Aboriginal Art Museum Utrecht

Beoordeling 5.4
Foto van een scholier
  • Werkstuk door een scholier
  • 6e klas vwo | 1629 woorden
  • 30 januari 2004
  • 39 keer beoordeeld
Cijfer 5.4
39 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Aboriginal Art Museum Ik ben vrijdag 23 januari 2004 met mijn vriendin Mariëlle en haar vriend Simon naar het Aboriginal Art Museum in Utrecht geweest. Ik ben daar heen gegaan omdat ik nog geen culturele activiteiten in een museum had gedaan en ik dat wel graag wilde doen voor de verbreding. Ik heb op internet een aantal sites bezocht van musea die mij leuk leken: het Afrika museum, het Rijksmuseum en het Aboriginal Art Museum. Aan de ckv-leraren heb ik gevraagd welk museum goed was en het Aboriginal Art museum werd mij aangeraden. Ik heb daarna nog meer informatie over dit museum gezocht op hun site, die overigens erg goed is (www.aamu.nl). Naar aanleiding daarvan heb ik de volgende aandachtspunten geformuleerd:
Aandachtspunten: - Zijn er verschillende stromingen of is er één aboriginalcultuur? - Zijn er veel beelden of ook schilderijen? - Wat zijn de materialen waarop wordt geschilderd? - Zijn de voorstellingen typisch voor hun cultuur? - Hoe groot is de invloed van de Droomtijd op de kunst? Vanuit mijn culturele autobiografie heb ik aan de ene kant geen motivatie, maar juist omdat ik nog bijna nooit in een museum ben geweest (alleen toen ik heel klein was) vond ik het een goede aanvulling op mijn culturele ontwikkeling. Ik was al wel langer van plan om naar een museum te gaan zoals ook in mijn planningen te lezen is. De activiteit We zijn met de trein naar Utrecht geweest en hebben ongeveer 2 uur in het museum rondgelopen. Het thema van het museum is van 18 september 2003 tot 14 maart 2004 ‘Woman’s Business’. Op de begane grond hebben we gekeken naar zogenaamde batiks. Dat zijn lappen linnen van ongeveer 1 bij 2 meter. Vrouwen in de woestijn van Australië (in het midden van het continent dus) tekenenden met hete, vloeibare was figuren op deze linnen doeken. De figuren waren dieren, planten, sporen (wanneer ze een kangoeroe wilden schilderen, schilderden ze niet een afbeelding van hoe een kangoeroe eruit ziet, maar de sporen die ze nalaten in het zand) en veel symbolen zoals die op de kaart zijn uitgelegd. Wanneer ze de figuren hadden getekend doopten ze de doeken in verf, waardoor de delen op de linnen doeken waar geen was zat, gekleurd werden. De kleuren die gebruikt werden waren paars, oranje, rood, geel, blauw en groen. Best wel felle kleuren gebruikten ze, maar meestal nooit teveel kleur in één doek. Meestal gebruikten ze slechts 2 of 3 en soms 4 kleuren in één doek. In totaal hingen er 16 batiks in het museum. Ze vertoonden wel overeenkomsten maar hadden ook allemaal hun eigen ‘karakter’. Eéntje was gemaakt met gebroken was waardoor je hele dunne lijntjes kreeg dat zag er wel grappig uit. Op de begane grond hebben we ook nog een film gekeken over hoe de vrouwen die doeken precies maakten. Wat op viel was dat wat de vrouwen schilderden, de planten, sporen en dieren, ook in hun omgeving voorkwamen. Ook waaide het er hard en dat schilderden ze ook vaak, en aten ze rond een kampvuur waar ze dan weer een symbool voor hadden dat ze schilderden. Op de eerste verdieping hingen voornamelijk schilderijen. Er waren twee stromingen in deze kunst te onderscheiden: stipjesschilderijen en strepenschilderijen. De stipjesschilderijen waren geschilderd in felle kleuren, maar niet zo veel verschillende kleuren in één schilderij. Het waren voornamelijk abstracte voorstellingen. Doordat er lijnen van stippen waren gemaakt, kon je wel bijvoorbeeld zandvlakten, bergen en zandheuvels (zoals lavendelvelden afgebeeld) herkennen. Ook waren er veel schilderijen met halve cirkels van stippen die elkaar overlapten. De strepenschilderijen hadden ook felle kleuren, maar nu meer kleuren in één schilderij. De dunne lijnen waren door elkaar heen geschilderd als vegen of als lijnen netjes om elkaar heen (zie kaart). Ook stonden er op deze verdieping nog 3 houten beelden, met wit, rood en zwart beschilderd als mensen. Op de tweede verdieping was de kinderafdeling met als thema ‘geestige beesten’. Er werd uitgelegd dat de streepjesschilderijen uit het noorden van Australië komen, en de stipjesschilderijen uit het woestijngebied. Er hingen hier ook schilderijen, als toelichting bij de uitleg over de verschillende stromingen. Er waren ook houten ‘geesten’, lange dikke takken die verticaal in de grond waren gezet en beschilderd met hoofden en een lijf. Dit heeft te maken met de voorouderverering van de Australiërs. Er hingen sieraden: armbanden en kettingen gemaakt van leer en veren. Ook stonden er speren voor wild en vis, en lagen er boemerangs, beschilderd met symbolen in de kleuren wit, oker, rood en bruin. We hebben op de tweede verdieping ook een aflevering van Klokhuis gekeken die daar draaide. Daarin werd ook uitleg gegeven over de verschillende stromingen en de cultuur van de Aboriginals. Daarna liepen we naar beneden, keken we nog even bij de didgeridoos die te koop waren en in het winkeltje en kochten de kaarten die u hier ziet. Daarna was het tijd om naar huis te gaan. Informatie Op Internet heb ik nog de volgende informatie gevonden over de cultuur van de Aboriginals: In de Droomtijd trokken mythische voorouders volgens de Aboriginals door het land. Ze waren afkomstig uit de zee, de aarde en de hemel. Hun aanwezigheid liet sporen in het land na: waar ze liepen, aten, vochten en de liefde bedreven ontstonden bergen, rotsen, rivieren en woestijnen. (ze werden zelf toch ook rosten en bergen enz??) Tijdens hun tocht zongen de mythische voorouders mensen, dieren en planten tot leven met hun scheppingskracht. De paden die zij volgden, worden de Songlines genoemd. Veel Aboriginalkunst gaat over deze Songlines en de mythische scheppingsverhalen. De Aboriginal cultuur is de oudste, nog levende cultuur op aarde. (50.000 jaar oud zegt het verslag) Oorspronkelijk leidden de Aboriginals een nomadisch leven: ze leefden van de jacht, de visvangst en het verzamelen van voedsel zoals noten, zaden, vruchten en honing. Ze bedreven geen landbouw of veeteelt. Men paste zich aan aan de omgeving, en leefde in evenwicht met de natuur. Aboriginal kunst is een verzamelnaam voor een grote verscheidenheid aan kunststromen: in 1788, toen de Engelse kolonisten kwamen, waren er zo’n 500 verschillende clans, allemaal met een eigen taal, gebruiken en kunstuitingen. In de woestijn schildert men voornamelijk stippen, cirkels en patronen geschilderd op canvas in felle kleuren. De voorstellingen zijn voor ons abstracte en zonderbetekenis. We verbazen ons over de kleurstelling, de dieptewerking en het spannende contrast. Bijzonder is dat westerse materialen zijn gebruikt maar dat de symbolen uit de eigen cultuur behouden zijn gebleven. De patronen kun je herkenen wanneer je met een vliegtuig over de woestijn zou vliegen: dan zie je de planten, wortelstelsels en dieren vanuit de lucht. In het Arnhemland (het noorden) schildert men op boombast met wit, zwart, okergeel en rood. Je kunt geometrische patronen en kruisarceringen zien. Deze bepalen de soms ingewikkelde voorstellingen van dieren, ceremoniële voorwerpen ene mythische voorouders (geesten). De aandachtspunten: Zijn er verschillende stromingen of is er één aboriginalcultuur? Er zijn wel zeker verschillende stromingen. Zoals hierboven verteld waren er in 1788 toen de Engelse kolonisten in Australië kwamen, ongeveer 500 clans met allemaal een eigen taal, gebruiken en kunstuitingen. De verschillende stromingen kun je duidelijk herkennen. In het Noorden schilderen ze voornamelijk de zogenaamde streepjesschilderijen met veel felle kleuren, en in het woestijngebied maken ze gebruik van stipjes, met felle kleuren maar niet zo veel in één schilderij. Ook is er een groep Aboriginals die voornamelijk met bruin wit, okergeel en rood schilderden op bijvoorbeeld boombasten, speren, boemerangs en sieraden. Zijn er veel beelden of ook schilderijen? Er waren meer schilderijen dan ik had gedacht. Leuker vond ik ook de beelden, die op de tweede verdieping stonden bij de kindertentoonstelling. De geesten die ze schilderden, en de boemerangs en speren en sieraden geven ook een beter beeld van hoe de Aboriginals leven/leefden. Aan de andere kant kun je hun kunstuitingen en de invloed van de Droomtijd en de manier waarop ze denken weer beter afleiden uit hun vaak abstracte schilderijen.
Wat zijn de materialen waarop wordt geschilderd? Vroeger schilderden ze vooral op boombast, boemerangs en speren. Nu heeft de westerse cultuur veel invloed gehad op het materialengebruik en schilderen ze ook op doek, canvas en linnen. De voorstellingen zijn echter wel hetzelfde gebleven. Zijn de voorstellingen typisch voor hun cultuur? Ja, ze schilderen echt op hun manier. De dingen die op de batiks werden geschilderd maken dat heel duidelijk: ze gebruiken veelsymbolen, en schilderen ook planten, dieren en elementen die typisch voor de woestijn zijn, zoals we zagen op het filmpje. Dieren worden niet geschilderd door middel van hun afbeelding, maar door middel van sporen. Andere elementen, zoals wortelstelsels en planten, zijn te herkennen wanneer je met een vliegtuig over de woestijn zou vliegen en naar beneden zou kijken. Hoe groot is de invloed van de Droomtijd op de kunst? De invloed van de droomtijd kom je vooral tegen in de vrij abstracte schilderijen. Daar herken je met moeite zandheuvels, de woestijn en bergen in. Deze zijn ontstaan doordat de mythische voorouders door het land gingen en met hun scheppingskracht sporen nalieten in het land. Mijn ontwikkeling Door deze activiteit heb ik me cultureel verbreed omdat ik nog bijna nooit in een museum ben geweest en zeker niet in een museum waar het ging om één bepaalde cultuur. In dit museum heb ik veel meer geleerd over de cultuur van de Aboriginals, over hoe ze leven en hoe ze denken, en over de droomtijd. Ik wist vrijwel niets van Aboriginals dus wat dat betreft heb ik erg veel geleerd. Ik heb de verschillende stromingen binnen de Aboriginal cultuur leren kennen en herkennen. Daarom denk ik dat dit een goede, leerzame activiteit was. Ik ben zeker van plan nog eens naar dit museum te gaan, bijvoorbeeld als er weer een nieuw thema is (na 14 maat 2004). Ik vond het een erg leuke ervaring en zou dit museum ook echt aan andere mensen willen aanraden!

REACTIES

S.

S.

joh thnx man door jou heb ik nu in 5 minuten een ckv opdracht af "keep up the good work"

19 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.