Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Fantastisch Realisme

Beoordeling 6.8
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 4e klas havo | 2063 woorden
  • 27 juni 2007
  • 12 keer beoordeeld
Cijfer 6.8
12 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Opdracht: Werkstuk over bepaalde tijd, stroming of kunstenaar
BRONNEN:
www.woordenboek.nl/opzoeken/woordenboek/ www.exto.nl/gallery/page/site/2486.html
www.javelinschram.nl/nederlands/galerie.htm
www.exto.nl/gallery/objects/id/117356.html z - Waarom Fantastisch Realisme? Hoe ben ik op het idee gekomen om een werkstuk te maken over Fantastisch Realisme? Voor CKV1 moest iedereen een werkstuk maken over een kunstenaar, tijdsperiode of stroming. Hierbij moet je gebruik maken van tenminste een boek en daarnaast mag je het internet gebruiken (mits je de bronnen duidelijk aangeeft). We moesten ervoor zorgen dat het thema ‘droom’ in het werkstuk herkenbaar bleef. In ons groepje hadden we hadden we besloten om het werkstuk allemaal over een kunstenaar te maken die een schilderij had gemaakt, die we hadden uitgezocht bij ons thema ‘droom’. Ik kwam uit bij het schilderij ‘Mozes voor het brandende braambos’ van Ernst Fuchs. Hierover had ik ook al een A4-the uitgewerkte informatie gemaakt. Maar het was heel moeilijk om goede informatie over deze man te vinden, ik ben er twee uur mee bezig geweest. Hier wilde ik dus sowieso geen groot werkstuk over maken. Toen las ik het stukje wat onder het kunstwerk stond en daar stond iets van ‘dit is ook een mooi voorbeeld van fantastisch realisme’. Deze term maakte me nieuwsgierig. Meteen schoten de woorden ‘fantasy’ en ‘elfen’ door mijn hoofd. Fantasy tekeningen boeien mij altijd heel erg omdat er figuren in voorkomen die er heel mooi en sterk uitzien. En ik houd heel erg van elfen, van kleins af aan al, omdat ze mooi zijn en ze kunnen vliegen. Hierna ging ik om het internet zoeken naar de term ‘fantastisch realisme’. En ik zag een hoop fascinerende schilderijen en kwam ik er achter dat ik mijn hele leven al plaatjes verzamel die in mijn ogen fantastisch realistisch zijn… Waarom Fantastisch Realisme…? Geen idee, maar wat ik zie als ik naar schilderijen kijk, doe ik een gok

Ik heb nogal wat fantastisch realistische schilderijen bekeken. Een vooral een ding viel mij op: het is heel mooi geschilderd. De schilderijen lijken net foto’s. De omgeving waar de figuren zich in bevinden zijn heel erg mooi. Fantastische kleuren! En ook hebben ze een spirituele betekenis hebben. Ik denk dat dit mij favoriete schilder stijl word… De schilderijen lijken net foto’s. Dat komt door al dat detail. Het is heel fijntjes geschilderd en dat maakt het heel realistisch. Het is echt heel mooi. De figuren hebben echte uitdrukkingen op hun gezicht, je kunt al het waren raden wat ze denken. Want ja, alle figuren zijn vaak diep in gedachten verzonken. De tweede reden waarom ik deze vorm van schilderen zo mooi vind, is omdat de omgeving waar de figuren zich in bevinden heel mooi is. Onwerkelijk mooi! Net als een droom. Vaak zijn de omgevingen zo mooi dat het gewoon niet kan, zoals het bovenstaande schilderij van Herman Smorenburg. De kleuren van de figuren, maar vooral de achtergronden zijn heel mooi. Hele mooie dromerige kleuren. Ik denk dat dat de reden is, dat je zo lang naar een schilderij dat fantastisch realistisch is kan staren, weg dromen. Bij elk schilderij zit een verhaal. Bij het bovenstaande schilderij (missend) staat bijvoorbeeld: ‘’Magische wereld waarin vreemde krachten opgeroepen worden. De sjamaanse mens als medium tussen hemel en aarde...’’ Het zijn een soort gedichten in beeldvorm. Als het verhaal er niet bij staat, kan je het vaak ook wel analyseren. Dit ga ik ook doen in het hoofdstuk ‘Fantastisch Realisme nader bekeken’. Samengevat zou ik dus kunnen zeggen dat fantastisch realisme een vorm van schilderkunst is, die heel gedetailleerd is, met dromerige kleuren, onwerkelijke achtergronden en een speciale spirituele betekenis. Ik zou hier wel een mooi schilderij van willen uitzoeken om op te hangen in mijn kamer! Wat is Fantastisch Realisme? Deze keer zoek ik het op in verschillende woordenboeken en beschrijvingen
Ik heb nu wel een eigen beschrijving gemaakt van fantastisch realisme, maar ik weet niet of dit wel klopt. Daarom heb ik het in verschillende bronnen opgezocht. Ze staat hieronder op een rijtje
Van Dale Onlinewoordenboek – Geen resultaat
Javelin Schram – Het is een onderdeel van magisch realisme* en surrealisme**, met veel symboliek en zelfbedachte werkelijkheid. Wikipedia – Magisch realisme zoekt zijn inspiratie buiten de alledaagse werkelijkheid. Hij vindt het in waanbeelden en fantasy, vandaar ook de gelijkwaardige benaming ‘Fantastisch Realisme’. De term magisch realisme wordt zowel in de schilderkunst als de literatuur gebruikt. Het is een richting in de kunst waarin een poging wordt gedaan de werkelijkheid te verbinden met een andere of hogere werkelijkheid, waardoor hallucinerende beelden of droomeffecten ontstaan. Kunstbus/verklaringen - De Magisch realisten creëerden in hun voorstellingen een nieuwe, eigen werkelijkheid. Door de combinatie van wel en niet bestaande elementen, door het spel van licht en kleur en door de technisch perfecte afwerking maakten zij geheimzinnige, soms dreigende schilderijen die hun weergave van de werkelijkheid een vervreemdend karakter meegaven. De voorstellingen zijn dikwijls wel mogelijk, maar niet waarschijnlijk. Vaak verwijzen hun onderwerpen naar dood, dreiging en verval. Het Magisch-Realisme is verwant met het surrealisme. - Magisch-Realisme in de kunst. Periode: circa 1950-1970
Richting in de kunst waarin een poging wordt gedaan de empirisch vaststelbare werkelijkheid te verbinden met een ‘andere' of ‘hogere' werkelijkheid, nl. die van een geestelijke of psychische orde. Niet alleen wordt getracht door een bepaalde weergave van de realiteit die hogere of psychische orde op te roepen, maar ook worden bewust metafysische verschijnselen verwerkt in een overigens nauw bij de realiteit aansluitende weergave. Daardoor ontstaan hallucinerende beelden of droomeffecten die opkomen in een met grote precisie getekende werkelijkheid. Op die manier wordt getracht een synthese te bereiken tussen werkelijkheid en verbeelding. *= realisme: Het realisme was een stroming in de 19e eeuwse beeldende kunst en literatuur, waarin gestreefd werd naar het weergeven van de (maatschappelijke) werkelijkheid. De stroming was vooral sterk in Frankrijk rond het midden van de eeuw en wordt gezien als reactie op de Romantiek. (bron: wikipedia) **=surrealisme: het is een schilderstijl van de Europese kunststromingen in de Moderne kunst in de twintigste eeuw. Het hoogtepunt van het surrealisme is tussen 1925 en 1940. Zowel in de schilderkunst als in de beeldhouwkunst. Wanneer was Fantastisch Realisme Hier gaan we kijken naar de tijd waarin het was ontstaan Schilderkunst Een aantal Nederlandse schilders die vanaf de jaren '20 en '30 actief waren, grepen - temidden van een kunstwereld waarin steeds abstracter en expressiever geschilderd werd terug op het realisme. In 1925 gaf de Duitse criticus Franz Roh voor het eerst een naam aan deze stroming in de schilderkunst. Aldus gezien viel deze benaming algauw samen met de Neue Sachlichkeit, waarmee Gustav Hartlaub, in 1924, het beklemmende werk van George Grosz en van Otto Dix had benoemd
Het magisch realisme zoekt zijn inspiratie buiten de al te dagelijkse realiteit en binnen droom- en waanbeelden, vandaar ook de evenwaardige benaming Fantastisch Realisme. Engelsen hebben het hierbij vaak over Precise Realism en Sharp-Focus Realism. Dergelijke werken laten zich kennen door een nauwgezette, bijna fotografische weergave van realistisch lijkende taferelen, die een geheimzinnige en magisch aandoende sfeer uitstralen. Dubbelzinnige perspectieven en een ongebruikelijke manier om de dingen naast elkaar weer te geven versterken nog die magische suggestie. Technische en louter ambachtelijke vaardigheden zijn aan deze stijl inherent. De combinatie van wel en niet bestaande elementen, het spel van licht en kleur en de technisch perfecte afwerking maken geheimzinnige, soms dreigende schilderijen die hun weergave van de werkelijkheid een vervreemdend karakter meegeven. Dit maakt de stroming ook verwant met het surrealisme. De magisch realistische voorstellingen zijn dikwijls wel mogelijk, maar niet waarschijnlijk. Vaak verwijzen hun onderwerpen naar dood, dreiging en verval. Vanaf 1915 ontpopte de Italiaanse schilder Giorgio Da Chirico met zijn Pittura Metafisica zich als de wegbereider tot het magisch realisme. In 1920 keerde de Duitse kunstenaar Max Ernst de rug naar het Dadaïsme van Keulen en ging hij zich in Parijs vestigen, op uitnodiging van André Breton. In 1921 creëerde hij er l'Elephant Célébes en werd hij meteen de internationale promotor van het surrealisme.
Literatuur In de literatuur is de term Magisch Realisme afkomstig van de Italiaan M. Bontempelli (Gente nel tempo, 1937) en wordt toegepast op het werk van uiteenlopende auteurs als E.T.A. Hoffmann (Der goldene Topf, 1816), Edgar Allen Poe (Tales, 1840, 1845), Gustav Meyrink (Der Golem), Alain Fournier (Le grand Meaulnes, 1913), en H. Rider Haggard. Ook hier gaat het vaak om geheimzinnige verhalen die een vervreemdend karakter hebben. Bij veel Spaanse, maar ook Zuid-Amerikaanse kunstenaars is van oudsher een zekere hang te bespeuren naar het magisch realisme, bijvoorbeeld Gabriel Garcia Marquez en Mario Vargas Llosa. Bij hen is het magisch realisme een stijl waarin gewone voorvallen in een overdreven taal worden verteld, terwijl de uitzonderlijkste voorvallen op een nuchtere manier worden verteld. In het magisch realisme wordt een wezenlijke rol gespeeld door natuur, geschiedenis, politiek, maatschappelijke thema´s en alle menselijke hartstochten. Fantastische Realisten Fantastisch Realistisch schilderende kunstenaars Nu volgen een aantal schilders die hun kunst ‘fantastisch realistisch’ mochten noemen. Maurits Cornelis Escher (Leeuwarden, 17 juni 1898 – Hilversum, 27 maart 1972) was een Nederlandse kunstenaar, graficus, die het meest bekend stond om zijn houtgravures en lithografieën, waarin hij over het algemeen speelde met wiskundige principes. Zijn gravures verbeelden vaak onmogelijke constructies, studies van oneindigheid en in elkaar passende geometrische patronen die geleidelijk in volstrekt verschillende vormen veranderen. Bekende voorbeelden van Eschers werk zijn Tekenen, waarin twee handen elkaar tekenen, Lucht en water I en Lucht en water II, waarin een samenspel van licht en schaduw ervoor zorgen dat vissen in het water overgaan in vogels in de lucht, Dag en nacht, waarin zwarte vogels voor een daglandschap overgaan in witte vogels die 's nachts vliegen, en Klimmen en dalen, waarin rijen mensen in een oneindige lus trappen op- en aflopen, op een constructie die onmogelijk gebouwd kan worden en die alleen getekend kan worden door gebruik te maken van gezichtsbedrog en perspectief. Bron: Wikipedia
Octave Landuyt is een Belgisch kunstenaar die verschillende vormen van kunst produceert, zoals schilderijen, beeldhouwwerken (keramiek en brons), en juwelen. Landuyt is geboren op 26 december 1922 in Gent. Vanwege het werk van zijn vader moet het gezin vaak verhuizen. Zo woonden de Landuyts in Eeklo (1929) en Kortrijk (1931). Uit de kleiputten haalde hij materiaal om grote figuren te boetseren. De grote metalen voorwerpen waaraan schepen zich ankeren langs het kanaal Kortrijk-Bossuyt zullen later zijn typische vormen laten ontstaan voor vele werken. Naast de wetenschappelijke humaniora doorloopt hij met succes de teken- en schilderacademie van Kortrijk. Hij kreeg een technisch-ambachtelijke vorming die in heel zijn verdere œuvre te zien is. In 1946 en 1947 behaalt hij de hogere diploma’s aan de middenjury. In 1954 wordt in België de eerste afdeling Plastische Kunsten opgericht: voor het eerst worden tekenleraars gevormd. Landuyt staat aan de wieg van deze afdeling aan de Rijksnormaalschool van Gent (nu departement Lerarenopleiding van de Hogeschool Gent) en is er de eerste leraar. In 1965 vestigt hij zich definitief in Heusden bij Gent. Bron: Wikipedia
Ernst Fuchs is een duitse fantastisch realistische schilder, een architect en ziener. Hij werd geboren in februari 1930 in Vienna. Hij was de zoon van een joodse vader en christelijke moeder. In de oorlog zijn zijn ouders gescheiden om hun zoon te redden van een concentratie camp. Na de tweede wereld oorlog ging hij studeren aan de Vienna School voor Fantastisch Realisme, bij prof. Albert Paris von Gutersloh, die hem, en andere studenten, een stevige basis gaf waarop ze hun eigen meesterlijke werken konden baseren. Op de school zaten onder andere Rudolph Hausner, Wolfgang Hutter en Fritz Janschka. Arik Brauer en Anton Lemden, ze waren allemaal zieners. De groep zag zich zelf als surrealist, hoewel ze al afweken van het surrealistisch schilderen van de jaren dertig naar een meer dromerige aanpak. Technisch gezien had hun werk het detail en duidelijkheid van een vroege Vlaams schilderij. We waren best wel een invloed op het continent, maar minder bekend en gewaardeerd in Engeland. Bronnen: http://www.ernstfuchs-zentrum.com/starteng6.html
http://www.antonioroybal.com/FuchsNew.htm Fantastisch Realisme nader bekeken In dit hoofdstuk ga ik een aantal kunstwerken analyseren of ze fantastisch realistisch zijn
Omdat ik, onderbewust, altijd al van fantastisch realisme heb gehouden, heb ik toevallig een aantal plaatjes op geslagen die ik mooi vond, en me op het eerste gezicht wel fantastisch realisme lijken. Maar nu pas ik mijn toegenome kennis over dit onderwerp toe op deze plaatjes (en andere die ik vond op het internet) en kom ik er achter of dit fantastisch realisme is.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.