Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Dorsvloer vol confetti door Franca Treur

Beoordeling 5.4
Foto van een scholier
Boekcover Dorsvloer vol confetti
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas tto vwo | 3985 woorden
  • 27 november 2012
  • 34 keer beoordeeld
Cijfer 5.4
34 keer beoordeeld

Boekcover Dorsvloer vol confetti
Shadow

Hoeveel kracht hebben woorden? Hoe onschuldig zijn de fantasieën van een meisje van twaalf? De jonge Katelijne groeit in de jaren tachtig en negentig op in een strenggelovig boerengezin in Zeeland. Als enig meisje tussen zes broers wordt ze nauwelijks bij het boerenwerk betrokken. Hierdoor gaan ook de gesprekken aan tafel grotendeels aan haar voorbij. Terwijl haa…

Hoeveel kracht hebben woorden? Hoe onschuldig zijn de fantasieën van een meisje van twaalf? De jonge Katelijne groeit in de jaren tachtig en negentig op in een strenggelovig b…

Hoeveel kracht hebben woorden? Hoe onschuldig zijn de fantasieën van een meisje van twaalf? De jonge Katelijne groeit in de jaren tachtig en negentig op in een strenggelovig boerengezin in Zeeland. Als enig meisje tussen zes broers wordt ze nauwelijks bij het boerenwerk betrokken. Hierdoor gaan ook de gesprekken aan tafel grotendeels aan haar voorbij. Terwijl haar verlangen om mee te doen onverminderd groot blijft, gaan haar gedachten hun eigen gang. Daarbij laat ze zich meeslepen door verhalen. Familieverhalen, dorpsroddels, Bijbelverhalen, bekeringsgeschiedenissen. Ook sprookjes, al mag ze die eigenlijk niet lezen, omdat het leugens zijn die haar maar afhouden van de Waarheid. Ze merkt dat haar eigen woorden grote gevolgen hebben voor haar familie. Dorsvloer vol confetti is een sensitieve roman over de strijd van ieder mens om een eigen leven, en tegelijkertijd een liefdevol portret van een Zeeuwse orthodoxe boerengemeenschap met een geheel eigen vertelcultuur.

Dorsvloer vol confetti door Franca Treur
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

                   Een boerengezin, net even anders dan de rest.

 

                                                                    

1

Samenvatting

 

 

Katelijne Minderhoud is 12 jaar en woont in een klein dorp op een boerderij. Ze is het enige meisje in een gezin met 7 kinderen en ze heeft drie broers boven zich en drie onder zich. Ze spreekt steeds vrij afstandelijk over haar ouders met termen als “de vader”en “de moeder.” Toch zijn het geen vervelende mensen en in zekere zin best warm. De

moeder lijkt wat harder dan de vader.

Moeder heeft wel erg veel aandacht voor haar tuin. De jongens in het gezin lijken niet al te slim en Katelijne is een van

de weinige kinderen die graag een boek leest. 

Ze moeten als gezin vaak twee of zelfs drie keer per zondag naar de kerk en in het eerste hoofdstuk slapen ze tussen twee diensten door thuis. Er komt een Duits echtpaar met een ziek zoontje vragen of ze op het erf mogen staan, omdat er nergens plaatsop een camping is. Katelijne denkt dat ze er goed aan doet om hen toe te laten, maar als haar ouders uit bed komen vinden ze het niet leuk. Immers tussen geloven en

belijden gaapt een gaatje. “s Avonds zijn de Duitsers weg. 

 

Katelijne heeft van haar vaders kant nog een oma die niet ver weg woont en altijd heel hard werkt. De opa is jaren geleden overleden,toen hij bedwelmd werd door de giftige dampen van de gierput. Aangezien Katelijne haar broertjes op dat spoor gezet had, voelt ze zich ook nog eens schuldig aan de dood van opa. Haar oma is strak in de leer en citeert lustig uit de onvolprezen Bijbel. Ze heeft een Statenbijbel waar ze erg trots op is. Helaas wordt die in een van de hoofdstukken gestolen. Katelijne spreekt haar oma moed in: als de dief gaat lezen in de Bijbel, zal het wel goed komen. In inderdaad wordt de Bijbel teruggebracht bij de

politie.

 

In het gezin is een duidelijke indeling van het werk: Katelijne moet al het huishoudelijke werk opknappen. De jongens doen helemaal niets. Daar baalt ze wel van. Als ze bij haar tante in de stad mag logeren, ziet ze dat het ook anders kan. Daar is de sfeer veel vrijer. De buurvrouw van tante heet Gloria en die leest haar sprookjes voor. Dat vindt Katelijne prachtige verhalen, maar thuis denken ze daar heel anders over.

Sprookjes zijn zondige verhalen.

 

Haar vader verkoopt melk (eerste klas melk) en koeien. Ze vindt het altijd leuk als de veekoopman komt. Die vertelt leuke anekdotes en doet in de tussentijd zaken met haar vader. Ze vindt haar vader veel te soft en hij doet de koeien te goedkoop weg. Ze zou wel eens willen

ingrijpen bij zo’n verkoop.

 

Op school leert ze eigenlijk wel het meeste. Ze krijgt ook een vriendin (Suzanne); om indruk te maken fantaseert ze veel. Suzanne blijft toch wel een beetje op afstand. Naar haar ouders kan Katelijne soms brutaal uithalen. Ze hoort ook een keer waarom ze nooit met de andere opa en oma van haar moederskant wordt geconfronteerd. Een broer van haar moeder is homo en dat vindt haar vader onacceptabel. Alleen haar oudste broer Rogier krijgt altijd een cadeautje toegestuurd. Hij krijgt een keer een boek over de oorlog en Katelijne pakt dat ’s avonds bij hem weg. Ze leest over

verraad in de Tweede Wereldoorlog.

De volgende dag staat zij op om haar vader te halen. Ze helpt goed , maar vergeet de stal af te sluiten waardoor de koeien losbreken en er veel ellende komt. Als ze het huis binnenloopt, leest haar moeder een verhaal aan de andere kinderen voor dat zij in haar schrift

geschreven heeft. De broers vinden het maar vreemd dat hun zusje schrijft. 

 

Katelijne is ook slimmer dan haar broers. Bij de Citotoets scoort ze een vwo-resultaat. Op school waarschuwt de meester voor alle verleidingen van de buitenwereld. Thuis lachen haar ouders om dat feit. Die vinden “Yellow Submarine ‘ van The Beatles best leuk. Het nummer

zou over seks en drugs gaan, maar Katelijne weet niet eens wat dat is. 

Op Tweede Pinksterdag gaan ze uitrijden met de auto. In Westkapelle ziet ze een man die ze wel leuk vindt om te zien. Ze baalt ervan dat ze altijd met haar stomme broertjes moet optrekken. Ze vraagt of ze bij hem mag wonen: ze kan alles in het huishouden. “En wat kun je op seksgebied?, vraagt de man. Ze schrikt ervan en ’s avonds vraagt ze God om

vergeving van haar zondige gedachten.

 

Rogier wordt verliefd op een dom meisje, Jannemieke, die van een strengere kerk is dan zij zijn. Jannemieke blijft soms slapen en dan moet ze bij Katelijne in bed. Rogier komt er echter ook wel eens bijliggen en dan hoort ze de twee verliefden aan elkaar friemelen. Op een dag knoeit ze met kauwgom en dat komt in het haar van Jannemieke. Uiteindelijk moet er een stuk van het haar af en dat vindt Jannemieke een

zonde. Rogier maakt de verkering uit.

 

Niet lang daarna is er een ouderlingenbezoek: dat motief komt al in andere romans voor (o.a. Maarten ’t Hart) Het zijn

echte griffo’s en Katelijne blijft met een aantal theologische vragen zitten.

 

Toch komen de verleidingen steeds groter op haar af. Ze moet een keer met haar broer Jeroen medicijnen in Middelburg ophalen. Op d e terugweg gaan ze over de kermis. Van schoolvriendjes van Jeroen krijgen ze cola (met alcohol) te drinken. In een kermisattractie worden ze daarna doodziek. Thuis hoort haar moeder van een kennis dat ze op

de kermis zijn geweest en Katelijne krijgt straf.

 

Rogier die het boerenbedrijf wil leiden, is een voorstander van kunstmatige inseminatie bij het bevruchten van koeien. Zijn ouders zijn tegen, maar KI is veel efficiënter, vindt Rogier. Om indruk

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Eindexamens

Alles wat je moet weten over de eindexamens

te maken blijft Katelijne leugenachtige verhalen verzinnen.

 

Haar broer Christiaan heeft verkering met Petra. Maar ze is ineens zwanger. Dat is een schande en die moeten ze belijden in een volle kerk. Daarna moeten ze trouwen en om de kosten te drukken zullen ze de bruiloft thuis op de boerderij vieren. Katelijne draagt haar steentje bij: ze maakt 5 schoenendozen vol confetti met een perforator. Ze wil die over de dansvloer strooien. Met haar oma spreekt ze nog een keer over haar opa en verzint een soort bekeringsverhaal van opa om oma gerust te

stellen. Misschien is opa die niet zo gelovig was toch wel in de hemel.

 

Het huwelijksfeest speelt zich af op de dorsvloer. Katelijne heeft een plannetje gemaakt om de confetti over het bruidspaar te strooien, maar dat dreigt nog bijna te mislukken. Ze heeft haar broer Rogier daarvoor nodig en dan is het resultaat ook nog dat een melktank leeg loopt. Aan het einde dwarrelt de zelfgemaakte confetti toch op de dorsvloer.                                                                    

 

 

 

2

Tijd

 

 

A

1  Hoe is het tijdsverloop in het verhaal?

De 12 verhalen worden vrijwel chronologisch weergeven, maar deze verhalen springen vaak van de een op de andere over en lopen af en toe door elkaar.

2  Wanneer speelt het verhaal zich af? 

Er is geen enkel jaartal of datum in het boek te vinden, maar ik denk dat het zich rond 1980, 1990 afspeelt.

B

1 Maakt het tijdsverloop het verhaal spannend of juist saai, verwarrend of onduidelijk? Ik vond dat het verhaal hierdoor onduidelijk werd en vaak verwarrend, doordat het moeilijk te volgen was.

 

2 Om welke redenen geeft het verhaal volgens jou een (on)betrouwbare indruk van deze periode. Geef voorbeelden. Ik kan niet precies zeggen wanneer het verhaal zich afspeelt, maar er zijn nog weinig auto’s, wel een trekker en er wordt gesproken over guldens in plaats van euro’s. Ook wordt de minister van landbouw genoemd, meneer Braks. Hij was minister rond van 1980 tot 1990.

 

3

Perspectief

 

 

A

1  Bij wie/welke verhaalfiguur ligt het perspectief?    

Bij Katelijne Minderhoud. Zij is de personale vertelster.

2  Welk effect heeft dit op het verhaal?

Dat je je goed kunt inleven in de hoofdpersoon.

B

1  Hoe is de verteller bij de handeling betrokken? Ze maakt het zelf mee, of heeft het verhaal zelf gehoord.

 

2  Hoe heeft het perspectief invloed op jouw manier van kijken naar de handeling? Je ziet de handeling door de ogen van Kathelijne en krijgt zo haar mening mee en niet die van de andere personages.

 

 3  Hoe werkt het perspectief uit op je betrokkenheid bij het verhaal? Je bent erg betrokken bij het verhaal omdat Kathelijne er middenin zit, maar je mist soms de gedachten en gevoelens van de andere personages in het boek.

 

4

Personages

 

 

A

1  Wie zijn de belangrijkste verhaalfiguren? Beschrijf ze kort qua innerlijk en uiterlijk. 

Katelijne is de hoofdpersoon in het boek. Ze is 12 jaar oud en erg slim. Dit komt echter niet tot ontwikkeling, omdat ze thuis veel tijd nodig heeft voor het huishouden en andere klusjes en het niet echt gewaardeerd wordt als ze altijd met haar neus in de boeken zit. Ze is daarentegen gek op lezen en vlucht vaak in de wereld van de personages van haar boek. Ook schrijft ze zelf verhalen. Doordat ze anders is dan de rest van haar familie en omgeving voelt ze zich buitengesloten en hunkert ze naar aandacht. Over haar uiterlijk wordt niet veel gezegd, alleen dat ze naar mate de tijd vordert steeds dikker wordt.

 

2  Maken de personages een persoonlijke ontwikkeling door? Zo ja, beschrijf deze ontwikkeling.

Niet bepaald. Katelijne blijft zichzelf, met haar uitgesproken mening, ze wordt alleen wat ouder, maar twee jaar doet niks bij of af aan haar manier van denken. Ze leert wel meer en gaat over steeds meer onderwerpen nadenken en trekt haar manier van leven af en toe in twijfel. Ze begint ook steeds meer dingen van de buitenwereld te ontdekken en te onderzoeken, waardoor ze steeds minder naïef wordt en ze van een jong meisje steeds meer in een tiener verandert.

 

B

1  Neemt de hoofdfiguur belangrijke beslissingen? Zo ja, welke?    

 

Niet echt, ze vertelt vooral haar verhaal. Het enige waar ze over beslist is of ze iets wel of niet zal zeggen en dingen die ze wel of niet zal doen, maar daardoor verandert er niet veel in haar leven

 

 

 

 

 2  Met welke verhaalfiguur voel je je het meest verwant? Leg uit waarom dit zo is.

Toch met Katelijne. Je kunt het beste met haar meeleven en zij is eigenlijk de meest ontwikkelde uit haar familie. Ik kan me ook wel vinden in haar twee broers, die beiden de familie ontvluchten en hun eigen weg proberen te gaan, ookal mislukt dit voor allebei.

5

Ruimte

B

 

A

1      Lijkt de auteur bewust te kiezen voor een bepaalde ruimte in het verhaal?

Het grootste gedeelte van het boek speelt zich af binnen het erf van de boerderij. Dit is denk ik bewust gekozen, want het laat zien dat het soort gezin waar Katelijne opgroeit vaak een besloten gemeenschap is waarbij de buitenwereld als een bedreiging wordt gezien.

2      Welke elementen gebruikt hij voor de beschrijving van en met welk effect? De plek zelf wordt normaal beschreven, maar wel met een lichte negatieve ondergrond. Alles is ouderwets en boers en er is niks te merken van de buitenwereld, waardoor je als lezer een zwaar en bedrukt gevoel krijg. Zodra het verhaal zich verplaatst naar de stad lijkt alles licht en vrolijk en voelt het even als een verlichting.

 

 

 

1  Vind je de ruimte (omgeving, sfeer) bepalend in het verhaal ? Verklaar je antwoord. Ja, ik vind van wel, want doordat het op deze manier is beschreven begrijp je meer wat Katelijne voelt en haar visie over haar leven.

2  Spreekt de sfeer die door de omgeving ontstaat je aan? waardoor (niet)

Nee, ik vind het maar een benauwde omgeving en steeds keek ik uit naar een moment dat ze dat erf zou verlaten en de buitenwereld zou gaan verkennen.

 

6

Spanning

 

 

A

1  Waaraan ontleent het verhaal zijn spanning? Waarom wil je wel/niet verder lezen? Aan de opbouw van het verhaal. Je kijkt steeds uit naar een climax, het was alleen jammer dat die climax niet echt aanwezig was. Toch wilde je verder lezen, omdat je benieuwd was naar hoe het leven van Katelijne verder zou verlopen.

