier Turkije: ‘Abortus is complot om groei Turkije in te dammen’”. Geraadpleegd op 16 januari, van https://www.welingelichtekringen.nl/politiek/38784/premier-turkije-abortus-is-complot-om-groei-turkije-in-te-dammen.html

Redactie fiom.nl. “De abortusbehandeling”. Geraadpleegd op 16 januari 2020, van https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/abortus/abortusbehandeling 

Redactie cip.nl . (28 nov 2018) “Feiten en cijfers en cijfers over abortussen in Nederland”. Geraadpleegd op 16 januari 2020, van https://cip.nl/70772-feiten-en-cijfers-en-cijfers-over-abortussen-in-nederland

Redactie Schreeuw om leven. “Abortusmethoden”. Geraadpleegd op 16 januari 2020, van https://www.schreeuwomleven.nl/abortusmethoden/

Brijs, S. (2005). De Engelenmaker (p. 311). Amsterdam/Antwerpen: Atlas Contact.

Historiek. (2018b, 8 oktober). Nederlandse Abortuswet (1984). Geraadpleegd op 16 januari 2020, van https://historiek.net/nederlandse-abortuswet-1984/4643/ 

Redactie fiom.nl. (2018). Cijfers en feiten. Geraadpleegd op 16 januari 2020, van https://fiom.nl/kenniscollectie/abortus/cijfers-feiten 

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.