Feitelijke gegevens
- 1e druk, 2017
- 176 pagina's
- Uitgeverij: Hollands Diep
Flaptekst
Eerste zin
Dus Arka Narovski zegt tegen de mensen: 'Kijk woensdagmiddag na de dienst naar de lucht.' Niet een of twee keer zegt hij dit, maar wel tien keer of zelfs meer: op de parkeerplaats als ze 's morgens arriveren, in het voorbijgaan op de gang waar de kluisjes zijn, in de kantine tijdens de lunch.Samenvatting
'De wafelfabriek' is een modern sprookje waarin Arka Narovski de hoofdrol speelt.
Eerst wordt de gang van zaken in de wafelfabriek uiteengezet. Er werken bijna alleen maar vrouwen en het werk is zwaar. Invalkrachten houden het meestal maar even vol. Er is al eens een baby geboren maar nog nooit iemand dood gegaan. De directeur heeft waarschijnlijk een affaire met een van de werknemers (Mathilde) en hij is zo druk de laatste tijd dat Dikke Gerda wat taken van hem overgenomen heeft.
Op een dag verschijnt Arka als nieuwe werknemer. Hij is een grote, stoere man die graag verhalen over het leger vertelt. De vrouwen luisteren graag naar hem. Op een dag dat Julia door de directeur naar huis wordt gebracht vanwege problemen met haar zoon, komt ‘de Somalische’ met haar hand in de snijmachine terecht en verricht Arka zijn eerste heldendaad door haar vingers eruit te halen en in ijs te leggen.
Op een andere komen de vrouwen aan er komt er geen rook uit de fabriek. Wannes, de overmeester, is er nog niet dus de vrouwen kunnen niet aan de slag. Niemand mag verder de ovenkamer in maar Arka is eigenwijs en doet toch een poging de oven aan te krijgen. Als de directeur komt, is hij boos op Arka en hij zet de over zelf aan. Arka vindt Wannes een onverantwoordelijke kerel maar de directeur zegt dat hij hem niet kan ontslaan omdat hij de oudste medewerker is en soms in de krant staat. Als Wannes dronken verschijnt, ontslaat de directeur hem alsnog. Waar Arka eerst de directeur heeft opgehitst om Wannes te ontslaan, hitst hij nu de vrouwen op om te staken vanwege zijn ontslag. De vrouwen doen wat hij zegt, alleen Dikke Gerda is het er niet mee eens.
De volgende dag draagt Arka het blauwe jasje van de directeur en hij doet de oven aan. Er rollen paarse wafels van de lopende band. De directeur is uiteraard woedend. De volgende dag legt hij uit dat Wannes de fabriek en hen in gevaar brengt en daarom ontslagen moest worden maar Arka noemt hem een leugenaar en als de directeur hen daarna ‘domkoppen’ noemt, kan hij het vergeten. Hij moet Wannes terug laten komen maar zij zijn voortaan verantwoordelijk voor hem.
Wannes komt terug en ook de Somalische komt gedag zeggen: zij durft niet meer in de fabriek te werken. Dat is voor Arka een aanleiding om weer over de directeur te beginnen. Hij vindt dat ze te veel risico lopen en te weinig verdienen, kijk maar naar iedereens tandverrotting vanwege de suikerlucht. De vrouwen geven hem gelijk en zijn steeds ontevredener vanwege de werkomstandigheden.
Wannes is een schim van zichzelf en op een gegeven moment ziet Arka hem tegen de muur in de ovenkamer zitten met een sigaret en whiskey. Die avond organiseert hij voor de vrouwen een feest maar zelf is hij er niet. ‘s Nachts zien de vrouwen de vlammen uit de fabriek slaan. De volgende ochtend probeert de directeur de vrouwen toe te spreken maar de vrouwen zijn wantrouwend en laten hem niet uitspreken. De directeur wil redden wat er te redden valt maar Arka roept weer dat hij liegt en dat hij niets om ze geeft, zelfs niet terwijl ze gewoon doorbetaald worden. Wannes is er niet. Ze gaan naar het erf bij de huizen van de vrouwen en Arka trekt daar zijn rotte tand uit, als symbool voor wat hij voor de vrouwen over heeft. De volgende dag moet Patrick een tand laten trekken. De echtgenoten hebben hier wel twijfels over maar toch laten ook zij zich meeslepen en iedereen feest en drinkt. De directeur komt langs om te zeggen dat de fabriek weer open gaat, maar omdat Arka zegt dat hij liegt, geloven ze hem niet.
Nu Arka bij Patrick een tand heeft getrokken, heeft hij de smaak te pakken. De volgende is Sjaan en daarna bieden steeds meer mensen zich aan. Door het trekken van de tanden en de pijn die ze erbij voelen, groeit ook de woede voor de directeur. ’Die slechte tanden horen niet thuis in mijn mond, zoals wij niet thuishoren in de fabriek’, zegt Julia. (p. 123) Als je geen tand laat trekken, hoor je er niet bij dus uiteindelijk doet Dikke Gerda het ook. Ze probeert ook zelf een tand bij haar dochter te trekken maar dat mislukt en zij moet met een gebroken jukbeen naar het ziekenhuis.
Arka is even weg en de vrouwen willen hem een cadeau geven en organiseren een feest. Ze slaan weer eten en drinken in en doffen zich op. Als hij terugkomst, bieden ze hem het cadeau aan en vragen hem om nieuws. Arka moet lachen en gaat ervandoor. Eest geloven ze dat niet maar als hij de volgende dag echt weg blijft, willen ze zonder hem door. Ze besluiten zelf een tand bij Mathilde te trekken die alleen maar gezonde tanden heeft en niet wil maar met veel geweld gedwongen wordt. De vrouwen en hun mannen worden bozer en bozer, hun kapotte gebit is een symbool voor de onvrede over hun leven. Ze trekken naar het huis van de directeur en daarna naar de fabriek. Maar de directeur verwelkomt hen enthousiast, is blij dat de fabriek over een week weer open gaat en weg is hun woede.
In de nieuwe fabriek gaat alles weer zoals het was, alleen is er een nieuwe ovenmeester, moeten veel vrouwen naar de tandarts en Mathilde heeft geen affaire meer met de directeur. Aan Arka denken ze met veel liefde terug.
Dit verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden