Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Gosford Park (2001)

Beoordeling 6
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 1382 woorden
  • 24 november 2002
  • 4 keer beoordeeld
Cijfer 6
4 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
1. Subjectieve ervaring: Welke scène(s) hebben jullie in het bijzonder aangesproken? Scène 1: De scène waar Isobel McCordle (dochter van Sir William McCordle) een gesprek voert met de bediende Elsie. Het gesprek gaat over de problemen tussen Isobel en Freddie Nesbitt. Nesbitt heeft zijn job verloren en zit volledig aan de grond. Daarom probeert hij Isobel te chanteren. Hij dreigt alles wat tussen hen is gebeurt openbaar te maken als ze hem niet helpt… Isobel doet verwoedde pogingen om haar vader te overhalen Nesbitt een job te geven. Ze slaagt er echter niet in, wat tot frustratie leidt van Nesbitt. Waarom deze scène? In deze film komt vooral de kloof tussen de rijken (upstairs) en hun personeel (downstairs) naar voor. Maar in de scène met Isobel en Elsie zie je hoe er toch een vriendschap kan ontstaan. Altman neemt deze kloof letterlijk in deze satirische film over het Britse klassensysteem op en laat het personeel dan ook beneden eten en slapen, terwijl de hogere klasse een luxekamer krijgt boven…
 Geluid Het gebruikte informatiekanaal is de dialoog (tussen Elsie en Isobel) en geluiden (verplaatsen van voorwerpen…). Er is sprake van binnenbeelds geluid, want de bronnen zijn aanwezig in beeld.  Beeldgrootte Er is een voortdurende afwisseling tussen close-up (vb: het gezicht van Elsie of Isobel) en medium close-up (vb: Isobel die op het bed zit). Scène 2: De scène waarin het gesprek plaatsvindt tussen Mary en Robert Parks. Mary komt de kamer binnen en vraagt hem rechtuit of hij de moordenaar is. Hij doet zijn levensverhaal en laat haar weten dat Sir William zijn vader is. Waarom deze scène? Dit is een stuk van de ontknoping van de film. Via deze scène wordt bewezen dat de high society zich niets aantrekt van de lagere klasse. Het kind was afkomstig van één van Sir Williams werknemers in zijn voormalige fabriek. Parks moeder, Mrs. Croft, werd benoemd tot hoofd van het huishouden na een faillissement van Sir Williams fabriek.  Geluid Het gebruikte informatiekanaal hier is weeral de dialoog (tussen Mary en Robert) en het geluid (de kus).  Beeldgrootte Afwisseling tussen big close-up (de kus), close-up (het gezicht van Mary en van Robert) en medium close-up (Mary die voor de deur staat, Robert op zijn bed…).
2. Objectieve interpretatie Benadering van het scenario: Belicht het verhaal en de personages. Het verhaal Het is een typische ‘whodunnit’ in de stijl van Agatha Christie. Bij een gezellig bedoelde bijeenkomst van aristocratische dames en heren op een chique landgoed, waarbij het personeel zich achter de schermen uit de naad werkt en elkaar daarbij het leven moeilijk maakt, wordt een moord gepleegd. Het is net alsof je aan een spelletje Cluedo begint. Altman wordt de uitvinder van de mozaïekfilm genoemd. Dit is een film met een groot aantal personages die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben, maar uiteindelijk toch als mozaïeksteentjes bij elkaar horen. Met een geweldige film als resultaat. De eerste helft van de film geeft op schitterende wijze het Britse klassensysteem weer, zoals eerder vermeld. Upstairs zie je een bende snobs die zich eigenlijk dood verveelt. Downstairs zien we een goed draaiend huishouden. Het wordt al vlug duidelijk waar de mensen met gezond verstand zitten… De manier waarop dit door Altman wordt weergegeven, is het geroddel van de bedienden waardoor de kijker de snobistische personages op een grappige wijze leert kennen. In het tweede deel van de film vindt de moord plaats die uitdraait op een chaotische bedoening. Het is een eenvoudig plot zonder veel inhoud, met een verrassende ontknoping! De personages  Sir William McCordle
Michael Gambon speelt een kapitaalkrachtige en weinig geliefde gastheer die niet van zijn vrouwelijk personeel kan afblijven en een relatie had met zijn bediende Elsie. Alle gasten hebben een hekel aan hem ,maar blijven vriendelijk omdat ze financieel afhankelijk zijn van hem.  Mrs. Sylvia McCordle
Kristin Scott Thomas speelt de echtgenote van de rijke Sir William. Zij is een prestigieuse vrouw en heeft seksuele betrekkingen met de acteur Henry Denton. Uiteindelijk rouwt ook zij niet erg om de dood van haar man, je zou eigenlijk kunnen zeggen dat ze blij is verlost te zijn van Sir William.  Isobel McCordle
Heeft een vriendschappelijke relatie met de bediende Elsie die haar helpt de problemen op te lossen tussen haar en Freddie Nesbitt.  Mrs. Trentham
Maggie Smith vertolkt de rol van de bittere oude vrouw met snobistische trekken. Zij is een gierige en fortuinloze gravin die op iedereen neerkijkt die aan de top is gekomen door hard te werken. De zure oude dame is echter niet op haar mondje gevallen en ook Ivor Novello is daarvan het slachtoffer.  Ivor Novello

Jeremy Northam kruipt in de huid van een hollywood acteur wiens laatste film een flop was. Novello is een knappe man die succes heeft bij zowel de vrouwen downstairs als upstairs.  Morris Weissman
Bob Balaban vertolkt een Amerikaanse producent die vollop bezig is met de voorbereidingen van zijn nieuwe Jackie Chan-film. Weissman is een verborgen joodse homoseksueel en buitenbeentje in de hogere kringen.  Henry Denton
Ryan Phillipe speelt de onbetrouwbare acteur die Morris Weissman vergezelt tijdens zijn verblijf. De jonge man doet zich voor als bediende van Weissman, maar niets blijkt echter waar te zijn. Op een morgen stapt hij af van zijn onderdanigheid voor Weissman en bekent zijn status.  Elsie
Een trouwe bediende die haar positie verliest door een verspreking die onthuld dat ze een persoonlijke relatie had met Sir William. Tijdens het verblijf sluit ze vriendschap met de bediende van Lady Trentham, namelijk Mary.  Mary Maceahren
De actrice uit Trainspotting Kelly Macdonald zet een overtuigende rol neer van de jonge, onervarende bediende van Mrs. Trentham. Mary is de enige aanwezige zonder motief voor de moord op de rijke Sir William. Het hele chaotische gebeuren op het grote landgoed wordt bekeken door haar ogen.  Robert Parks
Is de zoon van Sir William en Mrs. Wilson (waarvan hij niet weet dat zij zijn biologische moeder is) die daardoor een motief blijkt te hebben voor de moord. Hij wordt doorzien door Mary en geeft toe dat hij hem neergestoken heeft.  Mrs. Wilson
Hoofd van het hele huishouden en de zus van Mrs. Croft. Zij noemt zichzelf de perfecte bediende die haar eigen leven ziet als een weerspiegeling van haar meerderen. Op het einde van de film doet zij de onthulling van de moord en het moederschap. 3. Bespreek de verschillende filmcomponenten die de regisseur bewust en op een eigenzinnige manier gebruikt in de film.  Keuze van de camera: Er is sprake van het gebruik van 2 camera’s in normaal perspectief. Het is een steeds zoekende camera die elke acteur evenveel in beeld brengt om een compleet beeld te schetsen van het hele gebeuren.  Beeldgrootte: Bij intieme scènes wordt gebruik gemaakt van close-ups, big close-ups en medium close-ups. De regisseur gebruikt ook grotere perspectieven zoals very long shot, long shot en Medium long shot om het grote landgoed van Sir William weer te geven.  Muziek: Patrick Doyle zorgt voor de soundtrack. Hij brengt de muziek op een subtiele manier, maar toch goed doordacht. Hij schetst goed het tijdsbeeld, de situaties en de mystiek. Wanneer Thompson in beeld komt gebruikt hij jazz muziek om de typische Hercule Poirot stijl weer te geven. Wanneer men de rijkelui in beeld brengt overheerst de muziek van de klarinet. Terwijl het personeel als vast instrument de accordeon toebedeeld krijgt.  Geluid: Er zijn zoveel personages in de film dat de dialogen overlappend zijn.  Leidmotief: Het voorwerp dat stteds terugkomt, is het gif. Vanaf het begin wordt duidelijk gemaakt dat het gif iets te maken zal hebben met de moord. 4. Welke is de betekenis/boodschap van de film? Het is een weergave van het Britse klassensysteem met een hogere en lagere klasse. Upstairs zijn de rijken vollop bezig te amuseren terwijl het personeel downstairs alles in orde brengt om hun meerdere te bevredigen. (zie ook: Waarom scène 1)
5. Bronvermelding  GOSFORDPARMOVIE, cast and crew, Internet,(10 oktober 2002). (http:/www.gosford^parkmovie.com)  GOFORIT, gosford park, Internet, (10 oktober 2002). (http:/www.goforit.nl/export/okidoki/video/gosfordpark/default.asp)  BEBOUWDE, filmhuis , Internet, (10 oktober 2002). (http:/www.bebouwde.com/filmhuis/film)  CINEBERGEN, filmteksten, Internet, (10 oktober 2002). (http:/www.cinebergen.nl/filmteksten/teksten)  KUTSITE, filmrecensie, Internet, (10 oktober 2002). (http:/www.kutsite.com/recensie/gosfordpark.html)  WARNAS, reviews, Internet, (10 oktober 2002). (http:/www.warnas.net/reviews/gosfordpark.html)

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.