Het lijkt er op dat je browser advertenties blokkeert. Scholieren.com kan alleen bestaan door inkomsten van advertenties. We
zouden het lief vinden als je de blokkade voor onze site uit zet. Dankjewel!
Examenleerlingen opgelet: over 50 dagen is het zo ver! Wil jij ook slim leren, zeker slagen? Ontdek alle tips, tests, trucs en tools van Examenbundel en sleep dat diploma binnen. Wil je zeker weten dat je niks mist? Meld je dan snel aan en ontvang alle tips in je mail!
Ik wil slagen!
Feitelijke gegevens
1e druk,
2019
255 pagina's
Uitgeverij: Querido
Flaptekst
Ola is een kind, maar geen kind is als Ola. Onverschrokken, meedogenloos, gewond en vol vuur. In haar hoofd heeft haar vader zijn tentje opgeslagen, in haar voetsporen smeulen haar moeder en haar broertje. En zelf is Ola onderweg. Rennend, zoekend, dwingend. Is ze op de vlucht voor de te grote liefde van haar vader? Zit de dood haar op de hielen? Of ontloopt ze gewoon het gezag van volwassenen die niet weten hoe om te gaan met een explosief kind als zij? Ze weet het zelf niet. Totdat ze een man tegenkomt, diep verscholen in een bos en in zwijgzaamheid, aan wie ze haar eigen scherpe randen kan slijpen. Een vriend, even hunkerend als zijzelf.
Eerste zin
Ik droom. Over de Musawasensiskever, het kleinste diertje ter wereld.
Samenvatting
Ola is een meisje van tussen de vijftien en zeventien jaar oud [dit wordt in het verhaal niet expliciet genoemd]. Ze woont met haar moeder en haar broertje in een normaal huis in een nieuwbouwwijk. Haar vader is overleden toen ze acht was, hij heeft zelfmoord gepleegd. Ola vond hem. Haar vader was fotograaf en Ola heeft zijn camera gekregen met alle filmpjes van vroeger erop. Ola's moeder is neuroloog, en ernstig ziek. Ze ligt al een hele tijd op een bed in de woonkamer. Haar broertje, Noah (Noot), is zeven jaar en heeft interesse in het hele dierenrijk.
Op een dag zitten ze met z'n drieën televisie te kijken, wanneer Ola's moeder vraagt of Ola haar wil helpen te overlijden. Ola doet dit door een goedje in haar infuus te doen, precies zoals haar moeder het wil. Maar het lukt niet, ze gaat niet dood. Dus slaat ze haar dood met een fruitschaal. De volgende dag weten Ola en Noah niet wat ze moeten doen, dus knuffelen ze maar een beetje. Er komt iets over Ola heen, waardoor ze Noah niet meer los wil laten. Op dit moment verstikt ze hem, (semi) per ongeluk. Haar moeder en haar broertje liggen op dat moment dood in het huis en Ola kan niks anders doen dan vluchten.
Ze gaat de stad in en trekt een tijdje op met een straatjongen, Chidi. Hij verdient geld door zich te prostitueren en samen met Ola perst hij mannen af. Dat gaat zo: Chidi pijpt mannen in een steegje, Ola filmt dit. Vervolgens moeten de mannen betalen, of de film komt online. Ze heeft tussendoor ook nog seks met een man die zijn dochtertje ergens van ophaalt, tegen een auto aan. Het is haar eerste keer, ze veegt haar bloed af aan de auto.
Wanneer ze in een nachtbus rondjes rijdt omdat ze genoeg heeft van Chidi, ontmoet ze Chrissie. Ze is een studente en Ola gaat mee naar haar kamer. Chrissie had blijkbaar een studieobject nodig, en dat is Ola. Echter ziet Chrissie een deel van de film die op Ola's camera staat en gilt de boel bij elkaar waardoor Ola weer weggaat.
Ola lift mee met een vrachtwagenchauffeur, ze noemt hem Karbonkel. Bij een tankstation raakt ze hem kwijt en dan gaat ze maar het bos in. Hier ontmoet ze uiteindelijk de stroper, als ze zijn hut vindt. De stroper praat bijna niet, en dus is het erg moeilijk om hem echt te leren kennen. Het lijkt wel beetje bij beetje te kunnen: Ola en de stroper komen dichter bij elkaar. Maar wanneer hij ook alle filmpjes op haar camera ziet, doet hij een kistje over haar hoofd heen. Hierdoor heeft Ola een bijna-doodervaring, waarin ze haar ouders en broertje weer ziet. Hier praat ze met haar vader en haar vader legt uit waarom hij zelfmoord had gepleegd. Hij was namelijk verliefd op Ola, als kind. Ze ziet hem, wanneer ze acht jaar is, zichzelf aftrekken op filmpjes van haar. Hij raakte haar ook aan. Hier is haar jeugd ernstig door verstoord. Ze hoort haar vader ook nog in haar hoofd, terwijl hij al lang dood is.
Uiteindelijk krijgt Ola het kistje van haar hoofd, maar dan is de stroper al weg. Dan gaat ze zelf maar op zoek naar bewoonde wereld. Ze komt bij een winkelcentrum uit en hier ontmoet ze de stroper uiteindelijk weer. Ze gaan samen naar een motel. Ola heeft haar tijgermasker op, want ze is overal op het nieuws te zien. De stroper vertelt waarom hij in het woud is gaan leven: toen hij een puber was, moest hij soldaat zijn. Bij het plunderen van een dorp was er nog een jong meisje in een huis. Zijn medesoldaten hebben haar verkracht. Hij niet, maar kon het niet aanzien, en vergeet het zichzelf nooit dat hij haar niet heeft geholpen.
In het motel hebben ze seks. Wanneer ze verder lopen, komen er auto's. Het is de politie: ze zijn al die tijd naar haar op zoek geweest. Ze houden Ola en de stroper onder schot, maar de stroper springt voor Ola en zegt dat ze weg moet rennen. Dat doet ze en wanneer ze een aantal meter in het graanveld is hoort ze een schot: de stroper is doodgeschoten.
Nog even doorzetten en dan heb je je toetsweek achter de rug. Maar eerst moet je al die verslagen, presentaties en tentamens nog doorkomen. Met deze blogs lukt dat sowieso.
De hoofdpersoon. Het meisje die haar moeder en broertje vermoord en dan gaat vluchten. Alles wat zij meemaakt staat in dit verhaal.
Ola's moeder
Ola refereert naar haar als 'mijn moeder'. Ze was neurowetenschapper, maar werd ziek. Ze droeg Ola op om haar te helpen met levensbeëindiging. Ola hoort haar moeder nog in haar hoofd als het over natuurwetenschap gaat, dan vertelt ze alles wat ze over dat onderwerp weet.
Ola's vader
Ola noemt hem 'mijn vader' of 'papa'. Hij heeft zichzelf opgehangen toen Ola acht was. Daarvoor hadden ze een liefdevolle relatie (zo beschrijft Ola het) maar hij was verliefd op Ola, hij wilde meer. En dat mag niet, dus pleegde hij zelfmoord. Ze hadden wel een hechte band en daarom hoort Ola ook hem steeds in haar hoofd, hoewel ze dat soms niet wil.
Noah (Noot)
Het broertje van Ola. Hij is nog jong, maar weet al heel veel en is heel bijdehand. Hij weet alles van heel veel dieren en deze kennis hoort Ola nog in haar hoofd wanneer ze op de vlucht is. Ola knuffelt Noah (per ongeluk) dood.
Chidi
De eerste die Ola tegenkomt tijdens haar vlucht. Chidi is ook gevlucht uit Liberia en woont nu in een container, die hij zelf heeft ingericht. Hij verdient geld door zich te prostitueren en hij perst samen met Ola mannen af die hij eerst pijpt en Ola dan filmt met haar camera. Als ze samen schoenen stelen en Ola de verkoper met haar mes in zijn hand steekt, is Chidi weg.
De stroper
Een man die de oorlog in een Oost-Europees land heeft meegemaakt toen hij pas zeventien was. Hij heeft daar trauma's van, vooral van de verkrachting van een jong meisje van zijn collega's waar hij stond te kijken en niks durfde te doen. Hij woont in het bos, is zelfvoorzienend gaan leven. Dan vindt Ola hem per toeval en trekt met hem op. Hij ontdooit een klein beetje bij haar, tot op het moment dat ze seks hebben. Hij lijkt toch van haar te houden, want als de politie ze op wil pakken offert hij zich voor haar op.
Hartmann
De inspecteur die onderzoek doet naar de moorden die Ola gepleegd heeft. Je weet niet veel over haar, behalve dat het lijkt alsof ze geen gevoel heeft: "Je werk en de zaken thuis compartimenteren en datgene waar je geen behoefte aan hebt uitschakelen." (p. 165). Ze heeft zelf ook een kind in de leeftijd van Noah en gaat helemaal op in het onderzoek naar Ola. En uiteindelijk vindt ze haar, maar Ola vlucht verder.
Quotes
"Ze kijkt me aan. Ze hoeft niets te zeggen. Ik weet het. Het is tijd."
Bladzijde 19
"Ik pak de fruitschaal die op de grond staat voor als ze moet overgeven, een stenen schildpad die op zijn rug ligt. Met een kracht die ik later nooit meer heb gevoeld, sla ik mijn moeder dood."
Bladzijde 22
"De dag waarop ik Nootje tot moes kneep, of hoe moet ik het zeggen? Ik smoorde hem in mijn liefde die ik aan niemand meer kwijt kon. Mijn broertje, die altijd een beetje naar dropveter rook."
Bladzijde 29
"Is Chidi ook een vazal? Een leenman die eigendom is van een despoot, een dikke dictatorpotentaatdoewatikzegofikschiettiran? Is hij in ruil voor bescherming gehoorzaamheid verschuldigd? Zo ziet hij er niet uit. Chidi is van zichzelf. Heb ik een vriend gevonden?"
Bladzijde 57
"Ik vertel dit avontuur alsof het allemaal gisteren gebeurde. En dat is ook zo. Het gebeurde gisteren. Nu. Morgen en daarna, en het zal nooit meer weggaan. De stroper, het overweldigende woud, Noahs lieve snuit, mijn dode moeder. Ze zitten in mijn hart, mijn huid, tot in de verste uitlopers van mijn receptoren, die gloeien van kortsluiting."
Bladzijde 152
Dood is een overduidelijk thema in dit verhaal. De dood van haar vader traumatiseert Ola wanneer ze een kind is. Daarna vermoord ze haar moeder en broertje en dit, maar ook de ontwikkelingen uit haar verleden zorgen voor de beslissingen die ze maakt tijdens haar vlucht. Daarnaast krijgt ze een band met de stroper en die gaat op het einde ook dood door politiekogels.
De relatie tussen Ola en haar ouders is bijzonder te noemen. Ze helpt haar moeder bij zelfdoding. Dat haar vader haar misbruikt heeft en later zelfmoord heeft gepleegd heeft daarnaast grote invloed op Ola en hoe ze alles waarneemt.
Escapisme is een thema in dit verhaal, omdat zowel Ola als de stroper een drang naar ontsnapping hebben. Ola omdat ze haar familie kwijt is en de stroper omdat hij een trauma heeft meegemaakt tijdens oorlog.
Motieven
Musawasensiskever
De musawasensiskever is een motief in dit verhaal. Ola droomt er in het begin van het verhaal over en de kever komt steeds weer terug in haar gedachten.
Bonnie & clyde
Bonnie & Clyde staan in het motto van het boek. Daarnaast vergelijkt Ola Bonnie & Clyde met zichzelf en de stroper.
Misbruik
Ola wordt misbruikt door haar vader, totdat hij zelfmoord pleegt. Het gekke is dat Ola dit zelf niet heel expliciet aanduidt als iets problematisch maar je merkt wel dat het haar visie op seksualiteit sterk heeft beïnvloed, bijvoorbeeld wanneer ze seks heeft met een vader op een parkeerplaats.
Bos
Het bos is een motief omdat Ola hierin terecht komt tijdens haar vlucht. Ze overleeft eerst een tijdje zelf en later komt ze
de stroper tegen. Daarnaast heeft de omslag van het boek een foto van een bos in de vorm van een meisje.
Motto
Some day they'll go down together They'll bury them side by side. To few it'll be grief, to the lawa a relief but it's death for Bonnie and Clyde.
- 'The Trail's End', door Bonnie Parker, bankrover, moordenares, dichteres
Opdracht
Voor Ola, waar je ook bent
Titelverklaring
In het verhaal worden meerdere verwijzingen naar de titel gedaan. Ola zelf gebruikt het woord 'dingen' vaak om iets te beschrijven, zoals op pagina 14: "Ik los op of hoe zeg je zoiets zonder te overdrijven? De dingen slokken me op. Alsof ik buitenspel sta.", op pagina 176: "Is dit de dood, wat erna komt? Hoe kan je ooit zeker zijn van de dingen? Is dit echt?" en op pagina 194: "Een akelig gevoel overvalt me. Een gevoel dat verdwenen leek te zijn. Maar dat was daar, in de wereld achter de dingen. Ik denk aan mijn vader en moeder, aan Nootje in die plek vlak bij me, die achterwereld die superreal leek maar waar ik niet meer in kan.". Ook gebruikt ze het woord 'dingetjes' om te verwijzen naar bijvoorbeeld speelgoed waarmee ze als kind speelde.
Daarnaast is 'dingen' een woord dat gebruikt kan worden om van alles en nog wat aan te duiden. De titel kan dus ook een meer figuurlijke betekenis hebben: het verhaal gaat over Ola en alles wat zij meemaakt. Dat 'alles wat zij meemaakt' is dan in feite wat 'de dingen' betekent.
Structuur & perspectief
Het boek bestaat uit 32 hoofdstukken, een dankwoord en een soort hoofdstukje vóór het eerste hoofdstuk. Daarbij zijn er drie hoofdstukken getiteld 'Hartmann', die een soort intermezzo vormen. Het eerste hoofdstuk begint in de tegenwoordige tijd. De hoofdstukken erna zijn zowel in verleden tijd als in tegenwoordige tijd geschreven. De tussenhoofdstukken met inspecteur Hartmann zijn ook in tegenwoordige tijd. Er zit wel een verschil in perspectief: bij de hoofdstukken van Ola is het een ik-perspectief, bij Hartmann die van een verteller.
Het lijkt alsof Ola het hele verhaal als een soort herinnering vertelt. Dit blijkt uit de eerste zin van het eerste hoofdstuk (die ineens in de verleden tijd staat): "Het eind was zoek. Al vanaf het begin. Verder was alles normaal." (p. 11). Op pagina 152 is er een nog duidelijkere aanwijzing: "Ik vertel dit avontuur alsof het allemaal gisteren gebeurde. En dat is ook zo. Het gebeurde gisteren. Nu. Morgen en daarna, en het zal nooit meer weggaan.". Hier wendt ze zich bijna direct tot de lezer. Op pagina 162 komt nog dit: "Dit is geen Alice in Wonderlandverhaal met een mooie afloop. Mijn verhaal is een verhaal waarin het licht is uitgegaan, een somber kutsprookje, niet besteed aan tere zielen, aan diegenen die geloven in het goede, het mooie in de mensen.". Ze ontstijgt dus als het ware het verhaal, ze reflecteert op het verhaal, ze neemt een mètapostitie in.
Dit kan het verschil in perspectief tussen Ola en Hartmann verklaren: als Ola het verhaal 'vertelt', dan kan zij niet in het hoofd van Hartmann kijken en dan moet het wel een vertellersperspectief zijn. Dit maakt het geloofwaardiger dat het écht Ola is die alle dingen meemaakt en vertelt en niet zomaar een personage.
Decor
Het wordt niet expliciet genoemd, maar ik denk dat het verhaal een paar weken in beslag neemt vanaf het moment dat Ola haar moeder en broertje doodt totdat ze het graanveld inrent.
Wat betreft decor is het in het huis van Ola, daarna in de stad, daarna over de snelweg, in het woud, over de snelweg, in het winkelcentrum, het motel en bij het graanveld. Er is geen specifieke plaatsnaam aan verbonden.
Stijl
De stijl kenmerkt zich door het woordgebruik van een puber. Het zijn korte zinnen en de beschreven gedachten volgen elkaar in hoog tempo op. Toch klinkt er ook wijsheid uit bepaalde dingen die ze zegt, alsof ze al een heel leven achter zich heeft. Het is dus enigszins tegenstrijdig.
Slotzin
Nooit heb ik geweten hoe hij heette. Maar welke naam is toereikend voor degene die voor jou de kogels opvangt?
Beoordeling
Ik vond dit een bijzonder boek. Het geeft namelijk een beetje een tegenstrijdig gevoel, omdat je mee gaat leven met de hoofdpersoon. Tegelijkertijd had ik helemaal geen sympathie voor haar vanwege de dingen die ze deed en hoe ze met mensen omging. Toen bleek dat haar vader haar misbruikt had, kon ik dat gedrag iets meer duiden, maar dat kwam redelijk laat. Dat je niet weet wat er precies met haar vader gebeurd is, geeft spanning. Ze hoort haar vader namelijk steeds in haar hoofd en dan denk ik: waarom? Ik vond het woordgebruik aan de ene kant interessant en goed te lezen, maar het had ook iets vervreemdends doordat er zoveel wijze woorden waren na een hele kinderlijke beschrijving. Ik ergerde me aan één woord in dit boek, namelijk dat Ola, als ze naar haar vagina verwijst, het woord 'kutje' gebruikt. Dat vond ik helemaal niet passen bij de rest van haar woordgebruik en daardoor stond het heel vreemd, vond ik.
Recensies
"Het heeft wel wat, zo’n ambivalent typje dat andere vrijgevochten, om niet te zeggen losgeslagen lieden op haar pad treft, maar Schrijbers taalgebruik (‘De boodschappenman fluit mee met de radio. […] ’Dag Oladebola,’ roept de boodschappenman. ‘Dag boodschappenman’), herinnert telkens weer, mede door een overvloed aan (uiterst) korte zinnetjes, aan de oude jeugdboeken. Je zou dit natuurlijk gedurfd kunnen noemen – welk literair bezwaar kun je nou hebben tegen paradoxen? –, maar irritatie ligt in dit geval meer voor de hand."
https://www.tzum.info/202...de-dingen/
"Schrijber heeft in dit streetwise wezentje haar ergste fantasieën uitgeleefd, en ik moet zeggen, het werkt tot op zekere hoogte, je krijgt een heftig beeld van een jeugdig knetterend brein in wording, Âiemand die volledig op drift is."
https://www.trouw.nl/rece...gle.com%2F
Je hebt nog
2 Zeker weten goed
verslagen over.
Wil je onbeperkt toegang tot alle Zeker Weten Goed verslagen? Meld je dan aan bij Scholieren.com.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden