Wat zijn gabbers?
Gabbers zijn gebaseerd op een house-variant die werd door een Amsterdamse dj cynisch "Gabberhouse" genoemd, naar het Joodse woord voor 'maten' of 'vrienden'.
Deze Gabbercultuur, groeide zeer snel en was op het hoogtepunt in 1993 en 1994.
Daarna werd het commercieel en populair buiten de kleine kringen van het begin.
De oorsprong van Gabber (het afzetten van Rotterdam tegen Amsterdam) zorgde dat Gabber een duidelijke regionale uitstraling kreeg, maar men ook trots op was. Een hoop gelazer ontstaat als in het midden van de jaren 90 Gabbers steeds vaker een Nederlands vlaggetje op hun bomber gaan dragen. Een aantal scholen verbiedt het vlaggetje, net als wat er nu gebeurt met Lonsdale-kleding.
Eind jaren negentig stort de Gabberscène helemaal in, maar een paar jaar later, in 2001 beleeft Gabber een glorieuze come-back.
En blijft Gabber in een kleine kring populair.
De nieuwe generatie kleedt zich vooral als de Gabbers van midden jaren 90, alleen de Australian trainingspakken zie je niet zoveel meer, en dragen dus bombers en Nederlandse vlaggetjes en een kale kop. Sommigen gaan verder en gebruiken nazistische symbolen en lettercodes, zoals 88 (Heil Hitler) en SS (Schutz Staffel).<<<<(maar dus lang niet allemaal)
Met de eigen dress-code, dezelfde muzieksmaak (hardcore-techno), een eigen taaltje, een aparte manier van drugsgebruiken (dope en alcohol)(ook lang niet allemaal) en hun aparte manier van dansen (op 230 BPM in trance raken) zetten de Gabbers zich af tegen andere subculturen, die van de Hiphoppers bijvoorbeeld. Veel Gabbers hebben ondanks dat ze eruit zien als extreemrechtsen niets te maken met racisme. Je hebt juist Gabbers die duidelijk tegen racisme zijn. Maar er zijn ook Gabbers die stoer lopen te doen dat zij stickers hebben ontvangen van extreemrechts en die worden als slaafjes gebruikt door extreemrechtse clubjes en partijtjes als Stormfront en de NVU om zoveel mogelijk leden te winnen.
Lonsdale
Lonsdale dankt zijn naam aan Hugh Cecil Lowther, vijfde graaf van Lonsdale. Lord Lonsdale organiseerde in 1909 het professionele boksen in Engeland en was de president van de National Sporting Club of Britain.
Elke bokser die kampioen werd en zijn kampioenschap drie keer verdedigde kreeg de Lonsdale-riem.
Bernard Hart, een ex-bokser, ging in de jaren 1960 naar Lonsdale toe en vroeg toestemming voor het gebruik van zijn naam voor bokskleding.
Hij kreeg toestemming en Bernard Hart begon met het maken van kleding speciaal voor boksers.
In 1979 kocht Paul Weller van de band The Jam wat Lonsdale-t-shirts en zorgde zo voor een goed imago voor Lonsdale en ook niet-boksers begonnen de kleding te dragen.
Sinds de jaren 80 en 90 was Lonsdale vooral populair onder punks en zowel linkse als rechtse skinheads.
Na de eeuwwisseling werd het merk ook populair onder Nederlandse gabbers.
Lonsdale-kleding is door veel beroemde boksers gedragen, bijvoorbeeld Mike Tyson, Henry Cooper, Mohammed Ali, Lennox Lewis.
Extreem-rechts imago en reactie daarop
Het merk wordt in Nederland, tegen wil en dank, in verband gebracht met neo-nazi's en extreem rechts, omdat dit merk door sommige neo's als een soort 'huismerk' is toegeëigend.
Een gedeelte van de lonsdaledragers ontkennen echter extreem-rechtse sympathieën te hebben en verklaren het merk alleen te dragen omdat zij het mooi vinden.
Lonsdale zelf is niet blij met dit imago en probeerde dit dan ook te veranderen, door bijvoorbeeld het uitbrengen van t-shirt met de tekst "Lonsdale loves all colours" en het steunen van anti-racismedemonstraties.
In Nederland maakten in januari 2005 twee Groningse disco's bekend bezoekers die kleding van het merk Lonsdale of Karl Kani dragen, de toegang tot de disco te willen ontzeggen. Koninklijke Horeca Nederland had geen bezwaar tegen het verbod, omdat er niet op huidskleur, ras of geloof gediscrimineerd wordt, maar op kleding.
De betreffende discotheken deden een vooraankondiging van het in te voeren verbod.
Hier gingen de media uitgebreid op in.
Deze actie had grote tumult vanuit de samenleving tot gevolg.
Naar aanleiding hiervan is het verbod in allerijl teruggedraaid.
Half april 2005 maakte kledingketen London Mode bekend dat het stopt met de verkoop van Lonsdale in Nederland, vanwege de associatie met rechts-extremisten.
Directeur Paul Compagne van London Mode reageerde boos op de politiek en de media: "Wij willen niet stoppen met de verkoop van Lonsdale want het is geen racistisch merk.
Maar als zelfs een minister de term 'Lonsdalers' als aanduiding voor extreemrechtse jongeren gaat gebruiken, is er geen houden meer aan."
De keten heeft tien winkels in verschillende delen van Nederland.
In Italië echter is Lonsdale een zeer populair merk.
In 2005 werd een Nederlands merk gelanceerd dat het duidelijk moest hebben van het rechts-extremistische imago van Lonsdale.
Dit merk heet NLonsdeel.
Zowel de naam als de vorm van het logo doet zeer sterk denken aan Lonsdale
Lonsdale is een gewoon (sport)kledingmerk dat door allerlei mensen gedragen wordt. Het merk zelf heeft niks met racisme of rechts-extremisme te maken. Lonsdale wordt echter ook veel gedragen door jongeren met extreem-rechtse ideeën die voor veel overlast zorgen. De aantrekkingskracht van het merk ligt voor deze groep in de letters ‘nsda’ in het midden van de naam. Ze gebruiken dit als verwijzing naar de NSDAP, de partij van Hitler. En somige zeggen dat lonsdale staat voor: Laat ons nederlanders samen de allochtone langzaam elimineren. De term ‘Lonsdale-jongeren’ wordt al een tijdje regelmatig gebruikt in de media en is inmiddels een begrip geworden. Skinheads en wat heeft het te maken met gabbers(lonsdale jongeren) Wat zijn skinheads: Momenteel nemen in Nederland de Oi!-skins de grootste plaats in binnen de skinheadscène. Maar de meeste Oi!-skins willen zich niet met politiek bemoeien en stellen het plezier op de voorgrond. De meeste Oi!-skins noemen zichzelf wel 'vaderlandslievend' en hebben rechtse ideeën. Oi!-skinheads moeten niets hebben van gabbers die nu de kleding en de levensstijl van de skinheads kopiëren. Naziskins of Boneheads behoren tot het extreemrechtse deel van de skinheadscène. Het negatieve beeld van skinheads wordt grotendeels door hen bepaald. Muziek lijkt het belangrijk onderwerp te zijn. Ook is er binnen de skinheadcultuur een groep vrouwen actief die zichzelf 'Renee' noemen. Een klein aantal skinheads behoort tot de linkse scène, zij noemen zichzelf redskins, SHARP-skins (Skinheads Against Racial Prejudice) of RASH-skins (Red and Anarchist Skinheads). Hun invloed is echter niet groot, omdat de skinheadscène gedomineerd wordt door rechtse en extreemrechtse skinheads. Het is duidelijk dat de skinheadscène haar roots heeft in de immigrantenbeweging. Het is daarom juist erg vreemd dat extreemrechtse skinheads lopen te pronken met hun 'blanke wortels'. Zo blank zijn hun wortels blijkbaar niet. Inmiddels is duidelijk geworden dat veel skinheads niets willen weten van partijpolitiek in de skinheadscène. 'De skinheadscène gaat aan politiek ten onder' is daarom een veel gehoorde kreet van skins. Momenteel vindt er in Nederland een opleving van het verschijnsel skinhead plaats. Veel jongeren kopiëren het uiterlijk van de skinheads. Ook binnen de hardcore/punkbeweging ontstaan steeds meer bands die de Oi!-muziek van begin jaren zeventig zijn gaan spelen. Het is een positieve ontwikkeling dat veel bands terug gaan naar de roots, de roots zoals die eind jaren zestig zijn ontstaan. Het was de tijd dat blank en zwart gezamenlijke de cultuur konden beleven. De oude populaire uitspraak in de skinhead-beweging "If the Kids are United" is vandaag de dag wenselijker dan ooit! Tegenwoordig wordt steeds vaker (onterecht) de link gemaakt tussen Skinheads en de zogenaamde Lonsdale jongeren. Waar komen deze verklaringen vandaan en wat is dat het geen dat deze twee totaal verschillende subculturen in hetzelfde hokje worden gestopt? Wat maakt dat de Lonsdale jongeren, zogenoemd door de lonsdale kleren, in dezelfde categorie worden gestopt als de Skinhead, zoals deze is ontstaan in de jaren zestig in Groot Britannië Te snel wordt de conclusie getrokken wanneer een bepaalde groep in het nieuws staat. Een kale kop staat gelijk voor alle geschoren koppies. Een zogenaamde Lonsdale-jongere staat automatisch garant voor alle skinheads. Wederom onterecht, want de een is de ander niet, helemaal niet wanneer er sprake is van onjuiste informatie. Moet het onwetende publiek de media hiervoor kwalijk nemen? Want vooroordelen ontstaan door misopvattingen en onwetendheid. En die vooroordelen leiden vervolgens tot voortzetting van onjuiste informatie. En waardoor komt het, door b.v zulke berichten. Skinheads slaan twee mannen in mekaar
zo 07/05/06 - Twee mannen zijn in Brugge in mekaar geslagen door een groep skinheads. Drie mannen zijn aangehouden. (foto VRT) Een van de slachtoffers, een zwarte man uit Parijs, ligt nu in een coma en verkeert in levensgevaar. De tweede man, een Belg, is zwaargewond. Vijf verdachten zijn opgepakt en voor de onderzoeksrechter geleid. Drie van hen zijn aangehouden, twee anderen zijn na verhoor vrijgelaten. Ze worden wel beschuldigd van schuldig verzuim. De vijf kwamen uit een café dat in Brugge bekendstaat als een ontmoetingsplaats voor mensen met extreemrechtse sympathieën. Ze hadden er een huwelijksfeest bijgewoond. Dit bericht vond ik op internet komt uit de krant. Door zulke berichten krijgen mensen de indruk dat alle gabber/skinheads zo zijn. Maar op internet zijn nog veel meer van zulke dingen te vinden. Wat heeft Pim Fortuyn met gabbers te maken? Op het mediapark in Hilversum is Pim Fortuyn op 6 mei om 18:06 uur neergeschoten. Fortuyn is aan zijn verwondingen overleden. Er zijn 5 schoten op de lijsttrekker gelost. Fortuyn is in 2x in het hoofd, 2x in de rug en 1x in de hals geraakt. De dood van Fortuyn heeft gevolgen voor de verkiezingen. De verkiezingen gaan door maar nu is er een strijd gaande of na de begrafenis van Pim Fortyun de campagnes moeten worden voort gezet. Na deze twee berichten begon ook gelijk de rechtese partijen in discussie te gaan. Er werd in de media gezegd dat pim op handen en voeten gedragen werden door de gabbercultuur, terwijl als je even op internet surf je ziet dat heel veel mensen er niet mee eens waren. Zo wordt dit bv. Op sites gezegd: “Als Pim Fortuyn populair wordt, lopen ook de Gabbers
met hem weg. Na de moord wordt hij de held van de Gabbers en ze geloven dat Fortuyn veel ideeën die zij hebben ook had, tegen buitenlanders en tegen de Islam. Maar vooral ook tegen de gevestigde orde. Op veel websites van Gabbers kom je Fortuyn vaak tegen. En net zo vaak wordt hij afgebeeld naast Hitlerplaatjes, hakenkruisen of andere nazistische tekens”. Terwijl ook gabbers het niet met al zijn ideën eens was. Maar ook heel veel mensen van de bevolking hadden respect voor zijn vrijheid van menings uiting. Het uitgestreken beeld van de mensen Mensen verglijken gabbers als racisten. Maar ook zoals bij anderen bevolkingen zijn er mensen die discrimineren ,maar ook dan je moet niet iedereen over 1 kam scheren, ik heb een gedicht gelezen dat gaat over racisme, maar omdat 1 skinhead een Antaliaanse jongen heeft neergestoken, maar er wordt gelijk de hele Nederlandse geschiedenis bijgehaald. Gedicht: While some of them will hunt you down
to kill the rest of you
the others will hold festivals
to have something to do
And even while they make of you
the very first to die
because of age-old Dutch racism
we both know it's a lie
And even if it were the truth
what would it really change? the jingle of the guilder
is the rattle of the chains
The chains they used to bind the blacks
and certain whites as slaves
strange the ways they have devised
to get folks to behave
Lord knows the list is long
no space is left to fill
the names of those they've wronged
the unknown ones they've killed
A-h-h Europe - your rope - your rope
around my people's neck
after all you have taken and done
what more do you expect?
Yes!!! they come and why not
to see theirdiamondstolen sparkle in your sky
for us poor / folk / of a darker race
it's always been a place to go and die
En door bijvoorbeeld zulke berichten krijgen ze ook een slechte naam. 'Lonsdale-jeugd vooral bang en onzeker' Gepost door Daan (DaanA) - Bron: Trouw
Gepubliceerd: zaterdag 6 mei 2006 @ 09:56
De zogenaamde Lonsdale-jongeren zijn geen echte extremisten. Het zijn vooral pubertjes die bang zijn dat allochtonen hun banen, hun huizen en hun vriendinnetjes inpikken. Vooral door hun ouders, sommige politici en de aanhoudend negatieve berichtgeving over allochtonen, maar ook wel door wederzijds provocerend gedrag tegenover groepen allochtone jongeren, laten ze zich opzetten tegen allochtonen. Dat schrijft Maaike Homan in haar boek Generatie Lonsdale; Extreem-rechtse jongeren in Nederland na Fortuyn en Van Gogh, dat volgende week vrijdag uitkomt. Homan heeft maandenlang gesprekken gevoerd met Lonsdale-jongeren en met deskundigen
Extreemrechts heeft zolang ze bestaan een obsessie voor symboliek gehad. Hier een overzicht van oude en nieuwe symbolen die vandaag de dag door extreemrechts wordt gebruikt. Hakenkruis (HK) of Swastika: (ook omgedraaid of negatief): Dit is verreweg het meest shockerende teken uit de moderne geschiedenis. Heel vroeger was het een godsdienstig symbool uit onder andere China en India, maar sinds Hitlers NSDAP het misbruikte, staat het hakenkruis voor dood en verderf, vergassing en vernietiging. Het hakenkruis betekent “De Missie voor de Strijd voor de Overwinning van de Arische Mensen”. Het is trouwens strafbaar om ermee rond te lopen. Keltenkruis of White Power-teken: Uit de Keltische cultuur, maar als je het op straat of op iemands jas ziet, heeft het niets te maken met de Kelten. In de Tweede Wereld oorlog gebruikten vooral Franse en Belgische fascisten het Keltenkruis, en ook in Denemarken en Noorwegen werd het gebruikt. Hitlers soldaten van de Wehrmacht schilderden het Keltenkruis op hun kazernes.
Cijfercodes:
Extreemrechtsen kunnen tot 10 tellen en kennen de plaats van de letters in het alfabet. Deze twee kwaliteiten weten zij goed te combineren. Let maar eens op. Tel welke letter bij welk cijfer hoort.
192 is Adolf Is Back, naar de plaats van de letters in het alfabet.
88 (en 44x2 en 87+1) is de kreet Heil Hitler, die door de nazi’s in het Derde Rijk werd gebruikt om Hitler te begroeten. Nu een onzinnige groet geworden, Hitler is immers dood?!
14 staat voor de Engelstalige leus ‘We Must Secure the Existence of our People and a Future for White Children’. Het is een citaat van de Amerikaanse nazi David Lane, die wegens moord in de gevangenis zit.
18 staat voor Adolf Hitler.
28 staat voor Blood & Honour, de muziekbeweging die concerten voor fascistische bands organiseert en muziek verkoopt. 168:1 staat voor het aantal doden (168, waaronder 19 kids) dat 1 neonazi Timothy McVeigh veroorzaakte in 1995 toen hij een kantoor van de FBI in Oklahoma opblies. McVeigh kreeg in 2001 zelf de doodstraf.
C18 staat voor Combat 18, de gewapende tak van Blood & Honour. De Britse leider van C18 zit in de gevangenis omdat hij tijdens een ruzie over geld en macht een ander lid van C18 doodschoot.
2YT4U: Te Blank Voor Jou.
ZOG:
Zionist Occupation Government. Het waanbeeld van neonazi’s dat de wereld wordt geregeerd door Zionisten. Een onmogelijk iets, dat zie je alleen al aan het feit dat het nooit vrede is in Israël en Palestina zelf, de heilige landen voor Zionisten. Als je de wereld regeert, dan regel je dat toch even?
ACAB:
All Cops Are Bastards. Een leus die onder bijna alle jongeren in Nederland wel populair is. In ieder geval onder krakers, actievoerders, skaters, antifascisten, punks en Gabbers.
RaHoWa (Racial Holy War):
Oproep voor rassenrellen. Komt van de Amerikaanse neonazi organisatie World Church of the Creator (WCOTC). In de jaren 90 was er ook een band uit Amerika die Racial Holy War heette.
SS-teken (ook enkele S):
en het doodshoofd: Sigrune, door de Schutzstaffel gebruikt tijdens de periode van het Derde Rijk. De SS werd in 1925 opgericht en was de belangrijkste organisatie van het Derde Rijk. De SS bestuurde de concentratie en vernietigingskampen, waar miljoenen mensen systematisch werden vergast of uitgehongerd. De SS zag zichzelf als de elite van het Derde Rijk. Een klein doodskopje was hun symbool.
SA-teken: Sturm Abteilung
Dat waren Hitlers knokploegen in nazi-Duitsland. Zij voerden de terreur uit op straat. Maar toen Hitler eenmaal aan de macht was, had hij ze niet meer nodig en liet hij ze achterbaks vermoorden door de SS. De nacht waarin dit gebeurde staat ook wel bekend als de ‘Nacht van de Lange Messen’.
Gau-driehoek:
Een opnaaier van de NSDAP of de Hitlerjugend, die aangaf uit welk gebied je kwam. Wordt in Nederland nog gebruikt door obscure groepjes als het in Duitsland verboden ANS. Het ANS wil de NSDAP heroprichten, maar bestaat al sinds jaren uit dezelfde paar personen.
Drievoet (Triskel):
Ook een oud zonnerad, net als het hakenkruis, alleen nu met 3 voetjes. Wordt ook gebruikt door de Afrikaander Weerstand Beweging, die nog steeds aanhanger zijn van de apartheid in Zuid Afrika. De apartheid (tot 1991 bestond dat) gaf alle macht en economie aan een klein groepje rijke blanken en sloot de zwarte bevolking, die daar al eeuwen woonden, op in ‘thuislanden’, zeer arme gebieden.
Hamer en Zwaard:
Deze tekens zouden de arbeiders en de soldaten samen moeten brengen. In 1929 werd het symbool gebruikt door de NSDAP en daarna door de Hitlerjugend. Nu wordt het door neonazi’s in Duitsland gebruikt om stemmen te trekken bij arbeiders, door net te doen of zij opkomen voor hun rechten.
Hammerskins:
Speciale groep onder Skinheads, opgericht in de VS in 1986. Gebruiken geen drugs en geen alcohol, vinden zichzelf beter dan alle andere Skinheads. Als onderlinge groet gebruiken ze HFFH (Hammerskins Forever, Forever Hammerskins).
Odalrune, Odalrune met voetjes:
Symbool voor ‘Bloed en Bodem’, in het Derde Rijk vooral gebruikt door de Hitlerjugend en boeren.
Levensboom:
Stelt een mens voor die zijn armen strekt naar de Goddelijke Almachtigheid. Wordt ook gebruikt als geboortesymbool en als je hem omdraait heb je een symbool voor als iemand sterft. In Nederland door Voorpost gebruikt.
Thors Hamer:
Een symbool uit het Heidendom of de Noordse religie. Het staat voor een anti-christelijke en anti-semitische houding. Volgens neonazi’s is Thors Hamer de reinigende kracht, “die het volk zal behouden van de ondergang”.
WPWW (White Pride World Wide):
Wereldwijde Witte Trots. Klinkt als reclame voor een wasmiddel. Wereldwijd gebruikt door neonazi-groepen om aan te geven dat ze trots zijn op zichzelf.
IJzeren Kruis:
Duitse militaire medaille ten tijde van de oorlog tegen Napoleon van de Pruisen in 1813. Staat symbool voor mannelijkheid.
Ku Klux Klan:
(Zuidelijke Vlag, bloeddruppel in kruis): De KKK, die ooit een afdeling in Nederland had, gebruikt de Zuidelijke vlag om aan te geven dat zij nog steeds achter de slavernij van zwarten staat. In de Amerikaanse burgeroorlog wonnen de Noordelijken van de Zuidelijken en werd de slavernij afgeschaft. Het kruis met de bloeddruppel is volgens de KKK het kruis waaraan Jezus Christus is gestorven en het bloed wat hij voor de mensheid heeft gegeven.
Brigade M:
Nederlandse band. Voelen zich de leraren van de Nederlandse extreemrechtse beweging. Zingen als ze zien dat je op Internet actief bent met extreemrechts dat ze je in de gaten houden en met je af zullen rekenen. Vaak ruzie en willen dat je altijd Nederlands spreekt. Email is E-post en computer kan ook niet.
Stormfront:
Stormfront Nederland (door extreemrechts ook wel Strontfront genoemd) bestaat eigenlijk niet meer, het was een groep fascistische Gabbers die ten onder ging aan ruzie, wapenbezit, coke-snuiven en teveel gezuip.
Pijlkruis:
Wordt gebruikt door Hongaarse en Roemeense neonazi-groepen.
