Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Soorten muziek

Beoordeling 6
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 3e klas vmbo | 162 woorden
  • 7 december 2003
  • 460 keer beoordeeld
Cijfer 6
460 keer beoordeeld

Het ontstaan van muziek: Het begon allemaal in de middeleeuwen. Rond 500 na Christus. Kwam er een einde aan de Romeinse beschaving door de invallen van de Vandalen, de Hunnen en de Visigoten, door heel Europa. Deze periode staat bekend als "De Donkere Eeuwen". In de 10 eeuwen daarna zou de nieuwe Christelijke kerk over Europa gaan heersen en kwamen de beroemde Kruistochten op gang tegen het Oosten. Hier vestigden de Christenen universiteiten en hier werd voornamelijk les gegeven in muziek, kunst en literatuur. In deze tijd heeft Paus Gregorius I de muziek verzameld en genoteerd, die wij nu kennen als de Gregoriaanse Gezangen. Deze gezangen waren de enige goedgekeurde kerkgezangen. Veel later zag de Universiteit van Notre Dame in Parijs een nieuw soort muziek. Deze muziek heet Organium. Deze muziek werd over heel Europa gezongen door de troubadours uit Frankrijk. Het was tijdens de Middeleeuwen dat de westerse cultuur de komst van de eerste grote naam in de muziek erkende: Guillaume de Machant. Toen kwam de barok. Deze muziek werd na de populaire sierlijke stijl, van in die tijd, genoemd. De barok duurde van ongeveer van 1600 tot 1750. De componisten kwamen in opstand tegen de muziek uit de Renaissance. De grootste componist uit die tijd was Johan Sebastian Bach, die aan het hof muziek schreef voor de keizer. Bach en andere componisten uit die tijd hebben een hele nieuwe stijl in de muziek ontworpen. Ook de opera ontstond in deze tijd in Florence. De eerste meesterstukken zijn geschreven door Claudio Monteverdi. Ook alleen instrumentale muziek werd populair. Een bekende componist is Antonio Vivaldi. De koormuziek bloeide ook op. De bekendste componist was Georg Frideric handel. Toen kwam de klassieke tijd. Van ongeveer 1750 tot 1820 wilden de artiesten, architecten en muzikanten geen muziek meer maken zoals in de Barok. In plaats daarvan ontwierpen ze een heldere stijl, waarvan ze dachten dat die herinnerde aan het klassieke Griekenland. Er was behoefte aan onpersoonlijke, maar toonvolle en elegante muziek. Dansen als de 'Menuetten de 'Gavotte' waren erg populair. In deze tijd werd Wenen, de hoofdstad van Oostenrijk dat werd het muzikale centrum van Europa. Daarom wordt de muziek ook wel de "Weense stijl" genoemd. Componisten kwamen vanuit heel Europa om in Wenen naar school te gaan en zij ontwikkelde langzaam aan de standaard muziekvormen, die de volgende jaren zouden worden gebruikt. De klassieke tijd bereikte zijn hoogtepunt met symfonieën, sonates en strijkkwartetten van de drie grootste componisten van de Weense school: Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart en Ludwig von Beethoven. In deze zelfde tijd werd er ook al Romantische muziek gecomponeerd door Franz Schubert.
En als laatste kwam de romantische tijd. Deze tijd duurde van ongeveer 1820 tot 1900. De mensen in deze tijd vonden dat er meer emotie in de muziek moest. En dat gebeurde ook: de componisten legden hun persoonlijke gevoelens in de muziek. Het woord Romantiek komt van romantische dingen uit de Middeleeuwen. De vroege Romantische componisten werden vlak na elkaar geboren: Felix Mendelssohn en Robert Schumann in Duitsland en Frederic Chopin in Polen. Ook werd in Italië de Bel canto opera geboren. Dat is een mooi gezongen opera. De belangrijkste man hiervan in Italië was Giuseppe Verdi en in Duitsland was dit Richard Wagner. De componisten uit andere landen wilden de muzikale geest van hun eigen land uitdrukken en zo heeft de muziek zich steeds verder ontwikkeld. Ook door het verbeteren van al bestaande instrumenten en het ontwerpen van nieuwe instrumenten werd de muziek verder ontwikkeld. Klassieke muziek: Een klassiek orkest is natuurlijk gespecialiseerd in het spelen van klassieke muziek. Zo’n orkest bestaat uit verschillende instrumenten, dit noemen we klankkleur. Je hebt ook verschillende soorten instrumenten die daar bij gebruikt worden. Zoals instrumenten voor het slagwerk, houten instrumenten, koperen instrumenten enz. In alle landen wordt nu aparte muziek gecomponeerd, want alle componisten hebben andere gevoelens die ze willen uiten in de muziek. Er werd veel geëxperimenteerd maar sommige componisten bleven de traditionele vormen uit de geschiedenis trouw. Mensen luisteren nu ook nog na klassieke muziek. Dat is dan meestal van de componisten: Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Bach, Strauss, Wagner, Händel, Vivaldi, enz. Het werk dat sommige nu nog uitbrengen is niet echt vernieuwd. Kijk maar na Andre Rieu hij is wel vernieuwend, maar de muziek die hij speelt is van bekende componisten. Ik ga nu wat meer vertellen over de instrumenten die men gebruikt in een klassiek orkest. Het slagwerk: met slagwerk bedoelen we instrumenten of voorwerpen die geluid maken wanneer je er op slaat, over krast of mee schudt. Tot ongeveer 1850 was bet meest gebruikte slaginstrument een soort trommel, genaamd een keteltrom of pauk. Al spoedig maakten de componisten ook gebruik van instrumenten zoals klokjes en xylofoons. Bij 20e-eeuwse muziek is de slagwerksectie vaak heel groot. De snaarinstrumenten: tot de snaarinstrumenten behoren o.a. de viool, de altviool, de cello en de contrabas. De violen vormen de grootste groep in het orkest. Ze zijn verdeeld in twee secties, de eerste violen en de tweede violen.De houten blaasinstrumenten: tegenwoordig hebben de meeste orkesten een de houten blaasinstrumenten in gebruik. In de 17e en 18e eeuw was dat echter niet altijd het geval. Tot de houten blaasinstrumenten behoren de piccolo, de dwarsfluit, de klarinet, de althobo en de fagot.Koperen blaasinstrumenten: tot de koperen instrumenten behoren de trompet, de trombone of schuiftrompet, de hoorn en de tuba. Vroeger konden er op koperen instrumenten niet zo veel noten gespeeld worden dan op een viool, en dus hadden ze meestal minder te spelen in een orkeststuk. Sommige koperen instrumenten werden alleen bij bepaalde gelegenheden gebruikt. De trombone bijvoorbeeld werd normaal alleen gebruikt voor kerkmuziek. Jazz muziek: De jazzmuziek is ontstaan tussen 1900 en 1905 als volksmuziek van de Amerikaanse negers. In de tijd van de slavernij is het begonnen. De zwarte Amerikanen maakten Amerikaanse kerkliederen naar hun eigen smaak, dus hoe ze het zelf mooi vonden. Ook Europese marsen werden veranderd op hun eigen manier. In de jaren 20 is het geen volksmuziek meer maar wordt het jazz genoemd. Debelangrijkste stijlen die uiteindelijk de jazz vormden waren: de'spirituals' van de Amerikaanse negerkerken, de 'blues' van de arbeidsliederen en de marsmuziek van de negerfanfares. Jazz is in de eerste plaats zelfbedachte muziek maken. Maar het kan ook wel worden gecomponeerd, d.w.z. muziek dat opgeschreven is. Jazz is 'swingende' muziek, bijv. de blues. Er ontstonden dansorkesten, die bestonden eigenlijk alleen maar uit blaasinstrumenten. Dansorkesten werden ook wel big bands genoemd. Maar met de big bands was het vrij snel afgelopen omdat ze te duur waren. Ook kwamen er steeds minder mensen kijken. Er kwam toen een nieuwe soort muziek: bebop. Dit was vrij agressieve en snelle muziek vergeleken met wat het publiek gewend was. Een typisch bebop band bestond uit vijf personen. Op deze muziek viel niet te dansen dus keerden veel mensen zich van de bebop af. En toen ook nog eens de pop- en rockmuziek kwam gingen de mensen niet meer naar de jazzbands maar naar de pop- en rockbands. Nu worden er ook nog vaak jazz festivals gehouden. In bijna alle groten steden worden ze jaarlijks gehouden. Zoals in eindhoven, Den Bosch, Amsterdam, Den Haag en ook in Maastricht. Popmuziek: Popmuziek is een soort muziek die veel mensen leuk vinden. Het woord "pop" is een afkorting van populair. Popmuziek is modern, van deze tijd. Popmuziek is begonnen in Afrika. Toen de slaven uit Afrika naar Amerika werden gehaald, namen ze hun muziek mee. Ongeveer 50 jaar geleden, toen je opa en oma ongeveer zo oud waren, ontstond uit deze muziek de rock-'n-roll en beatmuziek. Beat is engels voor ritme, maat en slag van een trommel. Ieder liedje heeft een ritme. Je hoort het als je een liedje klapt zoals je het zingt. Vanuit Amerika heeft popmuziek de hele wereld veroverd. Daarbij hielpen radio, televisie, kranten en tijdschriften. Instrumenten je die bijna altijd hoort in popmuziek zijn de trommels of drums en de basgitaar. Daardoor heeft popmuziek een sterk ritme. Verder hoor je ook vaak een gitaar of toetseninstrument. Bijvoorbeeld een piano of synthesizer. Als een poplied een tekst heeft wordt die vaak gezongen door een zanger of zangeres of gerapt door een rapper. Popmuziek is er in elke taal. Maar de meeste liedjes zijn in het Engels. Veel mensen begrijpen Engels goed. Iemand uit Japan snapt wel een Engelse tekst, maar iemand uit Engeland begrijpt geen Japans. Popmuziek is door de jaren heen steeds veranderd. Iedere paar jaar is er een andere soort popmuziek in de mode. Bij een nieuwe soort popmuziek horen vaak ook andere kleren en een ander uiterlijk. Denk maar aan punkers en gabbers. Nu komt de tijd van de gabbers weer terug. Terwijl er vorig jaar maar heel weinig gabbers waren. Filmmuziek: Filmmuziek is in 1927 ontstaan, daarvoor had je ook wel films, die werden 'stomme films' genoemd, Charlie Chaplin of Stan Laurel en Oliver Hardy. Dat waren films zonder geluid. Er werd bij die films muziek gemaakt door een pianist, maar die muziek paste niet bij de film. Het was bedoeld om het lawaai van de projector te overstemmen. Tussen die films werden soms wel stukjes tekst gebruikt om te vertellen wat er gebeurde. Daarna had je de bioscooporgels. Daarmee was het makkelijker om geluiden en muziek bij de gebeurtenissen te plaatsen. Een bioscooporgel lijkt op een orgel uit de kerk, er zitten alleen ook nog allemaal toeters, bellen en trommels op. Als er dan bijvoorbeeld op het doek een deur werd dichtgeslagen kon er op een trommel geslagen worden. In grote filmzalen waren zelfs bioscooporkesten, die een behoorlijk aantal muziekstukken konden spelen. Enkel klassieke componisten die muziek voor de stomme film geschreven hebben zijn: Honegger, Milhaud en Shostakovitch. Tijdens de stomme film werd er al voortdurend geëxperimenteerd met geluid afkomstig van een grammofoon of fonograaf, maar dat leverde problemen op met de synchroniteit. De film 'The jazz singer' uit 1927 wordt gezien als de eerste geluidsfilm, terwijl er bij die film gebruik gemaakt werd van het Vitaphone-systeem, waarbij ook grammofoonplaten gebruikt werden. De geluidsfilm is een filmsysteem waarbij stemmen, geluiden, muziek en beeld synchroon lopen. De geluidsband van een film heet soundtrack. Twee bekende in filmmuziek gespecialiseerde componisten zijn: Henry Mancini en John Williams. Iedereen is wel eens naar de bioscoop geweest. Overal om je heen hoor je dan geluiden die bij de gebeurtenissen in de film horen. Je hoort dan niet alleen mensen praten, maar ook de achtergrond geluiden. Zoals een deur die dichtgeslagen wordt of het verkeer. Die geluiden maken de film realistischer want in het echt zijn al die geluiden er ook. Zonder geluid is er niet veel aan een film. Je ziet dan mensen bewegen, maar je hoort niks. Je hebt verschillende soorten films, bijv. thrillers, romantische films of komedies Bij al deze films hoort een andere soort muziek. Als je bij een enge film een romantisch muziekje zet dan is de hele film niet eng meer. En bij een grappige film hoort ook grappige muziek. Door filmmuziek wordt de spanning in films opgevoerd. Filmmuziek zorgt er dus voor dat de gebeurtenissen in een film extra benadrukt worden. Door de muziek blijf je dus ook geïnteresseerd in de film. Als je alleen maar pianomuziek hoort en voor de rest niks, dan vind niemand het leuk. Verschillende componisten zijn: Klaus Badelt, Danny Elfman, Hans Zimmer, John Williams, Vangelis, Elton John, James Hornor, David Holmes enz. Klaus Badelt heeft de muziek gecomponeerd voor de film: The pirates of the Carribean. En Vangelis heeft muziek gecomponeerd voor disney films. Ook zijn er, net zoals bij liedjes en films awards te winnen. Bijvoorbeeld voor best music - original song, best music – original score, best music – original musical enz. Ook is het hier net zoals bij gewone muziek en met films met oscars.
Hardcore: Eind jaren tachtig kwamen dus de eerst housegeluiden naar Europa. Sinds die tijd heeft de dance zich enorm ontwikkeld in allerlei stijlen. Zo heb je bijvoorbeeld club-house, trance, techno, acid, ambient en oldschool. Maar de harde kern van de house-muziek ontstond in West-Europa en sloeg vooral in Nederland aan: Hardcore. De basis van de hardcore wordt gevormd door een snoeiharde bass-drum die met een snelheid van 180 tot 220 beats per minuut door je speakers knalt en een pakkende elektronische melodie. Verder hoor je op de achtergrond meestal een base-line om iets toe te voegen aan de melodie. Ook hoor je verschillende soorten percussie zoals een "high-hat" en een "snare-drum". Ten slotte worden er vaak tekst- of rap-samples aan toegevoegd die meestal uit films of uit andere platen worden gehaald. Ook de hardcore is weer onder te verdelen in verschillende stijlen zoals Happy-Hardcore, newstyle, en terror. Happy-Hardcore is de stroming die onder invloed van de "Party animals" en DJ Paul Elstak in 1995 en 1996 erg populair werd. Tientallen nummers kwamen in de top-40 terecht en enkelen daarvan kwamen zelfs op nummer 1. Kenmerkend voor Happy-Hardcore zijn de vrolijke hoge deuntjes en vaak wordt er ook op gezongen. Toen in 1997 de muziek in het algemeen weer wat rustiger werd, was dat ook voor de hardcore wereld te merken. Ook de hardcore platen werden wat rustiger en zo ontstond newstyle. Newstyle heeft een relatief trage beat van rond de 180 beats per minuut en een langzame, maar snerpende melodie. Terror is zo ongeveer het tegenovergestelde van newstyle. Terror is de aller hardste vorm van hardcore met beats die soms wel kunnen oplopen tot 300 beats per minuut.In Nederland is deze hardcore variant wat minder populair en er zijn dan ook weinig terror-DJ's. De terror speelt zich vrijwel volledig in de underground af, waardoor het grote publiek bijna niets van deze muziek af weet. Bij de hardcore horen ook gabbers. De meeste gabbers hebben vaak dure trainingspakken aan, van merken zoals Australian en Cavello. Ook dragen ze vaak een bomber-jack en zijn ze kaal. Op hardcore hakken gabbers. Deze mensen dansen deze dans om hun energie en agressie kwijt te kunnen en omdat ze dat lekker vinden. Het is dus een recreatieve dansvorm. Bij hakken beweegt men heel snel de benen naar voor en naar achter er zijn mensen die met hun hakken op de grond steunen maar er zijn ook mensen die met de voorkant van hun voet op de grond leunen en de hakken op getild hebben en zo de voeten heel snel over de grond schuiven. De meeste mensen hakken op de manier die zei het leukst en het best vinden. Meestal zijn dit varianten op de twee hier bovengenoemde vormen. Bij hakken beweeg je je handen net als bij hardlopen je doet ze naar voor en weer naar achter de meeste steken hierbij ook nog hun wijsvinger op of de hele hand. Ook slikken veel gabbers XTC omdat ze zo een beter gevoel krijgen en om beter te kunnen hakken. Hier is pas nog een meisje in de Peppermill aan overleden, toen was er een houseparty aan de gang, en het meisje had XTC gebruikt en was gestorven, daarom mogen er nu geen houseparty’s meer gehouden worden in de Peppermill. Maar dat maakt niet zoveel uit, want dan gaan de mensen die na een houseparty willen gewoon na Kerkrade, wat een kilometer verderop ligt, want daar mag het wel nog. Rock ’n roll: In de jaren 50 begon het allemaal. Er ontstond een nieuwe muziekstijl uit de blues van de zwarte bevolking: rock ‘n Roll. Het was een stijl die erg populair werd onder de jongeren. De oudere generatie vond het maar niks met al de seksuele bewegingen, de ordinaire teksten; het was gewoon onbehoorlijk. Jongens en meisjes gingen op een andere manier met elkaar om: veel vrijer. Kenmerken van de Rock ‘n Roll waren: -vetkuiven -puntschoenen -buikschuivers (brommers) -leren kleding -strakke broeken -kauwgom -hoge suikerspinkapsels -machogedrag -paardestaarten -petticoats
Drie zeer beroemde rocksterren waren: Elvis Presley
Hij stond ook wel bekend als The King. Hij was natuurlijk het meest populair onder de jongeren. Hij was ook een van de eerste blanke Rock ‘n Roll sterren. Tot die tijd werd Rock ‘n Roll het meest gemaakt door zwarten. Er werd al lang gezocht naar een blanke met de stem van een neger en toen vond Sam Philips, een platenbaas, de 19-jarige vrachtwagenchauffeur. Het succes was er niet meteen, maar dat ontwikkelde zich snel. Elvis, the Pelvis, was voor ouders een nachtmerrie, voor de jongens een idool en voor elk meisje de prins op het witte paard. Men denkt dat Elvis het slachtoffer is geworden van zijn eigen succes. Toen er wat minder belangstelling voor zijn muziek was, greep hij naar drugs en alcohol en dijde hij enorm uit. Dat werd zijn dood in 1977. Nog steeds treuren vele fans om zijn heengaan. Ook wordt Elvis nog steeds geïmiteerd. Little Richard
Little Richard was ook al zo’n nachtmerrie. Hij was wild, chaotisch, zwart, en zong over onfatsoenlijke dingen, zoals seks en drank. Iets waar eigenlijk de hele oudere, blanke generatie een hekel aan had. Hij is zoals men zegt nog nooit overtroffen, maar al wel vaak gecoverd. Buddy Holly
Buddy Holly leek niet op andere rockers, hij was bijna het tegenovergestelde. Hij was niet echt stoer en hij had alles behalve sex-appeal. Als hij Elvis nadeed zag men dit als schattig. Maar Buddy Holly kon echter niet ontbreken aan het Rock ‘n Roll-wereldje, dat was waarschijnlijk omdat hij de
eerste blanke Rocker was die zijn eigen teksten schreef en hij gebruikte de standaard speelformatie, namelijk de leadgitaar, ritmegitaar, basgitaar en drums. Dit was een formule waar de Beatles later ook succes mee kregen. Buddy Holly kwam om bij een vliegtuigcrash. Jerry Lee Lewis
Jerry Lee Lewis kwam uit het zuiden waar de meeste Rocksterren vandaan kwamen. Dit kwam doordat de Rock ‘n Roll van de blues afstamt en die kwam uit het zuiden van Amerika. Jerry geloofde erin dat hij de muziek van de duivel vertegenwoordigde. Hij zei dat hij een ‘real mean bastard’ was. Het is trouwens goed mogelijk hij niet alleen de duivel vertegenwoordigde, maar ook dat hij iets duivels in zich had, want hij heeft namelijk met drugs, incest, pedofilie, racisme, wapenbezit en grof geweld te maken gehad. Andere bekende Rock ‘n Roll sterren waren: Chuck Berry, Bo Diddley, Fats Domino en The Everly Brothers Eind jaren 50 stopte de Rock ‘n Roll met rocken en the King was niet meer wie hij geweest was. De Rock ‘n Roll-muziek is van grote invloed geweest op de acceptatie ten opzichte van het zwarte bevolkingsdeel. Het betekende een stap in de richting van minder rassendiscriminatie. Ook heeft het geleid tot verschillende officiële dansen, zoals de jive en de twist. Dus veel ingrijpende veranderingen in de maatschappij. Ook nu nog is er belangstelling voor de Rock ‘n Roll. Zoals bij de musicals Grease en Saturday Night Fever, daar komen ook enkele rockende songs in voor.
Hiphop: Hiphop steunt op 4 pilaren. Dit zijn dj'ing, mc'ing (rappen), dance (streetdance, breakdance) en graffiti. Hiphop en de pilaren ontstonden door samenloop van verschillende culturen en maatschappelijke situaties. Hiphop is gegroeid. Het was en is een zowel muzikaal als sociaal onderdeel van de zwarte jongerencultuur. Drie belangrijke voorwaarden lagen aan de basis. Op de eerste plaats was daar de oude Afrikaanse traditie, die tot in Onze Tijd in Amerika overleefde: door een ritmische basis gesteund, praat/ zingt en stelt men zaken aan de orde, soms vanuit een maatschappelijk politieke visie, soms vanuit gegevens uit de samenleving. Het waren de griots, reizende vertellers uit Afrika, die begonnen met het vertellen van verhalen met begeleiding van drums. Zij vertelden de laatste nieuwtjes en gingen daarbij van dorp tot dorp. Rappen is dus een overgeleverde vorm van de Afrikaanse traditie. Rappen is snel spreken op de maat van de beat. Men doet dit: swingend, met veel woorden, met rijmwoorden en met woorden die met dezelfde letter beginnen. Men kan het o.a. hebben over het vertellen van gebeurtenissen (message rap), denk hierbij aan Grandmaster Flash & The Furious Five met hun kassucces the message in 1982. Deze klassieke hiphop song werd in 1997 in een nieuw kleedje gestoken door Puff Daddy & Mase met Can't nobody hold me down. Het vertellen over: geweld, gangs en wapens (gangsta rap) werd uitgevonden aan de West-Coast (California) door niemand minder dan Ice-T. Rap is poëzie en alle rappers zijn dichters, de ene al wat beter dan de andere. Op de tweede plaats was er in de jaren 30 in Haarlem de ontdekking van de zogenaamde acrobatic jazz, een vorm van dans die nooit werd opgepikt door de danswereld. In Haarlem werd dans al snel ingepast in sociale jeugdprogramma's. Op de derde plaats noemen we de enorme technische ontwikkeling van afspeelapparatuur. De ontwikkeling tot de hedendaagse elektrosound kwam juist eind de jaren 70 goed op gang. De Jamaicaanse dj Kool Herc werkte in 1974 in een club in de Bronx. Daar paste hij zich aan de toen populaire funkgolf aan (de New Yorkers waren niet zo happig op zijn reggae.) Hij nam 2 draaitafels met daarop 2 copies van dezelfde plaat (veelal soul & r&b) en hiphopte (via zijn mengpaneel) op en neer tussen die twee platen om zodoende de break te verlengen, wat meestal het meest dansbare gedeelte van de plaat was. Kool Herc was een performer, hij stond ook bekend om het aankondigen van zijn platen op een rijmende en humoristische wijze (voorloper huidige rappen). De mensen die op zijn shows afkwamen ontwikkelden een bijpassende dansstijl. Terecht wordt Kool Herc als de peetvader van de hiphop scène beschouwt. Dat gebeurde ook bij de dj en scratcher Afrika Bambaata, die een gang van dansers om zich heen verzamelde die de nieuwe dansstijl op straten en pleinen toonden. Hij maakte een zeer populaire clubhit in 1979 planet rock genaamd, die ervoor zorgde dat deze leuke en originele manier van dansen al vlug een rage werd. Zijn stijl kenmerkte zich door 2 vormen. De definitieve doorbraak van hiphop in Europa kwam er pas in de jaren 90. Hiphop werd een levensstijl met alles erop en eraan: mode, attitude, video clips, graffiti, DJ's, scratchers, rappers, dancers. In Amerika is hiphop een commercieel fenomeen geworden. Het is goed voor 11% van alle verkochte US muziek. Het gaat hiermee andere muziek zoals: country, r&b en zelfs rock vooraf. Het blijft groeien. Als we even een kijkje nemen in de Billboard top van de 30 albums aller tijden vinden we hier alvast Eminem, Lauryn Hill, Everlast, Jay-z, Will Smits, Juvenile, 2Pac en Busta Rhymes. En dan hebben we het nog niet over de sterk door hiphop beïnvloedde r&b groep TLC. Van hun albums geraakten er 4 in de top van de charts.

REACTIES

F.

F.

onder HIP HOp staat:Het vertellen over: geweld, gangs en wapens (gangsta rap) werd uitgevonden aan de West-Coast (California) door niemand minder dan Ice-T.dat is niet waar. het is uitgevonden door NWA(Ice Cube, Dr. Dre, Eazy-E, DJ Yella and Arabian Prince)

17 jaar geleden

E.

E.

hoe weet je dat dan???? en iedereen kan fouten maken

6 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.