Deze beeld analyse hoort bij het beeld 'Venus van Milo' van Alexandros van Antiocha, een hellenistisch beeld.
Wat is het?
De Venus van Milo is een wereldberoemd Grieks, driedimensionaal, marmeren beeldhouwwerk. Het beeld is ambachtelijk. Het beeld werd vermoedelijk gemaakt rond 130 v.Chr. en mensen denken dat Alexandros van Antiochia de beeldhouwer was. De beeldhouwer gebruikte het in de oudheid beroemde witte marmer van Paros. Het beeld werd in 1820 door een boer in een veld gevonden op het Egeïsche eiland Melos, ook wel Milo genoemd (vandaar Venus van Milo). De oorspronkelijke naam is Aphrodite van Melos.
Het beeld kan tegenwoordig bezichtigd worden in het Louvre in Parijs. De Venus van Milo wordt beschouwd als een symbool van eeuwige schoonheid.
Wat is er te zien?
Het beeld is twee meter en 8 centimeter hoog. Haar linkerschouder staat omhoog, en haar rechter schouder staat een beetje naar voren. Haar rechterbeen wordt gebruikt als standbeen (contraposthouding) en je ziet dat het beeld weinig attributen heeft (geen sandalen aan bijvoorbeeld), behalve het afgezakte gewaad. Het was een doek die in tweeën werd gevouwen. Het buitenste deel hing dan wat hoger, zo ongeveer op de hoogte van de heupen. Ze kijkt naar links. De armen ontbreken, dat komt omdat de armen "los" zaten op het lichaam en omdat het beeld zo oud is breekt dat op een gegeven moment af. Ze straalt een goddelijkheid uit, ze is een godin, oftewel Venus.
Wat is het materiaal/de techniek?
Het beeld werd gemaakt tijdens de hellenistische periode, en werd gemaakt van parisch marmer. Dit is marmer dat afkomstig is van het Griekse eiland Paros. Zo werd de Venus van Milo vervaardigd uit 7 stenen marmer. Eén steen voor de naakte torso, één voor het gewaad en de benen, elk één steen voor de twee armen, één kleine steen voor de linkervoet, één voor het voetstuk en één voor de pilaar dat waarschijnlijk naast het standbeeld stond. Deze werkwijze werd voornamelijk gebruikt om materiaal te besparen. Het was gemakkelijker om kleine grote blokken te nemen dan slechts één.
Welke beeldende aspecten?
Licht: schaduw
Kleur: kleurgebruik monochroom
Ruimte: driedemensionaal
Vorm: realistisch
Textuur: factuur
Punt
Lijn: omtreklijn contour
Vlak: beeldvlak
Compositie: dynamisch
Wat heeft de nadruk?
De opvallende beeldaspecten zijn de vormsoort (realistisch), de ruimtewerking (beeldhouwen), de compositie is dynamisch en de factuur heeft ook wel de nadruk want je ziet heel goed alle details in het gewaad, al die vouwen die er in zitten. En het kleurgebruik is monochroom, want het is eenkleurig, maar wel met een beetje schaduw.
Wat is de bedoeling?
De bedoeling van dit schilderij is om te laten zien hoe een vrouw er uit ziet, het is toch wel een natuurlijk beeld, misschien was dit wel een fantasie van de kunstenaar. De beeldhouwers in die tijd streefden er naar om een bepaald gevoel weer te geven. Vrouwelijke beelden toonden in de hellenistische periode zonder schroom hun naaktheid.
Wat vind ik er zelf van?
Ik vind het een mooi beeld, en een erg mooie houding. Het gewaad wat om haar heupen is vind ik heel mooi uit zien, als een godin. Ik vind het wel jammer dat de armen eraf zijn, als die er nog aan waren had je nog beter kunnen zien hoe het beeld eruit ziet. Ik had ook ergens gelezen dat in een van de handen een appel was, dat zou ik heel mooi geweest zijn (nog wel mooier) als die er nog aan zat.
Wat is het?
De Venus van Milo is een wereldberoemd Grieks, driedimensionaal, marmeren beeldhouwwerk. Het beeld is ambachtelijk. Het beeld werd vermoedelijk gemaakt rond 130 v.Chr. en mensen denken dat Alexandros van Antiochia de beeldhouwer was. De beeldhouwer gebruikte het in de oudheid beroemde witte marmer van Paros. Het beeld werd in 1820 door een boer in een veld gevonden op het Egeïsche eiland Melos, ook wel Milo genoemd (vandaar Venus van Milo). De oorspronkelijke naam is Aphrodite van Melos.
Het beeld kan tegenwoordig bezichtigd worden in het Louvre in Parijs. De Venus van Milo wordt beschouwd als een symbool van eeuwige schoonheid.
Het beeld is twee meter en 8 centimeter hoog. Haar linkerschouder staat omhoog, en haar rechter schouder staat een beetje naar voren. Haar rechterbeen wordt gebruikt als standbeen (contraposthouding) en je ziet dat het beeld weinig attributen heeft (geen sandalen aan bijvoorbeeld), behalve het afgezakte gewaad. Het was een doek die in tweeën werd gevouwen. Het buitenste deel hing dan wat hoger, zo ongeveer op de hoogte van de heupen. Ze kijkt naar links. De armen ontbreken, dat komt omdat de armen "los" zaten op het lichaam en omdat het beeld zo oud is breekt dat op een gegeven moment af. Ze straalt een goddelijkheid uit, ze is een godin, oftewel Venus.
Wat is het materiaal/de techniek?
Het beeld werd gemaakt tijdens de hellenistische periode, en werd gemaakt van parisch marmer. Dit is marmer dat afkomstig is van het Griekse eiland Paros. Zo werd de Venus van Milo vervaardigd uit 7 stenen marmer. Eén steen voor de naakte torso, één voor het gewaad en de benen, elk één steen voor de twee armen, één kleine steen voor de linkervoet, één voor het voetstuk en één voor de pilaar dat waarschijnlijk naast het standbeeld stond. Deze werkwijze werd voornamelijk gebruikt om materiaal te besparen. Het was gemakkelijker om kleine grote blokken te nemen dan slechts één.
Welke beeldende aspecten?
Licht: schaduw
Kleur: kleurgebruik monochroom
Ruimte: driedemensionaal
Vorm: realistisch
Textuur: factuur
Punt
Lijn: omtreklijn contour
Vlak: beeldvlak
Compositie: dynamisch
Wat heeft de nadruk?
De opvallende beeldaspecten zijn de vormsoort (realistisch), de ruimtewerking (beeldhouwen), de compositie is dynamisch en de factuur heeft ook wel de nadruk want je ziet heel goed alle details in het gewaad, al die vouwen die er in zitten. En het kleurgebruik is monochroom, want het is eenkleurig, maar wel met een beetje schaduw.
Wat is de bedoeling?
De bedoeling van dit schilderij is om te laten zien hoe een vrouw er uit ziet, het is toch wel een natuurlijk beeld, misschien was dit wel een fantasie van de kunstenaar. De beeldhouwers in die tijd streefden er naar om een bepaald gevoel weer te geven. Vrouwelijke beelden toonden in de hellenistische periode zonder schroom hun naaktheid.
Ik vind het een mooi beeld, en een erg mooie houding. Het gewaad wat om haar heupen is vind ik heel mooi uit zien, als een godin. Ik vind het wel jammer dat de armen eraf zijn, als die er nog aan waren had je nog beter kunnen zien hoe het beeld eruit ziet. Ik had ook ergens gelezen dat in een van de handen een appel was, dat zou ik heel mooi geweest zijn (nog wel mooier) als die er nog aan zat.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden