Feitelijke gegevens
- 4e druk, 1988
- 26 pagina's
- Uitgeverij: Bert Bakker
Flaptekst
Het boek is nu uitgegeven in de bundel: 'De Grote Rimram'. Het boek op zichzelf is niet meer te verkrijgen dus de oorspronkelijke flaptekst ontbreekt. In plaats daarvan de flaptekst van de bundel: Het einde van mensen in 1967 speelt in de jaren zestig, De dollartekens in de ogen van Moeder Theresa in de jaren zeventig, Iedere zondag sterven en doodgaan in de week in de jaren tachtig. Dit zijn de drie decennia waarin schrijver Herman Brusselmans het ware leven leerde kennen en waarin zijn voorkeur groeide voor het observeren van mensen, het opslaan van gedachten en ideeën over het reilen en zeilen in het bestaan, en het afwegen van de verrukking en de ellende die samen de dienst uitmaken. De drie boeken in De grote rimram zijn niet alleen tijdsdocumenten, ze weerspiegelen ook de gave van de auteur om wat in zijn vaak weerloze maar altijd vastberaden brein speelt, op de juiste wijze aan het papier toe te vertrouwen. Herman Brusselmans (1957) publiceerde meer dan vijftig boeken. Hij wordt zowel verguisd als verafgood. Hij is een zeer belangrijk schrijver. Over Het einde van mensen in 1967: ‘Een meesterwerk (...). Het beste boek dat ik gelezen heb sinds ik met recenseren begonnen ben.’ max pam, hp/de tijd ‘Zeker een van Brusselmans’ beste boeken, zo al niet hét beste.’ de morgen Over De dollartekens in de ogen van Moeder Theresa: ‘Herman Brusselmans speelt een prachtig spel met de hoge verwachtingen en de platte werkelijkheid van het artiestendom.’ Uit: Trouw.
Eerste zin
Kees Baggeraarts, de literaire criticus, had tandpijn.Samenvatting
Het boek laat zich lastig samenvatten omdat een uitgebreid plot ontbreekt. Kees Baggeraarts is een literair recensent die maar bar weinig van zijn bestaan weet te maken. Hij is ongelukkig, heeft tandpijn, is zijn vriendin kwijtgeraakt aan zijn tekortschietende zoentechniek en nu draait zijn bestaan om een correspondentie met de schrijver Jeroen Brouwers. In diens laatste artikel werd Kees echter niet genoemd en dus besluit hij dat het tijd is naam te maken. Dat wil hij doen door een interview te houden met een groot schrijver en zo komt hij uit bij de Vlaming Herman Brusselmans. Er is alleen een probleem: Hij heeft de schrijver eens met de grond gelijk gemaakt in een eerdere recensie. Het lukt Kees evengoed een afspraak met de schrijver te maken en aangezien meneer Brusselmans nogal gevoelig is voor vrouwelijk schoon, neemt hij zijn ex-vriendin Klazien mee. Er volgt een rampzalige reis waarin werkelijk alles lijkt tegen te zitten. Klazien raakt haar lens kwijt, Kees komt daardoor in de problemen met de conducteur wanneer hij de lens in de eerste klasse zoekt, bij terugkomst heeft Klazien seks met een reisgenoot, de twee krijgen ruzie, Kees krijgt het aan de stok met een aantal mannen in Gent en wanneer hij eindelijk - te laat - bij het huis van Herman Brusselmans aankomt, doet deze niet open omdat hij op dat moment seks heeft met diens vrouw. Later is Kees nog altijd even onbekwaam maar heeft hij toch een plek in de literaire wereld weten te bemachtigen.
Dit verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden