Guido Geelen

Beoordeling 4.1
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 4e klas vwo | 564 woorden
  • 21 mei 2003
  • 3 keer beoordeeld
Cijfer 4.1
3 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Bij ons bezoek aan de pont heb ik voor het kunstwerk van Guido Geelen – Zonder titel (Urinoirs) gekozen

Vorm- en beeldaspecten
• Guido Geelen is geboren in Thorn in 1961. In Tilburg heeft hij de Tehatex gedaan en daarna nog twee jaar Academie voor Beeldende Vorming. In 1988 ontving Geelen de Aanmoedigingsprijs gebonden kunsten van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst, in 1989 de Charlotte Köhlerprijs voor beeldhouwkunst en in 1990 de Aanmoedigingsprijs beeldende kunst van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst.
Werk van Geelen is te zien in de collecties van het Stedelijk Museum te Amsterdam, de Collectie PTT Kunst en Vormgeving in Den Haag, het Kruithuis, Stedelijk Museum voor hedendaagse Kunst in 's -Hertogenbosch, het Noordbrabants Museum te 's-Hertogenbosch, het Rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo, Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam en Museum De Pont in Tilburg. In die laatste bevindt het kunstwerk zich sinds 1996.

Hij woont en werkt in Tilburg.
• Het werk heeft de volgende afmetingen: 120 x 120 x 100 cm.
• Geelen heeft het kunstwerk helemaal uit brons gemaakt.
• Het werk is helemaal van brons, dus is het werk gegoten.
• Met die onregelmatige uitsteeksels, lijkt nog het meest op een uitvergrote kever, waarvan de ledematen en voelsprieten misvormd zijn. De kleur is brons, het ‘lichaam’ ziet er wel symmetrisch uit. Het is een fors werk en valt erg op als je door de donkere textielfabriekgang loopt.

Inhoud
• De titel luidt: Zonder Titel (urinoirs). Dan denk je natuurlijk dat het nergens op slaat, maar dat doet het wel. Bij nadere verdieping in de betekenis van urinoirs, kom je er achter dat het ‘lichaam’ (hoe ik het eerst noemde) een (gedeelte van een) urinoir is. De sprieten hebben iets weg van tabakspijpen.

Functie
• In dit werk zie je een samensmelting van tradities, de tabakspijpen, en kunst. Een gebruiksvoorwerp, het urinoir, wordt een kunstwerk Doordat de gietkanalen van het brons niet verwijderd zijn, ontstaat een chaos. Hiermee wil hij zich afzetten tegen de strengheid van het modernisme.
• Het is bedoeld om tentoongesteld te worden in een grote ruimte. Daar is het ook voor gemaakt.

Beoordeling
• Het materiaal, brons, is goed gekozen. Met geen ander materiaal had hij zo’n indruk van chaos en verwarring kunnen bereiken. Dit komt omdat hij het brons van de gietkanalen heeft laten zitten.

• Door het gebruik van de techniek van het bronsgieten, benut hij de bijkomende effecten van die techniek. Dit effect zou hij met het gebruik van klei nooit bereikt kunnen hebben. Hij voegt er een extra dimensie aan toe.
• In eerste instantie lijkt het op een grote kever, maar als je goed kijkt zie je er veel meer in.
• Hij heeft geen brons genomen voor de kleur, maar omdat hij met dit materiaal het effect kon bereiken wat hij wilde.
• Door deze compositie ontstaat een samensmelting van traditie en kunst (tabakspijpen en urinoir). Dit zie je pas als je goed kijkt, want op het eerste gezicht lijkt het werk op een misvormde kever.

• In dit werk zijn vooral het materiaal en de compositie goed gebruikt. Door het gebruik van brons wordt een effect bereikt wat met geen enkel ander materiaal zo goed gelukt zou zijn. De compositie die uit totaal verschillende onderdelen bestaat, geeft uiteindelijk toch een enigszins herkenbaar geheel: een kever.
Hoewel dit kunstwerk niet mijn smaak is, heb ik toch bewondering voor de manier waarop hij dit gemaakt heeft. De nadere bestudering ervan heeft me hier zeker bij geholpen.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.