B

1  In hoeverre vind jij de schrijver erin geslaagd om het boek spannend te maken?

Niet heel erg, ik vond het boek af en toe moeilijk om te volgen en er gebeurde vrij weinig in het boek. Toch was ik benieuwd of Katelijne er in zou slagen te ontsnappen uit de besloten kring van haar familie en ik vind dat de schrijver in die spanningsopbouw wel geslaagd is.

7

Stijl

 

 

A

1  Citeer een passage die je typerend vindt wat

betreft de schrijfstijl. 

“Ze zijn een paar uur terug van de kerk en ze gaan een rondje rijden. Het is niet echt wat je noemt een uitstapje; ze gaan niet ver weg, gewoon wat rondrijden, zoals je nu eenmaal doet op een hoogdag. Ze zullen opgestapeld zitten in de stationwagen, de oudste vier op de achterbank, de drie kleinsten met hun rug naar en hoe onder de achterklep. Ze zullen ruzie krijgen, omdat iedereen vindt dat de ander te breed zit, terwijl breed zitten er nu niet bepaald bij is. Katelijne wil eigenlijk thuisblijven, maar je weet nooit wat je dan mist. Misschien krijgen ze wel een ijsje.”

 

2  Wat typeert deze stijl?

 

De auteur laat Katelijne beschrijven wat er gaat gebeuren en de lezer krijgt hierdoor een levendig beeld van de gebeurtenis. Het is een beetje cynisch geschreven. Een stijl dat in het grootste gedeelte van het boek voorkomt.

B

1  Heb je van deze stijl kunnen genieten? Waardoor (niet)? Ja, omdat het je een idee geeft van wat er gebeurt, maar tegelijkertijd een idee van de mening van de hoofdpersoon. Ik vind het knap dat de schrijver deze twee dingen tegelijkertijd weergeven heeft.

 

 

 

2  Ligt deze stijl dicht bij je eigen taalgebruik of wijkt hij duidelijk af? Licht je antwoord toe.

 

 

Aan de ene kant wijkt hij af maar aan de andere kant ligt de stijl dichtbij mijn eigen taalgebruik. De milde humor die vaak oplicht in het boek is niet vaak zichtbaar in mijn eigen taalgebruik, maar de woordkeus en zinsopbouw gebruik ik echter wel en daarom ligt deze stijl ook weer dicht bij mijn eigen taalgebruik.

8

Genre

 

 

A

1  Tot welke genre reken je dit boek?

Psychologische roman

B

1  Welke kenmerken van dit genre herken je in dit boek

?

- Het verhaal gaat in op de gedachten en gevoelens van de personages en

niet alleen op de gebeurtenissen;

- De personages, gedachtegang en karaktervorming zijn belangrijker in de manier van schrijven dan bij een normale roman;

 

- De karaktereigenschappen worden zo realistisch mogelijk gepresenteerd.

9

Thema en motieven

 

 

A

1  Formuleer het thema in de vorm van een zin waarbij je aangeeft wie de hoofdfiguur is, welke afloop er is, welke inzichten de hoofdpersoon krijgt.

Katelijne groeit op in een streng gelovig gezin waarin ze zich onbegrepen en buitgesloten voelt, omdat ze geïnteresseerd is in andere dingen dan haar familie. Ze ontvlucht de beslotenheid van haar omgeving door veel te lezen en haar eigen verhalen te schrijven, maar blijft haar eigen leven opmerkzaam volgen.

2  Welke motieven herken je in het verhaal?

- Religie

- familie

- lezen als uitvlucht

- de groei naar volwassenheid

B

1  Welke betekenis heeft dit thema voor jezelf? Ik vond het interessant om te lezen hoe een meisje van mijn leeftijd, eigenlijk jonger, opgroeit in een streng gelovig gezin. Ik heb zelf niet veel met deze problematiek te maken gehad, maar ik weet wel dat het er is en mijn ouders zijn beide in een minder streng, maar toch wel zwaar gelovig gezin opgegroeid.  

2  Is je visie op de problematiek die aan de orde wordt gesteld door het lezen van dit boek veranderd?

 

Niet echt, want veel dingen herkende ik wel uit verhalen die ik gehoord heb en die over dezelfde problematiek gingen. De visie van Katelijne verraste me af en toe wel en daardoor is mijn visie wel een beetje veranderd.

10

Titel

 

 

A

1  Geef een verklaring van de titel.

 

Aan het einde van het boek wordt beschreven hoe Katelijne, na weken vol werk, de dorsvloer waarop haar broer trouwt, vol laat dwarrelen met zelf geperforeerde confetti. Dit is de titel van het laatste hoofdstuk en ook van het boek. Deze confetti verwijst ook naar een nieuwe manier van leven, los van de beknellende regels die gelden in de besloten kring van het strenggelovige gezin.

B

1  Bedenk zelf een goede titel voor het verhaal.

 

Tweede Pinksterdag

 

 

 

 

 

 

 

11

Vergelijking

 

 

A

1  Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten tussen dit boek en je eerder gelezen boeken? Beschrijf minimaal twee overeenkomsten en twee verschillen.

 

In dit boek speelde religie een grote rol, een motief waar ik in mijn eerder gelezen boeken nog niet mee te maken heb gehad.

 

Een overeenkomst was dat het opgroeien van een kind wordt beschreven. Ik heb hier eerder over gelezen in het boek De moeder van David S.

 

Een ander verschil dat ik kan noemen is dat het verhaal zich vooral op één plek afspeelt. In mijn eerder gelezen boeken gingen de personages stad en land af en kwamen ze overal.

 

Een laatste overeenkomst is dat het thema van het boek niet bepaald een thema was waarin ik me kon herkennen. Dit was namelijk ook het geval bij De moeder van David S. Het thema daar was drugs, en nu het opgroeien in een zwaar gelovig gezin. Ik kon me er wel in verplaatsen, maar echt herkennen deed ik het niet.

 

 

B

1  Wat is voor jou het meest opvallende aan dit boek?

 

Dat de schrijver er zo goed in is geslaagd om een beeld te geven van een meisje dat opgroeit in een strenggelovig boerengezin en het daarbij nog interessant en prettig leesbaar houdt. Ik vond het opvallend dat er zoveel humor aanwezig was en de opvattingen en visies van dit twaalf jarige meisje zo herkenbaar werden beschreven. Ik kon me, ondanks het niet herkenbare onderwerp, toch inleven in de hoofdpersoon, omdat er genoeg informatie werd gegeven om dezelfde visie te vormen als Katelijne. Verder vond ik het een geslaagde prestatie dat de schrijver zulke levensechte karakters kon vormen. Ik zag ze voor me; de stevige, nuchtere moeder die al haar liefde in de tuin steekt, de bedrukt zuchtende maar toch wel aardige oma, de hardwerkende oudste broer die de trots van de familie is – alleen moest hij ’s ochtends wat beter uit z’n bed kunnen komen, etc.

 

12

Je eindwaardering

 

Ik vond het een interessant, af en toe lachwekkend en boeiend boek. Toch was het af en toe niet even spannend en raakte ik soms afgeleid, maar de boodschap van de schrijver kwam over en ik heb toch genoten van het boek.

 

Structurele argumenten: Ik vond dat het boek een lastige structuur had. De hoofdstukken hingen niet met elkaar samen en er werden veel tijdssprongen gemaakt waardoor het soms moeilijk te volgen was. Toch werd het een uitdaging om het verhaal te blijven volgen en ondertussen ook nog te begrijpen wat de hoofdpersoon allemaal dacht en hoe zij de gebeurtenissen meemaakte. Ik had soms moeite met de sprongen tussen verschillende gebeurtenissen en had vaak het idee dat ik weer wat nieuws las, terwijl het een aantal bladzijdes ervoor over precies hetzelfde ging, maar dat het verhaal nu weer verder ging waar het toen was gestopt.

Emotionele argumenten: Ik kon met goed inleven in de hoofdpersoon, ondanks het feit dat het onderwerp niet echt herkenbaar was. In het laatste hoofdstuk was ik dan ook erg blij dat de confetti uiteindelijk op de vloer was beland en niet al het werk dat Katelijne erin had gestoken verloren was gegaan. Toch bleef het soms lastig om te begrijpen hoe de hoofdpersoon over verschillende aspecten van het leven nadacht. Zij is op een bepaalde manier opgevoed en heeft daardoor andere opvattingen dan ik zou hebben, maar door de manier waarop deze visie werd gebracht kon ik haar toch weer begrijpen.

Intentionele argumenten: Ik denk dat de schrijver heeft geprobeerd om een beeld te geven van een strenggelovig gezin en tegelijkertijd dat niet elk gezin van dit soort hetzelfde is, maar dat er altijd wel andersdenkenden zijn. Door middel van Katelijne gaf ze weer hoe ook mensen die in een gezin als deze opgroeien hun twijfels kunnen hebben.

Morele argumenten: Ik vond het soms moeilijk om te lezen dat er over het geloof vrij negatief werd geschreven. Er werd daarbij wel milde humor gebruikt, maar toch krijg je een negatief beeld van het geloof. Toch denk ik dat de normen en waarden van de schrijver overeenkomen met die van mezelf. Het zwaar geloven wordt cynisch afgebeeld en geeft dus ook een visie weer. Een visie waarin wordt gepresenteerd dat het niet altijd goed is om op te groeien in een streng gelovig gezin. Ook wordt er beschreven dat die kinderen van veel dingen worden afgehouden. Zo wist Katelijne op haar 12e niks over seks en in het boek wordt niet echt beschreven dat het slecht is dat ze het niet weet, het wordt meer een beetje in lucht gelaten.

Realistische argumenten: Ik vind het verhaal erg realistisch, omdat ik weet dat er gezinnen bestaan die echt zo besloten leven.

Vernieuwsargumenten: Ik vond het boek vernieuwend, omdat ik toch nieuwe dingen heb geleerd over het leven in een strenggelovig gezin. Ik wist al wel veel over dit onderwerp ook door mijn ouders’ achtergrond, maar nu ik er met zoveel details over heb gelezen, heb ik toch meer een totaal plaatje gekregen.

Stillistische argumenten: De woordkeuze was erg herkenbaar en de manier van schrijven lag dicht bij mijn eigen taalgebruik. Ik vond het leuk dat er veel ironie en milde humor in het boek voorkwam waardoor ik af en toe moest lachen om de manier waarop gebeurtenissen werden beschreven. In de stijl van de schrijver was veel symboliek aanwezig. Zoals ik al eerder schreef weerspiegelde de naar beneden dwarrelende confetti van stukjes krantenpapier die nieuwe woorden vormden, naar een nieuw leven los van de beklemmende regels van een strenggelovig gezin. De onderliggende gedachten van dit boek werden gepresenteerd door middel van dit soort symboliek. Ik vind dit een uitdaging en ik heb ze nog lang niet allemaal ontdekt.

Stillistische argumenten: De woordkeuze was erg herkenbaar en de manier van schrijven lag dicht bij mijn eigen taalgebruik. Ik vond het leuk dat er veel ironie en milde humor in het boek voorkwam waardoor ik af en toe moest lachen om de manier waarop gebeurtenissen werden beschreven. In de stijl van de schrijver was veel symboliek aanwezig. Zoals ik al eerder schreef weerspiegelde de naar beneden dwarrelende confetti van stukjes krantenpapier die nieuwe woorden vormden, naar een nieuw leven los van de beklemmende regels van een strenggelovig gezin. De onderliggende gedachten van dit boek werden gepresenteerd door middel van dit soort symboliek. Ik vind dit een uitdaging en ik heb ze nog lang niet allemaal ontdekt.

 

 

 

 

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Dorsvloer vol confetti door Franca Treur"