Het lijkt er op dat je browser advertenties blokkeert. Scholieren.com kan alleen bestaan door inkomsten van advertenties. We
zouden het lief vinden als je de blokkade voor onze site uit zet. Dankjewel!
Examenleerlingen opgelet: over 50 dagen is het zo ver! Wil jij ook slim leren, zeker slagen? Ontdek alle tips, tests, trucs en tools van Examenbundel en sleep dat diploma binnen. Wil je zeker weten dat je niks mist? Meld je dan snel aan en ontvang alle tips in je mail!
Ik wil slagen!
Feitelijke gegevens
1e druk,
2021
440 pagina's
Uitgeverij: Das Mag
Flaptekst
Twee tienermeisjes leren elkaar tijdens een zinderend hete zomer kennen achter de kassa van een supermarkt. Ze worden al snel onafscheidelijk en vinden elkaar in het verlangen naar een andere wereld dan die waar ze vandaan komen. Tijdens de eindeloze dromerige zomerdagen dient het vertrek zich halsoverkop aan. Met een doos geld en hun geweten op de achterbank slaan ze op de vlucht. ‘Alles wat we in films en op internet hadden gezien was misschien wel belangrijker voor ons geweest dan alles wat ze ons op school hadden geleerd.’ Regeneratie is een roadnovel over vluchten, over de kloof tussen dromen en de realiteit. De (on)mogelijkheid om te ontsnappen aan waar je vandaan komt. En hoe de kleinste (mis)stap je leven voorgoed van spoor kan laten verwisselen.
Eerste zin
Ruth liet de achteruitkijkspiegel los en het klemde het stuur weer met twee handen vast, er zat glinsterend suiker van de donut op haar lippen, waardoor haar brede roze mond eruitzag als iets wat je op kon eten.
Samenvatting
De naamloze ik-vertelster (16) en Ruth (17) zijn onderweg in een kleine auto. Waarvoor ze op de vlucht gaan, wordt vooralsnog niet onthuld. Wel is duidelijk dat het met geld te maken heeft. Een doos met geld nemen ze namelijk voortdurend mee. Ze verven in een hotel beiden hun haar om een andere identiteit aan te nemen. Verleden De vertelster heeft Ruth leren kennen in een supermarkt in Lelystad. Beiden komen uit een arm milieu en leven alleen met hun moeder: hun (stief) vaders zijn er vandoor gegaan. Ruths vader was een Turk. Ze worden op school vaak met de nek aangekeken, omdat ze geen merkkleding hebben. Onderweg overnachten ze soms in hotels, bijvoorbeeld in het hotel van waaruit wadlopen wordt georganiseerd. Die wadlooptocht levert teleurstelling op.
De ik-figuur let voortdurend op haar uiterlijk (spiegel) en ze kijkt vaak op haar telefoon naar Instagram met afbeeldingen van meisjes (Kylie Jenner, Kim Kardashian) die van alles aan zich hebben laten verbeteren (billen, borsten, opgespoten lippen, gecorrigeerde vagina's). Ze heeft zelf een groot schaamtegevoel, Ruth is de schaamte wel voorbij, is ook praktischer dan de vertelster ingesteld. Ze overnachten ook in een Van der Valk-hotel. Op initiatief van Ruth gooien ze hun mobiele telefoons in het water, waardoor ze voor iedereen onbereikbaar zijn, maar zelf ook geen internet meer hebben. Bij tankstations kopen ze kranten om te lezen of er iets over hen in staat. Er moet dus wel iets vreemds gebeurd zijn. In één Van der Valk worden ze aangezien voor jonge hoertjes die een kamer huren en Ruth neemt ''s ochtends wraak door tonijnsandwiches onder een matras te verstoppen, wat later verschrikkelijk zal gaan stinken.
Verleden Ruth en de vertelster worden in de zomer vriendinnen. Ruth komt voor de vertelster op in de supermarkt. Ze maken plannen voor de toekomst. Ruth wil actrice worden, maar ze heeft geld nodig om de toneelschool te kunnen betalen. Ze heeft een advertentie uit de krant gehaald waarin een gehandicapte man betaalde verzorging vraagt. Die man (38) heeft een hoge dwarslaesie door een auto-ongeluk in Los Angeles en kan vrijwel niets. De meiden moeten hem helpen met koken, eten, naar bed brengen en houden hem verder gezelschap. Hij is wel kritisch op hen, maar het werk betaalt goed: 20 € per uur. Ze overwegen om hun baan in de supermarkt op te zeggen. Er heeft daar toch een 'eikel' de leiding.
De twee meisjes blijven rondrijden. In een kringloopwinkel kopen (en jatten) ze deftiger kleren aan. Ze zien er nu ook ouder uit. In de buurt van de kust (maar waar?) huren ze een dure hotelkamer. Ze nemen steeds de doos mee waarin veel geld moet zitten, maar ze weten nog steeds niet precies hoeveel. Ze krijgen die avond onderling ruzie en Ruth verdwijnt even uit beeld. De ik-vertelster gaat uit, bezoekt een bar en later een club, waar ze een knul ontmoet. Die Rodney gaat met haar mee en ze wordt ontmaagd door hem. Wanneer Ruth terugkomt, zegt ze dat ze geprobeerd heeft valse ID-kaarten te krijgen, ze willen immers graag naar Amerika. Ze nemen daarom andere namen aan: Elsie Wright en Frances Griffith. De rekening van het luxe hotel valt zwaar tegen, want de vertelster heeft champagne laten komen en de minibar is na de nacht ook leeg. Ze gaan nu onderweg het geld uit de doos tellen en ze doen dat in de auto. Ruth komt tot 2500 €. Dat valt vies tegen. Ruth had aan een veel groter bedrag gedacht. Toch nemen ze die avond gewoon weer een hotel. Hoe zijn ze aan het geld gekomen?
Verleden (één week ervoor) De man met de dwarslaesie heeft hungevraagd langs te komen en ontvouwt zijn plan om op diezelfde dag zelfmoord te plegen. Hij heeft een pistool en heeft alles zo geregeld dat hij zonder sporen na te laten zichzelf zal doodschieten. De meiden worden er goed voor betaald om hem daarbij te helpen. Er gaat een heel goed voorbereid ritueel aan vooraf, maar het plan mislukt toch. Dan pakt de ik-vertelster het pistool en schiet de man dood. Alles moet ook worden schoongemaakt. Ze gooien kattenvoer op de vloer voor de poezen. Daarna nemen ze de doos met geld mee en verdwijnen. Ruth wil dat ze er samen vandoorgaan. De ik-vertelster schrijft een afscheidsbrief aan haar moeder en ze kopen een tweedehandsautootje Peugeot, waarmee ze op de vlucht slaan.
Nu duidelijk is waar het geld vandaan komt, weet de lezer op blz. 333 wat er precies aan de vlucht vooraf is gegaan. De meiden gaan verder op hun vlucht. Ze nemen toch weer een hotel en bezoeken een feestje dat in één van de hotelzalen gegeven wordt. Ze drinken te veel. Vooral de ik-figuur wordt ziek en spuugt alles onder. De volgende dag is ze knap brak en ze geeft al snel aan dat ze moet plassen. Ruth wil eerst niet stoppen, maar uiteindelijk stoppen ze bij een stripclub "The white rabbit." De ik-verteller ziet hoe een meisje aan een paal danst en later in haar nakie mannen verleidt. Ruth noteert voorlopig het adres in een schrift, waarin ze eerder Los Angeles, California heeft genoteerd. Werken in een seksclub is namelijk een gemakkelijke manier om geld te verdienen zegt ze, voor als ze later zonder geld en werk zitten. Heeft ze de American Dream al uit haar hoofd gezet? Op internet in een café vinden ze ook het adres van een boerderij waar ze zouden kunnen werken, maar na een rondleiding door het bedrijf door een buitenlandse (Irina) vinden ze het werk niet leuk en de beloning niet aantrekkelijk genoeg. Ze rijden verder... De dood van de oude man lijkt nog steeds niet ontdekt..
Het verhaal eindigt weer met een hoofdstuk waarin ze naar een dorp met een zeehondenopvangcentrum rijden. We zijn als lezer weer bij het begin.
De naamloze vertelster is zestien jaar. Ze woont bij haar moeder en haar stiefzusje. Haar stiefvader was helemaal niet aardig tegen haar. Haar eigen vader heeft ze nauwelijks gekend. Een ontmoeting op latere leeftijd heeft niet veel indruk op haar gemaakt. Ze zit op het vwo, maar heeft schaamtegevoelens (ze vindt zich niet mooi: heeft kleine borsten, billen en rare schaamlippen) . Daarom is haar grote droom veel geld te sparen en een plastisch chirurg (In Amerika) opdracht geven haar mooier te maken, zoals de Amerikaanse persoonlijkheden Kylie Jenner en Kim Kardashian. Daarna wil ze filmregisseuse worden. Maar het loopt allemaal anders: in de supermarkt waar ze een zomerbaantje heeft, ontmoet ze Ruth, een twee jaar oudere en "streetwise" meid. Het worden vriendinnen en gaan samen leuke dingen doen (zonnen, uitgaan, dansen) Ruth zorgt er ook voor dat ze een goed betaalde bijbaan aannemen om een gehandicapte man te helpen met eten, koken en slapen. Daarbij toont de vertelster zich niet zo handig in praktische dingen en Ruth moet haar ook hier helpen. Het wordt helemaal raar als de man hun vraagt hem te helpen met zijn zelfmoord. Hij zal hen goed belonen ervoor. maar de actie van de man zelf mislukt en de vertelster schiet hem dood. Ze nemen het beloofde geld mee en slaan op de vlucht. In de auto voeren ze gesprekken over hun dromen. Onderweg wordt de vertelster door Rodney ingewijd in het vrouwenleven. Om de vlucht succesvol te maken hebben ze een vals ID nodig. Daarop komen valse namen te staan: de vertelster heeft op die kaart Elsie Wright. In een stripclub waar ze moet plassen, ziet ze dat een jong meisje mannen verleidt en wat gemakkelijker aan haar geld komt dan wanneer zij eventueel in een boerenbedrijf komkommers moeten plukken.
Ruth
Ruth wordt in het verhaal achttien jaar. Ze is heel wat meer door de wol geverfd dan de vertelster. Ze wordt ook als een mooie, jonge vrouw neergezet. Ze kunnen best goed met elkaar opschieten en Ruth geeft haar reisgezel raad hoe ze zich op bepaalde mensen en tegenover bepaalde mensen moet gedragen. Weg met je gevoel voor schaamte, is haar credo. Ze heeft haar rijbewijs al en gaat in de goedkoop aangeschafte tweedehands Peugeot met haar vriendin op de vlucht voor de politie.
Ruth heeft een droom nl. actrice worden in een film en ze gaat geld sparen voor de opleiding aan de toneelacademie. Ze heeft al wat vriendjes (en seks) achter de rug. Ze is mondainer (rookt en gebruikt ballonnetjes-lachgas?) Ze kent mensen die hun een vals ID kunnen verschaffen. Zelf laat ze de naam Frances Griffith op de kaart zetten. Het zijn goede vriendinnen al laat Ruth na een korte woordenwisseling haar metgezel een nachtje in de steek.
Ruth is in tegenstelling tot de vertelster veganistisch ingesteld: ze eet geen vlees, ook niet de kipstukjes van KFC en ze bekommert zich in haar dialogen vaak om dieren die door mensen slecht behandeld worden. Zo probeert ze het leven van een gewonde hommel met suikerwater te redden. Een ander bewijs v an haar liefde voor dieren staat in het het eerste en laatste hoofdstuk waarin een vrachtauto op weg gaat met ganzen naar het slachthuis. Ze heeft medelijden met de ganzen.
Quotes
"Ik keek naar de horizon. Als kind had ik gedacht dat de horizon een plek was waar je naartoe kon, maar nu wist ik dat die zich voor eeuwig zou blijven verschuiven."
Bladzijde 38
"En ik bedacht dat geheimen net zombies waren, dat het wachten was op het moment dat ze zich rottend en wel naar buiten groeven en je ze nooit meer terug onder de grond zou krijgen."
Bladzijde 108
"Ruth leek geobsedeerd door het nettemeisjesidee. Alsof mensen, zolang we ze konden laten geloven dat we nette meisjes waren, ons misschien ook als nette meisjes gaan behandelen."
Bladzijde 153
"Zodra de deur achter Rodney dichtviel leek de hele droom van het 'gewone meisje' in één klap opgelost, alsof de klok twaalf uur geslagen had en mijn mooie jurk weer in vodden was veranderd."
Bladzijde 245
"De Mickey Mouse-hand zwaaide omhoog en richtte het pistool op de zwarte plastic zak. De klap was hard en kort. De zak kwam met een knik naar voren. Ik liet het pistool vallen en begon achteruit te lopen tot ik tegen een muur aan stond."
Bladzijde 333
"Dat liedje met "loving you is easy because you're beautiful", dat was gewoon waar, Hoe mooier je was, hoe makkelijker het voor mensen was om van je te houden.""
Bladzijde 302
Ruth en de ik-figuur dromen van een nieuw bestaan in hun leven. ze komen uit een arm milieu en het is heel moeilijk om je daaraan te ontworstelen. (de dubbeltjes die maar geen kwartjes willen worden) Ze hebben beiden geen vader in hun nabijheid en worden opgevoed door hun moeder. Om geld te verdienen werken ze in de zomervakantie in een supermarkt in Lelystad en een jonge eikel (Vince) zwaait daar de scepter.
Ze krijgen een nieuwe kans om meer geld te verdienen en iets van leven te maken. Ze verzorgen een man die zwaar gehandicapt is en hun stevig betaalt. Op een dag wil hij zijn zelfmoord regelen en daarmee kunnen de twee meisjes veel geld verdienen. Ondanks de goede voorbereiding van de man mislukt zijn zelfmoordschot en de ik-vertelster schiet hem dan dood. Ze nemen een doos met geld mee die hun leven drastisch moet kunnen veranderen. Ze geloven beiden in een "American Dream". De vertelster wil o.a. graag veel dingen aan haar lichaam plastisch laten verbeteren. En de ik-figuur wil filmregisseur worden; Ruth voelt meer voor actrice. Er zijn ook veel verwijzingen naar Amerikaanse gegevens: diverse titels van films en songs, Amerikaanse tv-persoonlijkheden (zoals Kylie Jenner, Kim Kardashian), de rapper Carli B. , het eten bij Mc Donalds en KFC. Ook wordt er verwezen naar Los Angeles, ze roken een sigaret "American Spirit". Ruth laat voor veel geld nieuwe ID-kaarten maken waarop nieuwe namen staan (Elsie Wright en Frances Griffith). Nieuwe namen om een nieuw bestaan te kunnen opbouwen, maar eigenlijk is het niet mogelijk, omdat in de doos van de gehandicapte man slechts 2500 € zit.
Hoewel er een open einde is, kun je als lezer wel uit het einde opmaken dat die reis naar Amerika er voor de twee meisjes nooit zal komen.
Motieven
Coming of age
De beide meisjes zijn op zoek naar een nieuw leven. De onzekere ik-figuur zou graag naar Amerika willen om haar lichaam wat op te pimpen. De ik-figuur wil namelijk graag lijken op Kylie Jenner (een bekende tv-persoonlijkheid in Amerika) Een plastisch chirurg kan je leven veranderen, zoals het geval was bij die Jenner en Kim Kardashian.
Inwijding
In de hete kustplaats ontmoet de ik-figuur in een disco een jongen die ze meeneemt naar haar hotelkamer. Daar wordt ze door hem ontmaagd. Zij heeft veel pornobeelden op internet gezien en het gaat er op zo'n manier ook aan toe bij haar. Rodney vraagt haar hem te pijpen en ze doet dat.
Arm milieu
Beide meisjes komen uit een arm milieu: ze lijken voor een dubbeltje geboren en dan zijn je kansen in het leven toch een stuk minder. Ze worden beiden opgevoed door hun moeder. Ze schamen zich ook voor het milieu waaruit ze afkomstig zijn. Dat gebeurt ook op school. (schamen dat je niet op vakantie kan, en dat je geen merkkleding kan dragen)
Moord/zelfmoord
De man die Ruth en de verteller verzorgen, heeft zijn zelfmoord voorbereid. Hij wil met een pistool een einde aan zijn leven maken en de meisjes moeten hem daarbij helpen, vanwege zijn geringe mobiliteit . Ze worden er goed voor beloond. Wanneer het mislukt, neemt de ik-vertelster het pistool in de hand en schiet de man dood. Ze vluchten weg met een doos geld. De zelfmoord is een moord geworden en ze moeten vluchten voor de politie. Daarom kopen ze kranten in tankstations om erin te kunnen lezen of de moord ontdekt is. Ze verven hun haar en stellen regels op waaraan ze zich moeten houden om niet ontdekt te worden.
Meisjesvriendschap
Ruth en de ik-figuur ontmoeten elkaar in de supermarkt waar ze een bijbaantje (kassajuffrouw) hebben. Ze komen uit eenzelfde (arm) milieu en voelen zich tot elkaar aangetrokken. Ruth springt bij als de vertelster in de problemen zit als ze iets niet kan (in de supermarkt bij afrekenen, bij het verzorgen van de gehandicapte man)
Een ander symbool van vriendschap wordt ook aangekaart door de vertelster. Ze is ongesteld en ze beweert dat vrouwen die veel in elkaars nabijheid vertoeven, soms tegelijkertijd ongesteld raken. Dat geeft hun een teken van verbondenheid. De ik-vertelster belooft Ruth dat ze bij haar een filmrol krijgt als zijzelf filmregisseur wordt. Maar er zijn meer verwijzingen naar het motief vriendschap: tv-programma "Friends", Ze noemen zich Yin en Yang, (blz. 59: We waren toen al een beetje zoals die kettinkjes op de basisschool, als de twee gekartelde helften van een verscheurd hart.")
Schoolleven
Op school wordt er onderscheid gemaakt tussen leerlingen uit de lagere en hogere sociale milieus. De vertelster schaamt zich voor het milieu waaruit ze komt: ze heeft daardoor nauwelijks vriendinnen op school, De Citotoets wordt voor kinderen uit haar milieu lager geïnterpreteerd dan voor kinderen van welgestelde ouders. Op school moet ze maar niet zeggen (vindt Ruth) dat ze niet op vakantie is geweest. ( "Zeg maar dat er in die Italiaanse plaats geen internet was.") Ze heeft ook geen merkkleding, waardoor ze zich niet kan onderscheiden.
Minderwaardigheidscomplex
De ik-verteller heeft een minderwaardigheidscomplex. Ze vindt zichzelf niet mooi en ze heeft kritiek op haar lichaam, ook al omdat ze kijkt naar de Instagramfoto's van rolmodellen die allen grote borsten, billen , opgespoten lippen hebben. Daarom wil ze als ze op de vlucht zijn naar Ameri8ka (California) gaan om haar lichaam door een plastisch chirurg te laten verbouwen.
Grappig in dit opzicht is ook steeds de verwijzing naar hoertjes (van der Valkhotel, de stripclub waar ze plast) Door hun uiterlijk worden ze door andere mensen als jonge prostituees aangezien.
Motto
Eva Collen plaatst maar liefst vier Engelstalige motto's uit liedjes en citaten van beroemdhedern uit de showbizz: van Jay-Z,.Lana del Rey, Madonna en Marylyn Monroe.Die motto's passen goed in de situatie waaruit ze komen en in de droomwereld die Ruth en de vertelster uiteindelijk willen bereiken. De ik-vertelster laat zich in haar leven leiden door de foto's op Instagram en de fakewereld diie haar voorgeschoteld wordt.
Opdracht
Voor Esra
Titelverklaring
De titel wordt letterlijk verklaard in een citaat op blz. 38.: De hoofdpersonen doen mee aan een Wadloooptocht en ontmoeten een toerist die foto's neemt van een kreeft die een opnieuw groeiende schaar krijgt..Hoe heet dat verschijnsel?
"Regeneratie", zei de fotograaf, waarbij hij een vinger in de lucht stak. "Juist", zei Willegom, "Regeneratie. Dat is het woord dat ik zocht." De fotograaf begon op te lezen: "Wedergeboorte. Vernieuwing. Verjonging. Herschepping. Herleving."
Vernieuwing en herschepping is wat de twee jonge hoofdpersonen graag willen.in hun leven. Vooral de vertelster hoopt dat ze met plastische chirurgie haar uiterlijk kan verbeteren. Er zijn ook minder directe verwijzingen naar de titel, bijvoorbeeld op blz. 91: "En alleen al het idee dat je kon transformeren en je oude zelf als een slangenhuid kon achterlaten, trok me aan als een magneet." Het aannemen van een nieuwe naam op het ID (Elsie en Frances) is ook een manier om een nieuw leven te beginnen.
Structuur & perspectief
De roman wordt verteld in kleine hoofdstukken zonder titel en nummering. Een nieuw hoofdstuk wordt aangeduid met drie punten. In die hoofdstukken worden heden (de vlucht) en verleden (bijv. school, milieu, supermarkt) voortdurend afgewisseld. De roman begint en eindigt met een hoofdstuk waarin de twee meisjes naar een dorp rijden waar een zeehondenopvangcentrum is gevestigd. Er ontstaat een niet-chronologische roman, wat veel spanning in het verhaal brengt. De lezer vraagt zich meer dan eens af: "Wat is er gebeurd, waardoor de meisjes moeten vluchten, hoe komen ze aan de doos met geld?" Maar het herstellen van de chronologische volgorde in de roman is een vrijwel onmogelijke zaak door het ontbreken van datagegevens. Het perspectief berust bij de 16-jarige ik-vertelster, die in heden en verleden in de o.v.t. vertelt.Haar naam wordt niet genoemd.. Zelf noemt ze zich in de disco "Mickey" en op haar nieuwe ID-kaart komt Elsie te staan. De roman heeft een open einde.
Decor
Er worden in de roman geen namen van plaatsen genoemd. Wat we zeker weten is dat de vlucht in de auto in Nederland plaatsvindt en uit omschrijvingen kun je opmaken dat de start van de vlucht in Lelystad begint (een stad gebouwd op de bodem van de zee en een verwijzing naar Dr. Lely). Een van de eerste stops is een plaats van waaruit wadlopen wordt georganiseerd. Dat dorp moet Pieterburen zijn, omdat er een zeehondenopvangcentrum is gevestigd.Ze gaan ook naar een plaats aan de kust, waar ze intrek nemen in een luxe hotel. Maar nergens worden namen van steden genoemd.
Ook wat de tijd betreft worden er weinig gegevens verstrekt. Het is zomer, dat is wel duidelijk, maar de vertelster zegt ook dat de school intussen wel weer begonnen zal zijn. (dus: eind augustus/begin september) En de tijd die verloopt tussen het doden van de gehandicapte man en het einde van het verhaal is ongeveer een week. Ze willen namelijk in de kranten die ze kopen bij tankstations of de dood van de oude man al of niet is opgemerkt door de politie. Ook in welk jaar het verhaal speelt, kun je niet opmaken uit de tekst: het is natuurlijk wel een actueel verhaal: internet, You Tube, mobieltjes, Instagram, The Voice Kids komen in de tekst voor. Instagram werd in 2010 gelanceerd, The Voice Kids pas in 2012. De rapper Carli B. werd vanaf 2016 bekend met haar eerste plaat. Dus de roadnovel speelt in ieder geval na dat jaar.
Stijl
De stijl van Eva Coolen is helder en direct. Er staan geen moeilijke woorden of ingewikkelde zinsconstructies in de tekst. Ze schrijft vlotte dialogen (altijd lastig) en sprekende metaforen. Ze laat haar personages steeds citaten uit Engelstalige films en songs noemen. Op het gebied van seks gebruikt ze expliciet de taal van de jeugd. (vooral in de passage in het kusthotel waarin ze met Rodney voor de eerste keer seks heeft.) Wat de stijl betreft, die zal zeker aanspreken bij (de oudere) scholieren. Een paar voorbeelden van de treffende metaforen zijn: - (blz. 60:" En de meeste mensen kenden schaamte alleen maar als een moment, niet als de enige jas die je aan kon trekken.") - (blz. 72: "Het was dat uur dat alles gekalmeerd leek, alsof de dag als een gehoorzame hond ging liggen voor de avond.") - (blz. 108: "En ik bedacht dat geheimen net zombies waren, dat het wachten was op het moment dat ze zich rottend en wel naar buiten groeven en je ze nooit meer terug onder de grond zou krijgen.") - (blz. 199: "De witte badjas die Ruth over haar kleren had gedragen, lag als een gecrashte engel op de vloer.') - (blz. 244:"Zodra de deur achter Rodney dichtviel leek de hele droom van heet "gewone meisje"dat ik kon zijn in één klap opgelost, aslsof de klok twaalf uur had geslagen en mijn mooie jurk weer in vodden was veranderd.")
Slotzin
We reden nu recht op een rotonde af en mijn blik bleef hangen op een rond blauw bord, waarop de witte pijlen in een cirkel elkaar voor eeuwig leken te achtervolgen.
Bijzonderheden
In de roman komen volgens Eva Coolen (zie het interview met het AD-hieronder bij Bronnen) veel autobiografische elementen voor. Zo heeft ze zelf jarenlang achter de kassa gezeten in een supermarkt in Lelystad. En na haar eindexamen is ze het ouderlijk huis in Lelystad ontvlucht naar het vrijere Amsterdam.
Beoordeling
Prima verteld verhaal dat heel geschikt is voor scholieren in de eindexamenklassen van het voortgezet onderwjs. Het verhaal is spannend en aantrekkelijk, de genoemde rolmodellen zijn voor jonge mensen die ook vaak op Instagram zitten, bekend. De stijl van het verhaal is erg toegankelijk (geen moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen). Eva Coolen schrijft expliciet over seks en intimiteiten. Ook haar beeldspraken zijn fraai en herkenbaar. Is er dan helemaal niets wat anders of beter kan? Ja, de inhoud is vrij lang: 430 bladzijden zouden zeker wat ingekort kunnen worden. Niet alles hoeft immers opgeschreven te worden. Maar aan de andere kant leest de bladspiegel lekker. En het open einde (waar gaan ze uiteindelijk naar toe?) is voor scholieren vaak minder te verteren.
Recensies
"Hoewel de hele roman geconstrueerd is rondom de (op zich verrassende) breed uitgesmeerde ontknoping van hun misdrijf, is dat niet het interessantste deel van de roman, eerder een excuus om te vertellen waar het werkelijk om draait. De roman had met gemak een derde van de omvang kunnen missen.
{...}
Regeneratie is meer dan een roadmovie een hartverscheurend portret van twee jonge meisje die opgroeien in armoede en de schaamte maar niet van zich af kunnen schudden."
https://www.parool.nl/kun...~b06ed17a/
"Regeneratie is gevat maar tegelijkertijd ook heel beeldrijk. Deze interessante combinatie werkt erg goed en past bij de hoofdpersonages. Zo krijg je een interessant inkijkje in de gedachtewereld van tieners; die wereld waarin elk detail kan bepalen of je binnen of buiten de groep valt. Heb je wel het juiste merkje op je shirt? En is die glimlach van je vakkenvulcollega welgemeend of toch ook een beetje sarcastisch? Voor scholieren die het boek lezen zal dit erg herkenbaar zijn, voor volwassenen kan het zorgen voor flashbacks naar deze tijden. Dat alle details er toe doen komt regelmatig terug in het verhaal."
https://magazine.paagman....juli-2021/
"Dat het toch nog misgaat met deze roman, na ruim driehonderd pagina’s, komt door het pistool. Dat zat er dik in natuurlijk, het pistool moest afgaan, en de verlamde man heeft daar iets mee te maken. Opeens bleek dat de ik-figuur iets enorms op haar geweten heeft, en hoe graag ik er ook in mee wilde, het lukte niet, want het meisje refereert geen moment aan de misdaad tot het moment dat die scène in een terugblik aan bod komt."
https://www.trouw.nl/cult...gle.com%2F
"In een tweede verhaallijn beschrijft Coolen hoe de twee meisjes elkaar leerden kennen toen ze allebei caissière waren, hoe moeilijk ze het hadden thuis en op school en hoe ze ingingen op een advertentie in een lokaal krantje waarin een zwaar gehandicapte man huishoudelijke hulp vroeg en daar vijf keer meer voor wou betalen dan ze in het warenhuis vingen. Bijzonder ingenieus laat Coolen deze twee lijnen naadloos op elkaar aansluiten, waardoor het boek op het einde klaar is om opnieuw te beginnen, met de meisjes die huilen om het lot van een vrachtwagen vol ganzen op weg naar het slachthuis."
https://deleesclubvanalle...generatie/
"De roman is een soort paradox, waarin de hoofdpersoon erachter komt, dan wel tevoren vaststelt, dat het verven en afknippen van je haar anders dan in een film niet leidt tot een wedergeboorte, en de eerste keer seks niet tot een vlammend pornoscript. Coolen speelt met clichés, zowel in de inzichten van haar personages als in haar verhaallijn. Het is bijzonder hoe de gegevenheden van dit boek overbekend zijn, terwijl het toch blijft boeien. Onderwerp en vorm vallen slim samen. Alles draait om maakbaarheid, om imitatie, en vormt daar evengoed een commentaar op. Regeneratie geeft een doordacht, schrijnend, maar zeker ook wrang-grappig tijdsbeeld."
https://www.nrc.nl/nieuws...n-a4054551
Wil je onbeperkt toegang tot alle Zeker Weten Goed verslagen? Meld je dan aan bij Scholieren.com.
35.709 scholieren gingen je al voor!
Geschreven door Cees
Ik heb verreweg het grootste deel van mijn leven voor de klas gestaan. Eerst vijf jaar op een basisschool, daarna veertig jaar op diverse scholen voor voortgezet onderwijs: havo en vwo, onder- en bovenbouw. Ik vond het destijds mijn taak om de verouderde en 'afgezaagde' literatuurlijsten voor Nederlands te vernieuwen en mijn leerlingen kennis te laten maken met nieuwe en/of jonge schrijvers. Lezen kan namelijk ook gewoon leuk zijn. Docenten kunnen je met het aanprijzen van leuke en/of spannende boeken enthousiast maken. Stukken die interessant zijn, voorlezen in de klas. Kort vertellen waarover een boek gaat. Ik heb nu ruim 1460 verslagen gemaakt, waarvan een heleboel Zeker-Weten-Goed-verslagen. Er staan vragen over de inhoud aan het eind om je te laten zien of je het boek begrepen hebt.
Bij Scholieren.com probeer ik daarom zo veel mogelijk boeken van nieuwe schrijvers te bespreken. Ik hoop altijd dat de 'moderne leraar Nederlands' het zijn leerlingen toestaat om de wat minder bekende schrijvers ook op de leeslijst te zetten. Uittreksels maken vond ikzelf vroeger helemaal niet leuk. Ik kocht daarom ook uittrekselboeken. (Bijvoorbeeld Literama, Apercu, Der Rote Faden) Nu maak ik zelf boekverslagen voor scholieren.com. Nog een gemeend advies: wees verstandig en lees altijd wel het boek. Dan kan een boekverslag op scholieren.com een een prima geheugensteun voor je mondeling zijn. En geloof me, docenten kunnen vanwege tijdgebrek ook niet alle boeken lezen die jaarlijks verschijnen; zij raadplegen daarom ook wel de boekverslagen die scholieren.com levert.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden