Feitelijke gegevens
- 1e druk, 2012
- 192 pagina's
- Uitgeverij: Atlas
Flaptekst
Romy, een jonge weduwe, gaat op vrijdagochtend langs bij haar buurvrouw, Irma Schnetz. De oude balletdanseres zit stil in haar stoel, zelfs als Romy ‘de stofzuiger laat zingen’ wordt ze niet wakker. Romy ontdekt dat Irma niet meer leeft en heeft het stellige idee dat er iets in de woning is veranderd. En waar is poes Freddie?
Ze vermoedt dat Irma het slachtoffer is van een roofoverval, en tot haar schrik is de eerste aan wie ze denkt haar eigen zoon, Cristian. Pas ’s avonds durft ze de hulp in te roepen van Harro, de huismeester. Hij laat niet merken andere gedachten te hebben over Irma’s dood, maar zijn ridderlijke houding is niet geheel onbaatzuchtig.
Liefde heeft geen hersens is een krachtige roman over vele facetten van liefde .
Eerste zin
Liefde kent geen hersens.Samenvatting
Romy Manresa-Jol is een ruim veertigjarige weduwe (haar Spaanse man Louis is een bijna een jaar geleden overleden). Ze heeft een baantje in de catering van de begraafplaats St. Franciscus in Den Haag. Ze woont in het appartementencomplex De Regent waar ze, als het verhaal begint, het huis stofzuigt van haar oude (ruim tachtig jaar) buurvrouw Irma Schnetz. Het is vrijdagochtend. Morgen heeft Romy een belangrijke begrafenis van een beroemde acteur.
Ze heeft in het begin niet in de gaten dat de buurvrouw dood in haar stoel zit, maar wanneer ze dat wel merkt, valt haar eerste verdenking op haar eigen zoon Christian, die toen hij puberde, al eerder iets uit de woning van de vrouw heeft gestolen. Zou hij de oude vrouw om het leven hebben gebracht? Ze besluit nog maar even niets te doen, geen arts te waarschuwen enz. In de woning telt ze de kostbare beeldjes van de oude vrouw: ze mist er één maar weet niet welk. Wat ze ook mist, is de kat Freddie. Die is nergens te zien, maar ze heeft Irma beloofd na haar dood voor de kat te zorgen.
Ze besluit op weg te gaan naar haar werk, maar ze loopt nog wel even binnen bij de huismeester, de 43-jarige Harro Tolman, die nog steeds een woning deelt met zijn moeder. Ze zegt hem de vier woorden van de titel, woorden waarover Harro later nogal lang nadenkt. Hij is een oplettende huismeester en hij weet precies wat er allemaal gebeurt in zijn complex. Hij weet ook dat Romy (genoemd naar de beroemde filmster Romy Schneider uit de Sisi-films) weduwe is sinds een jaar, en hij heeft wel een oogje op haar.
Romy rijdt naar haar werk op de begraafplaats en drinkt zich wat moed in met overgebleven sherry van een vorige begrafenis. Ze is eigenlijk een beetje bang voor de dood, hoewel ze wel vaak over de begraafplaats loopt. Er is een graf van een meisje dat haar treft: Anna Radzinski en als het regent denkt ze er altijd aan dat Anna in de regen ligt. Gek genoeg put ze daaruit moed.
Daarna bezoekt ze haar zoon die in een verbouwd schoolcomplex een woning heeft. Hij komt al een tijdje niet meer bij haar over de vloer, want ze heeft de urn met de as van Louis Manresa in huis en Christian kon niet zo goed met zijn vader opschieten. Die had meer ook voor zijn dochter Blanca, die hij zijn “prinsesje” noemde. Christian is ook niet zo blij dat zijn moeder hem heeft betrapt met het meisje Lesley dat eigenlijk een jongetje is. Het is een tussendoortje, beweert hij.
Harro Tolman is intussen naar huis gegaan. Hij wordt door zijn moeder een beetje vijandig bejegend. Ze is bovendien nogal racistisch ingesteld, want ze moet helemaal niets van Marokkanen en Turken hebben. Hij is duidelijk onderdanig aan zijn moeder en onwillekeurig moet je denken aan de typetjes van Wim de Bie en Kees van Kooten of aan zoon Norman Bates in de film Psycho van Hitchkock. Bovendien is Harro toch een enge figuur die allemaal voorwerpen bewaart die vrouwen in zijn omgeving hebben aangeraakt. Hij neemt een sinaasappel mee van Romy en hij bewaart een handschoen van een ex-relatie Hedwig. Daar heeft hij iets mee uitgehaald, waardoor ze een litteken op haar sleutelbeen heeft, maar er wordt niet verteld wat er aan de hand is.
Romy gaat voor de tweede keer naar het huis van Irma en doet om alle schijn van een moord te voorkomen alsof de vrouw nog wat gegeten heeft. Ze stopt 20 euro in de portemonnee om de schijn van een roofmoord weg te nemen. We lezen intussen dat ze een moeizaam huwelijk achter de rug heeft en nadat de sleur de passie van de liefde had verdreven, was ze ook diverse keren door Louis Manresa lichamelijk mishandeld.
Later belt ze Harro op en ze doet net alsof ze met hem voor de eerste keer de woning van Irma betreedt. Harro belt wel de huisarts, maar deze ziet niet iets verontrustends en verklaart dat Irma een natuurlijke dood is gestorven: waarschijnlijk een pilletje te veel genomen. Irma was vroeger een bekende balletdanseres en balletlerares en ze heeft haar financiële zaken ook laten afhandelen door Onno, een homofiele danser uit Monster die haar executeur-testamentair is. Ook hij wordt door Romy opgeroepen. Die doet heel verwijfd en aanstellerig (zo is hij enorm bang voor de dood) en op een bepaald moment jaagt hij Romy de deur uit om haar even later weer excuus aan te bieden. Romy en Harro drinken intussen wat met elkaar en Harro gloeit van binnen als ze zegt dat ze hem “lief” vindt. Zou het eindelijk iets kunnen worden met een vrouw? Omdat Christian niet meer in haar huis wil komen, daar de urn van zijn vader er staat, vraagt ze of de urn bij Harro in het berghok mag staan. Dat gaan ze meteen doen. Nog steeds is de kat Freddie niet boven water.
De volgende dag heeft Romy de begrafenis van de acteur en een aantal mensen (o.a. de weduwe) gedraagt zich aanstellerig. Ze heeft dan ook behoefte om na de begrafenis weer met Harro af te spreken. Dan vertelt ze hem dat ze die avond met haar vriendinnen gaat stappen. Harro wordt meteen jaloers. Tijdens het stappen ontmoet Romy Eric weer, een man die ze al vier weken eerder tijdens het uitgaan had versierd, maar die ze had laten zitten, toen ze op weg naar haar huis waren. Deze keer stimuleren de vriendinnen haar de man wel mee nemen naar huis en er komt een avondje seks van. ’s Ochtends vroeg (het is intussen zondagmorgen) gaat Eric uit haar appartement en laat hij haar alleen. Ze doet net of ze slaapt. Het is eigenlijk maar een armzalige “one night stand”. Christian sms’t dat hij van plan is te komen eten. Dan wil Romy ook dat haar dochter komt. Die woont sinds kort samen met een vieze, vette man op de derde verdieping van De Regent. Die vreet alleen maar en hij wordt steeds dikker. Romy kan de vieze man niet uitstaan en ze vindt het zonde van haar dochter.
Harro is vreselijk jaloers door geworden. Hij heeft op de beveiligingscamera’s gezien dat Romy met een man naar binnen was gekomen en dat ze in de lift (waar ook een camera hangt) al stonden te zoenen. Hij wordt gek van jaloezie en begrijpt dat hij deze keer weer naast de prijs zal grijpen. Liefde. Ach wat een valse droom, wat een verzinsel. Nooit zal ze haar armen om me heen slaan. Nooit zal ik hand in hand met haar wandelen over de boulevard. Nooit zal ik me samen met haar verwonderen. Nooit zullen we lachen om gedeelde herinneringen. Nooit zullen we elkaar vertederen. Nooit zal ze me kussen. Nooit, nooit zal ze naar me verlangen. (blz. 185)
Hij gaat naar huis, waar zijn moeder hem beschimpt dat het weer mis is gegaan. Hij is zeker een mietje. Hij geeft haar daarom een dreun, waarvan de lezer niet meteen weet of die niet fataal is.
Romy gaat naar het appartement van haar dochter en wil haar vragen of ze ook komt eten, want Christian komt ook. In het appartement ziet ze een kat, het moet wel Freddie zijn, maar de vieze vetzak Tom Piller ontkent het. Zou dat betekenen dat Blanca in de flat van mevrouw Schnetz is geweest? Dan vertelt Blanca haar het grote nieuws; ze is in verwachting van Tom Piller. Romy schrikt zich wezenloos. Dat was wel het laatste wat ze wilde.
In het allerlaatste deel van deze twee alinea’s, is er een alwetende verteller die Romy een advies geeft: laat het maar regenen op de flat, geniet ervan.
Dit verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden