De Ringeloor

Beoordeling 6
Foto van een scholier
  • Tentoonstelling door een scholier
  • 4e klas vwo | 1392 woorden
  • 1 mei 2001
  • 4 keer beoordeeld
Cijfer 6
4 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Verdien 25 euro Bol.com tegoed met dit onderzoek

Samen met Oxford doen wij weer onderzoek naar schoolspullen: waar heb jij dit jaar je schoolspullen gekocht en wat zijn je favoriete items? Vul de vragenlijst in en maak kans op 25 euro Bol.com tegoed. 

Doe mee!
Inleiding Op vrijdagmiddag 17 november ben ik samen met Marcel naar galerie De Ringeloor geweest. Ik heb deze galerie gekozen, omdat ik er nog nooit was geweest. Ik heb deze galerie ook gekozen, omdat ik maar weinig tijd had voor het bezoeken van een galerie en dus naar de dichtstbijzijnde ging. Beschrijving plek De Ringeloor was vroeger gevestigd in een leerlooierij. Later is het verplaatst naar een timmerbedrijf waar De Ringeloor nog steeds is in gevestigd. Van de buitenkant lijkt het op een pakhuis. Het gebouw was niet groot en was verdeeld in twee zaaltjes. De zaaltjes werden van elkaar gescheiden door een muur. De benedenverdieping werd gebruikt voor de galerie en de bovenverdieping werd gebruikt om te wonen. De muren van het gebouw waren wit en het plafond bestond uit oude dikke houten balken. Als je binnen kwam, zag je in het midden van het zaaltje een kunstwerk van Simon Woudwijk, een bronzen beeldje. Verder hingen links en rechts aan de muur schilderijen van hem. Als je doorliep naar het volgende zaaltje zag je nog meer schilderijen, maar ook nog meer bronzen beelden. Rechts in dat zaaltje stond een soort toonbank waar folders van Simon Woudwijk op lagen. Buiten was ook nog en beeldentuin. Beschrijving collectie De collectie van De Ringeloor bestond uit kunstwerken van Simon Woudwijk. Zijn collectie was opgebouwd uit schilderijen en bronzen beelden. De schilderijen kon je weer onderverdelen in verschillende thema’s zoals aquarel/Oost-Indische inkt en olieverf op linnen. De collectie van Simon Woudwijk was Nederlandse en hedendaagse kunst. De Ringeloor bestond dus voor het grootste deel uit de collectie van Simon Woudwijk, maar er waren ook kunstwerken van de huiscollectie, zoals een beeldje van een stier. De Ringeloor had ook een beeldentuin die volgens mij voor het grootste deel uit de huiscollectie bestond.
Keuzeverantwoording Kunstwerk 1 Ik heb schilderij Cent Vaisseaux II gekozen, omdat ik het een mooi schilderij vind. Het schilderij sprak mij aan door de vele vierkantjes en één rechthoek die gescheiden waren door gele lijnen. Ook sprak het mij aan door de figuurtjes in de vierkantjes, die in alle schilderijen van Simon Woudwijk terug komen. Kunstwerk 2
Ik heb het bronzen beeld Gardien CXV gekozen, omdat ik het een mooi beeld vond. Door de aparte vorm sprak het mij aan. Ook heb ik dit beeldje gekozen, omdat ik nog een kunstwerk moest doen. Beschrijving kunstwerk 1: Cent Vaisseaux II 1. Vorm- en beeldaspecten
Je ziet op het schilderij een heleboel blauwe vierkantjes en rechts een rechthoek. In totaal zijn het negentig vierkantjes en één rechthoek. In de vierkantjes zie je een figuurtje dat in alle schilderijen van Woudwijk terugkomt. Die figuurtjes lijken op zwanen met twee koppen. In het midden van de rechthoek zie je een naakte vrouw zonder hoofd. Verder zijn de vierkantjes en de rechthoek gescheiden door gele lijnen. De maker van dit schilderij is Simon Woudwijk. De titel is Cent Vaisseaux II en het werd in 1999 geschilderd. De afmetingen van het schilderij zijn 100 bij 120 cm. De materialen die Woudwijk heeft gebruikt zijn olieverf, linnen,een kwast en/of penseel en een pennetje of een ander scherp voorwerp. Woudwijk heeft eerst het doek helemaal blauw geschilderd en er daarna rode lijnen opgezet. Vervolgens heeft hij op de rode lijnen gele lijnen aangebracht en op het laatst heeft hij de figuurtjes met een pennetje of ander scherp voorwerp erin gekrast. Doordat hij de vierkantjes boven en naast elkaar heeft geschilderd krijg je stapeling en dus ook ruimte. Lichtinval zie ik niet in dit schilderij. De prijs van dit schilderij is F 3500,-. 2. Inhoud

De titel Cent Vaisseaux betekent honderd schepen. De figuurtjes in de vierkantjes en in het recht- hoek zijn zwaantjes die volgens mij schepen voorstellen, want dat zijn er ook honderd. In ieder vierkantje één figuurtje en in het rechthoek tien, dus negentig plus tien is in totaal honderd. Verder wil ik iets vertellen over de toegepaste werk- wijze van Woudwijk. Zijn voornaamste inspiratie- bron is de mens en al wat hem of haar tot individu kan maken. In zijn ‘schildertaal’ is de menselijke figuur verminderd tot een langgerekte getekende contour zonder specifieke gelaatsuitdrukking of andere individuele, persoonlijke kenmerken. De wachter vormt in al zijn werken het centrale thema. “De wachter, symbool voor de mens als levensmedium, als deelnemer, observator en ambtenaar van leven. De wachter is een waker die iets beschermt of bewaakt, maar ook iemand die letterlijk wacht op iets dat misschien komen gaat. Een statische strijder, grensfiguur en communicator of uitsluitend toeschouwer,” aldus Woudwijk. 3. Functie
Het schilderij diende ervoor dat de toeschouwers gingen nadenken over de bedoeling van de schilder. Het schilderij had, toen het gemaakt was, volgens mij geen andere bedoeling. Ik kan me geen voorval herinneren in het jaar 1999 dat misschien de aanleiding kon zijn voor het maken van dit kunstwerk. 4. Beoordeling
Doordat Woudwijk alles boven en naast elkaar heeft geplaatst, krijg je een heel ander effect dan met andere vormen van ruimte zoals overlapping en afsnijding. Het maken van een schilderij waarbij je gebruik maakt van een pennetje geeft ook een heel ander beeld dan bijvoorbeeld een kwast. Ik vind dat Woudwijk de juiste middelen heeft gebruikt om de inhoud van zijn schilderij over te dragen, omdat je met pennetje duidelijke kleine figuurtjes kan maken en met een kwast of penseel gaat dat niet of moeilijker. Ik vind het een mooi schilderij, omdat ik het kleurgebruik en de scheiding tussen de vierkantjes mooi vind. Ook vind ik het invullen van de vierkantjes met figuurtjes apart. Beschrijving kunstwerk 2: Gardien CXV 1. Vorm- en beeldaspecten
Je ziet een beeldje dat een mensfiguur voorstelt met heeft één been omhoog en één omlaag. Armen heeft dit mensfiguur niet, maar wel twee stompjes. De maker van dit bronzen beeld is Simon Woudwijk. De titel is Gardien CXV en is in 1997 gemaakt. Het beeldje is ongeveer 37 cm hoog en is de 35ste oplage. De materialen die hij heeft gebruikt zijn was, brons, klei, takjes en linnen of touw. De techniek waarmee het werk tot stand is gekomen weet ik niet precies. Ik denk dat hij met takjes en linnen of touw een figuur maakte en dat goot in cire perdue. Cire perdue wordt ook wel de verloren-was-techniek genoemd. Het is een methode waarbij het te vergieten voorwerp in was wordt gemodelleerd en daarna voorzien wordt van een laag klei. De was wordt eruit gesmolten waarna in de zo ontstane holle ruimte het brons kan worden gegoten. De vorm van het beeldje is heel apart. Je ziet niet direct wat het nou voorstelt. Ik denk dat hij aan het dansen is of zoiets. Het is dus niet zo’n duidelijke beweging. Het is een driedimensionaal beeld dus er zit veel ruimte in. De prijs van dit beeldje is F 875,-. 2. Inhoud

Ik denk dat het beeldje een dansend persoon voorstelt. Dat kun je zien aan de houding en aan de stand van het beeldje. Waar het beeldje anders over zou moeten gaan,weet ik niet dus vertel ik maar iets van de werkwijze van Woudwijk bij het maken van een bronzen beeldje. De bronzen beeldjes zijn allemaal unica, gegoten in cire perdue, gemodelleerd met natuurlijke materialen als takjes, stukken (schilders-) linnen en touw. 3. Functie
Deze beeldhouwwerken stelden een verbinding van natuur en cultuur voor. Natuur door het materiaalgebruik (takjes en twijgjes) en cultuur door de menselijke (wachter) figuratie. Ik denk dat dit beeldje dezelfde functie heeft als het schilderij. Het activeren van een denkproces bij de toeschouwers. Maar het diende volgens mij, zoals vele kunstwerken, ook om mensen te amuseren. 4. Beoordeling
Doordat Woudwijk gebruikt maakt van natuurlijk materiaal kan hij zijn bedoeling duidelijk maken, namelijk een verbinding voorstellen van natuur en cultuur. Hij heeft hierdoor dus wel de juiste middelen gekozen om zijn functie over te dragen, maar niet de inhoud, omdat je met takjes niet een dansend persoon kunt afbeelden. Ik vind het beeldje wel mooi, omdat ik de werkwijze waarmee het tot stand is gekomen apart vind. Evaluatie Ik vind het eerste kunstwerk het mooist, omdat dat een schilderij is. Ik vind schilderijen mooier dan beelden. Maar de werkwijze waarmee het kunstwerk tot stand is gekomen vind ik van het tweede kunstwerk mooier, omdat ik die anders is vergeleken bij andere kunstwerken. Ik vond het bezoek leuk, omdat de kunstwerken van Simon Woudwijk mij boeiden. Omdat de galerie klein was, was de keuze beperkt waaruit je kon kiezen voor de beschrijving van en kunstwerk.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.