Inhoudsopgave
Inhoudsopgave 1
Inleiding 2
Hoofdstuk 1: hoe het begon. 3
Hoofdstuk 2: hoe Taizé is veranderd. 4
Hoofdstuk 3: de jongerenontmoeting. 5
Hoofdstuk 4: wat houdt het in. 6
Nawoord 7
Literatuurlijst 8
Inleiding
Mijn werkstuk gaat over Taizé.
Ik ben begonnen met de geschiedenis van Taizé. In dat hoofdstuk vind je bijvoorbeeld: wie het eerste klooster heeft opgericht. Daarna wilde ik wat vertellen over hoe Taizé is veranderd. Ik heb over de verandering dingen op internet gevonden en daar heb ik een paar dingen van in gezet bijvoorbeeld: hoe het kwam dat er op eens veel meer mensen van West-Europa naar Taizé kwamen.
In het derde hoofdstuk ga ik het hebben over de jongeren ontmoetingen en wat je zoal in Taizé kunt doen. Als afsluiting ga ik vertellen wanneer je er heen kunt plus informatie van wat je daar elke dag kunt doen.
Ik wilde een werkstuk over Taizé doen omdat onze oppas daar met school was geweest. En dat ik het wel interessant vond wat ze vertelde over Taizé.
Hoofdstuk 1: hoe het begon
In 1940 was Frère Roger 25 jaar. Hij verliet zijn geboorteland, Zwitserland, en ging wonen in Frankrijk. Jarenlang had hij longtuberculose gehad dus moest hij in huis blijven. Tijdens deze ziekte kwam bij hem het idee om een gemeenschap te beginnen waar eenvoud en goedhartigheid zou zijn net als in de bijbel.
Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, wist hij zeker dat hij mensen moest helpen die hulp nodig hadden. Het dorpje waar hij zich gevestigd had lag dicht bij de demarcatielijn die Frankrijk in tweeën deelde. Dat was dus een goede plek om vluchtelingen op te vangen.
Door een kleine lening had hij een huis met bijgebouwen kunnen kopen. Hij had een van zijn zusters, Geneviéve, gevraagd hem te komen helpen. Er waren joodse vluchtelingen die een schuilplaats zochten. De omstandigheden waaronder ze leefden was armoedig.
Uit respect voor de mensen bad Frère Roger alleen. Vaak ging hij ver van huis het bos in om daar te zingen. Geneviève legde aan de mensen uit dat als ze wilden bidden dat ze dat dan in hun kamer moesten doen.
De ouders van Frère Roger wisten dat hun zoon en dochter gevaar liepen. Ze hadden een vriend, een gepensioneerde Franse officier, gevraagd een oogje in het zeil te houden. In 1942 waarschuwde hij dat zij ontdekt waren en dat iedereen Taizè meteen moest verlaten. In 1944 kon Frère Roger terug keren. Hij was toen niet meer alleen. De eerste broeders hadden zich bij hem aangesloten. Met hen was het gemeenschapsleven begonnen dat in Taizé werd voortgezet.
In 1945 stichtte een jonge man uit de buurt een stichting voor kinderen die hun ouders in de oorlog verloren hadden. Hij stelde de broeders voor om een aantal in Taizé op te nemen. Frère Roger vroeg toen aan Geneviève om terug te komen en voor hen te zorgen en hun moeder te worden. De broeders ontvingen ’s zondags ook Duitse krijgsgevangenen uit een kamp in de buurt.
Langzaam sloten een paar jonge mannen zich aan bij de eerste broeders. Op paaszondag 1949 verbonden zij zich voor het leven in celibaat, gemeenschapsleven en in grote eenvoud te leven.
Hoofdstuk 2: hoe Taizé is veranderd.
Nu telt Taizé een honderdtal broeders, katholiek en van verschillende protestantse afkomst, uit meer dan vijfentwintig landen.
De broeders leven alleen van hun werk. Ze nemen geen giften aan en geen geschenken. Ook geen erfenissen, die worden aan de armen gegeven.
Vanaf de jaren vijftig gingen sommige broeders in achter gebleven gebieden van de wereld wonen. Daar wilden zij getuigen zijn van de vrede en de mensen die het moeilijk hebben helpen. Nu leven er broeders in kleine huizen in arme buurten in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
Er komen ook belangrijke kerkleiders naar Taizé, zoals paus Johannes Paulus II.
Door de jaren heen is het aantal bezoekers in Taizé steeds toegenomen. Vanaf het eind van de jaren vijftig begonnen jongeren in steeds grotere aantallen te komen. Zusters van St. Andreas,een internationale kerkelijke gemeenschap, namen een deel van de ontvangstaken op zich.Veel later kwamen ook een paar
Poolse ursulinen.
Vanaf 1962 zijn broeders en jongeren die door Taizé werden gestuurd heel onopvallend op en neer gereisd naar Oost-Europa. Om bij de mensen te zijn die hun land niet uit konden. Toen de grenzen tussen Oost en West opengingen is het contact sterk toe genomen.
Hoofdstuk 3: de jongerenontmoeting
Van het begin van de lente tot het eind van de herfst komen elke week jongeren uit verschillende werelddelen naar de heuvel van Taizé. Samen met vele andere zoeken ze naar een zin voor hun leven.
De laatste paar jaren kwamen er tijdens de zomermaanden elke week drie- tot zesduizend jongeren uit ongeveer tachtig landen tegelijkertijd. Zij nemen deel aan dit gezamenlijke avontuur. Het gaat verder als ze weer naar huis gaan.
In Taizé worden de jongeren ontvangen door een gemeenschap van broeders. Er zijn twee zustergemeenschappen die de ontvangst meedragen. Drie keer per dag komt iedereen samen in de Kerk van De Verzoening voor een gemeenschappelijk gebed met veel zingen en een tijd van stilte. Op vrijdagavond wordt de kruisicoon in het midden van de kerk op de grond gelegd. De jongeren die willen, kunnen rondom het kruis bidden. Het gebed op zaterdagavond is een paaswake, een feest van Het Licht.
Elke dag geven broeders van de gemeenschap bijbelinleidingen. De bijbelinleidingen worden gevolgd door tijden van nadenken, gesprek en meehelpen bij praktische taken.
’s Middags worden er workshops gegeven rond bepaalde onderwerpen. In de workshops kun je het verband ontdekken tussen de bronnen van het geloof en de manier waarop dit door verschillende mensen uit de hele wereld wordt beleefd.
In Taizé luisteren jongeren uit de hele wereld naar elkaar.
Je wordt uitgenodigd om thuis verder te leven wat tijdens je verblijf belangrijk is geworden voor je geloof.
Er komen ook jongeren uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Ze blijven voor een periode tot drie maanden. Ze delen met anderen de manier waarop het geloof en culturen in hun landen worden beleefd.
Hoofdstuk 4: wat houdt het in?
Je vertrekt op woensdag laat in de middag met een minibusje vanaf Den Dolder.
In Taizé aan gekomen krijg je een inleiding over het leven in Taizé en over het programma. Aan iedereen wordt gevraagd om niet in groepen bij elkaar te blijven maar om met z’n tweeën of drieën met anderen te vermengen.
Samen met anderen help je mee bij een praktische taak (bijvoorbeeld eten uitdelen, afwassen, opruimen in de kerk)
Drie keer per dag komt iedereen samen voor het gemeenschappelijk gebed. Je begint de dag met het ochtendgebed. Vervolgens is er een bijbelinleiding
’s ochtends om 10.00 uur, verzorgd door broeders van de gemeenschap. Daarna kun je in gespreksgroepen uiteengaan.
Zondag na de eucharistieviering ga je weer naar huis. In de eucharistieviering wordt de nadruk gelegd op het herhalen van Christus dood op Golgotta. Men denkt dat het brood en de wijn echt het vlees en het bloed van Jezus is en dat hij dus keer op keer sterft.
Nawoord
Ik vond het leuk om mijn werkstuk over Taizé te doen. Ik wist zelf ook nog niet zo veel van het onderwerp af en heb veel bijgeleerd. Zoals dat Frèrè Roger op het idee kwam om een gemeenschap te beginnen waar eenvoud en goedhartigheid één zouden zijn. Nu weet ik veel meer van het onderwerp af bijvoorbeeld: wat je daar doet als je met een groep jongeren naar Taizé gaat.
Ik vond het leuk werk want eerst moest je informatie zoeken op internet. Vervolgens moest je beginnen met typen. Ik vond het wel lastig om de informatie die je van internet haalt te selecteren omdat eigenlijk alles wel interessant is.
Literatuurlijst
In dit werkstuk over Taizé heb ik geen boeken gebruikt. In de bibliotheek waren alleen maar ANWB gidsen over Taizé. Deze gidsen waren niet zo interessant omdat er dan geen informatie in stond over Taizé. Alleen maar informatie over campings in de buurt van Taizé.
Voor dit werkstuk heb ik wel op internet gekeken, op de volgende drie sites:
• www.taize.nl
• www.ymca.nl
• www.sign2god.com
Op www.taize.nl heb ik de meeste informatie afgehaald ook heb ik daar veel plaatjes afgehaald.
Op www.ymca.nl heb ik geen plaatjes afgehaald maar wel wat informatie.
Op www.sign2god.com heb ik veel tekst afgehaald alleen daarvan heb ik niet alles gebruikt.
Ook heb ik nog plaatjes van www.google.nl afgehaald. Daar heb ik dan Taizé ingetypt en toen kreeg ik allerlei informatie over Taizé.
Inhoudsopgave 1
Inleiding 2
Hoofdstuk 1: hoe het begon. 3
Hoofdstuk 2: hoe Taizé is veranderd. 4
Hoofdstuk 3: de jongerenontmoeting. 5
Hoofdstuk 4: wat houdt het in. 6
Nawoord 7
Literatuurlijst 8
Inleiding
Mijn werkstuk gaat over Taizé.
Ik ben begonnen met de geschiedenis van Taizé. In dat hoofdstuk vind je bijvoorbeeld: wie het eerste klooster heeft opgericht. Daarna wilde ik wat vertellen over hoe Taizé is veranderd. Ik heb over de verandering dingen op internet gevonden en daar heb ik een paar dingen van in gezet bijvoorbeeld: hoe het kwam dat er op eens veel meer mensen van West-Europa naar Taizé kwamen.
In het derde hoofdstuk ga ik het hebben over de jongeren ontmoetingen en wat je zoal in Taizé kunt doen. Als afsluiting ga ik vertellen wanneer je er heen kunt plus informatie van wat je daar elke dag kunt doen.
Hoofdstuk 1: hoe het begon
In 1940 was Frère Roger 25 jaar. Hij verliet zijn geboorteland, Zwitserland, en ging wonen in Frankrijk. Jarenlang had hij longtuberculose gehad dus moest hij in huis blijven. Tijdens deze ziekte kwam bij hem het idee om een gemeenschap te beginnen waar eenvoud en goedhartigheid zou zijn net als in de bijbel.
Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, wist hij zeker dat hij mensen moest helpen die hulp nodig hadden. Het dorpje waar hij zich gevestigd had lag dicht bij de demarcatielijn die Frankrijk in tweeën deelde. Dat was dus een goede plek om vluchtelingen op te vangen.
Door een kleine lening had hij een huis met bijgebouwen kunnen kopen. Hij had een van zijn zusters, Geneviéve, gevraagd hem te komen helpen. Er waren joodse vluchtelingen die een schuilplaats zochten. De omstandigheden waaronder ze leefden was armoedig.
Uit respect voor de mensen bad Frère Roger alleen. Vaak ging hij ver van huis het bos in om daar te zingen. Geneviève legde aan de mensen uit dat als ze wilden bidden dat ze dat dan in hun kamer moesten doen.
De ouders van Frère Roger wisten dat hun zoon en dochter gevaar liepen. Ze hadden een vriend, een gepensioneerde Franse officier, gevraagd een oogje in het zeil te houden. In 1942 waarschuwde hij dat zij ontdekt waren en dat iedereen Taizè meteen moest verlaten. In 1944 kon Frère Roger terug keren. Hij was toen niet meer alleen. De eerste broeders hadden zich bij hem aangesloten. Met hen was het gemeenschapsleven begonnen dat in Taizé werd voortgezet.
In 1945 stichtte een jonge man uit de buurt een stichting voor kinderen die hun ouders in de oorlog verloren hadden. Hij stelde de broeders voor om een aantal in Taizé op te nemen. Frère Roger vroeg toen aan Geneviève om terug te komen en voor hen te zorgen en hun moeder te worden. De broeders ontvingen ’s zondags ook Duitse krijgsgevangenen uit een kamp in de buurt.
Langzaam sloten een paar jonge mannen zich aan bij de eerste broeders. Op paaszondag 1949 verbonden zij zich voor het leven in celibaat, gemeenschapsleven en in grote eenvoud te leven.
Hoofdstuk 2: hoe Taizé is veranderd.
Nu telt Taizé een honderdtal broeders, katholiek en van verschillende protestantse afkomst, uit meer dan vijfentwintig landen.
Vanaf de jaren vijftig gingen sommige broeders in achter gebleven gebieden van de wereld wonen. Daar wilden zij getuigen zijn van de vrede en de mensen die het moeilijk hebben helpen. Nu leven er broeders in kleine huizen in arme buurten in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
Er komen ook belangrijke kerkleiders naar Taizé, zoals paus Johannes Paulus II.
Door de jaren heen is het aantal bezoekers in Taizé steeds toegenomen. Vanaf het eind van de jaren vijftig begonnen jongeren in steeds grotere aantallen te komen. Zusters van St. Andreas,een internationale kerkelijke gemeenschap, namen een deel van de ontvangstaken op zich.Veel later kwamen ook een paar
Poolse ursulinen.
Vanaf 1962 zijn broeders en jongeren die door Taizé werden gestuurd heel onopvallend op en neer gereisd naar Oost-Europa. Om bij de mensen te zijn die hun land niet uit konden. Toen de grenzen tussen Oost en West opengingen is het contact sterk toe genomen.
Hoofdstuk 3: de jongerenontmoeting
Van het begin van de lente tot het eind van de herfst komen elke week jongeren uit verschillende werelddelen naar de heuvel van Taizé. Samen met vele andere zoeken ze naar een zin voor hun leven.
De laatste paar jaren kwamen er tijdens de zomermaanden elke week drie- tot zesduizend jongeren uit ongeveer tachtig landen tegelijkertijd. Zij nemen deel aan dit gezamenlijke avontuur. Het gaat verder als ze weer naar huis gaan.
In Taizé worden de jongeren ontvangen door een gemeenschap van broeders. Er zijn twee zustergemeenschappen die de ontvangst meedragen. Drie keer per dag komt iedereen samen in de Kerk van De Verzoening voor een gemeenschappelijk gebed met veel zingen en een tijd van stilte. Op vrijdagavond wordt de kruisicoon in het midden van de kerk op de grond gelegd. De jongeren die willen, kunnen rondom het kruis bidden. Het gebed op zaterdagavond is een paaswake, een feest van Het Licht.
’s Middags worden er workshops gegeven rond bepaalde onderwerpen. In de workshops kun je het verband ontdekken tussen de bronnen van het geloof en de manier waarop dit door verschillende mensen uit de hele wereld wordt beleefd.
In Taizé luisteren jongeren uit de hele wereld naar elkaar.
Je wordt uitgenodigd om thuis verder te leven wat tijdens je verblijf belangrijk is geworden voor je geloof.
Er komen ook jongeren uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Ze blijven voor een periode tot drie maanden. Ze delen met anderen de manier waarop het geloof en culturen in hun landen worden beleefd.
Hoofdstuk 4: wat houdt het in?
Je vertrekt op woensdag laat in de middag met een minibusje vanaf Den Dolder.
In Taizé aan gekomen krijg je een inleiding over het leven in Taizé en over het programma. Aan iedereen wordt gevraagd om niet in groepen bij elkaar te blijven maar om met z’n tweeën of drieën met anderen te vermengen.
Samen met anderen help je mee bij een praktische taak (bijvoorbeeld eten uitdelen, afwassen, opruimen in de kerk)
Drie keer per dag komt iedereen samen voor het gemeenschappelijk gebed. Je begint de dag met het ochtendgebed. Vervolgens is er een bijbelinleiding
’s ochtends om 10.00 uur, verzorgd door broeders van de gemeenschap. Daarna kun je in gespreksgroepen uiteengaan.
Nawoord
Ik vond het leuk om mijn werkstuk over Taizé te doen. Ik wist zelf ook nog niet zo veel van het onderwerp af en heb veel bijgeleerd. Zoals dat Frèrè Roger op het idee kwam om een gemeenschap te beginnen waar eenvoud en goedhartigheid één zouden zijn. Nu weet ik veel meer van het onderwerp af bijvoorbeeld: wat je daar doet als je met een groep jongeren naar Taizé gaat.
Ik vond het leuk werk want eerst moest je informatie zoeken op internet. Vervolgens moest je beginnen met typen. Ik vond het wel lastig om de informatie die je van internet haalt te selecteren omdat eigenlijk alles wel interessant is.
Literatuurlijst
In dit werkstuk over Taizé heb ik geen boeken gebruikt. In de bibliotheek waren alleen maar ANWB gidsen over Taizé. Deze gidsen waren niet zo interessant omdat er dan geen informatie in stond over Taizé. Alleen maar informatie over campings in de buurt van Taizé.
Voor dit werkstuk heb ik wel op internet gekeken, op de volgende drie sites:
• www.taize.nl
• www.ymca.nl
• www.sign2god.com
Op www.taize.nl heb ik de meeste informatie afgehaald ook heb ik daar veel plaatjes afgehaald.
Op www.ymca.nl heb ik geen plaatjes afgehaald maar wel wat informatie.
Op www.sign2god.com heb ik veel tekst afgehaald alleen daarvan heb ik niet alles gebruikt.
Ook heb ik nog plaatjes van www.google.nl afgehaald. Daar heb ik dan Taizé ingetypt en toen kreeg ik allerlei informatie over Taizé.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
D.
D.
Heel erg bedankt voor de informatie nu weet ik er iets meer over :)
9 jaar geleden
Antwoorden