De levensloop van Frida Kahlo.

Haar geboorte: Op 6 juli 1907 Frida Kahlo werd geboren in Coyoacán – Mexico. Haar ouders waren Matilde Calderón en Guillermo Kahlo. De vader werkte als beroepsfotograaf en vervulde opdrachten voor de Mexicaanse regering. Haar moeder werkte niet. Haar volledige naam was Magdalena Carmen Frida Kahlo y Calderón. De eerste twee namen waren christelijke namen. Haar derde naam betekent ‘vrede’ in het Duits. Op de muur in haar huis stond geschreven dat Frida op 7 juli 1910 was geboren.  Dat was omdat 1910 het jaar was van de Mexicaanse revolutie was. Ze was een kind geboren in het revolutionair tijdperk en daarom besloten ze dat zij en het ‘ Moderne Mexico ‘ samen geboren waren.

Haar kindertijd: Al op zeer jonge leeftijd werd Frida geleerd hoe ze moest koken, borduren, naaien en schoonmaken. Ook werd ze vaak naar de kerk gestuurd samen met haar zusje Cristi. Haar moeder wou haar kinderen het geloof bijbrengen. Haar ouders waren immers zeer gelovig. Op een 7 jarige leeftijd kreeg Frida een denkbeeldige vriendin met wie ze allemaal avonturen beleefde. Zij was haar steun toen ze op 8 jarige leeftijd een ziekte (kinderverlamming) kreeg.

Deze ziekte ging weg. Toen deze weg was moest ze van haar dokter erg veel sporten om haar rechterbeen weer sterker te maken. Ze voetbalde, bokste, worstelde en werd een echte zwemkampioene. Maar omdat haar rechterbeen dun bleef, was ze anders dan de andere kinderen. Daardoor was ze vaak alleen. Op school werd ze gepest en buitengesloten. Op haar schilderijen tekende Frida zichzelf vaak alleen of weg  van een groep. 

Ze had een heel erg goede band met haar vader omdat hij ook ziek was. Een stukje uit haar dagboek bevestigt dit: “Mijn jeugd was magnifiek omdat mijn vader – hoewel hij een ziek man was(hij had iedere anderhalve maand last van toevallen) – voor mij een gigantisch voorbeeld was van tederheid en werklust (fotograaf en ook schilder) en vooral omdat hij veel begrip toonde voor al mijn problemen.” Haar vader zei eens dat Frida zijn intelligentste dochter was. Hij besteedde erg veel tijd aan haar.

In 1922 ging Frida naar de Nationale Middelbare School, het beste opleidingsinstituut van Mexico. Frida hield van opvallen en op veertienjarige bracht ze dat naar buiten in haar klederdracht. Ook in de meeste van haar schilderijen is dit te merken. Nadat ik een paar van haar werken heb bekeken vind ik dat ik dit vooral tegenkom in haar schilderij: The broken Column. Daar beeld ze zichzelf af in bloot bovenlijf. Dit schilderij is gemaakt na het busongeval dat bijna een einde maakte aan haar leven. Bij dat ongeval op 17 september 1925 ( Frida was 17) brak ze erg veel botten. Ook haar wervelolom brak. Het ongeval beschadigde ook haar baarmoeder waardoor ze onvruchtbaar werd. Ik vermoed dat de naam The broken Column verwijst naar haar gebroken wervelkollom.

Het busongeval: Frida zat samen met Alejandro achter in de bus naar Coyoacán. Terwijl de bus een bocht wilde nemen naderde er van de andere kant een tram. De tram reed langzaam maar kon niet meer remmen en boorde zich dwars door de bus. Van één van de ijzeren stangen van de tram brak de leuning af en die ging dwars door Frida heen, van de ene naar de andere kant. Van de buspassagiers stierven drie personen ter plaatse. Vele anderen stierven later. 

Frida werd per ambulance naar het ziekenhuis gebracht en haar conditie was zo ernstig, dat de dokters dachten dat ze haar niet zouden kunnen redden. Deze kritieke toestand duurde nog een maand. Haar ruggengraat was op drie plaatsen gebroken, evenals haar sleutelbeen en een aantal ribben. Haar rechterbeen had elf breuken en haar rechtervoet was verbrijzeld.

De rest van haar leven: Vanaf 1925 was Frida voortdurend in strijd met haar lichaam. Sinds haar ongeluk heeft zij tenminste 32 operaties ondergaan, waarvan de meeste aan haar ruggengraat en haar rechtervoet, voordat zij er – 29 jaar na het ongeluk – aan bezweek. De eerste zenuwinzinking kwam ongeveer een jaar na het ongeluk, toen ontdekt werd dat drie ruggenwervels verkeerd zaten. Ze moest vele gipskorsetten dragen (die zij royaal beschilderde) waardoor ze zich maandenlang niet kon bewegen. In die periode van gedwongen rust begon zij met schilderen.

“Ik heb nooit aan schilderen gedacht tot 1926, toen ik vanwege een busongeluk in bed lag. Met een gipskorset verveelde ik me dood in bed, dus ik besloot ik iets te doen. Ik stal van mijn vader wat olieverf en mijn moeder bestelde een speciale ezel voor me omdat ik niet kon zitten en ik begon te schilderen.”. Dit is eigenlijk een geluk bij een ongeluk. Want anders zou de wereld nooit de het talent van Frida hebben ontdenkt.

Eind 1927 was Frida genoeg hersteld om een normaal actief leven te leiden. Ze sloot zich aan in een groep met schoolvrienden in Preparatoria. Daardoor leerde zij Diego Rivera kennen. Hij was toen 41 jaar oud en de beroemdste en kunstenaar van Mexico.

Tot ieders verbazing verloofde Frida zich met Diego. Frida’s moeder was er helemaal tegen maar haar vader zag de ook de voordelen van de verloving. Zoals de financiële zekerheid.  Toch trouwde zijn dochter met de lelijke, 42-jarige schilder,die bekend stond om zowel zijn rijkdom als zijn grootmoedigheid. Het huwelijk vond plaats op 21 augustus 1929. 

De problemen:Diego kreeg de ene opdracht na de andere. In het begin van hun huwelijk schilderde Frida niet zoveel, want ze had het veel te druk met hun huwelijk. Na een tijdje pakte Frida haar schilderwerk weer op. Het lijdt haar af van haar vele problemen. Frida was 3 maanden zanger toen we abortus moest plegen omdat haar kind in de verkeerde positie lag. Naast deze teleurstelling was er nog het feit dat Rivera affaires had met zijn assistentes en modellen. Frida, die vanaf het begin van de relatie wanhopig veel van hem hield was erg teleurgesteld.

Frida besloot samen met Diego dat ze in de VS wouden gaan wonen. Maar door financiële problemen werden ze in 1933 gedwongen om terug te gaan naar Mexico. Toen ze net terug waren kreeg Diego een verhouding met Frida haar zus. Misschien uit verveling, misschien uit wraak omdat hij tegen zijn wil terug naar Mexico was gegaan. Toen Frida dat wist verliet ze  het huis en verhuist naar een klein appartement in het centrum van Mexico-stad. Frida is enorm gekwetst dood Diego. Maar ze blijven elkaar zien. In 1935 schilderde ze het schilderij een paar kleine steekjes als reactie op Diego zijn daden.

Frida’s dood: Frida’s laatste woorden in haar dagboek waren: “Ik hoop vrolijk te vertrekken – en ik hoop nooit terug te komen – Frida. Deze woorden deden denken dat ze zelfmoord had gepleegd maar als oorzaak van haar overlijden op 13 juli 1954 werd ‘longembolie’ aangegeven. Manuel, de chauffeur van Rivera, bracht het nieuws over aan Diego: “Señor,” zei hij, “murió la niña Frida

De invloeden van Frida Kahlo.

De kunststroming: Frida Kahlo behoort tot twee kunststromingen, namelijk het surrealisme en het magisch realisme.

Het surrealisme: Het surrealisme is een kunststroming in de moderne kunst en het is ontstaan als literaire stroming rond 1924. Het  hoogtepunt van het surrealisme was tussen 1925 en 1940, in zowel schilderkunst, beeldhouwkunst en in de literatuur. Maar het surrealisme is vandaag de dag nog steeds actief.

Andere surrealistische kunstenaars:

Het magisch realisme:  Het magisch realisme wordt zowel in de schilderkunst als de literatuur gebruikt. Het is een richting in de kunst waarin een poging wordt gedaan de werkelijkheid te verbinden met een andere of hogere werkelijkheid, waardoor hallucinerende beelden of droomeffecten ontstaan. Ik ben een enorme fan van het magisch realisme, en heb een heel erg goede site gevonden met erg veel afbeeldingen van het magisch realisme. Als je geïnteresseerd bent is hier de link: http://www.nerds.nu/het-magische-realisme-van-rob-gonsalves/ Ik vind Rob Gosalves de beste magisch realistische schilder!

Andere magisch realistische kunstenaars:

Beïnvloedende kunstenaars: Frida Kahlo niet echt beïnvloed door andere kunstenaars. Ze schilderde vanuit haar hart om haar pijn en eenzaamheid te verdrijven. Een goed voorbeeld hiervan is het schilderij: De twee Frida’s.

De belangrijkste thema’s / onderwerpen in haar schilderijen zijn haarzelf vaak met andere onderwerpen, mensen of objecten. Frida maakte 15o  werken, 55 daarvan waren zelfportretten. Ik kan me bijna geen enkel werk herinneren zonder zichzelf erop. Frida schildert ook veel harten, ‘gewonde mensen’ en bloed.  

Belangrijkste onderwerpen, thema’s, inspiratiebronnen:

  • Gemengde kunst
  • Moorden
  • Zelfmoorden
  • Actuele gebeurtenissen.
  • Haar wenkbrauwen
  • Haar snor

Belangrijkste onderwerpen, thema’s, inspiratiebronnen:

  • Gemengde kunst
  • Moorden
  • Zelfmoorden
  • Actuele gebeurtenissen.
  • Haar wenkbrauwen
  • Haar snor

Belangrijke symbolen in haar werk:

  • Dieren
  • Liefde
  • Hemellichamen
  • Verlossing
  • Baby’s, foetussen
  • Verdriet
  • Harten
  • Politieke invloeden
  • Geboorte
  • Dood
  • Historische figuren
  • Navelstrengen
  • Spijkers
  • Naaktheid

Belangrijke kenmerken:

Materialen:

  • Olieverf
  • Op een doek
  • Op een hardboard
  • Omvang:
  • Redelijk klein
  • Kleurgebruik:
  • meestal kleurrijk
  • soms somber

Frida werd een symbool van doorzettingsvermogen en van het feminisme omdat ze een vrouw was

De werken van mijn kunstenaar Frida Kahlo

Ik ga 5 werken van Frida bespreken. Deze vijf vind ik het meest  inspirerend / realistisch / aangrijpend / mooist. De besprekingen zijn mijn interpretaties van de schilderijen en kunnen volledig verkeerd zijn.

1: The broken Column

Dit is mijn favoriete schilderij van Frida. Het is erg realistisch geschilderd maar het is onrealistisch. Dit vind ik heel fascinerend aan haar. Ze combineert de twee stijlen moeiteloos. Dit schilderij is geschilderd na haar bijna fatale busongeval waarbij ze haar wervelkolom brak. Ze heeft een soort van korset aan die ze nog moest dragen ter gevolge van het ongeval. Weer zijn er in dit schilderij spijkers aanwezig. Ik weet niet wat ze vertegenwoordigen, maar je vind ze in bijna al haar schilderijen terug. Eerst lijkt haar wervelkolom afgebroken, maar als je goed kijkt zie je rode randen wat erop wijst dat het een wonde is. Ze heeft er ook een merkwaardig dieptezicht aan gegeven waardoor het nog realistischer wordt. Ik vind dit een heel realistisch schilderij.

2: 2 Frida’s

Dit schilderij vertegenwoordigt haar donkere periode, toen ze eenzaam en ziek was. Ze schilderde dit uit haar hart om alle pijn en eenzaamheid weg te schilderen. Op dit schilderij zie je dat de harten van de twee Frida’s verbonden zijn.  Voor mij wijst dat op steun en toeverlaat. Ze voelden elkaars pijn en waren verbonden met elkaar. In deze periode had ze niemand om haar heen behalve haarzelf. Dit beeldt het erg goed uit. Ze houden elkaars hand vast. De linker Frida heeft een schaar in haar andere hand, de schaar is verbonden met een ader. Uit de ader stroomt nog bloed. Maar de ader loopt achter haar heen naar het hart van de rechter Frida en loopt zo naar beneden langs haar arm. Ze zijn verbonden en delen elkaars leed. De achtergrond lijkt op donkere wolken.  Ik denk dat dit duidt op rusteloosheid, zoals de lucht voor een onweer. Dit vind ik een erg aangrijpend schilderij.

3: Viva la vida

Dit schilderij vind ik niet zo mooi, maar het heeft een duidelijke boodschap. ‘Viva la vida’. Ze heeft dit schilderij gemaakt in 1954. Dat was vlak voor haar dood. De bekende groep Coldplay baseerde een album op dit schilderij. Het album is er ook naar vernoemd. Er zijn vele interpretaties van de songtekst. Maar als je de lyrics van het liedje leest kan je al vermoeden dat het over Frida gaat. Het eerste zinnetje is:  “I used to rule the world.” Voor mij persoonlijk wijst dat naar alle dagen dat Frida op haar bed lag, niet in staat om iets anders te doen. Drie dagen nadat ze dit schilderij maakte stierf Frida.

4: A few small nips

Dit schilderij is niet uit haar oogpunt geschilderd, en met het kader valt het op tussen de andere schilderijen van Frida. Dit schilderij maakte ze als reactie op het vreemdgaan van Diego. Er staat ‘Unos cuantos piquetitos’, vertaald is dat ‘een paar kleine steekjes’. Wat ik erg vreemd vind is dat er in zowat alle schilderijen spijkers staan maar hier  niet, nochtans je dat wel zou verwachten als je de titel leest. Op het schilderij hangt overal bloed. En het is al omkaderd, en op die kader hangt ook bloed. Mijn idee is dat de kader geen deel van het schilderij is, maar een gewone kader. En omdat het bebloed is toont ze aan dat haar leed blijft, en niet weggeschilderd is. Maar dat is mijn interpretatie. Ik vind het een fascinerend schilderij omdat er heel er veel over te discussiëren valt wat de bedoeling ervan is.

5: Without hope.

Dit schilderij snap ik helemaal niet, en daarom boeit het mij zo hard. De omgeving leek een beetje op haar kamer. Het bed enzo. Maar dit is in openlucht. En waar haar spiegel normaal hangt ( schuin boven haar hoofd, dat hielp haar bij het tekenen van zelfportretten ) daar hangt nu een soort van draaikolk. Daar ligt ondermeer een schedel in. Ik vraag me af of dat de manier is waarop zij zichzelf zag op dat moment. Ik vind het een zeer mooi schilderij omdat ze veel dezelfde kleurpaletten gebruikt. Ook over dit schilderij kan erg veel gediscussieerd worden.Heeft

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.