Musical Aida

Beoordeling 4.7
Foto van een scholier
  • Theaterverslag door een scholier
  • 5e klas vwo | 1253 woorden
  • 25 augustus 2002
  • 23 keer beoordeeld
  • Cijfer 4.7
  • 23 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
CKV
A. Ongeveer anderhalve week voordat we de opdracht kregen, ben ik met klasgenootjes naar de musical Aida geweest. Omdat deze musical ons zo aansprak heb ik ervoor gekozen mijn verslag hier over te maken. Informatie over andere mogelijkheden waar we ook nog naartoe zouden willen gaan staan op de volgende bladzijde. Deze zijn voor ons echter niet van toepassing.

B. Joop van den Ende Theaterproductie en Disney Theatrica Worldwide presenteren
de musical Aida die 4 Tony Awards heeft gekregen voor:

· Beste muziek
· Beste vrouwelijke hoofdrol
· Beste decorontwerp
· Beste lichtontwerp
De musical heeft ook een Grammy Award 2001 gekregen voor de beste musical show album.

JOOP VAN DEN ENDE THEATERPRODUCTIESin samenwerking metDISNEY THEATRICAL PRODUCTIONSpresenteert
Aida
Muziek ELTON JOHN Liedteksten TIM RICE

Teksten LINDA WOOLVERTON en ROBERT FALLS & DAVID HENRY HWANG Geïnspireerd op de opera
Vertaling MARTINE BIJL
Decor- & Kostuumontwerp BOB CROWLEY
Lichtontwerp NATASHA KATZ
Geluidsontwerp STEVE C. KENNEDY

Ontwerp Pruiken DAVID BRIAN BROWN
Ontwerp Make-up NAOMI DONNE
Arrangementen GUY BABYLON, PAUL BOGAEV
Orkestraties STEVE MARGOSHES, GUY BABYLON, PAUL BOGAEV
Dansarrangementen BOB GUSTAFSON, JIM ABBOTT, GARY SELIGSON
Resident Director JAN ERIC HULSMAN
Gevechtsregisseur RICK SORDELET
Casting BERNARD TELSEY CASTING, HANS KEMNA CASTING
Stage Management Consultant CLIFFORT SCHWARTZ
Algemeen Directeur ERWIN VAN LAMBAART
Technische Supervisie JEFF GOODMAN, HENK VAN GILPEN
Associate Producer MARSHALL B. PURDYRIJK BROUWER
Executive Producer ROBIN DE LEVITA
Associate Regisseur KEITH BATTEN
Associate Choreograaf TRACY LANGRAN COREA
Muzikaal Leider JIM ABBOT
Producent THOMAS SCHUMACHER
ProducentJOOP VAN DEN ENDE
Muzikale Supervisie & Productie PAUL BOGAEV
Choreografie WAYNE CILENTO
Regie ROBERT FALLS

Het verhaal:
Liefde in een tijd vol haat
Elton John en Tim Rice's Aida vertelt het verhaal over de onmogelijke liefde van de Nubische prinses Aida en de Egyptische legerkapitein Radames. Elton John en Tim Rice hebben zich, ruim honderd jaar na de opera-componist Verdi, laten inspireren door het verhaal van de 19de eeuwse Egyptoloog Auguste Mariette. Voor hun eigentijdse versie van dit beroemde drama hebben zij de begin- en slotscène verplaatst naar een museum voor Egyptische kunst. Aida is het verhaal van een ontluikende liefde in een tijd vol haat. Een musical vol verraad, intriges en overspel. Slavin Aida speelt zich af in het Egypte van de farao's, dat in strijd is
met het buurland Nubia. Tijdens een expeditie op vijandelijk gebied neemt de Egyptische generaal Radames een groep vrouwen gevangen waaronder de beeldschone Aida. Radames weet dan nog niet dat Aida de dochter van de koning is maar is wel op slag onder de indruk van haar. Hij schenkt haar als slavin aan zijn verloofde, prinses Amneris. Wat niet mag, gebeurt toch: Aida en Radames worden hopeloos verliefd op elkaar.

Noodlot
Zonder het te beseffen roept Radames daarmee het noodlot over hun drieën af. Want het huwelijk van Radames met de dochter van de farao is aangekondigd terwijl hij eigenlijk verliefd is op Aida. Amneris merkt dat haar aanstaande echtgenoot van een ander houdt. Op haar beurt raakt Aida in een innerlijke
tweestrijd omdat zij de dochter van de koning van Nubia is en een verhouding met Radames gezien zal worden als verraad van haar volk.

De hoofdrolspelers:

In New York vond op 4 mei de laatste auditieronde plaats voor de titelrol van Aida. Drie kandidaten- Carolina Dijkhuizen, Chaira Borderslee en Leona Philippo- volgden een intensief trainingsprogramma dat bestond uit zang-, dans-, spraak- en acteerlessen. In New York werd besloten dat Chaira Borderslee de hoofdrol Aïda zal vertolken, Carolina Dijkhuizen en Leona Philippo worden haar alternates. In maart werd al bekend dat Bastiaan Ragas de rol van de Egyptische legerkapitein Radames speelt. De rol van Amneris, dochter van de farao, wordt gespeeld door Antje Monteiro.

Chaira Bordeslee speelt Aida. Zij volgde de vooropleiding en opleiding showmusical aan de Dansacademie Lucia Marthas en de opleiding klassiek ballet bij Nel Roos. Ze heeft ensemblerollen gespeeld in West Side Story, Fame the Musical en Miss Saigon.

Bastiaan Ragas spelt Radames, de man waar Aida verliefd op werd. Hij volgde dans- en acteerlessen bij Theater Vormings Klas in Amsterdam.

Antje Monteiro speelde Amneris. Zij speelde eerder in Theaterproducties Jeans en in de musical There’s No Business Like Show Business. Zij had ook een rolletje in de bekende tv-programma’s Blauw Blauw en Goudkust.

Frans van Deursen speelde Zoser. Hij speelde in Lulu, Koppig Koppig, Engelen Hebben Geen Vleugels, Willeke De Musical, De Koning Van Kathoren, De Bijlmeropera en Rex. Ook hij speelde in bekende tv programma’s zoals Baantjes, In De Vlaamsche Pot, All Stars, Blauw Bluaw en Bed & Breakfast.

Marlon Davin Henry speelde de rol van Mereb. Hij volgde de opleiding voor MDGO mode en kleding en avondselectie Dansacademie Lucia Marthas. Hij was ook bij de musical Home en Billie te zien.

Ben Ramakers speelde de rol van de farao. Hij studeerde af aan de Toneelschool in Maastricht. Hij speelde in de toneelstukken De Wereldverbeteraar, Die Bochel, Titanic No Panic, Rabenthal, Kwartet en Macho. Hij was op de televisie onder anderen te zien bij, Pleidooi, Bruin Goud, Coverstory, 12 Steden 13 Ongelukken, Toen Was Geluk Heel Gewoon, Westzijde Posse, Unit 13, Flodder, Onderweg Naar Morgen, Westenwind en Dok 12.

Felix Burleson speelde Amonasro. Hij speelde in heel veel theaterstukken zoals: Bigi Djari en Ba Anansi Woi Woi, Gijsbrecht van Amstel, De Meeuw, De Toestand In De Wereld en De Dood Van Een Spin. Hij speelde op de televisie bij onder anderen, Baantjer, Fort Alfa, en Vrouwenvleugel.

C. De voorstelling waar ik ben geweest is Elton John & Tim Rice’s Aida. Deze werd opgevoerd in het Fortis Circustheater in Scheveningen. De voorstelling begon om 20:00 uur en eindigde ongeveer 23:30.

De zaal bestaat uit 1768 stoelen, die trapsgewijs zijn aangebracht. Deze zijn onderverdeeld in 5 rangen. Wij zaten op de 3e rang links van het toneel. Het orkest zat gedeeltelijk onder het toneel, en achterin de zaal was een hokje voor waarschijnlijk de mensen van het licht.

Bob Crowley is de Decor- en Kostuumontwerper.
Ik ben zeer onder de indruk van de kostuums, omdat ze goed zijn aangepast aan het verhaal. Op een gegeven moment wordt er voor Amneris een modeshow gegeven met jurken die heel modern zijn. Aan het begin en einde van het verhaal (wat zich in de tegenwoordige tijd afspeelt) is de kleding van deze tijd. De kleding gaf ook de rangen weer. De farao en Amneris droegen mooie glinsterende kostuums, terwijl de slaven in bruine oude doeken het podium op moesten.
Het decor werd regelmatig gewisseld, dit was echter niet storend. Het mooiste decorstuk vond ik de zeilboten zie over de Nijl voeren. Dit speelde zich in het begin van het verhaal af.

Natasha Katz is de lichtontwerpster. Het licht paste zeer goed bij de muziek. Er werd veel gebruik gemaakt van kleur (bijv. bij de modeshow), en spotlights bij solonummers.

D. Ik ben zeer onder de indruk van de voorstelling. Vond het verhaal zeer aangrijpend, omdat ik het niet kan begrijpen dat volken elkaar uitmoorden omdat ze anders zijn. Ik vond het heel leuk gespeeld, was onder de indruk van de liedjes die Aida met Radames zong, omdat het met gevoel was, en zeer luid.

F. Recensies:
“Aida is dé musical van het jaar 2001.” Haagse courant

“Chaira Bordeslee is de grootste ontdekking van deze Aida.” Algemeen dagblad

“Bastiaan Ragas… is de ideale Radames, stoer met gevoelige kantjes, blond en sterk, en met een stem om bij weg te smelten.” De volkskrant.

“Antje Monteiro als Amneris is met haar zachte stem, goede timing en vooral ook gevoel voor humor de perfecte gekwelde farao-dochter.” Trouw

“De lenige songtekesten van Tim Rice klinken in de vertaling van Martine Bijl nog even lenig.” NRC Handelsblad

“Een kijk- en luisterspectakel…” de Telegraaf.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.