Charlotte
Klas: 5 nr: 20
Schooljaar 2007-2008
11/06/08
Nederlands
Meneer G.
Opdracht:
Je bekijkt de verfilming van de roman en let op volgende zaken:
1. Hoe situeren bij aanvang de schrijver en de cineast tijd en ruimte en hoe stellen ze de personages voor? Hoe begint het verhaal (ab ovo of in medias res)? Welke verschillen merk je op tussen beide media?
Wat is de reden hiervoor?
Bespreek grondig waarom de cineast bepaalde keuzes maakt en eventueel
Afwijkt van de roman. Apprecieer je zijn keuzes?
3. Decor, muziek, andere auditieve elementen, casting, … spelen een belangrijke rol in een verfilming. Leg grondig uit waarom je al of niet achter de beslissing van de cineast staat.
4. Vergelijk in detail één belangrijke scène uit de film met de desbetreffende passage uit het boek.
Uitvoering:
1. Het boek werkt met heel veel flashbacks en flashforwards. Af en toe volg je het proces en de wachttijden in de cel van het hoofdpersonage, Berry. Je weet nog niet wat hij gedaan heeft. De flash backs zijn van een aantal maanden terug voor hij de feiten pleegde. Ze werken allebei naar een hoogtepunt: In de cel merk je stukje per stukje wat hij gedaan heeft en in het verleden werken ze naar het moment toe waar hij de feiten pleegt. Op het einde van het verhaal zit je dus in het midden van zijn verhaal en kom je te weten dat hij een steen naar het hoofd van de burgemeester heeft geworpen. In de film werken ze ook met deze flash backs en flashforwards, de film begint op het ogenblik dat hij wegrent, de kijker weet nog niet waarom, dat is ook het einde van de film, maar dan weet je als kijker wel al waarom. De tijdssprongen in de film vond ik minder duidelijk. Als ik het boek niet had gelezen, denk ik dat het lang zou duren voor ik door had dat het om tijdssprongen ging. De bedoeling van zowel auteur als cineast is spanning creëren, dat gevoel had ik toch.
2. De film week wel wat af van het boek, zo was de vader van Berry in het boek dood. In de film leefde hij nog, dat is volgens mij gedaan omdat in het boek Berry vooral verteld over zijn vader en herinneringen ophaalt, terwijl in de film die herinneringen zich in het heden afspelen omdat ze anders nog meer flashbacks moesten ophalen en dat zou veel te verwarrend zijn.
Gerry Grolsch is een personage in het boek dat zich altijd volpropt met eten en drugs, in de film werd dit personage weggelaten.
Tilly is in het boek zijn eerste vriendinnetje ooit, van de tennisclub. Hij was tevens ook zijn buurmeisje. In de film hoor je niet over een Tilly.
3. Voor de rol van Thera, de liefde van Berry, heeft de cineast de bekende Nederlandse Katja Schuurman gebruikt. Dat was een van de redenen waarom ik dit boe heb uitgekozen, Ik zie Katja Schuurman graag spelen. Haar rol van Thera, een nachtclub-danseres, was goed gespeeld. In een interview vertelt ze dat ze zich erg aangesproken voelde over die rol. Voor ze die rol kon spelen is ze eerst naar een nachtclub in Amsterdam geweest en heeft ze paaldanslessen bij een choreograaf gevolgd. Op een nacht heeft ze voor de opnames eens enorm veel oesters moeten eten, maar ze lust ze nog altijd even graag
De hoofdrol, Berry, gaat naar Egbert Jan Weber, minder bekend maar toch een goede acteur, vooral voor deze rol. Hij kruipt in het vel van een bedriegerige hangjongere die zijn ouders wijsmaakt dat hij nog op school zit, terwijl hij op straat hangt. Hij wordt verliefd op Thera, en dat zie je van het ogenblik dat hij haar het eerst aankijkt.
Ook de andere personages waren goed gekozen.
De muziek was heel passend, in het begin als Berry wegloopt hoor je een gehaaste compositie, een vrij zenuwachtig muziekje. Enkel op het moment dat Berry inbreekt vond ik de muziek niet passen, het was vrolijke muziek terwijl er eerder een spanning moest gecreëerd worden.
4. Ik ga de passage beschrijven waarin Berry en Thera voor het eerst in hun relatie ruzie krijgen, daarna gaat het alleen maar bergafwaarts. Na een avondwandeling gaan Berry en Thera op een bankje zitten en aten ze bonbons uit een doos, bonbons met kersenlikeur. Berry maakt de opmerking dat de kersenlikeur niet echt is, want dat er geen kers aan te pas komt.
Thera zegt dat Nep goed is, alleen nep kan de wereld redden. Deze uitspraak lijkt vreemd, maar Thera zegt wel meer dingen waarvoor je eigenlijk haar gedachten moet lezen om te begrijpen wat ze bedoelt. Het is een poosje stil en dan begint Thera over die vent in het hotel die wou dat ze voor haar danste. Ze zegt dat het misschien wel is goed zou zijn. Berry begrijpt het niet en vraagt voor wie het dan wel goed zou zijn. Thera antwoordt voor jou, voor mij, voor ons. Ze zegt dat ze wel meer voor mannen heeft gedanst. Waarschijnlijk wil ze hier weten of Berry dat wel aankan. Thera is in een pestbui en zegt dat ze nog steeds voor mannen danst en ze vraagt of hij dat soms is vergeten. Berry reageert scherp en zegt dat hij het niet is vergeten net zomin als dat hij vergeten is dat ze vandaag het visum voor hun reis zouden aanvragen. Het is weer een tijdje stil en dan zegt Thera: “Soms word ik er echt gek van, van dit alles.” De ruzie escaleert en ze roept dat Berry op haar zenuwen werkt en Berry antwoordt dat ze dan maar moet opsodemieteren. Thera staat recht en wandelt weg. Berry roept haar na dat ze haar bonbons vergeet en Thera antwoordt dat hij de pest kan krijgen met zijn bonbons. In de film is dit ook een gevoelige scène, maar er wordt veel weggelaten. De lange stiltes zijn er niet en de discussie over de man die wou dat Thera voor hem danste hebben ze ervoor al gehad. De kijker ziet Thera en Berry op een bank zitten, het is donker en ze zitten buiten. Ze eten bonbons. Thera zegt dat ze er gek van wordt, van dit alles en Berry zegt dat ze dan maar moet opsodemieteren. Thera loopt weg, Berry roept haar na met de doos bonbons, maar gooit de bonbons dan op de grond en loopt zelf weg. Dit lijkt een heel korte scène, maar Thera en Berry hebben ervoor al een heftige discussie gehad, in het hotel.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden