JAN JANSZ ORLERS
Jan Jansz Orlers was de burgemeester van Leiden en was goed bevriend met Rembrandt. Als hij in 1641 met een herdruk over de geschiedenis van Leiden komt schrijft hij ook een stuk over Rembrandt en zijn kunst. Ook schijnt Jan Orlers contact te hebben gehad met de broers en moeder van Rembrandt.
BIOGRAFIE REMBRANDT
Noord-Nederlands schilder, tekenaar en etser; vaak gezien als de belangrijkste uit de Gouden Eeuw. Als geboortejaar wordt 1606 aangehouden, maar er zijn schriftelijke bronnen gevonden die zeggen dat Rembrandt in 1607 is geboren Rembrandt werd geboren in Leiden, waar hij leerling werd van de schilder Jacob van Swanenburgh. In 1624 ging hij een half jaar in de leer bij de Amsterdammer Pieter Lastman, die veel invloed op hem had. Veel mensen zeggen dat Rembrandt zich ook liet beïnvloeden door Caravaggio, die van ‘donker-licht’ gebruik maakte. Ook kon Rembrandt goed etsen maken. Het is bekend dat hij een grote collectie etsen bezat van onder meer Albrecht Dürer en Lucas van Leyden. Hij opende samen met een vriend (Jan Lievens) een atelier in Leiden. Maar in 1631 vestigde Rembrandt zich definitief in Amsterdam. Rembrandt was gefascineerd op gezichten en mede door zijn huwelijk (1634) met Saskia van Uylenburgh, pleegdochter van een vooraanstaand kunsthandelaar, kreeg hij veel opdrachten voor portretten. In 1639 verhuisde hij naar een groot pand in de Breestraat, aan de rand van de joodse buurt. Daardoor kwam zijn bijbelse werk zeer sterk naar boven zetten. Rembrandt heeft ongeveer 300 werken vervaardigd met bijbelse thematiek. Zijn schilderwerk was aanvankelijk vrij barok, maar vanaf ca. 1640 versoberde het en gaf het blijk van diepe invoeling in de emoties van de geportretteerde. De bekende Nachtwacht (gebruikelijke benaming van De compagnie van Frans Banning Cocq en Willem van Ruytenburch, 1642) wordt als het laatste barokke schilderij gezien. Dat de schilderijen meer somber werden kwam waarschijnlijk door het vroege overlijden van zijn drie kinderen en vrouw. Rond 1645 trok Hendrickje Stoffels bij Rembrandt in. Zijn financiële positie was zo slecht dat hij in 1656 failliet werd verklaard. Hendrickje overleed in 1663, zijn zoon Titus in 1668. In de laatste jaren van Rembrandt’s leven produceerde hij nog een aantal meesterwerken, zoals De staalmeesters (1662), Het joodse bruidje (1665), David en Saul (ca. 1657) en enkele zelfportretten. Rembrandt overleed in 1669 te Amsterdam.
GODSDIENST IN DE GOUDEN EEUW
Na de Reformatie in de 16e eeuw raakte Nederland verdeeld in een rooms-katholiek en een protestants deel. De grens liep grofweg van het zuidwesten naar het noordoosten. Het gedeelte ten noorden van die grens was protestant, het zuidelijke deel katholiek. De protestantse gemeenschap splitste zich verder in een groot aantal groeperingen, zoals bijvoorbeeld gereformeerden, hervormden en lutheranen. Amsterdam was tijdens de Gouden Eeuw alles behalve een wereldwijde stad.
Kerken en kapellen waren erg aanwezig in het stadsbeeld, maar niet zo erg meer als in de middeleeuwen. De gereformeerde kerk was de enige publieke kerk en het stadsbestuur was een christelijke overheid. Daarom kon het bestuur ook huwelijken voltrekken en konden ze gebruik maken van allerlei kerkgoederen en gebouwen. Scheiding tussen kerk en staat bestond niet, zoals deze ook ergens anders in Europa ondenkbaar was. Je hoefde niet verplicht belijdend lid te worden van de publieke kerk. In de Unie van Utrecht (1579) was het beginsel van de vrijheid van geweten vastgelegd, maar dat betekende geen godsdienstvrijheid: vanaf 1580 was het opdragen van de katholieke mis verboden. Lutheranen en doopsgezinden werden stiekem toegelaten en ook joden maar die werden goed in de gaten gehouden.
Zo kende Amsterdam naast de publieke, gereformeerde kerk een heel scala van andere kerken en godsdiensten, waarvan de activiteiten meer of minder oogluikend werden toegestaan.
TEKENING VAN REMBRANDT
Analyseschema van een tekening van Rembrandt.
Het loflied van Simeon.
Inhoud
Voorgesteld is het bijbelverhaal over Simeon. Jezus, was nog een zuigeling toen Jozef en Maria hem meenamen naar de tempel, waar hij aan God moest worden voorgesteld. Daar kwam de oude Simeon op hen af. Hij had het kind herkend als de Verlosser en prees vervolgens God in een loflied. Rembrandt heeft de bijbeltekst vrij nauwkeurig nagevolgd. De oude Simeon heeft de kleine Jezus in zijn armen genomen en looft God met opgeheven gezicht. Links van hem knielt de verbaasde Maria. Jozef houdt de twee duiven vast die zij hadden meegenomen om te offeren. In zijn loflied omschreef Simeon Jezus als ‘een licht tot openbaring voor de heidenen’. Daarom beeldde Rembrandt het kind letterlijk af als een bron van licht. Vorm
Het materiaal dat Rembrandt gebruikt heeft is paneel. De afmeting is 60,9cm x 47,9cm. Rembrandt heeft geen kleur gebruikt want het is een tekening die in zwart/wit is gemaakt. Het effect daarvan is dat je er erg somber op kijkt. Functie
Ik denk dat Rembrandt de bedoeling had mensen te laten zien wie Jezus was en wat hij allemaal deed voor de mensen. Ik denk dat de invloed van tijd en plaats daar wel invloed op hebben gehad. Oordeel
Ik vind de tekening er nogal somber uitzien doordat er geen kleuren zijn gebruikt. Ook vind ik het een beetje een onduidelijk plaatje. De tekening op zich is wel mooi, omdat er een verhaal achter zit en omdat hij er een bedoeling mee had. SCHILDERIJ VAN REMBRANDT Analyseschema van een schilderij van Rembrandt. Het joodse bruidje. Inhoud
Nog steeds weet niemand eigenlijk wat Rembrandt heeft afgebeeld, sommigen denken een oud testamentisch paar maar anderen denken dat het een dubbelportret is van twee tijdgenoten van Rembrandt, het kan ook een combinatie van beide mogelijkheden zijn: een man en een vrouw die zich als bijbelse figuren hebben laten vereeuwigen. Als dat het geval was dan houden de meeste kunsthistorici het er op dat Isaak en Rebecca zijn uitgebeeld. Een andere, meer logische verklaring is dat de man de liefde aan zijn vrouw verklaart. Vorm
De gezichten en handen schilderde hij vrij glad, terwijl hij de verf voor de kleding met dikke klodders op het doek aangebracht. Op de mouw zijn zelfs afdrukken te zien van het paletmes. De afmeting is 121,5cm x 166,5cm. Rembrandt is zeer creatief met kleur bezig geweest. Naast de onzekerheid over het onderwerp, is het jaar waarin Rembrandt dit schilderij heeft gemaakt onbekend. Het wordt omstreeks 1666 gedateerd. Maar het behoort in ieder geval tot één van zijn meest briljante kleurrijke creaties. Het kalme, verlichtend werk van levensechte, half afgeschilderde figuren, doet terugdenken aan een Venetiaans renaissanceschilderij. Dit licht een stukje sluier op van zijn klassieke smaak. Functie
Het is onbekend waarom Rembrandt dit schilderij heeft gemaakt aangezien er nog steeds over het onderwerp wordt getwijfeld, maar zelf denk ik dat hij het gewoon een mooi idee vond om twee verliefde mensen te schilderen.
Oordeel
Ik vind het een heel mooi schilderij vooral door de felle kleuren. Ook de manier waarop de twee mensen staan vind ik heel mooi. Maar volgens mij had Rembrandt er niet echt een bedoeling mee. ETS VAN REMBRANDT
Analyseschema van een ets van Rembrandt. Bedelaars aan de deur. Inhoud
Hierop is te zien hoe een oude man over een deur leunt en geld aan een bedelende familie geeft. Rembrandt tekende de figuren heel nauwkeurig. Deze genrevoorstelling werd in de tijd van Rembrandt geïnterpreteerd als een uitbeelding van naastenliefde. Het is alleen niet duidelijk of het de bedoeling van Rembrandt was om deze diepere betekenis in de tekening te verwerken. Rembrandt maakte, vooral aan het begin van zijn carrière, veel kleine etsen met taferelen uit het dagelijks leven. Deze waren erg expressief en realistisch en bevatten onder meer straatfiguren, zoals zwervers, kwakzalvers en straatmuzikanten. In de 17de eeuw waren dit soort voorstellingen van het alledaagse leven, heel geliefd. Vaak bevatten ze een diepere betekenis of moraal. Vorm
Het is gegraveerd. De afmeting is 16,6 x 12,9cm. Rembrandt heeft geen kleur gebruikt, daarom is het nogal eentonig en een beetje saai. Functie
Er wordt gezegd dat hij naastenliefde uitbeeldde. Maar het is niet zeker of hij met deze ets wel een diepe betekenis had. Oordeel
Ik vind dit een mooie tekening die zeer gedetailleerd is. Je kunt goed zien dat Rembrandt weer gebruik maakte van ‘donker en licht’. Ook het onderwerp vind ik wel mooi, meestal krijg je alleen maar saaie portretten of landschappen nu iets uit het dagelijks leven. KEUZE OPDRACHT Gedicht van een schilderij. De nachtwacht. De Nachtwacht
Donker en licht. Alles goed gericht. Een nieuwe creatie is gesticht. Spontaan poseren. Rembrandt liet zich niet deren. Vele heren samen. Af en toe een dame. Een stukje cultuur. Voor zeer lange duur. MENING OVER REMBRANDT Ik vind het een goede schilder met soms merkwaardige werken. Zijn kleurgebruik vind ik zeer opvallend en mooi, omdat de gekleurde delen goed opvallen. Ik vind dat hij ondanks zijn tegenslagen in het leven, geweldige dingen heeft gecreëerd. Mijn kijk op Rembrandt: Hij lijkt mij een aardige en rustige man. Ook lijkt hij mij heel geduldig omdat het heel lang duurt voordat je een schilderij, tekening of ets af hebt. Mijn kijk op Rembrandt’s werken: De schilderijen zijn echt heel mooi en creatief. Ik vind ze heel origineel, je ziet niet vaak schilderijen die uit het leven zijn gegrepen.
Voorgesteld is het bijbelverhaal over Simeon. Jezus, was nog een zuigeling toen Jozef en Maria hem meenamen naar de tempel, waar hij aan God moest worden voorgesteld. Daar kwam de oude Simeon op hen af. Hij had het kind herkend als de Verlosser en prees vervolgens God in een loflied. Rembrandt heeft de bijbeltekst vrij nauwkeurig nagevolgd. De oude Simeon heeft de kleine Jezus in zijn armen genomen en looft God met opgeheven gezicht. Links van hem knielt de verbaasde Maria. Jozef houdt de twee duiven vast die zij hadden meegenomen om te offeren. In zijn loflied omschreef Simeon Jezus als ‘een licht tot openbaring voor de heidenen’. Daarom beeldde Rembrandt het kind letterlijk af als een bron van licht. Vorm
Het materiaal dat Rembrandt gebruikt heeft is paneel. De afmeting is 60,9cm x 47,9cm. Rembrandt heeft geen kleur gebruikt want het is een tekening die in zwart/wit is gemaakt. Het effect daarvan is dat je er erg somber op kijkt. Functie
Ik denk dat Rembrandt de bedoeling had mensen te laten zien wie Jezus was en wat hij allemaal deed voor de mensen. Ik denk dat de invloed van tijd en plaats daar wel invloed op hebben gehad. Oordeel
Ik vind de tekening er nogal somber uitzien doordat er geen kleuren zijn gebruikt. Ook vind ik het een beetje een onduidelijk plaatje. De tekening op zich is wel mooi, omdat er een verhaal achter zit en omdat hij er een bedoeling mee had. SCHILDERIJ VAN REMBRANDT Analyseschema van een schilderij van Rembrandt. Het joodse bruidje. Inhoud
Nog steeds weet niemand eigenlijk wat Rembrandt heeft afgebeeld, sommigen denken een oud testamentisch paar maar anderen denken dat het een dubbelportret is van twee tijdgenoten van Rembrandt, het kan ook een combinatie van beide mogelijkheden zijn: een man en een vrouw die zich als bijbelse figuren hebben laten vereeuwigen. Als dat het geval was dan houden de meeste kunsthistorici het er op dat Isaak en Rebecca zijn uitgebeeld. Een andere, meer logische verklaring is dat de man de liefde aan zijn vrouw verklaart. Vorm
De gezichten en handen schilderde hij vrij glad, terwijl hij de verf voor de kleding met dikke klodders op het doek aangebracht. Op de mouw zijn zelfs afdrukken te zien van het paletmes. De afmeting is 121,5cm x 166,5cm. Rembrandt is zeer creatief met kleur bezig geweest. Naast de onzekerheid over het onderwerp, is het jaar waarin Rembrandt dit schilderij heeft gemaakt onbekend. Het wordt omstreeks 1666 gedateerd. Maar het behoort in ieder geval tot één van zijn meest briljante kleurrijke creaties. Het kalme, verlichtend werk van levensechte, half afgeschilderde figuren, doet terugdenken aan een Venetiaans renaissanceschilderij. Dit licht een stukje sluier op van zijn klassieke smaak. Functie
Ik vind het een heel mooi schilderij vooral door de felle kleuren. Ook de manier waarop de twee mensen staan vind ik heel mooi. Maar volgens mij had Rembrandt er niet echt een bedoeling mee. ETS VAN REMBRANDT
Analyseschema van een ets van Rembrandt. Bedelaars aan de deur. Inhoud
Hierop is te zien hoe een oude man over een deur leunt en geld aan een bedelende familie geeft. Rembrandt tekende de figuren heel nauwkeurig. Deze genrevoorstelling werd in de tijd van Rembrandt geïnterpreteerd als een uitbeelding van naastenliefde. Het is alleen niet duidelijk of het de bedoeling van Rembrandt was om deze diepere betekenis in de tekening te verwerken. Rembrandt maakte, vooral aan het begin van zijn carrière, veel kleine etsen met taferelen uit het dagelijks leven. Deze waren erg expressief en realistisch en bevatten onder meer straatfiguren, zoals zwervers, kwakzalvers en straatmuzikanten. In de 17de eeuw waren dit soort voorstellingen van het alledaagse leven, heel geliefd. Vaak bevatten ze een diepere betekenis of moraal. Vorm
Het is gegraveerd. De afmeting is 16,6 x 12,9cm. Rembrandt heeft geen kleur gebruikt, daarom is het nogal eentonig en een beetje saai. Functie
Er wordt gezegd dat hij naastenliefde uitbeeldde. Maar het is niet zeker of hij met deze ets wel een diepe betekenis had. Oordeel
Ik vind dit een mooie tekening die zeer gedetailleerd is. Je kunt goed zien dat Rembrandt weer gebruik maakte van ‘donker en licht’. Ook het onderwerp vind ik wel mooi, meestal krijg je alleen maar saaie portretten of landschappen nu iets uit het dagelijks leven. KEUZE OPDRACHT Gedicht van een schilderij. De nachtwacht. De Nachtwacht
Donker en licht. Alles goed gericht. Een nieuwe creatie is gesticht. Spontaan poseren. Rembrandt liet zich niet deren. Vele heren samen. Af en toe een dame. Een stukje cultuur. Voor zeer lange duur. MENING OVER REMBRANDT Ik vind het een goede schilder met soms merkwaardige werken. Zijn kleurgebruik vind ik zeer opvallend en mooi, omdat de gekleurde delen goed opvallen. Ik vind dat hij ondanks zijn tegenslagen in het leven, geweldige dingen heeft gecreëerd. Mijn kijk op Rembrandt: Hij lijkt mij een aardige en rustige man. Ook lijkt hij mij heel geduldig omdat het heel lang duurt voordat je een schilderij, tekening of ets af hebt. Mijn kijk op Rembrandt’s werken: De schilderijen zijn echt heel mooi en creatief. Ik vind ze heel origineel, je ziet niet vaak schilderijen die uit het leven zijn gegrepen.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
V.
V.
hee
bedankt voor dat wat je op scholieren.cmo gezet heb
nu hoef ik tenminste niks meer te doen
zag er erg goed uit
dus nu krijg ik een goed cijfer door jou
xxx vriendL
17 jaar geleden
Antwoorden