De Oostenrijkse filosoof, mysticus en pedagoog Rudolf Steiner gebruikte kleur bij zijn spirituele onderwijs. Hoewel Steiner was opgeleid als wetenschapper, wist hij al vroeg dat de spirituele realiteit niet kan worden verklaard in termen van de stoffelijke wereld. Hij was de grondlegger van de antroposofie (de geesteswetenschap) die de spirituele beleving en het begrip van onszelf in relatie tot het universum wil ontwikkelen. Steiners eerste spirituele centrum, het Goetheanum te Dornach in Zwitserland, had gebrandschilderde ramen die bezoekers de effecten van kleuren lieten ervaren. Blauw gaf begrip van ruimte, groen een gevoel van harmonie, paars bevorderde het zelfrespect en roze wekte een gevoel op van onvoorwaardelijke liefde. In de huidige antroposofische scholen speelt kleur in alle klassen een grote rol: heldere, warme kleuren worden gebruikt voor jonge en koelere kleuren voor oudere leerlingen.
Bron: Stephanie Norris, Kleurentherapie, Libero, Kerkdriel (2002)
Maar waarom wordt er gebruik gemaakt van warme kleuren bij jonge mensen en koelere kleuren bij ouderen. En wat is jong en wat is oud? Volgens Rudolf steiner wordt er onderscheid gemaakt tussen onder en bovenbouw. In De onderbouw is het de bedoeling dat je een veilig en warm gevoel hebt in je lokaal. De rode tinten staan naast warmte en kracht ook voor agressiviteit, losbandigheid en roekeloosheid. Het is een kleur die dus in toon gehouden moet worden. In die zin wel toepasselijk voor kinder van 6 t.e.m. 12 . De blauwige tinten horen bij een oudere leeftijd.
Blauw staat voor wijsheid, begrip van ruimte, betrouwbaarhied en kracht maar de kleur blauw is ook deprimerend, koud en mistroostig. Ook de kleur blauw heeft dus zijn negatieve kanten. Dat blauw staat voor begrip van ruimte zie je terug komen op de bovenbouw op de Rudolf Steiner school. Het is mij opgevallen dat ons opvallende schoolgebouw naast zijn rare vorm overal geaccentueert wordt met blauw. Ook de speuk van de onderbouw verschil met de spreuk van de bovenbouw. Je ziet heel duidelijk dat de levensfase en de theorie over kleur van Rudolf Steiner terug komt in de spreuken. Zo zie je dat de onderbouw spreuk erg gericht is op de kracht van goed die over gebracht wordt op het kind. Het licht en de warmte die zij ervaren en de gehoorzaamheid.
De kracht van het jonge kind wordt dus beinvloed door buitenaf.
In de bovenbouw hoor je tijdens de spreuk veel meer terug komen dat de mens van binnenuit kijkt naar zijn plek in de wereld en zijn omgeving. Ook wordt er een beeld gecreeerd van de vragende mens. Vragen aan God. Het is geen twijfeling in de kracht van God maar het is de nieuwsgierigheid en de leergierigheid die de mens drijft, waardoor hij zijn plek onderzoek in het heelal.
De spreuken
Het lieve licht der zon
Verheldert mij de dag
De geestesmacht der ziel
Geeft kracht aan hand en voet
In de lichtglans van de zon
Vereer ik diep, o God
De mensenkracht, die Gij
Mij in de ziel
Vol goedheid hebt geplant opdat ik ijverig werken
En gretig leren kan
Van u stamt licht en kracht
Tot u strome liefde en dank
(Ochtendspreuk klas 1- 4*)
Ik zie rond in de wereld
Waarin de zon haar licht zendt,
Waarin sterren fonkelen:
Waarin de stenen rusten,
De planten levend groeien,
De dieren voelend leven,
Waarin de mens bezield,
De Geest een woning geeft;
Ik schouw diep in de ziel,
Die binnen in mij leeft.
De Godesgeest, hij weeft
In zon- en zielelicht
In wereldruimte, buiten
In zielediepten, binnen -
Tot u, o Godesgeest,
Wil ik mij vragend wenden,
Dat in mij kracht en zegen
Voor leren en voor arbeid
Tot wasdom moge komen.
(Ochtendspreuk klas vanaf klas 5)
Bron: http://www.antrovista.com/
Met deze gedachten over kleur in het achterhoofd ga ik nu verder onderzoeken wat voor effect kleur kan hebben in een ruimte. Kleur heeft dus een effect op het gevoel dat een kamer kan uitstralen en op het gevoel van een mens. spiritueel gezien.
Maar naast een effect op het geestelijke gevoel kan kleur ook op een andere manier effect hebben in een kamer.
Johannes Itten
Johannes Itten een Zwitserse kunstschilder en kunstpedagoog , ontwikkelde een diepgaande kleurenleer.Daarnaast maakte hij de associaties die de mens met de verschillende kleuren heeft inzichtelijk.
'Zwart met zijn diepe donkerte is noodzakelijk om het stralen van de kleurige lichten in een passende dimensie te plaatsen. De heldere stralingskracht van het wit is noodzakelijk om de kleuren hun materiële kracht te geven. Zolang de kleuren in dingen om ons heen zijn, kunnen we ze waarnemen en hun wetmatigheden inzien. Het diepste innerlijk van hun wezen blijft voor ons verstand verborgen en kan slechts intuïtief benaderd worden.'
Itten vervolgde deze stelling met de woorden: 'Geen kunstenaar heeft méér regels voor de schilderkunst opgesteld dan Leonardo da Vinci in zijn traktaat over de schilderkunst. Hij zei: "Indien Gij U bij het scheppend werk door de regels zoudt laten leiden dan zoudt Gij nooit iets tot stand brengen en in Uw werkstukken slechts verwarring aanrichten." Daarmee nam Leonardo zijn lezers de last van het 'weten' weer af en moedigde hen aan hun eigen intuïtie te volgen.'
Bron: Kleurenleer, Johannes Itten, Cantecleer, De Bilt (1998)
Kleuren test op Ittens ideeën
Bron: Brein.nl
Kleurtest:
Wat ervaar je als kijker:
- Het gele kwadraat lijkt op wit groter dan op zwart.
- Het rode kwadraat lijkt op wit kleiner dan op zwart.
Deze combinaties tonen de veranderende werking van geel, rood en blauw wanneer zij geplaatst worden op een verschillende ondergrond.
Het verslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden