Beeldbeschouwing: Roy Lichtenstein met ‘Go For Baroque’



1. Wat is het?

Het is een tekening of schildering, dat is niet compleet duidelijk te zien op deze afbeelding. Voor zover ik het kan zien, is het gemaakt op de computer. Dus, ik zou het eerder een tekening noemen.



2. Wat is er te zien?

De hele afbeelding is één grote warhoop van verschillende dingen, maar van links naar rechts: een ladekast, een duif, een houten plank met vierkante gaten erin, een golfbal, een plak kaas tegen een muur geplakt, een aantal vreemde vormen die ik niet kan plaatsen, een leeg stukje ruimte, een muur van de zijkant gezien, een nieuwe ruimte met daarin een stoel en een raam. Vanuit dat raam is een stukje lucht te zien, met wolken.



3. Wat is het materiaal?

Aangezien ik er nog steeds van overtuigd ben dat het met de computer is gemaakt, lijkt mij het enige mogelijke materiaal papier en printerinkt. Het gereedschap hiervoor is de welbekende printer en de werkwijze? Men opent een programma waarmee men het plaatje wil produceren, men klikt op het knopje voor printen en binnen een bepaalde tijd ligt er zomaar een blaadje met de afbeelding in een laatje van de printer. Dit is natuurlijk alleen mogelijk met een printer, computer, papier en inkt.





4. Welke beeldende aspecten?

Punt, er is in deze afbeelding veel gebruik gemaakt van punten, te zien in het gezicht van de vrouw en de vreemde vormen in het midden van de tekening.



Kleur, dit object toont niet veel afwisseling en originaliteit in kleur. Er zijn drie kleuren gebruikt, rood, blauw en geel, de primaire kleuren. Daarnaast is er ook nog gebruik gemaakt van zwart, wit en grijstinten.



Lijn, naast punten, zijn er ook lijnen gebruikt als kleurgever. Dit is vooral te zijn in de platte vlakken, de lucht, muren, en grond.



Ruimte, dit aspect is belangrijk, omdat het er helemaal niet is. Als je het ‘kunstwerk’ ziet, heb je werkelijk geen idee waar het zich afspeelt, waar het op gebaseerd is. Het lijkt nog het meeste op een aantal dingen die bij elkaar gemikt zijn in de blender, goed gemixt en er toen weer uitgekwakt.



Vlak, erg veel platte vlakken en bij allemaal is er op dezelfde wijze kleur aan gegeven, doormiddel van verticale strepen dus. Dat is nog wel in verschillende kleuren gedaan.



Compositie, ook dit aspect is belangrijk omdat het er helemaal niet in gebruikt wordt. Voor meer uitleg hierbij, kijk bij het punt ‘ruimte’.





5. Wat heeft de nadruk?

Dit is zo ongeveer de moeilijkste vraag bij deze tekening, want op niets ligt echt een speciale nadruk. Als eerste dacht ik het meisje, daarna de plak kaas en als laatste de vreemde vormen in het midden.

Ik heb bij deze dus besloten dat er voor mij op alledrie de nadruk ligt, maar een reden daarvoor kan ik ook niet geven.

Maar daar is een excuus voor, vrouwen zijn vaak emotioneler in hun beslissingen. Dit is dus een kwestie van puur op je gevoelens vertrouwen.



6. Wat is de bedoeling?

Weer zo’n geweldige vraag. Ik heb werkelijk geen idee wat Lichtenstein hiermee wilde bereiken bij de toeschouwers. Volgens mij is dit gewoon een product van pure verveling, wat anderen toch wel weer erg mooi vonden. Dus, als je het mij vraagt, geen bedoeling en geen diepliggende betekenis.



7. Wat vind ik er zelf van?

Ik heb zo tussendoor bij deze beeldbeschouwing toch wel mijn mening een beetje door laten schemeren. Ik vind dit geen goede tekening, omdat het er zo simpel uitziet. Verder zit er voor mij ook geen gevoel in, wat het nog afstotelijker maakt.

Ik zou dit niet als kunst willen bestempelen, gewoon omdat het computerwerk is van iemand die, naar mijn mening, niet helemaal helder meer was.


REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

A.

A.

Hee,
Roy Lichtenstein schilderde zeker bijna al zijn werken. Tegenwoordig word dit met de computer gemaakt, maar niet door de kunstenaars.

9 jaar geleden