Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Module 4

Beoordeling 5.5
Foto van een scholier
  • Antwoorden door een scholier
  • 4e klas havo | 1038 woorden
  • 20 september 2001
  • 20 keer beoordeeld
Cijfer 5.5
20 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Module 4
Kunst, protest en verzet. Antwoorden; 1. Marcel Duchamp mag met dit werk gerekend worden tot het dadaïsme. 2. De mensen waren woedend omdat een belangrijk kunstwerk werd bespot. En er werd een dubbelzinnige verwijzing gemaakt daarom werd er ook lacherig gerangeerd. 3. Om weer de aandacht te vestigen op zijn eerste Mona Lisa versie. 4. De Mona Lisa behoord volgens mij provocerend maar ook humoristisch, de Sois jeune is ook provocerend en geëngageerd, en de reclame van Beneton is geëngageerd. Geëngageerd protest
6. Goya koos met dit schilderij de kant van de Spaanse slachtoffers, door de ellende te laten zien van de gegijzelde burgers en de wreedheid van het leger. 7. Om dat persoon extra te laten opvallen en wit is ook de kleur van onschuld. 8. Doordat je de gezichten van de slachtoffers kan zien raakt de beschouwer er bij betrokken. En door de anonimiteit van de soldaten beschouwd de beschouwer het geweld als universeel. 9. De werkwijze is subjectief en roept hierdoor meer emotie op. 10. Door de betrokkenheid die je als beschouwer hebt roept Goya verzet op tegen dit geweld. 11. Hij heeft onderzoek gedaan naar de vorm van de paardenkop, maar ook naar gezichten met uitdrukkingen van angst en pijn. 12. a)Hij heeft de vorm veranderd. b)Om de uitdrukking van angst en pijn te versterken. 13. Ja. Door het grote formaat en de tentoonstellen aan de wereld kiest Picasso voor de stelling tegen het fascisme. Het werk wierp heftige discussies op. 14. Ik denk een persoonlijk gekleurd literair verhaal omdat je hierdoor beter inde situatie inleeft en er als beschouwer beter bij betrokken ben. 15. In zijn krant kon hij zij eigen mening geven en de dingen onder de aandacht brengen van de burgers. 16. Als priester had hij gezag, maar als priester stond hij ook dicht bij de mensen en kon hij makkelijk hun vertrouwen winnen. 17. De versie van H. Roland Holst is moeilijk te begrijpen literair geschreven. En de versie van v.d Merwe is geschreven in straattaal. 18. H. roland Holst, het woord makkers geeft vriendschap en

verbondenheid, ontwaakt dat is een oproep, “begeerten heeft ons
aangeraakt”. En v.d Merwe, “ nemen wij die maffe groep grazen wij met z’n alle” saamhorigheid. 19. De tweede omdat die beter te begrijpen is en het is in eigentijdse tekst geschreven, en spreekt daardoor ook meer aan en is een stuk vrolijker. 20. Ze zingen in koor, het is een marslied het hoogte punt in de muziek zit hem in het woord internationale. 21. b)Bij couplet 9 en 10. 22. b)Bij het laatste woord van de laatste twee zinnen. Bij ‘dorp’ bouwt ze de spanning op om die bij het woord ‘crop’ tot uitbarsting te laten komen. c)De beat valt weg omdat ze dan de tijd kan nemende bouw naar de uitbarsting te benadrukken. d)Uit de zeer intense en bewogen vertolking. Dat blijkt uit de zorgvuldige dictie, de expressie van de houding en gezicht. Ze proeft als het ware de woorden; haar manier van zingen is zeg maar schrijnend. Humoristisch protest. 23. Noem zelf bij afd. 15 t/m 19c de belangrijkste stijlfiguren. Bij afb. 15 hoort hyperbool omdat er veel overdreven is, en er is sprake van een symbool. Bij afb. 16 is er sprake van een symbool doordat de aarde symbolisch weergeven is. Bij afb. 17 wordt een hyperbool gebruikt en is er sprake van stilering. Bij afb. 18a zie je hyperbool en geaccentueerde overdrijving. Bij afb. 18b wordt er doormiddel van tekst gebruikt gemaakt van symbool en humor. Bij afb. 18c is er sprake van een hyperbool en humor. Bij afb. 19 understatement en ook relativerend. En bij het gedicht van Annie M.G Schmidt is er sprake van overdrijven. 24. Zoek in advertenties twee afbeeldingen waarin duidelijk een stijlfiguur wordt gebruikt. Bij deze advertentie is er sprake van humor personificatie en cynisch taal gebruik, omdat de kop vergelijken wordt met het hoof van een mens dat je kan ontspannen bij een kopje soep. Bij deze advertentie worden er op een humorischtische wijze personen in de verpakking getoond omdat het zo onbegrijpelijk lekker is. 25. Lees het infoblok over Charly Chaplin. 26. Lees het infoblok ‘Optimisme en crisis’. Is een lees opdracht heb ik gedaan en er worden geen verdere vragen over gesteld. 27. Bekijk de ‘eetscéne’ (fragment 7 van de videoband). Wat gaat er mis? De machine gaat kapot en slaat op hol. De maïskolf hapert onder andere. 28. Wat is in deze scène zo komisch? Dat alles fout gaat en omdat alles zo overdreven en absurd is
29. Leg uit waarom timing in humor en in slapstick zeer belangrijk is. Om spanning op te roepen door langzaam en snel af te wisselen en een goede opbouw is belangrijk om de kijker te interesseren. 30. Hoe toont Charly zijn meesterschap boven de machine? Ondanks zijn schijnbare hulpeloosheid is hij de situatie de baas door de manier van kijken. 31. Hoe behoudt Charly zijn waardigheid. Door zijn manier van bewegen door bijvoorbeeld zijn mond. 32. Leg uit dat hier sprake is van humorischtisch verzet als wapen. De absurditeit van de automatisering wordt perfect belachelijk gemaakt. Provocerend protest. 33. Het kost veel tijd om je haar zo te doen en je zo op temaken en ze staan vanzelf al veel voor de spiegel om te kijken hoe ze er uit zien. En ze moeten dingen zoeken om zich zo te kunnen kleden atibuten endergelijke. 34. Door de manier van kleden, make-up, haar en het geweld dat er is en de apparte huisdieren die ze hebben. Maar ook de piercings en sieraden. 35. Nee, want als ze zo woest heen en weer springen kan dat niet op hoge hakken. 36. Een beetje van het kapsel de mak-up en de scheuren die ze in hun kleding hebben. 37. Ze zij alle twee herkenbaar aan hun apparte uiterlijk en hun verzet tegen de maatschappij. Maar punker zijn allen blanke en zij gewelddadig en gedragen zich ook zo buiten de muziek in hun levens houding. En bij de rap doen er ook zwarte mee en en houden ze zich meestal aan het muzikale. 38. Rap is spontaan ontstaan op feestjes en dergelijke. 40. In de teks is er sprake van een maatschappij die door en door verrot is en heel erg corrupt. En het verzet uit zich in het vluchten. Maar er wordt ook gezegd hoe je het beste met het bestaande systeem om kunt gaan.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.