Module 1: Kunst, een venster op de wereld

Beoordeling 6.3
Foto van een scholier
  • Antwoorden door een scholier
  • 4e klas havo | 1221 woorden
  • 7 april 2001
  • 24 keer beoordeeld
Cijfer 6.3
24 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Module 1: Kunst, een venster op de wereld
Oriëntatie
Een venster op de wereld betekent hetzelfde als zicht op de wereld. Kunstenaars geven hun eigen zicht op de wereld. Duchamp – surrealisme
Cage – fluxus
Cunningham – fluxus
Buddingh – dadaïsme
Schippers – dadaïsme
Je kunt alles beschouwen als kunst, bijvoorbeeld schoengekraak is muziek. Omdat Schippers de schoen heeft gekozen als overeenkomst tussen de door hem genoemde kunstvormen, ziet hij het lopen van zijn dochter als kunst. Het beeld: foto, film, dans
Het woord: gedicht, boek

Het gehoor: muziek
Het zijn mengvormen van beeld, woord en gehoor. Bijvoorbeeld dans, daarbij zie je iets (beeld) en hoor je meestal muziek of zang. Kunst demonstreert een levensvisie
Het onderwerp is de gedwongen eenzaamheid van een oude man. De man staart voor zich uit en zit gevangen. De man vult bijna de hele tekening, en de handen en het gezicht zijn in verhouding te groot met zijn lijf. Het gezicht zit ook voor de zwarte achtergrond, niet voor de witte. Er is geen perspectief, er is bijna geen afstand tussen de kijker en de man. Het wit en de dunne lijntjes zorgen voor een licht – donker contrast en ruimte. De vitrage suggereert licht en beweging buiten, door de dunne lijntjes. Anders gaan kijkers naar iets anders kijken, valt de aandacht voor het programma weg. De programmamakers maken gebruik van herkenbare clichés. Afb. 2: Een soapkijker is meestal niet geïnteresseerd in de politiek. Afb. 3: In de Turkse maatschappij zijn buitenechtelijke relaties verboden omdat hun geloof dat veroordeelt. Om zeker te weten dat informatie betrouwbaar is moet je verschillende media raadplegen. Bij reality-tv staat de sensatie centraal, omdat angst, verdriet, blijdschap het duidelijkst naar voren komen in het programma. Reality betekent realiteit, waarheid. De programma’s zijn bedacht, ze laten fictie zien.  Hij hoort stemmen uit huizen klinken  Fietsen die hij niet hoort of ziet maar hem wel verwonden  De straat die blijkt afgesloten te zijn met rode lantaarns en houten palen
De ik-figuur zit gevangen in zijn gedachten, op de veranda. Zijn voeten zitten tussen de spijlen van de balustrade, als tralies voor een kooi in de dierentuin. Kijk, zo ziet de wereld eruit! Het kind (Jezus) is heerser over de wereld. Zuiverheid.  De overkapping van de kamer met het landschap op de achtergrond  Licht - donker
Er is zeer gedetailleerd geschilderd op een klein formaat. (fijnschilderen) Het schilderij gaat over macht, godsdienst en de wereld. Inhoudelijke vragen: 19, 20 en 24. Formele vragen: 21, 22 en 23. De kleding is waarschijnlijk van dure stof gemaakt, te zien aan de maat en kleuren. Dat de man kan lezen. De man is als een individu afgebeeld, je kan bijvoorbeeld zijn leeftijd schatten.  Paleisachtig  Marmeren materialen  Vloer met tegels  Kapitelen  Groot uitzicht  Rijksappel  Het zegenende gebaar  Het ouwelijke gezicht van het kind  Het kind is naakt, in tegenstelling tot de rest
De vrouw toont het kind aan de man. Religieus: Lelies, engel met kroon, gebedsboek, rijksappel
Werelds: Uitzicht op stad en rivier, luxe, wereldse man (kanselier), er staan 2 burgers voor de kantelen
De Madonna en Jezus zijn van alle tijden. De plinten maken duidelijk dat er sprake is van gezichtsbedrog. Trompe l’oeil is Frans voor gezichtsbedrog. Universeel is alles omvattend, een Renaissance kunstenaar is iemand met een grote algemene kennis en die van verschillende disciplines op de hoogte is. Renaissance betekent wedergeboorte. Er openen zich nieuwe perspectieven, letterlijk en figuurlijk. Letterlijk: De muurschilderingen tonen een uitzicht of perspectief. Figuurlijk: De muurschilderingen laten de onmetelijke mogelijkheden van de menselijke kennis zien. Door middel van het steeds terugkerende thema.  Grote spanningsbogen  Hard/zacht  Langzaam/snel  Rustig/opwindend
1: De Praagse burcht

2: De rivier de Moldau
3: De legende van de maagd Sàrka
4: Over Boheemse velden en wouden
5: Het lied Tàbar (strijdlied) 6: Het lied Blànik (overwinningslied) Liefde voor het vaderland, de strijd voor de autonomie van Tsjechië, er is sprake van een natuurverbeelding. Tsjaikowski – Peter en de wolf
Moessorgski – De schilderijententoonstelling
De burger luistert naar de kunstenaar, dit is te zien aan de houding en de blik van de burger. Hij is bereid om te leren van de kunstenaar. De afgebroken bomen zeggen dat als de beek een woeste rivier wordt de natuur geen medelijden kent.  Het weidse dal  De ruwe rotsen  De grillige bomen  De waterval  Het uitzicht  Het romantische licht
De natuur is de spiegel van God, en de kunstenaar mag de natuur uitbeelden. De macht van God straalt uit in de kunstenaar, de kunstenaar wordt als een genie beschouwd. Er is een compensatie nodig voor de verstedelijking, die wordt gevonden in de natuur. Romantiek heeft met het gevoel te maken, het gaat erom dat je je gevoel laat spreken. Romantiek heeft te maken met emotie, die vaak overdreven wordt om het duidelijker te laten worden wat je voelt of bedoelt. Het gaat om de ervaring van klein en groot, waarbij de natuur groot is en de mens klein. Het beantwoordt aan het gevoel voor indrukwekkend. Marco Borsato – Dromen zijn bedrog
Ace of Base – All that she wants
Kunst heeft een esthetische functie
Ik vind het beeldje niet mooi, de vorm vind ik heel erg onduidelijk, als ik niet wist wat het was zou ik het zelf niet kunnen raden. Een andere mening is dat de kleur niet bij het beeldje past. Het gaat om een verleidelijke dans met Oosterse invloeden.  Licht en sfeer  Kleurveranderingen door het licht  Indruk van momentopname  Geen bijbedoelingen
Bij Bonnard is vooral het licht en kleurveranderingen door het licht het belangrijkste middel. Je kijkt op de tafel en in de tuin. Er zijn 2 verschillende horizonnen. a: Oranje achtergrond, op de borden vooral wit, groen, oranje en bruin. b: Het oranje geeft een warm gevoel, de kleuren van wat er op de borden ligt laat je denken dat het heel lekker is om te eten en dat je het moet kopen. c: De tekst geeft tips over wat je kunt doen met de kip. Over kwaliteit valt te twisten  Het onderwerp winter  Hoge horizon  Vuur in huis  Pieck werkt niet gedetailleerd  Pieck is minder uitgesproken van kleur  Pieck gebruikt geen stofuitdrukking

Afb. 15: meerdere standpunten, de maten van figuren en voorwerpen onderling kloppen niet, de voorgevel van het huis is er niet. Afb. 16: alles heeft dezelfde waarde, ontbreken van plasticiteit, de ruimteuitbeelding van het totaal klopt niet. Niemand werkt, iedereen heeft plezier in wat hij doet en er is een overvloed aan eten en warmte.  De figuur die zich aan vuur warmt  Een ander heeft de handen voor de mond  De schapen zoeken elkaars warmte op  De koude kleur blauw overheerst  Worsten en hammen  IJs en sneeuwpegels  Zon
De onaangename dingen zie je niet.  De kledingstukken  De vorm van de toren  Het tonen van echte kou
Ik ben het eens met de stelling, omdat Pieck warme kleuren gebruikt, iedereen is blij, er is veel eten en niemand werkt. Afb. 15: Werkelijkheidsgetrouw, er moet gewerkt worden. Afb. 16: Idealistisch, alleen plezier en gezelligheid. Het werk stelt geen vragen en herhaalt zich steeds. Reclamebord, enorme letters, stilte. Estes: Wereldstad
Mennes: Provinciegat
Door zijn onpersoonlijke manier van schilderen. Er wordt een echt raam getoond, en het is zijn kijk op het leven. Estes: Reclame, prijslijst, etende mensen
Baldwin: Reclamebord, neonletters, kauwgom
Baldwin beschrijft een anonieme wereld met onder andere de volgende woorden: stil, een enkele man, opgeslokt worden door duistere zijstraten. Met het beeld dat in de laatste 3 regels van het fragment op bladzijde 32 wordt beschreven.

REACTIES

A.

A.

Hey Petra,

Ik heb je antwoorden van ckv gevonden. Ik ben op zoek naar deze antwoorden omdat onze leraar zeer lange tij ziek s geweest. Nu is hij weer terug en vraagt hij ons de uitwerkingen.
Heb jij misschien ook de uitwerkingen van module 2 en 3.

Alvast bedankt.

Alan Smeets

22 jaar geleden

D.

D.

Errug handig nu module 2en3 nog ????

22 jaar geleden

M.

M.

Heel erg bedankt voor de antwoorden.

22 jaar geleden

P.

P.

hallo,
nummers zouden handig zijn, maar toch wel goed
groetjes
pietertje

21 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.