Feitelijke gegevens
- 1e druk, 2010
- 206 pagina's
- Uitgeverij: Contact te Amsterdam
Flaptekst
Twee jaar na het overlijden van haar geliefde, de Haarlemse schrijver Louis Ferron, neemt Lilian Blom een psychotherapeut in de arm, omdat haar verdriet nog altijd overweldigend is. De man blijkt een luxe praktijk te runnen en is meer bezig met zichzelf dan met Lilian.
Dan droomt ze op een nacht van Louis. Hij geeft haar de opdracht een filmscenario te schrijven over het oppervlakkige leven van de therapeut, zodat ze iets anders heeft om zich mee bezig te houden dan haar verdriet. In dagen erna begint Lilian met schrijven en verzinnen, terwijl een onzichtbare camera voortdurend met haar meekijkt. Langzaam maar zeker komt de kleur terug in haar bestaan.
Eerste zin
Samenvatting
De vertelster Lilian Blom (intussen 60 jaar) is twee jaar na het overlijden van haar man Louis Ferron (schrijver van beroep) nog steeds aan het rouwen. Ze is van mening dat ze het verdriet niet moet delen met haar dochters die hun eigenleven moeten kunnen leiden. Met Louis had ze overigens geen kinderen. Ze gaat op aanraden van haar omgeving naar de therapeut Charles Voorduin. Bij het eerste consult zegt hij nauwelijks iets en luistert hij alleen. Verder ziet ze alleen heel mooie vrouwen in zijn praktijk. Zelf heeft ze zich helemaal niet opgetut. Ze heeft rode haren en juist dat trekt de aandacht van Charles.
In de nacht komt Louis Lilian bezoeken. Hij geeft haar de opdracht een filmscenario te schrijven over de therapeut. Hij vindt Charles maar een blaaskaak. Lilian belt met een journaliste van een roddelblad. Die weet haar te vertellen dat Charles een womanizer is met een draak van een vrouw, die altijd om aandacht schreeuwt. Ze kan zomaar ineens ergens piano gaan spelen, waarbij de toehoorders net doen alsof ze het prachtig vinden, terwijl ze er eigenlijk niets van kan. Daardoor raakt Lilian wel geïnteresseerd in het stel.
Synopsis 1
Lilian bedenkt een scenario voor Charles die zelf nadenkt over het bezoek van een bijzondere vrouw. Hij gaat na afloop van het spreekuur naar zijn huis waarin zijn vrouw op hem wacht. Hij hoort prachtig pianospel, maar wanneer hij binnenkomt, ziet hij dat zijn vrouw een geluidsinstallatie naast de piano heeft gezet en haar vingers alleen boven de toetsen beweegt. Het is een vrouw die schreeuwt om aandacht. Lilian zegt dat ze over een derde oog beschikt: het oog van Louis, waardoor ze sommige dingen beter ziet.
Bij het tweede bezoek aan Charles Voorduin vertelt Lilian over haar eenzaamheid nu Louis dood is. Ze vraagt aan Charles of hij zelf een goed huwelijk heeft; Charles antwoordt daar niet op. Lilian vertelt hem over de nacht dat Louis een keer niet was thuisgekomen. Hij had niets aan haar gemeld. Dat had ze een afschuwelijke nacht gevonden.
Het gesprek dat ze met de therapeut voert, duurt anderhalf uur. Opnieuw heeft Charles niets verteld. Lilian bezoekt het graf van Louis en ze denkt terug aan zijn begrafenis. Bij een volgend bezoek beschrijft ze een spirituele ervaring die ze kreeg vlak na de dood van Louis, alsof hij nog bij haar was. Ook bij de eerste zoen van een andere man is ze van slag geweest.
Charles wordt door de vragen van Lilian zo in het nauw gedreven dat hij haar het geheim vertelt dat hij helemaal geen papieren heeft voor zijn praktijk. Het lijkt er bijna op dat Lilian zijn therapeute is geworden. Van vriendinnen hoort Lilian dat het lijkt alsof ze er beter aan toe is. Charles Voorduin belt haar op om haar te vragen dat ze het geheim niet wil openbaren. Ze mag ook eerder op gesprek komen.
Synopsis 2
Charles ligt naast zijn vreemde vrouw. Vroeger was ze bloedmooi en ze hadden best leuke seks met elkaar gehad. Daarna was zijn belangstelling afgenomen: ze hadden geen kinderen. Hij was steeds vreemd gegaan met vrouwen uit zijn praktijk. Ze had hem ooit verteld dat ze zwanger was, maar ook dat ze een miskraam had gehad.
Lilian moet aan haar dochter uitleggen wat de opdracht van Louis is geweest. Ze heeft een bord gemaakt waarop allerlei verhaallijntjes zijn aangegeven. Daarop staan de namen Ken en Barbie zoals ze de psychotherapeut en zijn vrouw noemt. Hun glamourhuwelijk: schone schijn. Haar dochter vindt het allemaal maar vreemd, maar aan de andere kant ook komisch.
Synopsis 3
Charles is in het scenario ten einde raad. Zijn praktijk is naar de knoppen als uitkomt dat hij geen papieren heeft. Hij belt Lilian, maar zij zegt dat ze hem niet zal aangeven. Ze wil dat hij haar voortaan gratis zal behandelen en dat hij naar haar zal moeten luisteren. Charles vindt dat er iets moet gebeuren. Hij zal naar het huis van zijn vrouw gaan om haar te vertellen dat ze gaan scheiden. Zijn vrouw komt hem met een mes achterna.
Lilian spreekt bij het volgende bezoek af dat ze de rollen gaan omdraaien. Charles zal in de patiëntenstoel moeten plaatsnemen en zij zal de therapeute spelen. Hij heeft geen kinderen, is 58 jaar en heeft 18 jaar geleden zijn vrouw ontmoet: ze was bloedmooi en bloedgeil.
Hij heeft een heel lastige jeugd gehad. Zijn vader was gynaecoloog, en hij ging ook steeds vreemd met vrouwen uit zijn praktijk. De appel valt dus niet ver van de boom. Hij is gescheiden van zijn moeder en die onderhoudt een bizarre relatie met haar zoon. Dat heeft hij meegenomen in zijn verdere leven. Zijn vrouw is een applaustrekster: die raadt hem aan de diploma’s voor de praktijk te vervalsen. Omdat hij uitgekeken is op zijn vrouw, gaat hij ook vreemd net als zijn vader. Hij wil scheiden van zijn vrouw. Lilian gaat bij hem weg en ziet in een café wat vrienden, die haar uitnodigen.
Synopsis 4
Charles is in het café en raakt dronken. Zijn vrouw helpt hem in het bed sjouwen. Ze komt nu niet onsympathiek over. Nu Lilian zelf schrijft, toont ze in een cursiefje aan Louis aan dat ze nu begrip heeft voor de afwezigheid waarin hij verkeerde als hij aan een roman bezig was. De personen leven dan zo in je hoofd, dat je geen aandacht hebt voor andere zaken om je heen.
Lilian gaat weer naar de therapeut. Ze spreekt met hem over zijn huwelijk en dat van haar. Ze is blij dat ze zo’n liefhebbende echtgenoot heeft en vindt dat Charles maar een egoïst is. Bovendien moet hij zijn vrouw eerlijk de waarheid vertellen.
Daarna gaan ze samen naar het strand in Bloemendaal: er is strijklicht aan het einde van de middag. Charles vertelt aan Lilian dat zijn vrouw in feite een alcoholiste is. Lilian zegt dat dit wel eens zijn schuld zou kunnen zijn. Ze zegt dat ze geen therapie meer wil. Wanneer ze thuiskomt, denkt ze met vreugde terug aan Louis. Hun huwelijk is wel op liefde gebaseerd geweest.
Synopsis 5
Charles Voorduin rijdt naar huis. Onderweg passeert een brandweerauto hem. Wanneer hij thuis aankomt, wordt zijn vrouw in de ambulance gereden. Het huis staat in brand.
Finale
Dit is de beschrijving van 5 takes:
- Man en vrouw met rode haren (Lilian heeft rode haren) rijden in auto door Twente. Ze picknicken en kussen elkaar. Cut.
- Man en vrouw rijden in cabriolet door Twente. Het lijkt alsof ze een goede relatie hebben. Plotseling begint de man te huilen en de vrouw troost hem. Cut.
- Man en vrouw met rode haren gaan op bezoek in een kliniek in het oosten van het land. Ze gaan naar een kamer waar een vrouw (een blonde diva) piano speelt. Een man applaudisseert voor haar.
- Man wordt aangehouden door de politie (Charles die van valsheid in geschrifte wordt verdacht? – een mooie blonde vrouw heeft hem aangegeven)
- Een vrouw is met haar twee dochters van rond de dertig in haar woning bezig; haar kleinzoon is er ook. Ze voelt zich gelukkig in de veiligheid van de mensen die haar omringen. Dat is dus Lilian en dit happy end van de film geef meteen het einde van het proces van rouwverwerking weer.
Dit verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden