Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Tikspelen

Beoordeling 6.2
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 1e klas mbo | 1356 woorden
  • 15 juli 2008
  • 61 keer beoordeeld
Cijfer 6.2
61 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
TIKSPELEN

- Slingertikkertje
- Slager en de Honden
- 2 is te weinig, 3 is te veel
- Tv tikkertje
- Moeder, moeder hoe laat is het?
- Schipper, schipper mag ik overvaren?
- Overlopertje
- Hatschikideeeeeee

Slingertikkertje

Doelgroep:
- kinderen vanaf 6 jaar

Benodigdheden:
- een groep met kinderen

Spelverloop:
Je wijst in het begin 1 tikker aan. Deze tikker probeert een ander te tikken. Als dat gelukt is dan komt dit getikt kindje bij aan de slinger en houden elkaar handen vast. Nu gaan ze samen weer een ander kindje tikken. Wanneer deze is getikt komt deze ook bij de slinger aan. Dit kan worden vervolgt tot alle kinderen getikt zijn.

Variatie of uitbouw:
Je kunt het moeilijker maken door in het begin 2 tikkers te kiezen, zo krijg je dus ook 2 slingers en word het moeilijker voor de kinderen die getikt moeten worden maar ook voor de tikkers zelf. Ze moeten uit kijken dat ze elkaar niet in de weg gaan lopen.


Doel van het spel:
- De kinderen leren samenwerken.

Slager en de honden

Doelgroep:
-kinderen vanaf 8 jaar

Benodigdheden:
- Dikke mat (slagerij)
- Hoepels (hondenhokken)
- Blokjes (worsten)
- Lintjes

Spelverloop:
In het midden van de zaal leg je een dikke mat neer dit is de slagerij. Met daarop de blokjes dit zijn de worsten. Door de zaal verdeeld ligt een hoepel voor elk kind 1. Dit zijn de hondenhokken. Er zijn 1 of 2 tikkers dit zijn de slagers, deze moeten voorkomen dat de kinderen (de honden) de worsten van de slagerij stelen. De kinderen moeten de worstjes van de grote mat afhalen en naar hun hoepel brengen. Ze mogen per keer 1 worstje mee nemen, maar ze moeten wel oppassen dat ze niet getikt worden als ze getikt zijn dan moeten ze in hun hoepel gaan zitten. Als alle worstjes op zijn of als alle kinderen getikt zijn dan is het spel afgelopen.

Variatie of uitbouw:
- Je kan het moeilijker maken door meer tikkers te kiezen.

- Je kan het ook moeilijker maken door de hoepels verder weg te leggen van de grote mat.

Doel van het spel:
Voor de tikker(s) geldt dat ze de honden moeten tikken zo dat niet alle worstjes worden afgestolen. Voor de honden geldt dat ze zoveel worstjes moeten stelen en in naar hondenhok moeten brengen, ook geldt voor hun dat ze niet getikt moeten worden.

2 is te weinig, 3 is te veel

Doelgroep:
Kinderen van 6-12 jaar

Benodigdheden:
- tikker
- groep met kinderen

Spelverloop:
De kinderen staan in tweetallen in een grote kring, met het gezicht naar het midden toe gericht. Buiten de kring loopt een jager en prooi. De jager probeert de prooi te tikken. Maar de prooi mag voor 1 van de tweetallen gaan staan en is dan vrij. Maar moet de achterste van op dat moment een drietal weg rennen en word vanaf dat moment de prooi, ook deze kan voor een tweetal gaan staan en zo gaat het spel verder. Lukt het de jager wel om de prooi te tikken dan wordt de prooi de jager en de jager de prooi.

Variatie of uitbouw:
- De tweetallen kunnen ook over de zaal verdeeld staan.

- Je kunt ook een tweede tikker kiezen.

Doel van het spel:
Is om zo snel mogelijk tikker af te worden en iemand anders te tikken.
Voor de prooi is het doel om niet getikt te worden of voor een ander te gaan staan om te zorgen dat je niet getikt word.

TV - tikkertje

Doelgroep:
- kinderen van 5-15 jaar

Benodigdheden:
- een ruimte waar je kunt rennen

Spelverloop:
Eén van de spelers is de tikker. Na het startsignaal probeert de tikker de overige spelers te tikken. Lukt dit, dan wordt de speler die getikt is, de nieuwe tikker. De spelleider deelt dit aan de andere spelers mee en het spel gaat verder. Om te voorkomen dat ze getikt worden kunnen de spelers stil gaan staan, de naam van een televisieprogramma noemen en een poortje van hun benen maken. Zolang een speler zo staat, mag hij/zij niet getikt worden. De speler kan verlost worden, doordat een andere speler door het poortje kruipt.

Variatie of uitbouw:
- je kunt het spel moeilijker maken door alleen series, tekenfilmpjes, zenders of films te laten noemen.


Doel van het spel:

Moeder, moeder hoe laat is het?

Doelgroep:
- kinderen vanaf 4 jaar
- mensen met een licht verstandelijke beperking

Benodigdheden:
- leider
- groep met mensen
- lintje voor moeder/vader
- lijn/ 2 pionnen

Spelverloop:
De kinderen staan achterelkaar in een rij met de handen op elkaars schouders, voorop staat moeder/vader. De rij begint rond te lopen en roept moeder, moeder hoe laat is het. De moeder/vader geeft antwoord met een tijd. Bijv. Het is 2 uur. Totdat de moeder/vader bedtijd roept dan moeten alle kinderen zo snel mogelijk achter een vooraf neergelegde lijn rennen waar ze veilig zijn moeder/vader moet in die tijd zoveel mogelijk kinderen tikken. Degene die als eerste getikt wordt is moeder/vader alle andere kinderen die getikt zijn komen daar achteraan en de kinderen die als eerste veilig waren mogen als laatste aansluiten.

Variatie of uitbouw:
- Je kunt het ook spelen met i.p.v. Bedtijd, etenstijd te doen.


Doel van het spel:
Dit spelletje kun je gebruiken als warming up. Maar ook als gewoon spelletje er tussen door is het heel leuk.

Schipper, schipper mag ik overvaren?

Doelgroep:
- kinderen van ongeveer 5 tot 10 jaar

Benodigdheden:
- geen

Spelverloop:
De kinderen staan aan een kant van het veld en zingen het al bekende schipper mag ik over varen. Een kind staat in het midden en is de schipper hij mag bepalen hoe de kinderen mogen overvaren (bijv. Hinkelend, dan moet iedereen en ook de tikker gaan hinkelen) en of ze wel mogen overvaren. Als ze mogen overvaren is het de taak van de schipper om de kinderen te tikken deze worden matroos en gaan de schipper helpen de landrotten te vangen.

Variatie of uitbouw:
- je kunt i.p.v. Dingen doen ook zeggen dat ze dieren geluiden moeten na doen en de schipper mag kiezen welk geluid dat is.


Doel van het spel:
Schipper, schipper mag ik overvaren
JA OF NEE?
Schipper zegt ja of nee
(mogen ze niet zing dan opnieuw)
Moet ik dan ook geld betalen
JA OF NEE?
Schipper zegt ja of nee
(bij ja vragen ze HOE??)

Overlopertje

Doelgroep:
- kinderen van 6 jaar en ouder.

Benodigdheden:
- geen

Spelverloop:
Alle spelers op de tikker na staan aan één kant van het afgebakende speelveld. Tikker staat in het midden. Op teken van de spelleider moeten de spelers naar de overkant, terugkeren is niet toegestaan. Aan de overkant aangekomen wachten op het volgende teken. De geraakte spelers worden geteld, punten voor de tikker, maar ze blijven meespelen. Na een paar keer overlopen komt er een nieuwe tikker.

Variatie of Uitbouw:
- Je kunt meerdere tikkers nemen.

- Je kunt hindernissen plaatsen in het overloop veld.
- Je kunt de getikte spelers niet meer mee laten doen.

Doel van het spel:
Een korte opvulling van de tijd want je kan er zo klaar mee zijn. Het is leuk, en niet moeilijk.

Hatschikideeeeeee

Doelgroep:
- kinderen vanaf ongeveer 6-7 jaar.

Benodigdheden:
- 2 vakken

Spelverloop:
Twee even grote vierkante velden. Twee teams, beide in elk vak. De spelleider bepaalt het startende team. Eén speler van de beginnende ploeg neemt diep adem en begint Hatsiekideeeeee te roepen. En de é wordt zo lang mogelijk uitgeroepen. Zolang deze speler dit roept heeft hij de kans op over te lopen naar de tegenspelende ploeg en zoveel mogelijk spelers te tikken. Zodra de speler buiten adem is, en nog in het "vijandige" rondloopt, mag deze speler getikt worden en zijn alle spelers die door hem getikt werden weer vrij. Haalt hij echter zijn eigen ploeg weer op tijd (dus nog steeds EEE roepend), dan zijn alle tegenspelers die door hem getikt werden nu een lid van deze aanvallende ploeg. Nu mag een speler van de tegenspelende ploeg beginnen met Hatsiekidee roepen en overlopen met als doel zoveel mogelijk tegenstanders te tikken en weer veilig naar zijn eigen ploeg terug te lopen.

Variatie of Uitbouw:
- Door 2 van de partij hatsiekideeee te laten roepen en tikken in de het vak van de tegenpartij.


Doel van het spel:

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.