H4 bewegen -Kader
1 bewegingen vastleggen:
Bewegingen fotograferen:
Snelle bewegingen kun je met het blote oog niet goed volgen.
Er zijn verschillende manieren om bewegingen vast te leggen.
Bijvoorbeeld om de beweging te fotograferen met hele kleine tussenpauzes meestal word er per seconde 24 foto’s gemaakt.
Je kunt ook stroboscopische foto’s maken hieronder een voorbeeld:
Een Afstand-Tijd-Tabel maken:
Soms is het handig om een afstan-tijd-tabel te maken.
Je moet weten:
- Met welke tussenpozen de lichtflitsen afgegeven werden
- Hoe groot de afstanden op de foto in werkelijkheid zijn.
Een Afstand-Tijd-Diagram maken:
Van een afstand-tijd-tabel kun je een afstand-tijd-diagram maken
Ook wel (s-t) diagram genoemd.
S = Afstand
T = Tijd
Tijd langs de Horizontale as en Afstand de verticale.
Je tekent dan een rechte of kromme lijn.
2 Gemiddelde snelheid:
De gemiddelde snelheid berekenen:
Een wielrenner die 184 kilometer in 4 uur aflegt, heeft een Gemiddelde snelheid van 46 KM/h
Je kunt de gemiddelde snelheid berekenen door de afstand te delen door tijd:
Gemiddelde snelheid = Afstand : Tijd
Of:
Vgem = s : t
Voorbeeld:
Vgem = s : t = 100m : 10,8 s = 9,3 m/s
Snelheid omrekenen:
27 km/h = 27km : 1h = 27000m : 3600s – 7,5m/s
in km/h:
13m/s = 3600x13m : 2600x1 = 46800m : 3600s = 46,8km : 1h = 47km/h
Tijd en afstand berekenen:
Vgem = 4 km/h
S – 50 km
T = s : Vgem = 50km : 4km/h = h
3 Versneld – Eenparig – Vertraagd:
Drie soorten bewegingen:
Een snelheid die steeds groter word noem je een Versnelde Beweging.
Een snelheid die bijvoorbeeld constant 120km/h rijden op de snelweg noem je een Eenparige beweging.
Als bijvoorbeeld een auto remt noem je dat een Vertraagde beweging.
De tijdtikker:
Met behulp van een tijdtikker kun je meer over bewegingen te weten komen. Een tijdtikker is een apparaatje dat met regelmatige tussenpozen een stip zet op een stuk bewegende strook papier.
Hieronder een voorbeeld van een tikkerstrook.
De eenparige beweging:
Bij een eenparige snelheid veranderd de snelheid niet. Als je de gemiddelde snelheid kent weet je meteen hoe groot de snelheid op elk moment van de beweging was.
V = Vgem = s : t
V = Elk moment van de beweging.
T = De tijd die nodig was voor het afleggen van afstand s
4 Kracht en beweging:
Tegenwerkende Krachten:
- Luchtweerstand
- Rolweerstand
Rolweerstand
• als je banden erg zacht zijn.
• als je door mul zand rijd.
• als je op een hobbelige weg rijd.
Tegenwerkende krachten verminderen:
Je kunt tegenwerkende krachten nooit helemaal laten verdwijnen bijvoorbeeld met een luchtkussen:
Voorstuwende en Tegenwerkende krachten:
Voorstuwende:
Tegenwerkende:
Eenparig:
5 Remmen en Botsen:
Hoe lang de remweg is hangt af van:
1. Beginsnelheid
2. Massa
3. Remkracht
De reactieafstand:
De stopafstand bereken je zo:
Remweg en Remkracht:
Als een auto botst heb je een kreukelzone hieronder is een deel van de kreukelzone omcirkeld.
Zoals je ziet komt de paal niet tot de inzittende!
1 bewegingen vastleggen:
Bewegingen fotograferen:
Snelle bewegingen kun je met het blote oog niet goed volgen.
Er zijn verschillende manieren om bewegingen vast te leggen.
Bijvoorbeeld om de beweging te fotograferen met hele kleine tussenpauzes meestal word er per seconde 24 foto’s gemaakt.
Je kunt ook stroboscopische foto’s maken hieronder een voorbeeld:
Een Afstand-Tijd-Tabel maken:
Soms is het handig om een afstan-tijd-tabel te maken.
- Met welke tussenpozen de lichtflitsen afgegeven werden
- Hoe groot de afstanden op de foto in werkelijkheid zijn.
Een Afstand-Tijd-Diagram maken:
Van een afstand-tijd-tabel kun je een afstand-tijd-diagram maken
Ook wel (s-t) diagram genoemd.
S = Afstand
T = Tijd
Tijd langs de Horizontale as en Afstand de verticale.
Je tekent dan een rechte of kromme lijn.
2 Gemiddelde snelheid:
De gemiddelde snelheid berekenen:
Een wielrenner die 184 kilometer in 4 uur aflegt, heeft een Gemiddelde snelheid van 46 KM/h
Je kunt de gemiddelde snelheid berekenen door de afstand te delen door tijd:
Gemiddelde snelheid = Afstand : Tijd
Of:
Vgem = s : t
Voorbeeld:
Vgem = s : t = 100m : 10,8 s = 9,3 m/s
Snelheid omrekenen:
in km/h:
13m/s = 3600x13m : 2600x1 = 46800m : 3600s = 46,8km : 1h = 47km/h
Tijd en afstand berekenen:
Vgem = 4 km/h
S – 50 km
T = s : Vgem = 50km : 4km/h = h
3 Versneld – Eenparig – Vertraagd:
Drie soorten bewegingen:
Een snelheid die steeds groter word noem je een Versnelde Beweging.
Een snelheid die bijvoorbeeld constant 120km/h rijden op de snelweg noem je een Eenparige beweging.
Als bijvoorbeeld een auto remt noem je dat een Vertraagde beweging.
De tijdtikker:
Met behulp van een tijdtikker kun je meer over bewegingen te weten komen. Een tijdtikker is een apparaatje dat met regelmatige tussenpozen een stip zet op een stuk bewegende strook papier.
Hieronder een voorbeeld van een tikkerstrook.
Bij een eenparige snelheid veranderd de snelheid niet. Als je de gemiddelde snelheid kent weet je meteen hoe groot de snelheid op elk moment van de beweging was.
V = Vgem = s : t
V = Elk moment van de beweging.
T = De tijd die nodig was voor het afleggen van afstand s
4 Kracht en beweging:
Tegenwerkende Krachten:
- Luchtweerstand
- Rolweerstand
Rolweerstand
• als je banden erg zacht zijn.
• als je door mul zand rijd.
• als je op een hobbelige weg rijd.
Tegenwerkende krachten verminderen:
Je kunt tegenwerkende krachten nooit helemaal laten verdwijnen bijvoorbeeld met een luchtkussen:
Voorstuwende en Tegenwerkende krachten:
Voorstuwende:
Tegenwerkende:
Eenparig:
5 Remmen en Botsen:
Hoe lang de remweg is hangt af van:
1. Beginsnelheid
3. Remkracht
De reactieafstand:
De stopafstand bereken je zo:
Remweg en Remkracht:
Als een auto botst heb je een kreukelzone hieronder is een deel van de kreukelzone omcirkeld.
Zoals je ziet komt de paal niet tot de inzittende!
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden