Theaterverslag



Titel, auteur:

Mamma Mia, Catherine Johnson

Namen hoofdrolspelers:

Simone Kleinsma, Jon van Eerd, Doris Baaten, Paul Boereboom, Filip Bolluyt,

Haja Bruins, Ellen Evers, Jeroen Luiten, Celine Purcell.

Regisseuse:

Phyllida Lloyd

Plaats en datum:

Utrecht, Beatrix theater, 2 November 2003



Plot

Donna woont met haar dochter Sophie op een klein Grieks eiland. In het dagboek van haar moeder ontdekt Sophie dat ze drie mogelijke vaders heeft. Ze staat op het punt te trouwen, maar wie van de drie mannen moet haar weggeven? Drie maanden voor haar bruiloft stuurt ze de mannen een uitnodiging, achter

haar moeders rug om. Donna’s beste vriendinnen, Tanja en Roos,



komen ook. Samen vormden zij vroeger Donna and the Dynamo’s.

Als Donna Harry, Sam en Bart op het eiland ziet schrikt ze enorm.



In het verhaal komen meerdere conflicten voor, Sophie krijgt ruzie

met haar toekomstige echtgenoot Sky, Donna krijgt bonje met Sam.



Toneelbeeld

De voorstelling vond plaats in het theater, op een podium. Het publiek zat voor het podium.

Het décor was heel simpel, het bestond uit twee muren van huizen, die per scène anders stonden, ze konden bewegen. Ook liep er een houten pad over het toneel. Het pad kon omhoog komen zodat je dacht dat ze op steiger stonden.

Als er werd gezongen hadden de zangers een licht bundel op hun gericht. Ook zorgde het licht voor de sfeer. De kostuums waren per scène verschillend. Maar in het algemeen liepen de personages in normale ‘vakantie’ kledij rond. Alleen als er iets gebeurde, de trouwerij, vrijgezellen feestje, optreden Donna and the Dynamo’s, hadden de personages andere kleding aan. Het toneelbeeld was zeer belangrijk bij de thematiek. Het décor paste bij de gespeelde stukken en de kleding gaf soms net iets extra’s.



Muziek en geluidseffecten

Er werd veel gebruikgemaakt van muziek. De musical is niet voor niets gebaseerd op ABBA! De zangers werden vaak begeleid door vrolijke melodieën. De melodieën kwamen onder het podium vandaan, daar zat het orkest onder leiding van een dirigent. Er werd niet echt gebruikgemaakt van geluidseffecten. Ook werden er soms duetten gezongen, aan het eind van de musical werd er als finale een gezamenlijke dans met alle liedjes uit de musical gezongen, dat was heel erg tof! De meeste liedjes hebben een behoorlijk tempo.



De liederen spelen een overheersende rol, maar vaak kwam er na een liedje ook een andere scène.



Personages

De belangrijkste personen in de musical zijn Sophie, Donna, Sam, Harry en Bart. Er zijn eigenlijk geen bijfiguren in de musical, het zijn allemaal protanisten, maar deze personen zijn het meest betrokken bij het verhaal.

Donna, opvliegend, vrolijk, Dolle Mina, alleenstaande moeder

Sophie, dochter van Donna, vrolijk, naïef, is net 20 en wil gaan trouwen

Sam, mogelijke vader Sophie,

Bart, mogelijke vader Sophie

Harry, mogelijke vader Sophie, gezellig, verantwoordelijk

Donna is de moeder van Sophie. Sam, Bart en Harry zijn mannen waarmee Donna zo’n 20, 21 jaar geleden het bed mee heeft gedeeld. Zij zijn de mogelijke vaders van Sophie.

Door het verhaal te volgend wordt al snel duidelijk wat de relaties zijn, je hoeft er niet eerst een boek voor te hebben gelezen, of heel ingespannen te luisteren. Je leeft het meest mee met Donna, omdat zij het meeste aan de orde komt, hoe zij zich voelt en over verscheidene dingen denkt. Ik kan me niet echt met iemand identificeren, er is geen personage met dezelfde karakter trekjes als dat ik heb.

De personages zijn allemaal gewone mensen en vertegenwoordigen geen bepaalt standpunt.



Waar gaat de voorstelling over? Thematiek en interpretatie

Het belangrijkste thema van de film is de trouwerij van Sophie en Sky. Daar gaat het hele verhaal, direct en in- direct over. Want door de bruiloft komen Sofie’s vaders bij elkaar en vinden er allemaal gebeurtenissen plaats. Dat weet ik vooral door de dingen die ik gehoord heb.

Het verhaal is speciaal voor de ABBA musical verzonnen, dus ik weet niet of de regisseur en een eigen visie over heeft gegeven.

Het thema heeft gelukkig geen betekenis voor mij, zover ik weet is mijn vader mijn vader en heb ik er niet ergens ‘drie’ rond lopen!



Boeiende werking?

Ik vond de voorstelling heel erg boeiend, dat kwam vooral omdat het snel achter elkaar gespeeld werd. Er zaten geen lange pauzes tussen de scènes. Ook zat er veel muziek in de musical, dat maakte het geheel heel swingend.

Er waren geen scènes die ik niet boeiend vond.



Structuur

De musical begint met een korte scène, drie maanden voor de bruiloft. Dan maakt het verhaal een sprong naar de dag voor de bruiloft, dat merk je als het decor gewisseld is en er gesproken wordt. Voor de rest verloopt het verhaal chronologisch. Ook gaat de musical over de dag van de bruiloft, dat is te zien aan doordat het op de ‘vorige’ dag avond is geworden en het vrijgezellenfeest is geweest. Ook word er over de dag van de bruiloft en die avond gesproken. Voor de rest verstreek er geen tijd. Ook speelt bijna de hele musical op dezelfde plaats af, er zijn dus niet veel wisselingen van decors.



Recensie

De recensies in de krant waren in het algemeen heel positief over de musical, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vond het super om naar te kijken. Het is een vrolijke musical met veel dans en muziek. Zelfs voor mensen die geen ABBA fan zijn of de band nauwelijks kennen is de musical een feest.

Ik vond de voorstelling in zijn geheel heel geslaagd en denk dat er met mij meer mensen dat zullen vinden. Van deze musical word iedereen vrolijk!


REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

A.

A.

thnx!!!!!!!!! dit heeft echt wel geholpen!!

16 jaar geleden