Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Turks fruit door Jan Wolkers

Beoordeling 6.9
Foto van een scholier
Boekcover Turks fruit
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 2451 woorden
  • 28 maart 2001
  • 41 keer beoordeeld
Cijfer 6.9
41 keer beoordeeld

Boekcover Turks fruit
Shadow
Turks fruit door Jan Wolkers
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Datering: Eerste uitgave 1969 Amsterdam
Aantal blz.: 158
Leestijd: +/-7 uur
Uitgelezen op: 6 januari 2001
Puntenaantal: 6 punten
Ik heb dit boek gekozen omdat het dit jaar bij de grote lijsters zat. Ik had er al veel over gehoord en ik had al wat gedeeltes van de film gezien. Dit maakte me nogal nieuwsgierig. Ik wist dat het een heel bekend boek was dus dacht ik dat er veel informatie over te vinden zou zijn. Ik wist al wat over het boek en had de achterkant al gelezen. Daardoor was mij bekend dat het over het leven van een kunstenaar ging en dat het hoofdthema de liefde was. Ik verwachtte niet dat het in de ikvorm geschreven zou zijn en dacht dat de gebeurtenissen anders beschreven zouden worden. Ik vond het een erg mooi boek. Het taalgebruik was wel wat anders dan ik verwacht had, en soms vond ik het wel schokkend. Het einde vond ik wel een beetje raar, maar daardoor niet minder mooi. In het eerste deel van het boek vraag je je hoe het nu precies gekomen is dat Olga de ikpersoon verlaten heeft. Informatie over de auteur Jan Wolkers
Biografie

Jan Hendrik Wolkers werd op 26 oktober 1925 geboren in Oestgeest als derde kind in het gereformeerde gezin Wolkers, wat uiteindelijk tien kinderen zou tellen. Hij ging in Leiden naar de MULO, die hij niet afmaakte, ondanks dat hij een goede leerling was. Zijn ouders haalden hem van school om te helpen in de levensmiddelenzaak. Deze werd opgeheven in 1939, mede door de crisis. Tijdens de oorlog ging de oudste broer van Jan Wolkers dood, wat een belangrijke invloed had op zijn werk. Toen hij in 1943 in Leiden onderdook, volgde hij al tekenlessen, o.a. aan de Leidse schilderacademie "Ars Aemula Naturae". Tussen 1945 en 1958 volgde hij verschillende kunstopleidingen, in Den Haag, Salzburg en Parijs. Door heel Nederland staan door hem gemaakte beeldhouwwerken. Hij debuteerde met schrijven in het tijdschrift "Podium", met korte toneelteksten. Zijn eerste boek was de verhalenbundel "Serpentina's Peticoat" (1961) zijn eerste roman was "Kort Amerikaans" (1962). Deze laatste betekende zijn doorbraak als schrijver bij het grote publiek. Hij heeft veel onderscheidingen geweigerd, omdat hij vond dat de autoriteiten of critici huichelachtig, draaierig of traag waren. De prijzen die hij geweigerd heeft zijn: "Constantijn-Huygens-prijs" (1982) en "P.C. Hooftprijs" (1988). Door het weigeren van laatstgenoemde prijs is hij ook een groot geldbedrag misgelopen. Hij nam wel de "Buskens Huet-prijs" aan voor zijn essaybundel "Tarzen in Arles" (1991), hij vond namelijk dat de critici wel goed gereageerd hadden. In 1980 verhuist hij met zijn echtgenote Karina en de tweeling Tom en Bob van Amsterdam naar het eiland Texel. In 1986 wordt in Leiden de eerste overzichtstentoonstelling gehouden van zijn beeldend werk. De gemeente Zaandam, zijn eerste opdrachtgever in 1956, vraagt hem in 1990 het monument te maken voor Joop den Uyl. Bob en Tom zijn inmiddels in het spoor getreden van hen vader met "Wat wij zien en horen" (1991) Bibliografie  1961 Serpentina's Petticoat (verhalen)  1962 Kort Amerikaans (roman)  1963 Gesponnen suiker (verhalen)  1963 De Babel (toneel)  1963 Een roos van vlees (roman)  1964 De hond met de blauwe tong (verhalen)  1965 Terug naar Oegstgeest (roman)  1967 Horrible Tango (roman)  1969 Turks fruit (roman)  1971 Groeten van Rottumerplaat (autobiografische documentaire)  1971 Werkkleding (autobiografische documentaire)  1974 De walgvogel (roman)  1975 Dominee met strooien hoed (novelle)  1977 De kus (roman)  1979 De doodshoofdvlinder (roman)  1980 De perzik van onsterfelijkheid (roman)  1981 Alle verhalen  1981 Brandende liefde (roman)  1982 De junival (roman)  1983 Gifsla (roman)  1984 De onverbiddelijke tijd (roman)  1985 22 sprookjes, verhalen en fabels  1988 Kunstfruit en andere verhalen  1989 Jeugd jaagt voorbij  1991 Tarzan in Arles (essays)  1991 Wat wij zien en horen (verhalen, samen met Bob en Tom Wolkers)  1994 Rembrandt in Rommeldam (essays)  1995 Zwarte Bevrijding (Boekenweekessay)  1996 Icarus en de vliegende tering  1997 Mondriaan op Mauritius (essays)  1998 Terug naar Jan Wolkers (bevat: Kort Amerikaans, Een roos van vlees en Terug naar Oegstgeest)  1998 Het kruipend gedeelte des aardbodems (rede)  1999 Omringd door zee (columns)  1999 De spiegel van Rembrandt
Korte Samenvatting van de Inhoud
De hoofdpersoon
De hoofdpersoon is de ikfiguur. Zijn tegenspeler is de moeder van Olga. Zij probeert haar dochter weg te halen van de ikfiguur omdat deze minderwaardig is voor de moeder van Olga. Beknopte Samenvatting
Het boek gaat over de ikfiguur en de relatie met zijn vrouw Olga. Olga heeft hem verlaten nadat zij samengewoond hebben en getrouwd zijn geweest. Hij blikt terug op de hoogtepunten van hun relatie. Het verhaal is dus niet chronologisch verteld. Het begint met de ontmoeting en eindigt met het afscheid. Ook beschrijft hij wat er in Olga’s leven nog meer gebeurt. Ze trouwt nog tweemaal met een andere man, maar die huwelijken worden beide verbroken. In de eerste hoofdstukken van het boek beschrijft de ikfiguur de ontmoeting met Olga. Hij staat te liften langs de snelweg en Olga neemt hem mee. Zij bedrijven in haar auto voor het eerst de liefde met elkaar. De ikfiguur vertelt hoe het leven bij Olga thuis was. Haar vader zat vaak in zijn neus te peuteren en van het opgedroogde snot bolletjes draaide om ze vervolgens onder zijn stoel te plakken. Haar vader vertelde ook altijd dezelfde mop, van die twee jongens die naar Parijs gingen; die gingen niet. Olga’s moeder heeft de ikfiguur nooit gemogen. Ze ging vaak vreemd met klanten en vrienden, maar thuis hing ze de goede huisvrouw uit. Ook worden de seksuele hoogtepunten nauwkeurig beschreven. De geweldige vakantie op Ameland. De vele keren dat Olga model staat, en hun bijna niets kostende trouwdag, wanneer Olga achter op de fiets moet om naar het stadhuis te gaan. Er wordt langzaam naar een hoogtepunt toegewerkt. Als Olga tijdens een zakendiner zit te flirten met een zakenrelatie. De ikfiguur weet niet wat hij moet doen. Opstaan en weglopen of blijven zitten? Dan wordt hij er zo misselijk van dat hij de tafel onder kotst. Olga neemt dit niet en trekt weer bij haar moeder in, die eindelijk haar zin heeft dat ze uit elkaar zijn. Kort daarna volgt een echtscheiding. Nadat Olga hem verlaten heeft loopt de spanning weer af. Het verhaal gaat verder met het leven van de ikfiguur en soms wat fragmenten uit Olga’s leven. De ikfiguur vergooit zich aan alle meisjes die hij tegen komt. Maar hij blijft ze altijd vergelijken met Olga. En niemand komt volgens hem ook maar iets in de buurt. Ze zien elkaar alleen bij toeval soms in de stad, maar alleen nutteloze gesprekken volgen. Elke keer als ze elkaar weer ontmoeten voelt de ikfiguur zich weer enkele dagen heel eenzaam. Olga was alles voor hem. In het laatste gedeelte van het boek komt Olga terug uit de Arabische Golf, waar zij met haar derde echtgenoot jaren heeft doorgebracht. Als Olga terug in Nederland is word ook dit huwelijk verbroken. Olga heeft regelmatig last van hoofdpijn en is vaak moe. Dan belt op een dag haar moeder op naar de ikfiguur om de situatie uit te leggen. Olga had een hersentumor zo groot als een stuk toiletzeep. Ze moest een hersenoperatie ondergaan. De doktoren hadden alles weggehaald behalve de wortels, die zaten te diep. Olga was ongeneeslijk ziek. Door de vele bestralingen die Olga moest ondergaan verloor zij haar haar. De ikfiguur komt elke dag langs en ziet Olga aftakelen. Op het laatst ziet ze bijna niets meer, toch blijft hij haar bloemen geven en op een dag koopt hij voor haar een rode pruik. Het enige wat Olga durfde te eten met haar loszittende tanden was turks fruit. Olga sterft op een vroege voorjaarsavond. De dokter vraagt of Olga de pruik op moet houden. De ikfiguur antwoordde met: ,,Ja, zo had ze het zelf gewild.” De verdieping
Perspectief
Het boek staat in de ikvorm. De ikpersoon laat zijn leven aan je zien. Dit kun je ook zien omdat het boek in de verledentijd staat. Hij vertelt het verhaal aan je aan het eind van het boek en laat doorschemeren dat hij de afloop al weet, de verteller geeft je een feit aan het begin van het boek en laat met aanwijzingen zien hoe dit feit tot stand is gekomen. Personen
De hoofdpersoon is de ikfiguur. Hij is een kunstenaar, die duidelijk heel anders leeft dan gewone mensen. Alles wordt intensiever beleefd. De relatie met Olga is dan ook vooral een gevoelsrelatie. Voor hem bestaat de wereld eigenlijk uit hem en Olga. Het maken van kunstwerken is feitelijk bijzaak. De ikfiguur kan zijn verlies maar niet begrijpen. Materiele zaken tellen niet voor hem en dat doet hem uiteindelijk de das om. Het hele boek is feitelijk een vragen naar "Waarom?" en "Hoe?". Begrip bij anderen vindt hij niet. De schuld legt hij bij zijn schoonmoeder, waarmee hij vanaf het begin een haatrelatie heeft. Olga, de (ex-)vrouw van de ikfiguur, is bang voor zwangerschap, dit komt doordat haar moeder een borstamputatie heeft gehad en aan Olga heeft verteld dat dit komt doordat zij deze heeft leeggezogen toen ze een kind was, en daarom houdt ze niet van kinderen. Wel houdt ze erg veel van dieren. Ze is erg praktisch, wat blijkt uit het verdienen van geld, nodig voor het dagelijks levensonderhoud. Ze laat zich erg vertroetelen door de ikfiguur die grote invloed op haar heeft. Erg opvallend is haar rode haar wat veel genoemd wordt en nog eens verduidelijkt door de pruik die zij krijgt van de ikfiguur. Uiteindelijk zijn het tekort aan welvaart en de invloed van haar moeder oorzaken tot de scheiding tussen haar en de ikfiguur. Olga hield erg van haar vader. Olga's moeder is voor de ikfiguur de boze keks, wat onder andere blijkt uit de omschrijving dat zij "een stiefmoeder is voor haar moeder" (vergelijkbaar met het sprookje Assepoester). Olga's moeder is heel berekenend. Met haar man is zij om welvaartsredenen getrouwd. Rouwig om zijn sterven is zij ook zeker niet. Reeds voor die tijd had zij al meerdere buitenechtelijke relaties. Echt geluk kent zij niet. In contrast hiermee staat het aanvankelijke geluk tussen Olga en de ikfiguur. Maar dat wordt door de moeder tenietgedaan. Olga's vader is een soort clown, tragisch en komisch, hij maakt de hele tijd hetzelfde grapje van de twee jongens die naar Parijs gingen en die aanvankelijk niet gingen, erg typerend is ook dat dit zijn laatste woorden zijn. Hij komt sympathiek over, maar is een figuur zonder invloed. Tijd
het verhaal speelt zich af in de jaren 60. De vertelde tijd is ongeveer 15 jaar, eerst ongeveer 5 jaar tussen de ontmoeting en het afscheid en zo'n 10 jaar tussen het afscheid en het sterven van Olga. Dit is moeilijk precies te vertellen omdat er niet echt veel jaartallen worden genoemd in het boek. Het boek is niet chronologisch verteld. er zijn veel flashbacks wat het lezen niet echt makkelijk maakt. Ook zijn er veel tijdsprongen en hierdoor wordt het volgen van het verhaal ook niet veel makkelijker. Ruimte

De gebeurtenissen spelen zich grotendeels af in Amsterdam in het atelier/ woonruimte, maar ook wel op Ameland, waar ze op vakantie gaan en in Alkmaar waar de ouders van Olga wonen. Daar is ook de winkel van de vader van Olga "Hermes". Motieven
De dood: Het doodgaan van Olga, de vader van Olga en de vele huisdieren die zij hadden. Aftakeling en Ziekte: De vader van Olga is ernstig ziek en Olga wordt in de loop van het boek ook erg ziek. Ook de aftakeling van de relatie tussen de ikfiguur en Olga. Zij blijven tot het einde van het boek wel van elkaar houden. Seksualiteit: De heftige seksrelatie van de ikfiguur en Olga maar ook de buitenechtelijke relaties van de moeder van Olga. Jaloezie: Olga's moeder is jaloers op het huwelijk van haar dochter, de jaloezie die er is van andere mannen als de ikfiguur over straat loopt met Olga maar ook de jaloezie van de ikfiguur als Olga met andere mannen praat. Thema
Het thema van het boek is de eenzaamheid en het liefdesverdriet dat de ikfiguur veel moet ondergaan als Olga hem verlaten heeft. Spanning
Er is sprake van korte spanningsbogen en soms van lange spanningsbogen. Deze lange spanningsbogen zijn veroorzaakt door flashbacks zodat het langer duurt voordat je antwoordt krijgt op bepaalde vragen, Maar dit zorgt er wel voor dat de lezer nieuwsgierig wordt. In de flashbacks zit ook veel nuttige informatie, die je kunt gebruiken voor het oplossen van vragen. Omdat er veel spanningsbogen zijn bevat het minder heftige climaxmomenten. De belangrijkste spanningsboog is de vraag hoe het komt dat de ikfiguur en Olga uit elkaar zijn gegaan. Deze vraag krijg je aan het begin van het boek en wordt pas op tweederde van het boek helemaal uitgelegd, hoewel er dan nog enkele vragen overblijven. Perspectief
Het boek staat in het ikperspectief. De ikfiguur neemt volop deel aan de meeste gebeurtenissen. Doordat het boek door de ikfiguur verteld wordt, kan er soms misschien wat informatie verdraaid worden naar zoals deze het wil zien. Hij is er bijvoorbeeld zeker van dat de oorzaak van het uit elkaar gaan van Olga en hem bij zijn schoonmoeder ligt, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn omdat de ikfiguur niet de oorzaak van het mislukken van zijn relatie bij zichzelf wil neerleggen. Ook doordat je de gebeurtenissen maar uit één perspectief ziet, heb je niet alle informatie. Daardoor is de relatie tussen Olga en haar moeder niet helemaal duidelijk. Als de ikpersoon bijvoorbeeld de moeder van Olga was geweest had je waarschijnlijk een heel ander verhaal gekregen en veel andere redenen van de het mislukken van de relatie tussen Erik en Olga gehoord gekregen. Titelverklaring
Aan het einde van het boek durft Olga met haar loszittende tanden alleen nog maar turks fruit te eten wat zij van de ikfiguur krijgt. Het zoete van het turks fruit symboliseert ook het bederf dat in het boek erg centraal staat. Structuur
Het verhaal begint in medias res, midden in de gebeurtenissen Er spelen al veel zaken een rol. Het heeft een gesloten einde. Er zitten weinig tot geen terugverwijzingen in. Genre
Turks fruit is een psychologische liefdesroman. Eindoordeel
Ik vond Turks Fruit een erg mooi boek. Dit boek heeft me erg geboeid en soms ook wel geschokt. Ik vond niet altijd even makkelijk om te lezen door de tijdsprongen die veelvuldig voorkwamen. Hetgeen dat me irriteert is alleen dat er aan het begin van het boek een fragment staat uit een deel van kuifje en ik weet niet wat dat met het boek te maken heeft. Ik denk dat het iets te maken heeft met het menselijk denken dat nooit iemand onder wil doen voor iemand anders, het maakt niet uit op welk front. Na het lezen van dit boek ben ik wel van plan de film een keer rustig te gaan kijken. Ik vind het een goed boek en echt een aanrader voor iedereen. Een analyse maken was niet altijd even makkelijk maar ik heb ook wat hulp gehad door middel van bestaande analyses die ik via het internet heb verkregen.

REACTIES

M.

M.

heeeeeeeeeeeeey.. tnxxx voor je boekverslag .. haha kmoet dat boekverslag morgen af hebben en heb het boek niet geleze.. wel de film gezien maarja... kverveel me nu dus kdacht laat ik jouw ff bedanke doeidoei cu
kussss madelon... (15jaar)

21 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Turks fruit door Jan Wolkers"