Landser:
In de Tweede Wereldoorlog betekende dit Duitse woord infanterist, dat wil zeggen een soldaat te voet. Nu wordt het door neonazi’s in Duitsland gebruikt om net te doen alsof Duitse soldaten in de Tweede Wereldoorlog lieverdjes waren. Ook is het een Duitse band, verboden wegens het aanzetten tot rassenhaat.
Rudolf Hess:
Hij was de plaatsvervanger van Adolf Hitler, maar vloog in 1941 plotseling naar Schotland om over vrede te praten, in een oorlog die ze zelf waren begonnen. Hij werd daar gevangen genomen. Hess pleegde zelfmoord in een Berlijnse gevangenis in 1987.
Zwarte Zon:
Een typisch kunst product van de nazi’s van Hitler. Het staat symbool voor de “eigen kunst en het eigen wereldbeeld”.
Weerwolf, Wolfsangel:
Een sprookje waarin mensen bij volle maan in een bloeddorstige wolf veranderen. De SS gebruikte het echter als naam van een aparte groep die achter de linies van de vijand aanslagen pleegde. Nu de naam van groepen die hun politieke tegenstanders willen vernietigen. De Wolfsangel wordt veel gebruikt door Weerwolf-groepen. De Wolfsangel werd door de NSB, de Nederlanders die hun volk verraden door met de Duitse bezettingsmacht samen te werken, tijdens de Tweede Wereld oorlog gebruikt.
WAR:
White Aryan Resistance. Naam voor kleine groepjes neonazi’s die met wapens aanslagen willen plegen.
WAW:
Hetzelfde als WAR, maar dan in het Duits.
Fred Perry:
3-voudige Wimbledonwinnaar. De Lauwerkrans werd in de Skinheadscène symbool voor overwinning. Vooral truien, T-shirts en Capuchontruien zijn populair, maar de echte originele Fred Perry’s zijn de korte mouwen T-shirts met 3 knoopjes van boven en een kraagje. De firma Fred Perry wil niets te maken hebben met neonazi’s die er nu mee rondlopen en geeft geld aan antiracisme campagnes. Volgens veel neonazi’s hing Fred Perry trouwens het joodse geloof aan.
Ben Sherman:
Deze Canadese man werd de God van de Mods-jongerencultuur in Engeland in de jaren 60 en later werden zijn blouses door de Skinheadbeweging gedragen. Heeft geen politieke lading, behalve als er op het hemd gegoocheld wordt met getallen als 88 of letters als B&H.
Consdaple:
Ontworpen door neonazi’s. Natuurlijk vanwege de letters NSDAP in het logo. Het woord is afgeleid van het Engelse ‘Constable’, wat bewaker betekent.
Alpha Industries:
Het logo van Alpha lijkt op dat van de SA en is dan ook populair onder neo-nazi’s. Het Alpha kledingmerk levert ook de kleren van de soldaten van het Amerikaanse leger.
New Balance:
Omdat neonazi’s in Duitsland niet op Doc Martens mogen demonstreren vanwege de stalen neuzen, zochten ze een gympiesmerk. De N op de zijkant van New Balance zou in hun ogen voor Nazi staan, maar het Amerikaanse bedrijf New Balance heeft in zeer duidelijke woorden gesteld dat ze niks te maken willen hebben met neonazi’s.
Renee, skingirl:
Zo worden vrouwelijke Skinheads (Skinettes) genoemd. Ze vallen op door hun typische kapsel van lange en korte haren door elkaar, het schijnt het ideale schoonheidsbeeld van het Derde Rijk te zijn geweest
Lonsdale is een gewoon (sport)kledingmerk dat door allerlei mensen gedragen wordt. Het merk zelf heeft niks met racisme of rechts-extremisme te maken. Lonsdale wordt echter ook veel gedragen door jongeren met extreem-rechtse ideeën die voor veel overlast zorgen. De aantrekkingskracht van het merk ligt voor deze groep in de letters ‘nsda’ in het midden van de naam. Ze gebruiken dit als verwijzing naar de NSDAP, de partij van Hitler. En somige zeggen dat lonsdale staat voor: Laat ons nederlanders samen de allochtone langzaam elimineren. De term ‘Lonsdale-jongeren’ wordt al een tijdje regelmatig gebruikt in de media en is inmiddels een begrip geworden. Skinheads en wat heeft het te maken met gabbers(lonsdale jongeren) Wat zijn skinheads: Momenteel nemen in Nederland de Oi!-skins de grootste plaats in binnen de skinheadscène. Maar de meeste Oi!-skins willen zich niet met politiek bemoeien en stellen het plezier op de voorgrond. De meeste Oi!-skins noemen zichzelf wel 'vaderlandslievend' en hebben rechtse ideeën. Oi!-skinheads moeten niets hebben van gabbers die nu de kleding en de levensstijl van de skinheads kopiëren. Naziskins of Boneheads behoren tot het extreemrechtse deel van de skinheadscène. Het negatieve beeld van skinheads wordt grotendeels door hen bepaald. Muziek lijkt het belangrijk onderwerp te zijn. Ook is er binnen de skinheadcultuur een groep vrouwen actief die zichzelf 'Renee' noemen. Een klein aantal skinheads behoort tot de linkse scène, zij noemen zichzelf redskins, SHARP-skins (Skinheads Against Racial Prejudice) of RASH-skins (Red and Anarchist Skinheads). Hun invloed is echter niet groot, omdat de skinheadscène gedomineerd wordt door rechtse en extreemrechtse skinheads. Het is duidelijk dat de skinheadscène haar roots heeft in de immigrantenbeweging. Het is daarom juist erg vreemd dat extreemrechtse skinheads lopen te pronken met hun 'blanke wortels'. Zo blank zijn hun wortels blijkbaar niet. Inmiddels is duidelijk geworden dat veel skinheads niets willen weten van partijpolitiek in de skinheadscène. 'De skinheadscène gaat aan politiek ten onder' is daarom een veel gehoorde kreet van skins. Momenteel vindt er in Nederland een opleving van het verschijnsel skinhead plaats. Veel jongeren kopiëren het uiterlijk van de skinheads. Ook binnen de hardcore/punkbeweging ontstaan steeds meer bands die de Oi!-muziek van begin jaren zeventig zijn gaan spelen. Het is een positieve ontwikkeling dat veel bands terug gaan naar de roots, de roots zoals die eind jaren zestig zijn ontstaan. Het was de tijd dat blank en zwart gezamenlijke de cultuur konden beleven. De oude populaire uitspraak in de skinhead-beweging "If the Kids are United" is vandaag de dag wenselijker dan ooit! Tegenwoordig wordt steeds vaker (onterecht) de link gemaakt tussen Skinheads en de zogenaamde Lonsdale jongeren. Waar komen deze verklaringen vandaan en wat is dat het geen dat deze twee totaal verschillende subculturen in hetzelfde hokje worden gestopt? Wat maakt dat de Lonsdale jongeren, zogenoemd door de lonsdale kleren, in dezelfde categorie worden gestopt als de Skinhead, zoals deze is ontstaan in de jaren zestig in Groot Britannië Te snel wordt de conclusie getrokken wanneer een bepaalde groep in het nieuws staat. Een kale kop staat gelijk voor alle geschoren koppies. Een zogenaamde Lonsdale-jongere staat automatisch garant voor alle skinheads. Wederom onterecht, want de een is de ander niet, helemaal niet wanneer er sprake is van onjuiste informatie. Moet het onwetende publiek de media hiervoor kwalijk nemen? Want vooroordelen ontstaan door misopvattingen en onwetendheid. En die vooroordelen leiden vervolgens tot voortzetting van onjuiste informatie. En waardoor komt het, door b.v zulke berichten. Skinheads slaan twee mannen in mekaar
zo 07/05/06 - Twee mannen zijn in Brugge in mekaar geslagen door een groep skinheads. Drie mannen zijn aangehouden. (foto VRT) Een van de slachtoffers, een zwarte man uit Parijs, ligt nu in een coma en verkeert in levensgevaar. De tweede man, een Belg, is zwaargewond. Vijf verdachten zijn opgepakt en voor de onderzoeksrechter geleid. Drie van hen zijn aangehouden, twee anderen zijn na verhoor vrijgelaten. Ze worden wel beschuldigd van schuldig verzuim. De vijf kwamen uit een café dat in Brugge bekendstaat als een ontmoetingsplaats voor mensen met extreemrechtse sympathieën. Ze hadden er een huwelijksfeest bijgewoond. Dit bericht vond ik op internet komt uit de krant. Door zulke berichten krijgen mensen de indruk dat alle gabber/skinheads zo zijn. Maar op internet zijn nog veel meer van zulke dingen te vinden. Wat heeft Pim Fortuyn met gabbers te maken? Op het mediapark in Hilversum is Pim Fortuyn op 6 mei om 18:06 uur neergeschoten. Fortuyn is aan zijn verwondingen overleden. Er zijn 5 schoten op de lijsttrekker gelost. Fortuyn is in 2x in het hoofd, 2x in de rug en 1x in de hals geraakt. De dood van Fortuyn heeft gevolgen voor de verkiezingen. De verkiezingen gaan door maar nu is er een strijd gaande of na de begrafenis van Pim Fortyun de campagnes moeten worden voort gezet. Na deze twee berichten begon ook gelijk de rechtese partijen in discussie te gaan. Er werd in de media gezegd dat pim op handen en voeten gedragen werden door de gabbercultuur, terwijl als je even op internet surf je ziet dat heel veel mensen er niet mee eens waren. Zo wordt dit bv. Op sites gezegd: “Als Pim Fortuyn populair wordt, lopen ook de Gabbers
met hem weg. Na de moord wordt hij de held van de Gabbers en ze geloven dat Fortuyn veel ideeën die zij hebben ook had, tegen buitenlanders en tegen de Islam. Maar vooral ook tegen de gevestigde orde. Op veel websites van Gabbers kom je Fortuyn vaak tegen. En net zo vaak wordt hij afgebeeld naast Hitlerplaatjes, hakenkruisen of andere nazistische tekens”. Terwijl ook gabbers het niet met al zijn ideën eens was. Maar ook heel veel mensen van de bevolking hadden respect voor zijn vrijheid van menings uiting. Het uitgestreken beeld van de mensen Mensen verglijken gabbers als racisten. Maar ook zoals bij anderen bevolkingen zijn er mensen die discrimineren ,maar ook dan je moet niet iedereen over 1 kam scheren, ik heb een gedicht gelezen dat gaat over racisme, maar omdat 1 skinhead een Antaliaanse jongen heeft neergestoken, maar er wordt gelijk de hele Nederlandse geschiedenis bijgehaald. Gedicht: While some of them will hunt you down
the others will hold festivals
to have something to do
And even while they make of you
the very first to die
because of age-old Dutch racism
we both know it's a lie
And even if it were the truth
what would it really change? the jingle of the guilder
is the rattle of the chains
The chains they used to bind the blacks
and certain whites as slaves
strange the ways they have devised
to get folks to behave
Lord knows the list is long
no space is left to fill
the names of those they've wronged
the unknown ones they've killed
A-h-h Europe - your rope - your rope
around my people's neck
after all you have taken and done
to see theirdiamondstolen sparkle in your sky
for us poor / folk / of a darker race
it's always been a place to go and die
En door bijvoorbeeld zulke berichten krijgen ze ook een slechte naam. 'Lonsdale-jeugd vooral bang en onzeker' Gepost door Daan (DaanA) - Bron: Trouw
Gepubliceerd: zaterdag 6 mei 2006 @ 09:56
De zogenaamde Lonsdale-jongeren zijn geen echte extremisten. Het zijn vooral pubertjes die bang zijn dat allochtonen hun banen, hun huizen en hun vriendinnetjes inpikken. Vooral door hun ouders, sommige politici en de aanhoudend negatieve berichtgeving over allochtonen, maar ook wel door wederzijds provocerend gedrag tegenover groepen allochtone jongeren, laten ze zich opzetten tegen allochtonen. Dat schrijft Maaike Homan in haar boek Generatie Lonsdale; Extreem-rechtse jongeren in Nederland na Fortuyn en Van Gogh, dat volgende week vrijdag uitkomt. Homan heeft maandenlang gesprekken gevoerd met Lonsdale-jongeren en met deskundigen
Extreemrechts heeft zolang ze bestaan een obsessie voor symboliek gehad. Hier een overzicht van oude en nieuwe symbolen die vandaag de dag door extreemrechts wordt gebruikt. Hakenkruis (HK) of Swastika: (ook omgedraaid of negatief): Dit is verreweg het meest shockerende teken uit de moderne geschiedenis. Heel vroeger was het een godsdienstig symbool uit onder andere China en India, maar sinds Hitlers NSDAP het misbruikte, staat het hakenkruis voor dood en verderf, vergassing en vernietiging. Het hakenkruis betekent “De Missie voor de Strijd voor de Overwinning van de Arische Mensen”. Het is trouwens strafbaar om ermee rond te lopen. Keltenkruis of White Power-teken: Uit de Keltische cultuur, maar als je het op straat of op iemands jas ziet, heeft het niets te maken met de Kelten. In de Tweede Wereld oorlog gebruikten vooral Franse en Belgische fascisten het Keltenkruis, en ook in Denemarken en Noorwegen werd het gebruikt. Hitlers soldaten van de Wehrmacht schilderden het Keltenkruis op hun kazernes.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden