We zien een schilderij. Linksboven zien we een stadsmuur en daaronder zien we mannen die gewapend lijken te zijn. Ook op de stadsmuur staan mensen die gewapend lijken te zijn. Naast de mannen links zien we een vrouw staan die haar kind in de lucht houdt in een poging het te beschermen. Ook zien we een vrouw met haar kind op de grond liggen en die het linkerbeen van één van de Sabijnse soldaten vasthoudt. In het midden zien we nog meer vrouwen en ook kinderen. We zien een vrouw in het wit gekleed die haar armen uitsteekt waardoor het lijkt alsof ze de twee partijen wil tegenhouden en wil voorkomen dat ze gaan vechten. Ze staat met haar benen gespreid en tussen haar benen lijkt een soort kist te staan. De vrouwen kijken verschrikt om zich heen en één vrouw houdt haar armen en handen voor haar gezicht waardoor ze deze lijkt te beschermen. De kinderen in de voorgrond lijken niet bang of geschrokken.
Rechts van de vrouwen en kinderen zien we andere soldaten. Deze lijken uit Rome te komen. Dit kunnen we herkennen aan; de helmen die ze dragen, de palen die ze in de lucht houden waarvan één een wolf -het teken van Rome- draagt en het schild van de voorste soldaat die een speer in de lucht houdt en een helm op heeft met een rode kam. Op dit schild kunnen we letters zien die het woord Roma vormen, of terwijl Rome.
Achter deze soldaat zien we een wit paard dat lijkt te steigeren. Bij zijn voorbenen zitten vrouwen die lijken te rouwen over de Romeinse die al zijn gesneuveld.
Het schilderij is geschilderd met olieverf op doek en de afmetingen zijn 386 x 520 cm. De horizontale en verticale zijn het meest duidelijk en de compositie is verspreid over de hele voorstelling.
De vrouw voor in het wit valt erg op en door haar uitstekende armen leidt ze ons naar de rest van de voorstelling. Ook valt het witte paard erg op omdat deze steigert. Links in het midden staat een vrouw die haar kind in de lucht. Ook zij valt erg op omdat ze in hoogte verschilt met de rest van de menigte.
Dit schilderij is gebaseerd op het verhaal van de Sabijnse maagden. Het speelt zich af in de tijd dat Rome net is opgericht door Remus en Romulus. Langzaam liep de stad vol, maar er was een duidelijk gebrek aan vrouwen. Om dit op te lossen nodigde Romulus – die inmiddels zijn broer Remus had vermoord omdat ze het niet eens konden worden wie de leider moest zijn – de Sabijnen uit. Het plan was dat ze tijdens het feest alleen de maagden zouden stelen om deze tot hun vrouw te nemen; de Sabijnse maagdenroof. Er kwamen veel Sabijnen en deze namen hun vrouwen en dochters mee. Het plan lukte en er kwam weinig geweld bij te pas. In totaal werden bijna 700 Sabijnse vrouwen “gestolen”. De Sabijnen werden door de Romeinen gestimuleerd om de stad te verlaten en ze raakten niet gewond. Maar de Sabijnen wilden wraak en bereidden zich voor op een oorlog. Toen ze Rome aanvielen, minimaal 9 maand later, zagen ze dat hun dochters gelukkig samen leefden met de Romeinen en zelfs al kinderen hadden. De vrouwen stopten de oorlog en de Romeinen en Sabijnen legden de ruzie bij. Rome kon gerust verder groeien.
De scène die we hier zien is het moment dat de Sabijnen wraak nemen op de Romeinen en de Sabijnse maagden – die inmiddels geen maagd meer waren – tussen beide komen om hen te stoppen; de tussenkomst van de Sabijnse maagden.
Zelf vind ik dit een erg mooi schilderij, helemaal omdat het realistisch is en omdat er veel gebeurd. Ook vind ik de achtergronden van schilderijen interessant en dit schilderij heeft zelfs een zeer interessante achtergrond. Ik vind de compositie goed bedacht en ook de kleuren zijn goed, want ookal gebeurd er heel veel in de voorstelling, het is niet te druk en je aandacht wordt getrokken naar de belangrijkste punten; De man voor links, de vrouw gekleed in het wit in het midden, de man rechts en de kinderen en vrouwen op de grond.
Rechts van de vrouwen en kinderen zien we andere soldaten. Deze lijken uit Rome te komen. Dit kunnen we herkennen aan; de helmen die ze dragen, de palen die ze in de lucht houden waarvan één een wolf -het teken van Rome- draagt en het schild van de voorste soldaat die een speer in de lucht houdt en een helm op heeft met een rode kam. Op dit schild kunnen we letters zien die het woord Roma vormen, of terwijl Rome.
Het schilderij is geschilderd met olieverf op doek en de afmetingen zijn 386 x 520 cm. De horizontale en verticale zijn het meest duidelijk en de compositie is verspreid over de hele voorstelling.
De vrouw voor in het wit valt erg op en door haar uitstekende armen leidt ze ons naar de rest van de voorstelling. Ook valt het witte paard erg op omdat deze steigert. Links in het midden staat een vrouw die haar kind in de lucht. Ook zij valt erg op omdat ze in hoogte verschilt met de rest van de menigte.
Dit schilderij is gebaseerd op het verhaal van de Sabijnse maagden. Het speelt zich af in de tijd dat Rome net is opgericht door Remus en Romulus. Langzaam liep de stad vol, maar er was een duidelijk gebrek aan vrouwen. Om dit op te lossen nodigde Romulus – die inmiddels zijn broer Remus had vermoord omdat ze het niet eens konden worden wie de leider moest zijn – de Sabijnen uit. Het plan was dat ze tijdens het feest alleen de maagden zouden stelen om deze tot hun vrouw te nemen; de Sabijnse maagdenroof. Er kwamen veel Sabijnen en deze namen hun vrouwen en dochters mee. Het plan lukte en er kwam weinig geweld bij te pas. In totaal werden bijna 700 Sabijnse vrouwen “gestolen”. De Sabijnen werden door de Romeinen gestimuleerd om de stad te verlaten en ze raakten niet gewond. Maar de Sabijnen wilden wraak en bereidden zich voor op een oorlog. Toen ze Rome aanvielen, minimaal 9 maand later, zagen ze dat hun dochters gelukkig samen leefden met de Romeinen en zelfs al kinderen hadden. De vrouwen stopten de oorlog en de Romeinen en Sabijnen legden de ruzie bij. Rome kon gerust verder groeien.
De scène die we hier zien is het moment dat de Sabijnen wraak nemen op de Romeinen en de Sabijnse maagden – die inmiddels geen maagd meer waren – tussen beide komen om hen te stoppen; de tussenkomst van de Sabijnse maagden.
Zelf vind ik dit een erg mooi schilderij, helemaal omdat het realistisch is en omdat er veel gebeurd. Ook vind ik de achtergronden van schilderijen interessant en dit schilderij heeft zelfs een zeer interessante achtergrond. Ik vind de compositie goed bedacht en ook de kleuren zijn goed, want ookal gebeurd er heel veel in de voorstelling, het is niet te druk en je aandacht wordt getrokken naar de belangrijkste punten; De man voor links, de vrouw gekleed in het wit in het midden, de man rechts en de kinderen en vrouwen op de grond.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
H.
H.
schilderij van Jacques-Louis David uit 1799
7 jaar geleden
Antwoorden