Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Abortus, ethisch verandwoord ??

Beoordeling 5.7
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 5e klas vwo | 2193 woorden
  • 25 juni 2003
  • 93 keer beoordeeld
Cijfer 5.7
93 keer beoordeeld

Voorwoord Ik was opzoek naar een onderwerp voor de Godsdienst werkstuk. Ik kon geen enkele onderwerp bedenken , totdat ik op de studiewijzer die we kregen kee, daar stond een onderwerp waar ik veel van af wist, mede door mijn speech bij Engels en betoog bij Nederlands. Het is ook een onderwerp dat telkens actueel wordt. Dus dat waren al genoed argumenten om een werkstukje over Abortus te maken Inleiding
In je directe omgeving worden soms grapjes gemaakt over abortus zoals; Wat is de Toppunt van wachtlijst ?? Een abortus kliniek met een wachtlijst van 9 maanden. Soms wordt er ook met dit onderwerp bespot, wat ik heel erg afkeur. Ik vind dit onderwerp een hele serieuze onderwerp waar je over moet kunnen praten/ discussiëren

Maar het gaat hierbij meer of abortus ethisch acceptabel is. Om deze hoofdvraag draait het in dit werkstuk. Hierbij heb ik drie ‘deelvragen’: - Wat is abortus en wat zijn de ingreepmethodes die abortus kent ? Hierbij leg ik de nadruk op Late abortus, de eigenlijke discussiepunt. Ik heb mijn onderzoek ook verdiept in sommige sectoren die meningvormend werkt en/of de mening van de mensen weergeeft. - Hoe luidt de wetgeving en wat zijn de meningen van sommige politieke partijen? - De visies van wereld religies/godsdiensten. Wat is abortus en wat zijn de ingreepmethodes die abortus kent ? Abortus, ook wel Abortus Provocatus, is een medische ingreep waarbij de zwangerschap onhervatbaar onderbroken wordt. Bij zo’n behandeling wordt allereerst een medische onderzoek gedaan en er volgt een gesprek dat gebaseerd is op gegevens van onderzoek.De moeder krijgt dan we wettelijke bedenkt tijd (5 dagen) en als de moeder niet van mening veranderd is, vindt de ingreep plaats. Welk methode gekozen wordt hangt echter af van de zwangerschapsweek. We kennen de methodes die in vroeg stadium en in late stadium toegepast worden. Tot de 6e week van de zwangerschap , krijgt de moeder abortuspillen en bevruchte cellen worden verwijderd.Tot 12 weken na de conceptie kiest men voor de zuigcurettage, hierbij wordt de inhoud van de verdoofde baarmoeder leeggezogen,dus een verwijdering van de ingenestelde klomp cellen die nog niet levensvatbaar zijn. Als de zwangerschap wat verder is (week 12-16) en het verkeerd in late stadium dan kiest men voor een andere curettage methode, waarbij placenta en vrucht/embryo m.b.v een metalen curette in stukken wordt gesneden.Om de moeder tijdens de aborteren van veel pijn te sparen wordt de moeder onder narcose gebracht.Is de zwangerschap nog verder (tot 24ste week) ,dan wordt er een miskraam opgewekt, bijv een keizersnee, NaCl in de baarmoeder spuiten , of een andere curettage methode waarbij de (onder narcose gebrachte) vrouw 3 abortus pillen toegediend en de baby wordt dmv van curettage en een tangetje eerst in stukken geknipt en dan weggehaald.Omdat ethici en andere mensen vooral om de late abortus discussiëren, wil ik de Late abortus wat uitbreiden. De “gewone abortus” kan tot de 12e week plaats vinden , maar enkele klinieken in Nederland mogen tot de 24ste week van de zwangerschap abortussen, dit wordt ook wel de trimester behandeling genoemd. Het kindje is na 12 weken te groot om met (zuig)curettage weggehaald te worden,hierdoor wordt bij de late abortus een kunstmatige bevalling opgewekt. Zoals alles voor en nadelen heeft , heeft de late abortus ook voor en nadelen, een voordeel van late abortus is dat sommige afwijkingen van het kind zoals niet ontwikkelde longen en nieren pas na 26 weken.met echo vastgesteld kunnen worden, omdat de “24-weken grens” al gepasseerd is, is dit eigenlijk strafbaar. Maar omdat het kindje geen kan op overleving maakt, wordt de “24-weken grens” wel eens overschreden, om de moeder van heel veel ellende te sparen en om de moeder te beschermen. De moeder loopt in een zekere mate psychologische schade op, en men probeert deze met gesprekken te herstellen dmv uit te leggen dat dit de beste keus voor haar en voor het kindje was. De kansloze levens die wel de “24-weken grens” gepasseerd hebben worden toch nog weggehaald omdat men de moeder geen schade wil aanrichten , hierdoor late abortus toch nog te begrijpen. Minister Borst was zelfs van plan om de “24-weken grens” uit te breiden tot na 6 maanden als er bleek dat het kindje zwaar gehandicapt was en kort te leven had. De politieke meningen op dit plan scheelden heel erg van elkaar.Bijv. CDA’ers zeiden dat iedereen een kans moest krijgen om te overleven en dat kennelijk een zware handicap al een reden was om een leven te beëindigen. En de Groen-Links’ers zeiden dat het een logische stap was, als het kind niet lang te leven had maar wel veel te lijden had, dat geen ouder voor de geboorte van zo’n kind zou kiezen. Maar aan de andere kant zijn er honderden voorbeelden van kinderen te noemen waarbij de diagnoses van de artsen niet klopten bijv. kinderen die een handicap hebben waarvan vastgesteld was dat deze niet lang te leven hadden.Daarom vinden mensen en vooral artsen dat iedereen een kans moet krijgen om te proberen te overleven. Wetgeving Abortus werd in 1887 strafbaar gesteld in het wetboek van strafrecht. En iedereen die abortus onderging en die bij abortus hielp werd als een schuldige gezien. In de jaren 70 werden er verschillende wetsvoorstellen over abortus ontworpen maar geen van deze voorstellen heeft het gehaald. Uiteindelijk werd in 1980 door de tweede kamer en begin 1981 door de eerste kamer met een heel klein verschil het wetsontwerp “afbreking zwangerschap” aangenomen. Een zwangerschapsafbreking is wettelijk toegelaten onder strikt gedefinieerde voorwaarden. De zwangerschap mag maximum twaalf weken duren. In werkelijkheid wordt dit 14 weken amenorroe, wat in gewoon Nederlands wil zeggen: 14 weken na het uitblijven van de menstruatie. De ingreep moet uitgevoerd worden door een arts onder medisch verantwoorde omstandigheden en in een instelling voor gezondheidszorg die beschikt over een voorlichtingsdienst. De arts die de abortus uitvoert, moet met de vrouw spreken over de risico’s van een zwangerschapsafbreking als ook over mogelijke alternatieven (het kind houden of het afstaan voor adoptie.) De arts moet nagaan of de abortus werkelijk de wil is van de vrouw en of ze niet gedwongen wordt door derden. Tussen het eerste gesprek en de eigenlijke ingreep moet een wachttijd van zes dagen gerespecteerd worden. Net voor de abortus moet de vrouw haar toestemming schriftelijk bevestigen. Er is ook een mogelijkheid voorzien om de zwangerschap na 12 weken af te breken. Wanneer het kind aan een uiterst zware kwaal lijdt die als ongeneeslijk wordt erkend. Dit zal uiteraard zijn negatieve gevolgen hebben tegenover gehandicapten
Er zijn van verschillende kanten veel bezwaren tegen deze wetgeving geuit. De abortusregeling zou niet in het wetboek van strafrecht horen te staan en er zou een goede hulpverlening gegarandeerd dienen te worden. Abortus wordt sinds 1 februari 1985 vergoed en de vrouwen in Nederland hoeven hiervoor dus niets te betalen. PvdA vindt dat een vrouw zelf mag beslissen of er een abortus plaats moet vinden, PvdA vindt dat het een optelsom van oorzaken is , en dat het vrouw de enige is die de noodsituatie mag aankondigen , dus dat artsen alleen maar informatie mogen leveren over de gang van zaken. CDA is tot mijn grote verbazing wel een voorstander van de abortus, want zij vinden dat de huidige wet gehandhaafd moet worden. SGP vindt dat men direct met dit soort acties moet kappen, en dat abortus verboden moet worden. CU en andere Christelijke partijen zijn ook geen voorstanders van Abortus. Islam Abortus is binnen de Islam tot op een zekere hoogte toegestaan, indien het leven van de vrouw in gevaar komt. De meeste geleerden hebben besloten dat Allah’s geest de scheidslijn is die bepaalt of abortus toelaatbaar is of niet. Bij sommigen ligt de grens op het einde van de 4de maand, anderen beperken de periode tot 40 of 50 dagen. Dit hangt samen met de religieuze visie op de geboortebeperking. Vanaf de periode dat de vrouw bevrucht is, telt men 120 dagen, en dat is de tijd waarin de ziel wordt ingeblazen door Allah. In bekende artikel komt dit voor: "De schepping van ieder van jullie vindt plaats in de buik van de moeder, dit gedurende 40 dagen in de vorm van een levenskiem, daarna is hij even lang een klonter, daarna is hij even lang een klompje vlees; vervolgens wordt er een engel naar hem toegezonden die hem de levensadem (rûh) inblaast…" Dus, men kan hieruit besluiten dat vanaf de bevruchting tot de periode van 120 dagen vruchtafdrijving mag toegepast worden. Na die periode is abortus verboden, behalve wanneer het leven van de moeder gevaar loopt. In de Koran staat over deze situatie: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan." In geval van verkrachting is vruchtafdrijving toegestaan. De vrouw treft in zo’n geval geen enkele schuld en heeft dus nood aan alle beschikbare hulp van omstanders ook in de vorm van abortus. Christendom Volgens het christendom is abortus als je de bijbel er letterlijk naast legt niet toegestaan. Want abortus is doodslag. God veroordeelt abortus, omdat het leven van een mens daardoor wordt weggenomen. Elke abortus gaat tegen Gods wet in om over het leven of de dood van een mens te beslissen. Dat God de mens heel hoog acht blijkt uit het feit dat Hij de mens naar Zijn beeld schiep. Een mensenziel is voor God meer waard dan de hele wereld En voor God is al dat kleine schepseltje in de baarmoeder een volwaardig mens. Hij kent ons voordat wij geboren zijn.
Jodendom Vanuit het joodse perspectief kan abortus niet als een op zichzelf staand onderwerp beschouwd worden, maar als één van de vele ingewikkelde zaken. De Israëlische ‘Afbreken van de zwangerschap-wet’ vindt zijn oorsprong in zowel Bijbelse teksten als in de Rabbijnse uitleg van deze teksten.De joodse wet beschouwt het ontwikkelende kind niet als een menselijk wezen, maar schrijft wel voor om het als een levende wezen te behandelen. De redenering is, dat het leven van de moeder voorrang heeft op het leven van het kind in haar baarmoeder. Echter, wanneer het hoofd van het kind eenmaal verschenen is, of het grootste gedeelte ervan, dan hebben de twee personen een gelijkwaardige status en kan het kind, nu mens, niet geaborteerd worden. Abortus wordt gerechtvaardigd genoemd. Zelfs wanneer een bedreiging van het leven van de moeder slechts een mogelijkheid is. Wanner het leven van de moeder in gevaar is, kan ze zelfs niet vrijwillig kiezen om haar leven op te geven om dat van haar kind te redden en moet dit leven opgegeven worden om dat van haar te behouden. Er zijn afwijkende Rabbijnse zienswijzen aangaande geoorloofde abortus in het geval van verkrachting, incest en overspel. Het argument daarvoor is dat door een abortus in zulke gevallen toe te staan.De overheersende Rabbijnse beschouwing is echter, abortus toe te staan als een ethische overweging. Boeddhisme Men gelooft bij Boeddhisme in reïncarnatie,dus als iemand gestorven is dat wordt hij opnieuw geboren. Als je abortus pleegde dan onderbrak je als het ware die wedergeboorte het stoffelijke haal je weg maar je kan de ziel nooit verwijderen, die blijft altijd intact. Daarom keurt Boeddhisme abortus niet af, maar zegt wel dat genen die abortus plegen wel slechte karma krijgen. Conclusie Abortus is nog steeds een discussie punt. Abortus is een ethische onderwerp, en in en in deze ethische kwestie zijn twee waarden in een conflict. Het zijn allebei de levens dat door God geschonken heeft, de een is die van de moeder en de andere is het leven van het kind. Ik vind beiden heel erg belangrijk, maar als ik tussen twee moest kiezen, dan zou ik voor het leven van de moeder kiezen.ik vindt dat God de enige is die het leven geeft , en het ook mag afnemen, God is de enige die de bevoegdheid heeft om over andermans leven te beslissen. Daarom ben ik tegen het aborteren van Gezonde kinderen en licht gehandicapte kinderen , want dit is niets anders dan puur egoïsme. Maar als het de leven van de moeder in gevaar brengt en in gevallen wanner het kind heeft een onherstelbare aandoening heeft waardoor die niet lang te leven heeft en veel pijn zal lijden., vind ik dat je de God mag spelen. Ik vind dat zwangerschappen door eigen fout moeten niet tegen gegaan worden door middel van abortus, maar moeten tegen gegaan worden door het te voorkomen, met het idee: ‘voorkomen is beter dan genezen’. Ik vind abortus tot een zeker maat wel ethisch acceptabel. Ik heb er geen problemen mee als mensen hun gezonde kinderen laten aborteren, maar ik vind het wel zonde, want er zij hele goede alternatieven voor abortus, zoals adoptie. Hiermee maak je ook meerdere mensen gelukkig. Bronnenlijst Ik heb de volgende kranten artikelen van de map “Abortus ” van school gebruikt. A.C. van Beest 16-06-01 Trouw (Onbekend) 06-09-97 NRC -handelsblad
Anke Manselot 01-06-99 Opzij. (onbekend) 22-05-01 Trouw ? Titel;Kwesties prenatale bloedtest leidt tot late abortus. Mariel Croon 04-09-99 NRC- Handelsblad (onbekend) 28-05-01 Trouw
Titel;Opmaat tot Wijziging van de Abortuswet
Wybo Algra 09-07-99 Trouw

Boek
Alexandra David-Neel 1990 Amsterdam
De geheime leer van
tibetaanse boeddhistische sekten De rest is eigen kennis.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.