Feitelijke gegevens
- 2e druk, 2009
- 276 pagina's
- Uitgeverij: Strengholt Media Group
Flaptekst
Als Moon haar vader op diens sterfbed een belofte doet, kan ze amper bevatten hoezeer haar leven zal veranderen. Binnen twee weken heeft ze haar baan opgezegd, trekt ze de deur van haar flat in de stad voorgoed achter zich dicht en neemt ze haar intrek op de afgelegen boerenhoeve waar ze is opgegroeid. Daar wordt ze opgewacht door haar verleden – de gelukkige jaren waarin ze met haar ouders een hecht gezin vormde, de dramatisch vroege dood van haar moeder, het stugge zwijgen waar haar vader zich daarna in hulde. Al snel krijgt Moon op de hoeve gezelschap: haar neef Henk, theatermaker Ties en lichtman Chalid. Moon raakt verstrikt in haar gevoelens voor haar drie mannen, maar vooral in de belofte die ze aan haar vader deed. En dan maakt de regisseur een toneelstuk dat Moons hele bestaan op losse schroeven zet.
Eerste zin
Dus zo ruikt een sterfbed.Samenvatting
Proloog
In deze slechts 1 pagina lange proloog is er sprake van een magisch-realistische of spirituele ervaring van Moon. Dezelfde passage komt ook voor in deel 4 Afnemende Maan. Moon ligt dan in de dakgoot tijdens een hevig noodweer. Oom Arie komt haar redden.
1. Nieuwe maan (blz. 13 –67)
Moon (Monica) 27 jaar oud , wordt geroepen bij het sterfbed van haar vader. Het is oktober. Haar moeder is veertien jaar daarvoor overleden door een noodlottige val van een trap in de hoeve waarin ze woonden. Haar vader is 77 jaar. Hij laat haar op zijn sterfbed beloven dat ze op de hoeve die hij achterlaat, zal gaan wonen. Ook belooft ze hem voor nageslacht te zorgen. Bij de begrafenis ontmoet ze wat enge oom Arie (heeft die iets met haar moeder gehad?) en neef Henk. Ze besluit om inderdaad op de hoeve te gaan wonen en neemt ontslag in het verzorgingstehuis waarin ze al zeven jaar heeft gewerkt. Ze vertrekt uit haar stadse appartement en trekt in op de hoeve.
Maar nu moet deel twee van de belofte worden ingelost: ze moet op zoek naar vers zaad. Ze heeft echter nog nooit seks met een man gehad. In haar opvoeding was zelfs masturbatie een taboe en voor een 27-jarige jonge vrouw is Moon vrij naïef te noemen.
Neef Henk is de eerste kandidaat: hij komt af en toe helpen op de boerderij: onkruid wieden en klussen opknappen. Hij zet zijn caravan op de hoeve.
Moon hoort steeds de stemmen van haar vader en moeder. Vooral de laatste waarschuwt haar voor seks. De vader doet haar steeds aan haar belofte herinneren. Daarom begint ze er ook te denken aan Neef Henk de eerste zaaddonor te laten zijn. Ze verleidt hem, maar daarvoor is niet al te veel nodig, want neef Henk kon zich sinds zijn jeugd toen hij vaak met haar speelde geen betere bedgenoot voorstellen. Toch blijven ze gescheiden wonen. Met de kerst eten ze samen een zelf gevangen haas.
2. Wassende maan (blz.71-128)
Er gaan enkele maanden voorbij. Regelmatig heeft Moon seks met Neef Henk, maar het is nog niet tot een bevruchting gekomen. Dan komt er een langharige regisseur Ties Abrahams het woonerf oprijden. Hij is van plan een toneelstuk te schrijven over de streek en dat op te voeren op de hoeve. Neef Henk lijkt jaloers, maar Moon geeft toch toestemming voor het voorbereiden van het stuk. Ze blijft seks met Henk houden en krijgt nu zelf ook orgasmen, wat beter is om het zaad op te vangen. Maar het kan niet uitblijven: ze krijgt ook seks met Ties. Die wil daarna ook op de boerderij komen wonen: in de caravan van Neef Henk die inmiddels een eigen onderkomen heeft gebouwd op de hoeve. Toch wordt de situatie wat gecompliceerder nu er twee zaadhandelaren in het geding zijn. Haar oude schoolvriendin Marijke, ook bij het toneelstuk betrokken, geeft Moon het advies zich wat vrouwelijker te kleden. Ze wonen een toneelstuk van Ties bij in de stad. Het is weer kerst.
3. Volle maan (blz.133-210)
Moon bezoekt de noordvleugel van de hoeve. Daar is haar moeder door een noodlottige val om het leven gekomen. Zelf valt ze ook op die plek en ze loopt een hersenschudding op. De voorbereidingen van het toneelstuk gaan door en met Pasen zal het worden opgevoerd op de hoeve. Er is eerst een proefvoorstelling en datgene wat vertoond wordt, lijkt veel met het leven van Moon te maken te hebben. Ze rent weg en een lichttechnicus Chalid loopt haar achterna. Ze laat zich door hem opvangen en meetronen naar zijn zelfgebouwde stronest in de noodvleugel(!) Maar tot seks met deze derde zaaddonor komt het vooralsnog niet.
Voor de voorstelling van Ties krijgt Moon nog een gedeelte van het script te lezen en ze beseft dat de informatie die in het toneelstuk staat afkomstig is van oom Arie, de vader van Henk. Ze bezoekt nog een keer het nest van Chalid en laat haar camera daar per ongeluk achter. Die ziet ze tijdens de afterparty in een kroeg om de nek van Chalid hangen. Moon is daar toch heen gegaan, omdat ze daar de mannen (en dus het zaad) verzameld weet. In de kroeg komt het tot een uitbarsting: ze ontmoet oom Arie die ze liever niet wil zien, de regisseur is alom aanwezig en pocht over zijn eventuele avontuurtje met Moon. Henk heeft het niet meer zo naar zijn zin. Moon vlucht het café uit en wordt weer opgevangen door Chalid. Ze gaat met hem mee naar de noordvleugel in de hoop dat hij haar zal verzadigen. Maar Chalid geeft haar een lesje “verschil tussen seks en liefde” en opnieuw komt het vrijen met hem er weer niet van. Wanneer ze naar beneden gaat, is de regisseur een tweede optie, maar neef Henk heeft vanavond ook zijn zinnen gezet op Moon. Hij slaat eerst het geïmproviseerde theater op de hoeve kort en klein en stort zich daarna als een beest op Moon. (Hij was het beest. Ik was zijn prooi - blz. 210).
4. Afnemende maan (blz.215-255)
In dit vierde deel denkt Moon terug aan de avond waarop neef Henk haar als een beest had genomen. Ze was daarna naar de caravan gegaan en had de dronken regisseur nog verleid tot het doen van een zaaddonatie. Daarna had ze hem niet meer gezien. Door de verwoestende handen van Henk was er slechts één voorstelling van “Vruchtgebruik“ geweest.
Vriendin Marijke komt naar haar toe en is boos dat ze verzwegen had dat ze met Ties naar bed was geweest. Ooit had ze hoop dat Ties haar man zou kunnen zijn. Maar het komt weer goed tussen de twee vriendinnen. Chalid is nog gebleven en neef Henk gaat met hem een bouwvakkarweitje opknappen in Duitsland. Daardoor is Moon alleen op de hoeve. Af en toe past ze op de kinderen van Marijke. Op een van die dagen brengt ze Joep in het nest van Chalid en het voelt aan alsof hij haar kind is. Intussen is ze ook al weer ongesteld geworden, dus het zaad is nog steeds op een onvruchtbare bodem gevallen..
Dan gaat het op een avond erg onweren. Moon is niet bang, opent een raam en onderneemt een vreemde actie, waarbij ze uiteindelijk in de dakgoot komt te liggen. Het blijft regenen en ze heeft wat spirituele ervaringen. Ze ervaart een groot licht en lijkt bevrijd van de zware belofte die op haar schouders drukt. Maar de kans is groot dat ze de actie en de val (vgl. haar moeder) niet zal overleven als er geen hulp komt. Dan is hij er: de redder in de nood, oom Arie. Hij doet dan een onthulling die de attente lezer al voor mogelijk had gehouden. Arie is de vader van Monica. Zijn broer had geen kinderen kunnen krijgen en oom Arie was de moeder van Moon ter wille geweest: twee keer toen hij haar had weggebracht om mentaal aan te sterken. Daarna was haar moeder erg opgeknapt. Het is een onthutsende mededeling voor Moon. Arie is haar vader, dan is neef Henk dus haar halfbroer. En dan is het zaad….
5. Nieuwe maan (blz. 259 - 276)
Moon wordt naar het ziekenhuis gebracht. Maar fysiek valt de schade wel mee. Marijke haalt haar op uit het ziekenhuis. Chalid is er nog steeds: hij troont haar mee naar zijn nest en vertelt over het zwijgen in zijn cultuur. Maar je moet een ander ook als het nodig is helpen.
Moon begrijpt nu ook de woede van haar moeder met betrekking tot seks: ze kende als geen ander de betekenis van verboden zaad. Ze had alleen het zaad genomen, niet de man (een zinsnede uit het toneelstuk) Moon is in feite niets anders dan haar moeder: zij heeft ook alleen het zaad willen nemen en niet de man. Ze kotst haar afschuw uit en Chalid is een luisterend oor en een helpende hand. Ze wil het met oom Arie uitpraten en vertelt hem telefonisch dat ze niet meer weet van wat er op het dak gebeurd is. Daarvoor praat ze met Chalid en laat hem zien dat het toneelstuk op haar leven gebaseerd is en dat zij het kind van het verboden zaad is. Ze laat het oom Arie nog een keer vertellen. Hij erkent dat ze zijn kind is en dat hij haar moeders verdriet niet had kunnen aanzien. Ze was toch uit liefde geboren. Buiten Ties en haar moeder weet niemand ervan.
Moon bezoekt het graf van haar ouders. Er liggen verse bloemen. Ze gaat op de terugweg naar een riviertje en laat de met inkt geschreven brief van haar vader met daarop de geboortegelofte helemaal uitwassen. Wanneer ze terugloopt naar de hoeve, voelt ze zich sinds lange tijd bevrijd.
Ze gaat met Chalid naar de donkere kamer om foto’s te ontwikkelen. Maar er gebeurt nu meer. Ze begint Chalid uit te kleden en ze hebben voor het eerst seksueel contact. Het voelt voor Moon heel anders aan: seks met deze lichtman, de man van het nieuwe licht. Ze neemt nu niet alleen het zaad, ze neemt ook de man. Ze zegt nu alleen nog maar: Ik ben Moon en niet meer Ik ben Moon en ik houd me aan mijn belofte.
Dit verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden