In liefdes naam - De ring van Minos

Beoordeling 3.9
Foto van een scholier
  • Recensie door een scholier
  • Klas onbekend | 1326 woorden
  • 20 december 2004
  • 19 keer beoordeeld
Cijfer 3.9
19 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Nieuw seizoen Studententijd de podcast!

Studenten Joes, Tess en Annemoon zijn terug en bespreken alles wat jij wilt weten over het studentenleven. Ze hebben het onder andere over lentekriebels, studeren, backpacken, porno kijken, datediners, overthinken, break-ups en nog veel meer. Vanaf nu te luisteren via Spotify en andere podcast-apps! 

Luister nu
In liefdes naam – Greta Seghers De ring van Minos – Maria Jaques Vraag 1 - Geef een korte biografie van beide schrijvers. Greta Seghers is een Vlaams prozaschrijfster (Beveren-Waas 11.2.1942). Ze studeerde Nederlands en geschiedenis, in welk laatste vak ze les geeft te Sint-Niklaas. Greta Seghers debuteerde in 1977 met de roman “Afkeer van Faulkner”, waarvoor ze de Yangprijs en de prijs van het beste debuut kreeg. Ze schrijft ook essays en is de auteur van de omstreden pseudo-biografie “Het eigenzinnige leven van Angèle Manteau”. Maria Jacques (Kessel-Lo, 1928) behaalde in 1950 een licentie politieke en sociale wetenschappen, met als specialisatie journalistiek aan de K.U.Leuven. Van dat moment af is schrijven niet meer uit haar leven weg te denken. Ze was achtereenvolgens hoofdredactrice van het tijdschrift “Dageraad” en van KAV-maandblad “Vrouw en Wereld”. Ondertussen publiceerde ze zo’n 26 boeken van uiteenlopende aard: jeugdverhalen, reisverhalen, detectives, sciencefiction, historische en magisch-realistische romans. Acht van haar werken kregen een bekroning of erkenning. Sinds 1988 is ze met pensioen. Maar schrijven doet ze nog altijd. Vraag 2 - Welk verschil qua vorm (of literair genre) is er tussen beide boeken. Leg kort uit. “In Liefdes naam” is polyperspectivisch geschreven. Vijf hoofdpersonages: Margiet, Lydia , Fiona, Joz en Joyce vertellen elk hun versie van de feiten en worden dus elk afzonderlijk als vertelinstantie gebruikt. Bij “De ring van Minos” vertelt Britta het verhaal. Er is dus slechts één perspectief.
Vraag 8 - Geef tenslotte je persoonlijke appreciatie van beide boeken en je voorkeur (ook motiveren). “In liefdes naam” kon mij niet echt bekoren. De intrige zelf sprak me niet aan en was bij momenten zelfs saai. Er gebeurde niet veel en als er al eens iets sensationeels op til stond was dat al bladzijden lang te voorspellen. Door de keuze voor een polyperspectivisch vertelstandpunt slaagde de auteur wel in zijn opzet om het boek wat levendig te houden. Ook het citeren van bekende klassieke auteurs zorgde voor een aangename afwisseling tussen de minder boeiende passages door. Toch vond ik het boek te oppervlakkig, vooral rond de liefdesperikelen van Fiona en Lydia en heb ik het met tegenzin uitgelezen. Jammer, want met het thema “leerlingen op laatstejaarsreis” was naar mijn menig iets veel mooiers te maken. In tegenstelling tot “In liefdes naam” sprak “de Ring van Minos” me wel aan. Met mysterieuze en onverwachte wendingen bleef het boek tot de laatste letter de moeite waard en kon je zelfs een vleugje spanning bespeuren. De liefdestragiek werd ook op een meer hemelse, meer romantische manier naar voorgebracht dan dat dat bij “In liefdes naam” het geval was. Alles verliep veel minder ordinair, het verhaal had stijl en inhoud. Normaal gezien ben ik niet zo te vinden voor de Minoïsche cultuur, mijn voorkeur ligt eerder bij de Griekse, maar naarmate het lezen vorderde, werd ik meer en meer ingenomen door de sfeervolle beschrijvingen van de het Kretenzische volk en zijn gewoontes, zowel vroeger als nu. In dit boek kreeg je de beschaving van koning Minos en zijn onderdanen vanuit een heel ander standpunt te zien. Knossos speelt hier slechts een bijrol, want je word als het ware geïntroduceerd n de mysterieuze wereld van rites, feesten en culten, wat me bijzonder intrigeerde. Het fascineerde me ook hoe de eeuwenoude mythische cultuur de tand des tijds overleefd geeft en nog steeds terug te vinden is in de geloofsbelijdenis van een volk dat toch steeds meer de druk voelt, van de hedendaagse, gematigde en Westerse opinie i.v.m. het geloof. Dit geeft het verhaal dan ook een unieke dimensie. Vraag 3 - Welke gelijkenissen tref je aan tussen beide boeken wat betreft de inhoud. Staaf met voorbeelden. Beide boeken staan bol van de verwijzingen naar de vroegere cultuur van het land waarin het verhaal zich afspeelt. Zowel korte zinspelingen als langere mythes vind je terug. Nagenoeg alle hoofdrolspelers zijn ook erg geïnteresseerd in deze mythologie. In liefdes naam: over de cultus rond Demeter in Eleusis (zie vraag 7) De ring van Minos: over het paleis van Knossos (zie vraag 7) De verhalen omvatten ook allebei een liefdestragiek. Bij “De ring van Minos” verhaalt de schrijfster de steeds groter wordende liefde van Britta voor Minos. Deze liefde wordt echter slechts tijdelijk beantwoord (zie verder). Ook “In liefdes naam” bevat liefdesperikelen (zie vraag 4). Beide verhalen gaan ook uit van een studiereis met de school. In “De ring van Minos” vertrekt Britta met haar collega’s leerkrachten op reis naar Kreta. Zorba en Joz organiseren hun jaarlijkse studiereis voor laatstejaars. Vraag 6 - Neem uit beide boeken telkens één (hoofdrol)speler/speelster, waarmee je je het best kan vereenzelvigen, geef een korte karakterbeschrijving en zeg waarom die figuur je het best ligt. Uit “In liefdes naam” kon ik niet meteen een personage kiezen, maar uiteindelijk koos ik voor Joyce. Zij heeft het karakter dat - denk ik - het minst ver van mij afstaat. Ook al heeft dit personage een vreselijke naam, ze straalt zoveel levensvreugde uit dat haar vrolijkheid aanstekelijk werkt. Ze zorgt voor die enkele lichtpunten die het boek toch nog een beetje aangenaam maken. Soms komt ze wat naïef over, maar dat is niet echt storend. Negatief vind ik dat ze zich soms wel wat aanhankelijk opstelt en niet echt een sterke persoonlijkheid heeft. De manier waarop ze omgaat met haar (vroegere) problemen, vind ik wel erg gracieus en vol zelfrespect. Bij haar heb je echt zo’n vakantiegevoel. In “De ring van Minos” gaat mijn voorkeur naar Akrivi. Op het eerste gezicht komt ze misschien over als een ietswat onopvallende achtergrondfiguur, maar mij lijkt het iemand waarop je onvoorwaardelijk kan rekenen. Het valt haar dan ook zwaar om een vreselijk geheim voor Britta, die haar toch nauw aan het hart ligt, te verzwijgen. Je kan haar ook voor honderd procent vertrouwen. Ze is altijd subtiel aanwezig, maar dringt zich niet op en wil geen hoofdrolspeler zijn. Ze is een stille, maar harde werker en hecht heel veel belang aan haar familie. Ook de liefde en zorg die ze voor haar kindjes opbrengt, charmeert haar enorm. Zo’n persoon zou ik ook wel willen zijn. Vraag 4 - Kan je toch ook wezenlijke verschillen geven tussen beide boeken. Geef enkele voorbeelden. “De ring van Minos” handelt over de Minoïsche cultuur, terwijl de schrijfster van In liefdes naam zich eerder toespitst op de Oud-Griekse cultuur. Je krijgt in het eerstgenoemde boek bijvoorbeeld een uitgebreide beschrijving van een authentiek ritefeest bij de “echte” Kretenzers. Ze speelt zich weliswaar af in het heden, maar verwijzt toch duidelijk naar de beschaving op Kreta, zo’n 4 millennia geleden. In “In liefdes naam” anderzijds krijg je dan weer een heleboel citaten van Homeros, de bekendste Griekse auteur (zie verder). In “De ring van Minos” komt de hedendaagse bevolking ook veel frequenter aanbod. Het boek handelt niet alleen over het verleden, maar verhaalt ook een groot deel van de Kretenzische mentaliteit van vandaag (zie verder). Dit in tegenstelling tot “In liefdes naam” waar slechts sporadisch naar de hedendaagse Griekse cultuur wordt verwezen. Bijv. wanneer het reisbureau van de familie van Yannis, het laatste vriendje van de vermoorde Leda, aangehaald wordt. Vraag 5 - Verklaar kort de titel “In liefdes naam” De titel “In liefdes naam” kun je als volgt verklaren: In het verhaal zitten meerdere liefdesintriges verweven. Je hebt de driehoeksverhouding tussen Joz, zijn vriendin Joyce en Fiona, die lesbisch is en stapelverliefd wordt op Joyce. Ook de typische kalverliefde is in dit verhaal terug te vinden, en dit in de personen van Lydia, die net haar vriendje op het thuisfront gedumpt heeft, en Kristof. Ook het puntensysteem met nimfijnen van Zorba en Joz behoort tot op zekere hoogte tot een bepaald soort liefde, waaronder Leda, de dode dochter van Margriet dan weer zwaar te lijden had. Je vindt in dit verhaal dan ook liefde op verschillende niveaus: kalverliefde, homoseksualiteit, de onvoorwaardelijke liefde van een moeder voor haar kind, en de amoureuze escapades van Zorba.
Vraag 7 - Geef uit beide boeken telkens minimum 3 passages, waarin verwezen wordt naar de Griekse cultuur.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.