Cijfer 6.5
29 keer beoordeeld

Concertverslag ~ Idols
Algemene gegevens
Titel: Idols-concert
Zangers: Jamai Loman, Jim Bakkum, Hind Laroussi, Dewi Pechler, David Goncalves, Marieke van Ginneken, Bas Nibbelke, Joël de Tombe, Yuli Minguel en Zosja El Rhazi. Presentator: Gijs Staverman
Tijd: 25 maart 2003, van 8 tot 10 uur. Plaats: Ahoy, Rotterdam Het programma Het concert begon precies om acht uur. Daarvoor zag je beelden op een groot scherm van mensen die in de zaal zaten. De DJ die aan het plafond hing draaide allerlei leuke hits. Op een gegeven moment werd het stil. Vervolgens hoorden we een flitsend geluid, en zag je beelden van de kandidaten steeds sneller voorbij flitsen. Wanneer het doek valt, staat heel het publiek op z'n kop. Het is een oorverdovend lawaai. Het decor is mooi verlicht en Gijs Staverman komt op. Gijs kondigt eerst de band aan, en vervolgens de juryleden, die tijdens het hele idols-traject geoordeeld hebben over de deelnemers. En dan is het zo ver…… De kandidaten komen op. Onder leiding van Gijs komen ze op in de volgorde waarin ze afgevallen zijn, tijdens de life-shows. In deze volgorde zullen ze ook gaan zingen. Degene die het eerst afviel was Zosja. Voordat ze opkwam, was er nog een filmpje te zien van haar. Hierin zag je hoe het haar verging van auditie tot de live-shows. Vervolgens komt ze op. Gijs kondigde haar aan, en daar kwam ze, de eerste zangeres van vanavond: Zosja. Ze zong het nummer dat ze ook bij de allereerste auditie zong, namelijk You ought to know ~ Alanis Morisette. Ze zong geweldig, en heel het publiek zong mee. Nummer twee van die avond was Yuli. Ook zei werd weer geïntroduceerd met een filmpje. Ze zong het nummer Don't let go ~ En Vogue. Het commentaar van Gijs was: "En Vogue kan inpakken!" De derde kandidaat van die avond was Joël. Hij zong net als Zosja, het nummer dat hij als allereerst op tv ten gehore had gebracht, namelijk I need you ~ Nick Carter. Hij is een geweldige entertainer, hij kreeg het hele publiek mee. "Kom op, gooi die handjes in de lucht!!" Bas was als zevende geëindigd en was nu dus aan de beurt. Hij deed het nummer uit de film van Nothing Hill, namelijk When you say nothing at all ~ Ronan Keating. Hij was echt geweldig, hij zag er geweldig uit, en heel het publiek zong weer uit volle borst mee. Toen kwam Gijs weer op. Hij vroeg of we er al een beetje zin in hadden, gevolgd door een heftig gegil en gekrijs van het publiek. Wilden we de artiesten van net nog een keer zien?? Jaaaaaa!!! Ze zongen met z'n vieren het nummer
I'm so excited. Het publiek ging nu meer dan ooit uit z'n dak. Iedereen stond te dansen, te zingen, te gillen…… Het nummer paste heel goed bij de sfeer die in Ahoy hing. Het was echt een geweldig nummer. Vervolgens kwam er een filmpje. Ze lieten de allerslechtste deelnemers zien. We hebben het dan over de mensen die Idols in het begin zo aantrekkelijk maakten, de mensen waar iedereen het over had en om lachte. Ook nu lang het hele publiek weer plat van het lachen! Op naar de volgende zes. Eerst kwam Marieke met twee nummers. Het eerste nummer Son of a preacherman ~ Dusty Springfield werd gevolgd door Walking on sunshine ~ Katrina & The Waves. Marieke was de eerste die ook een dans act voordroeg. Ze danste er samen met de dansers op los. Het zag er geweldig swingend uit. Inmiddels was het hele publiek gaan staan, om niet meer te gaan zitten. Iedereen danste er op los! Marieke werd gevolgd door "the soulman himself", waarmee Gijs natuurlijk doelde op David. Ook David mocht twee nummers zingen. Hij zong Lately ~ Stevie Wonder gevolgd door All night long ~ Lionel Ritchie. Na David brak er een oorverdovend geroep uit. Iedereen riep de naam Dewi, want het publiek wist dat zij na David afgevallen was, maar ons geduld werd op de proef gesteld, want eerst kwam er nog een filmpje, met de tien deelnemers die ons het meest bijgebleven waren. Deze mensen hadden samen een single gemaakt, en die lieten ze horen. Het klinkt echt vreselijk, want ze zingen allemaal even vals. Het was echt een hilarisch moment. Ze zongen het nummer Thank you for the music. Nu was het tijd voor de vier populairste kandidaten. Als eerste was Dewi aan de beurt. Ze mocht vier nummers zingen. Ze zong achtereenvolgend: Beautiful ~ Christina Aguilera, Lady Marmelade ~ (Christina, Mya, Lil'kim en Pink) en Objection ~ Shakira. Dewi maakte er echt een geweldig feest van, en het publiek deed weer vrolijk met haar mee. Dewi moest plaatsmaken voor de volgende zangeres, namelijk Hind. Ook Hind mocht drie nummers zingen, namelijk Feel ~ Robbie Williams, Heaven ~ Do en Bad Girls ~ Donna Summer. Hind vulde het Ahoy met haar prachtige stem. Heel het publiek stak de handen in de lucht, het was een prachtig gezicht, al die saamhorigheid. Het was tijd voor een meidenfeestje. De vijf meiden van Idols maakten er een prachtig spektakel van. Ze zongen It's raining man. Een perfect lied, om er een gezellige boel van te maken! En toen was het tijd voor Jim, De jongen waar half vrouwelijk Nederland gek op is. Dit was dan ook duidelijk te merken. Ik heb nog nooit zo'n hard gegil gehoord!! Echt ongelooflijk!! Het dak vloog eraf! Jim mocht weer een nummertje meer zingen, dus hij zong maar liefst vier nummers! Achtereenvolgend: Jessie ~ Joshua Kadison, Drops of Jupiter ~ Train, Proud Mary ~ Tina Turner en Under the bridge ~ Red Hot Chili Peppers. Jim had nog een verrassing, hij had een paar dagen geleden een platencontract getekend!! Gegil alom!! En dan… de winnaar van Idols 2002… Jamai!!! Hij begon met zingen van zijn favoriete Idols-song Sorry seems to be the hardest word ~ Blue & Elton John. Vervolgens zong hij Always on my mind ~ Elvis Presley en tenslotte Let's get loud ~ Jennifer Lopez. Bij het laatste nummer was het echt een feest. Iedereen danste en zong mee, en Jamai zelf danste en zong nog het hardst! Natuurlijk zong hij ook zijn single Step Right Up. Zodra hij de eerste regel had gezongen, zong het publiek luidkeels mee. Jamai was helemaal overdonderd, heel Ahoy zong zijn nummer, iedereen kende het, het was een groot succes…!! Ter afsluiting zagen we alle tien de kandidaten weer terug. Ze zongen met z'n allen twee nummers die speciaal voor Idols zijn geschreven. Erg leuk. Deze nummers waren later ook terug te zien op TMF. De namen luidden: Here we are en A story of succes. De tekst was heel toepasselijk. Het concert is een enorm succes geworden, en het was echt geweldig!! Er hebben 40.000 fans mogen genieten van een geweldige show in het Rotterdamse Ahoy! Er zat wel degelijk een reden achter de volgorde van het programma. De kandidaten kwamen aan bod in de volgorde waarin ze afgevallen waren tijdens de life-shows. Ook was het zo dat hoe populairder de kandidaat was, en hoe verder hij/zij gekomen was, hoe meer liedjes ze mochten zingen. Het concert werd ook af en toe onderbroken door stukjes film van de Idols uitzendingen. Het einde was ook erg goed. Ik vind dat het programma heel goed in elkaar stak.
De ambiance Toen ik Ahoy binnenkwam wist ik niet wat ik zag. Het is echt ongelooflijk groot!! In het midden is een hele grote ruimte voor staanplaatsen. Deze ruimte is omringd door zitplaatsen die tot het dak reiken. Ook achter de zitplaatsen stonden nog tientallen mensen. Het Ahoy is een uitstekende plek om concerten te geven, het is er immers voor gebouwd. Iedereen kan goed naar het podium kijken, en anders op het scherm. Het is alleen jammer dat de mensen achter in de zaal de artiesten zelf niet goed kunnen zien. Ze moesten op het scherm kijken, dan is het toch net iets minder echt. Het podium had beter in het midden kunnen staan. Wij hadden zelf zitplaatsen, we konden het goed zien. Alles in het Ahoy is goed geregeld. Wanneer men binnenkwam werden alle tassen gecontroleerd. Ook was het heel duidelijk in welk vak men moest zijn. Zelfs op het toilet stonden beveiligingsmensen. De jassen konden tegen betaling opgehangen worden in de garderobe. Ook waren er singles te koop van het Engels Idols, en natuurlijk het singletje van Jamai. Er waren Posters, T-shirts en kaarten te koop. Kortom alles wat maar enigszins met Idols te maken had was er te vinden. Het Ahoy is echt een hele sfeervolle plek voor concerten. De sfeer was dan ook echt geweldig. Het publiek werd echt meegetrokken in het geweldige spektakel. Iedereen deed vrolijk mee. Vooral in het vak van de staanplaatsen in het midden was echt saamhorigheid. We konden vanaf onze zitplaatsen iedereen zien dansen. Echt heel gezellig!! De uitvoering Het was echt een geweldige show, eigenlijk was iedereen gewoon fantastisch. Het is echt een succes geworden, ik heb er weinig op aan te merken. Mijn favorieten waren Jim en Jamai, maar daardoor vond ik de rest niet minder goed. Ze zongen en dansten allemaal de sterren van de hemel!! Ik kende alle nummers die gezongen werden. De kandidaten zongen songs die ze al eens eerder hadden gezongen tijdens het Idols-traject, dus iedereen kon eigenlijk overal meezingen. Ik vind dat ze echt een goede keuze hebben gemaakt qua liedjes. Iedereen zong z'n favoriete nummers, en dat zijn dan ook meestal de nummers die het best bij hun stem pasten. Ik vond het ook leuk dat er soms een dans act werd opgevoerd, dat zorgt voor een beetje afwisseling. Het podium was ronduit geweldig mooi! Voor het podium is het Idols decor gebruikt uit de life-shows. Dit is echt een ontzettend mooi decor. Op het decor hingen schermen waarop leuke achtergronden werden gezet, en helemaal vooraan hing een heel groot scherm waarop de kandidaat te zien was, zodat ook de mensen achterin konden meegenieten van een geweldig spektakel. De belichting was prachtig. De lichten veranderden continu van kleur, en waren aangepast aan de kleding van de zangers. De kleding van de zangers waren zoals we het gewend waren, echt in hun eigen stijl. Het geluid was prachtig, en heel hard. Dat kan ook haast niet anders als je ziet hoe ontzettend groot de boxen zijn, die aan de muur hangen. De DJ in het begin draaide ook heel leuke 'dance' muziek. Zo kon iedereen vast opgewarmd worden. Het doel van het concert Het voornaamste doel van het concert is geld binnenhalen. Dit is eigenlijk het doel van heel het Idols spektakel. Ook werd natuurlijk de single van Jamai gepromoot. Er werd gezegd dat Jim een platencontract had, ook dat was weer ter reclame. Tot slot zijn er twee nieuwe liedjes te horen gebracht. Ik denk dat het de bedoeling was om deze nummers tot een groot succes te brengen. Dit is echter niet gelukt. Het concert was niet voor een goed doel of zo, maar puur voor vermaak. Ook werd er geen speciale boodschap overgebracht. De boeiende werking Het concert was ontzettend boeiend. Ik denk dat iedereen dit met me eens is. Het was totaal niet eentonig, maar juist heel afwisselend. Het was niet continu zingen, maar er werden ook filmpjes gepresenteerd. Alleen het decor was al heel indrukwekkend. Elke keer was het weer anders belicht en uitgebeeld. Af en toe werden de lachspieren aangewakkerd, door een melig stukje over kandidaten waarbij het niet helemaal liep zoals ze verwacht hadden. De nummers waren geweldig, het geluid was perfect, alles was perfect. Ik heb er niets aan toe te voegen. Het was absoluut niet saai, maar gewoonweg fantastisch!! Recensies Telegraaf: Nog meer Idols ... 27 maart 2003

Van onze redactie
AMSTERDAM - Het houdt niet op. Er zal nog meer Idols op televisie komen. De concerten in Ahoy', waarvan vanavond de laatste uit de reeks van vier, worden verdeeld over twee zaterdagen uitgezonden op RTL 4. De tien Idols hebben een onvergetelijke week achter de rug... Ondanks dat 40.000 mensen de laatste tien Idolsfinalisten dus live hebben kunnen zien in het Rotterdamse sportpaleis, is er nog altijd een aantal dat geen kaartje wist te bemachtigen. Voor hen dus een uitgebreid verslag op tv. De tweedelige televisieregistratie van het muziekspektakel in Ahoy', Idols In Concert, is op zaterdag 3 en zaterdag 10 mei voor iedereen te volgen bij RTL 4. De optredens zijn een ongekend succes. De fans raken volledig buiten zinnen bij het zien van hun idolen. 's Middags vanaf een uur of drie zitten de eerste fans op de trappen van Ahoy' om er zeker van te zijn een plekje vooraan het podium te kunnen bemachtigen. Tijdens de optredens worden echter elke avond tientallen aanwezigen onwel door de drukte. Telegraaf: Extra concert Idols 25 feb 2003
door Nienke Oort
AMSTERDAM - Wegens overweldigende belangstelling is er besloten de tien finalisten van Idols nog een keertje in Ahoy' op te laten treden. Het eerste concert op 24 maart was vanochtend maar liefst binnen een half uur uitverkocht. Idolskandidaat Joël hoopte het al: "Als we één keer Ahoy' vol krijgen, moet een tweede keer ook wel gaan lukken", zo dacht hij groots toen hij hoorde dat ze met z'n allen in het Rotterdamse stadion gingen optreden. Het tweede concert vindt een dag later plaats op 25 maart. Hoe de show eruit gaat zien is nog niet bekend; er is pas net besloten dat de show er komt en moet dus nog in elkaar gedraaid worden. De kaarten voor het tweede zijn op dit moment verkrijgbaar bij de bekende voorverkoopadressen. Ik ben het helemaal met de recensies eens. Ze zijn allemaal heel lovend over Idols, en ze hebben groot gelijk. Het was echt een geweldig succes. Mijn mening
Ik vond het een geweldig concert. Het zat fantastisch in elkaar. Het decor was prachtig, de lichteffecten waren prachtig, de sfeer was geweldig, maar het allerbest waren natuurlijk de zangers. Ze konden ontzettend goed entertainen, en maakten er een groot feest van. Ze kunnen allemaal stuk voor stuk geweldig zingen en dansen. Heel de zaal genoot er van, dat merkte je aan alles. Iedereen was in een feeststemming, iedereen deed vrolijk mee. Overal hingen spandoeken met de namen van de favorieten. Ik kan iedereen aanraden eens een concert te bezoeken. Het is een fantastische belevenis! Ik ga het zeker nog eens doen!! Idols Een grote zoektocht naar dé persoon die alle kwaliteiten van een echt idool heeft en daarmee een platencontract wint. Een moeilijke opgave; echte idolen zijn schaars, maar het aanbod van wannabee-popsterren is immens. Om iedereen die droomt van een carrière in de muziekindustrie een kans te geven, zijn er door het hele land audities en daar ben jij als kijker getuige van. De eerste vier afleveringen van Idols geven een impressie van de vijf grote landelijke audities. Ruim 7600 hoopvolle jongeren wagen een poging om de vakkundige jury van Idols te imponeren. De juryleden kennen de muziekbusiness op hun duimpje; hebben ooit zelf op de buhne gestaan of stonden aan de wieg van nederlandse succesacts. De vierkoppige jury, bestaande uit Henkjan Smits, Eric van Tijn, Jerney Kaagman en Edwin Jansen, scheidt het kaf van het koren, als het gaat om echte- en vermeende talenten. Er kan maar één winnaar zijn en dat betekent dat duizenden deelnemers af moeten vallen. Na de landelijke auditierondes moeten de overgebleven kandidaten (75 à 100 personen) meer van zichzelf laten zien. De geselecteerde jonge talenten duiken het theater in om op een echt podium nogmaals te tonen wat ze allemaal in hun mars hebben. Via verschillende audities binnen het theater, wordt de groep stapsgewijs teruggebracht naar 30 aspirant-Idols. Wederom worden alle zangers en zangeressen door de juryleden beoordeeld op hun performance en beslissen zij ook wie de 30 gelukkigen zijn die weer een ronde verder gaan. Vanaf dat moment mag jij thuis, als jury op gaan treden. De deelnemers krijgen begeleiding van echte professionals en moeten voor het eerst een solo-performance geven in een kleine tv-studio. De jury is het enige aanwezige publiek en levert commentaar op de prestatie. De kijkers brengen hun stem uit en de 10 favorieten gaan de laatste fase in; de eindspurt naar dat felbegeerde platencontract! In de negen finaleshows treden de deelnemers live op in een grote tv-studio met een 1000-koppig publiek. De jonge zangers en zangeressen zingen wekelijks nummers in één thema, waarbinnen ze zelf vrij zijn om een song te kiezen. Iedere week brengen de kijkers hun voorkeursstemmen uit en ziet de minst favoriete kandidaat zijn of haar droom in duigen vallen. Je stemt dus op degene waarvan jij vindt dat hij of zij het in zich heeft om uit te groeien tot een echt idool. Iedere week valt de finalist met de minste stemmen af. Aan het eind van deze afvalrace, zijn er 2 finalisten over die in een spetterende finaleshow strijden om de titel ‘Idol’ en het platencontract.