Scholieren.com maakt gebruik van cookies

Scholieren.com gebruikt cookies onder andere om de website te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante advertenties te zien krijgt. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door op 'cookies zijn ok!' te drukken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op Scholieren.com. Meer weten over deze cookies, klik dan hier.

Cookie-instellingen wijzigen

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)
Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)
Social media Voor het laten functioneren van like buttons
Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

De Waker, de Slaper en de Dromer

CKV

Theaterverslag

 
7.5 / 10
4 stemmen van bezoekers
5e klas vwo
niveau
  • Malouk
  • NL
  • 1823 woorden
  • 2635 keer
    2 deze maand
  • 5 december 2003

Log in op Scholieren.com

Maak een profiel aan of log in om te stemmen.

Geef dit een cijfer

Omdat je geen profiel hebt kan je stem niet aangepast worden.
Maak hier een profiel aan.

Ckv1
Cabaret “de Waker, de Slaper en de Dromer”

Tekst en thematiek

1. Waar heeft Youp van ’t Hek het over: welk soort onderwerpen komen er aan de orde?

Youp's voorstelling gaat over de Waker, de Slaper en de Dromer. Dit zijn drie vrienden die in een studentenhuis woonden. Inmiddels zijn ze allen, behalve Youp, het studentenhuis uit. Elk jaar is er een reünie, en deze keer was Youp aan de beurt om deze te verzorgen. Terwijl hij vertelt over die reünie, haalt hij allemaal (toen) actuele onderwerpen aan en voorziet deze van zijn commentaar.


2. Loopt er een rode draad door de voorstelling, is er een bepaalde thematiek te ontdekken? Zo ja, welke thematiek is dat volgens jou?

De rode draad door de voorstelling is de reünie van de Waker, de Slaper en de Dromer. Terwijl Youp daarover vertelt haalt hij allemaal actuele onderwerpen aan. Deze voorziet hij van commentaar. Dit doet hij door bijvoorbeeld een onderwerp van gesprek van de vorige avond aan te halen, en die te becommentariseren.

3. De titel van de voorstelling is “de Waker, de Slaper en de Dromer.” Licht de betekenis van deze titel toe.

De titel, “de Waker, de Slaper en de Dromer” komt voort uit de drie vrienden die samen in een studentenhuis wonen. Ze houden elk jaar een reünie. Ze hadden allemaal een bijnaam, dus “de Waker de Slaper en de Dromer”. Youp vertelt daarbij over zijn vrienden, wat er van ze geworden is en waarom ze die bijnaam hebben gekregen.

Spel en presentatie

4. De theatrale middelen die een regisseur bij de vormgeving tot zijn beschikking heeft zijn:

- Spel, zoals de manier van spreken, zingen en bewegen, de mimiek en het tempo
- Mise-en-scène, de beweging van de personages over het toneel en de manier waarop ze in de verschillende scènes een plaats hebben ten opzichte van elkaar.

- Decor, inclusief meubels en rekwisieten
- Kleding en grime
- Belichting
- Muziek
- Geluidseffecten

A. Schrijf van alle theatrale middelen op hoe Youp van ’t Hek ze gebruikt in zijn voorstelling.

- Het spel is heel snel. Hij praat heel snel en veranderd ook snel van onderwerp. Hierdoor blijft de voorstelling boeiend. Zijn manier van bewegen is ook heel snel maar ook heel overdreven. Dit komt omdat het zijn woorden kracht bij zet en de mensen achter in de zaal ook moeten kunnen zien wat hij doet. De manier van zingen is redelijk rustig. Hij zingt ballades, over vroeger, over hoe het was. Hij kijkt met weemoed terug en daarom is het langzaam. Ook zijn gezichtsuitdrukking is erg goed. Als hij het ergens over heeft, dan zie je dat ook aan zijn gezicht. Dit is belangrijk voor de geloofwaardigheid.

- Er zijn geen medespelers van Youp. Hij is steeds de enige op toneel. Dit betekent dat dit onderwerp niet zoveel betrekking heeft op zijn voorstelling. Het is wel zo dat hij, als hij het heeft over gesprekken aan tafel, dat hij ook bij de tafel gaat staan. En als hij het heeft over de meubels van zijn huis, dan gebruikt hij deze ook.

- Het decor bestaat uit twee verschillende versies. In het begin is er de chaos van de nacht ervoor. Je ziet overal etensresten, alles ligt door elkaar, de tafel staat half in de boekenkast. Kortom het is er rommelig. De tweede versie is de nette versie. Youp heeft (zogenaamd) alles opgeruimd. De tafel staat weer recht, en is netjes gedekt. Het hele appartement is opgeknapt en ziet er weer goed uit. Alles ligt weer op zijn plek en is schoon. In het decor is een appartement van binnen nagebouwd. Er staat een bank, boekenkasten, een tafel, alles wat er in een kamer hoort te staan. Het is alleen allemaal wat overdreven. De chaotische versie is net iets chaotischer dan een echt appartement zou zijn en de nette versie is net iets netter dan in een echte kamer.

- In het chaotische decor ziet Youp van ’t Hek er zelf ook onverzorgd uit. Hij heeft zijn overhemd vol met vlekken en etensresten zitten en het hangt half open. Zijn broek zit helemaal onder de kreukels. Alles is vies. In het tweede decor is Youp gekleed in een net pak. De kleding heeft dus betrekking op het decor en andersom. De grime is niet te zien. Als hij is opgemaakt, dan is het heel natuurlijk gedaan en alleen zodat hij er goed uitziet op het podium en zodat het aansluit bij de kleding en het decor.

- Met de belichting is niet zoveel gedaan. Er staat natuurlijk een spot op Youp terwijl hij speelt en verder is alles gewoon goed belicht. In het tweede decor is het licht iets gedimd. Alleen als Youp zingt gaat er ander licht branden. De omgeving wordt een beetje gedimd en er komt een spot op Youp.

- In de voorstelling wordt geen gebruik gemaakt van muziek, behalve als Youp van ’t Hek zingt.

- In de voorstelling wordt geen gebruik gemaakt van geluidseffecten.

B. Welke theatrale middelen geeft Youp van ’t Hek in deze voorstelling de meeste aandacht?

Zoals er al uit mijn toelichting van de middelen staat, worden sommigen helemaal niet gebruikt en anderen wel. Ik denk dat aan de kleding en het decor de meeste aandacht is besteed. Dit kun je zien aan de wisseling van kleding en decor, maar ook aan het gebruik ervan. Er is gewoon heel veel aandacht aan besteed en Youp maakt er ook veel gebruik van. Het maakt de show ook realistischer.


5. Hoe worden humor en ontroering afgewisseld in de voorstelling?

Humor en ontroering worden op een goede manier afgewisseld. Hij rakelt dingen uit zijn verleden op en daar horen natuurlijk ook de slechte dingen bij. Dit maakt dat de show leuk blijft. Anders is het zo’n aaneenrijging van grappen. Het zorgt voor afwisseling en geloofwaardigheid. Vooral de liedjes gaan over droevige dingen. Dit kun je horen aan de tekst, maar ook aan het gebruik van de instrumenten. Hij wordt hoofdzakelijk begeleid door accordeon en drum.


6. Op welke manier richt van ’t Hek zich tot het publiek? Wordt er direct gereageerd op het publiek?

Youp van ’t Hek maakt vooral contact met het publiek op de voorste rij, zoals dat gebruikelijk is bij cabaret. Hij heeft het bijvoorbeeld over geblondeerde haren en betrekt daarin een vrouw op de voorste rij. Ook heeft hij een faxbericht gekregen en iemand uit het publiek roept dat er niks opstaat. Hij reageert hier direct op met de grap dat het ook maar een show is.

7. Worden er rollen gespeeld? Zo ja, welke rollen zijn dat?

Ja, hij speelt dat hij de Dromer is. Hij speelt dat hij nog steeds studeert, dus dat hij een zogeheten eeuwige student is. Hij heeft alle personages ook bedacht en hij imiteert de andere mensen. Bijvoorbeeld dat er een vriend dronken was bij een etentje bij chique mensen. Deze man doet hij na. Dus behalve dat hij de Dromer speelt, imiteert hij ook de anderen.

8. Wordt er gezongen? Zo ja, wat is jouw mening over de tekst, de muziek en de uitvoering?

Ja, er wordt gezongen. Het zijn twee nummers. Alle twee zijn het ballades, begeleid door accordeon en drum. Youp zingt. Ik vind het goed bij de show passen. Het zijn instrumentaal simpele melodieën, en er zijn ook geen hele opvallende instrumenten bij. Het is allemaal heel simpel gehouden. Ik vind de teksten ook goed. Het sluit allemaal goed aan en ze gaan ergens over. Ook de uitvoering vind ik goed. Youp is geen fantastische zanger maar hij brengt het met gevoel en met flair en daardoor is het toch nog leuk om naar te luisteren.

9. Op blz. 24 en 25 van het Palet informatieboek staan verschillende soorten cabaret beschreven. In de les hebben we verschillende cabaretvormen besproken. Tot welk soort cabaret hoort het cabaret van Youp van ’t Hek volgens jou? Behoort het tot een bepaald soort of is er sprake van een mix, zo ja welke?

Ik denk dat Youps cabaret een mix is van verschillende vormen. Ik denk dat het hoofdzakelijk themacabaret is. Er is een rode draad in het geheel en het draait om één bepaalde zaak. Er zit ook een stukje chaoscabaret in, maar het is geen volledig chaoscabaret. Ook bekritiseerd hij soms de samenleving, maar ook dat is niet de hoofdzaak. Ik denk dus dat het vooral themacabaret is.

10. Wat heeft jou het meest geboeid:
- de tekst
- de persoonlijkheid
- de muziek
- de vormgeving


Mij heeft de tekst het meest geboeid. Bij de voorstelling van van ’t Hek draait het ook om een visueel aspect, maar ik vond de tekst toch de hoofdlijn. Hij vertelt grappen, is heel veel bezig met tekst. De hele voorstelling draait om wat hij vertelt. Zonder dat zou het niet boeiend zijn. Ook de vormgeving vond ik een belangrijk aspect. Het gaf wat extra’s aan de show en bracht er meer realiteit in. Ook werd het actief betrokken in het spel. Je zag van ’t Hek zelf in bijpassende kleren maar ook het decor paste bij het geheel. Maar toch komt dit op de tweede plek omdat het in eerste instantie niet om het decor draait en de beweging, maar om de tekst. Praten is het belangrijkst in de show.

11. Wat vond je van de gehele voorstelling?

Ik vond het een leuke en boeiende voorstelling. Er was veel aandacht besteed aan het decor en de kleding, waardoor het boeiend was om naar te kijken. De teksten vond ik sterk en waren goed in elkaar gezet. Het was absoluut niet voorspelbaar, wat ik knap vond want het is moeilijk om niet heel voorspelbaar uit de hoek te komen. Het waren leuke, en soms ook kritische teksten met een goede verhaallijn, die ook duidelijk bleef tijdens de voorstelling. Het was niet zo dat hij soms heel erg afdwaalde of dat het verhaal onduidelijk werd. Ook werd humor en ontroering goed afgewisseld. Het was niet aan een stuk door grappen tappen maar door de verhaallijn kwam er ook soms ontroering in het stuk. Bijvoorbeeld in het stuk dat hij zingt en vertelt over zijn vriendin die alles voor hem was maar die vreemdging met zijn beste vriend. Dat zorgt voor afwisseling en ook voor een realistische voorstelling.


12. Met welke argumenten zou je een ander de voorstelling aan- of afraden?

Ik zou de voorstelling aanraden omdat het een ontzettend goede voorstelling is. Het is goed in elkaar gezet, met goede teksten en grappen. Het loopt allemaal goed in elkaar over. Youp blijft goed bij het onderwerp zodat je niet de draad kwijt raakt in het stuk. Hij heeft een goed thema gekozen en daar een mooie show bij gemaakt. Ook is de muziek en zang goed in de show gezet. Het loopt goed.
Het decor is mooi en wordt ook actief in de show gebruikt. Ook de kleding is afgestemd op het thema.
Je kunt zien aan de show dat hij er goed over nagedacht heeft. De manier waarop hij zijn publiek benadert, de teksten, zijn bewegingen. Het is niet zo dat je overduidelijk kunt zien dat het is ingestudeerd, terwijl je wel aan de uitwerking van de voorstelling ziet dat het wel zo moet zijn.
Kortom: ik vond het een goede voorstelling en ik denk dat ik het een ander zou aanraden.


 

Let op

De verslagen op Scholieren.com zijn gemaakt door middelbare scholieren en bedoeld als naslagwerk. Gebruik je hoofd en plagieer niet: je leraar weet ook dat Scholieren.com bestaat.

Heb je een aanvulling op dit verslag? Laat hem hier achter.

 

voeg reactie toe

Sneller en makkelijker reageren?
Login of maak een profiel aan

9321
 

reacties