Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Beeldanalyse

Beoordeling 7
Foto van een scholier
  • Schilderijverslag door een scholier
  • 3e klas vwo | 1010 woorden
  • 2 april 2004
  • 218 keer beoordeeld
Cijfer 7
218 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Wat is het? Het tweedimensionale schilderij, genaamd ‘Mona Lisa’ is gemaakt door Leonardo Da Vinci: een bekende kunstenaar uit de 15e eeuw. Leonardo Da Vinci is in 1503 aan de Mona Lisa begonnen, en na 3 jaar was deze af. Wat is er te zien? Het schilderij is een portret en is figuratief realistisch. Dus met herkenbare vorm. Op het schilderij zie ik hetvolgende: Op de achtergrond zie ik een donkergroen landschap met bomen en een lichtgroenen vloed (horizon). Als je verder naar onderen kijkt verandert het landschap van groen naar een donkerbruin oranje soort steen omringd door water (rivier, meer) en rotspartijen met een weggetje die daardoorheen loopt. Rechts in het midden zie ik nog een klein bruggetje over een weggetje/ Helemaal op de voorgrond zie ik een portret van een vrouw met lang donker haar en een normaal postuur. De vrouw is geschilderd in donkere kleuren. (zwart/bruin/rood) Techniek De gebruikte techniek is olieverf op hout. Olieverf is een verfsoort die veel in de schilderkunst wordt gebruikt. Olieverf is een mengsel van pigment in de vorm van een zeer fijn poeder en een plantaardige olie. Het schilderij is geschilderd met een kwast en penseel. Voor het schilderij is de techniek Sfumato gebruikt. Dat is een techniek waarbij de omtrekken van onderwerpen in het schilderij wazig worden gemaakt, zodat de vormen wat vaag worden. Het is wat mistig en een beetje rokerig geschilderd.Het effect wordt bereikt door over het onderwerp verschillende transparante kleurlagen aan te brengen. Mona Lisa is schilderachtig.
Vormgeving Formaat: de afmetingen van de Mona Lisa zijn 77 x 53 cm. Het is een vertical compositie (staand) Licht: in het portret is natuurlijk licht aanwezig. Naar mijn mening schemerlicht. Het zijlicht komt van linksvoor en dat is duidelijk te zien op haar voorhoofd en bovenste deel van haar lichaam. De schaduw ontstaat dan aan de rechterkant van het portret en de rotspartijen. Ik zie slagschaduw in het water, links op het schilderij. Ook zie ik eigenschaduw op de nek van de mevrouw. De sfeer die het licht in het kunstwerk geeft is een schemering, een soort van zonsondergang. Kleur: de lucht is opgebouwd uit een wat donkere grijze kleur en een lichtblauwe kleur. De rotspartijen zijn allemaal zwart/bruin, en het water is lichtblauw. De kleding van de vrouw is bruin/zwart. Het schilderij geeft een rustige uitstraling. Het schilderij is een harmonisch geheel, met bijna alleen maar donkere kleuren met een lichte gloed en lucht. Ruimte: in het kunstwerk is ruimte te zien. Deze ontstaat door: - Overlapping. De vrouw overlapt bijvoorbeeld het water en de rotsen. - Afsnijding. De rotsen aan de linker en rechterkant worden afgesneden door het kader. De horizon ligt net onder de ogen van de mevrouw. De waterlijn is de horizon. Het standpunt is frontaal: je kijkt er recht op. Het schilderij is een 1-puntsperspectief. Ruimte en kader is halftotaal, te zien aan de afsnijding bij het kader. Te zien is een atmosferisch perspectief, doordat de kleur en vorm dichterbij de horizon vervagen. Er wordt ook ruimte gecreëerd door middel van verschil in licht/donker, te zien op de vrouw: haar borst en haar kleding. Compositie/ordening: De compositie is centraal. Het aandachtspunt in het schilderij is de vrouw op de voorgrond. Met name haar gezicht. Dit wordt bereikt door de blik van de vrouw, en door het feit dat de vrouw in het groot helemaal op de voorgrond staat. Vorm: de vormen en lijnen zijn heel fijn, omdat de vrouw heel gedetailleerd is geschilderd. Conclusie De maker van het schilderij is Leonardo Da Vinci. Leonardo da Vinci (15 april 1452 - 2 mei 1519) was een beroemde Italiaanse architect, uitvinder, ingenieur, beeldhouwer en schilder uit de Renaissance. Hij wordt wel gezien als het schoolvoorbeeld van een 'Renaissance-man' en als genie. Leonardo werd geboren in Vinci en heette - de huidige naamconventie bestond nog niet - "Leonardo di ser Piero da Vinci", wat betekent "Leonardo, zoon van Piero, uit Vinci". Leonardo zelf ondertekende zijn werk met "Leonardo" of "Io, Leonardo" ("Ik, Leonardo"). Vermoedelijk gebruikte hij zijn vaders naam niet omdat hij een bastaard was. Zijn vader, Ser Piero da Vinci, was een rijke grondbezitter en ambachtsman en zijn moeder een boerendochter genaamd Caterina. Er wordt ook wel beweerd dat ze een slaaf van Piero was, afkomstig uit het Midden-Oosten, maar daarvoor is weinig bewijs. Leonardo groeide op bij zijn vader in Florence. Hij werd een schildersgezel (leerlingschilder) en later een onafhankelijk schilder. Van 1482 tot 1499 werkte hij voor de Hertog van Milaan, waar hij zijn eigen studio had, inclusief leerlingen. Toen de Fransen Milaan bezetten, keerde hij terug naar Florence, waar hij voor Cesare Borgia ging werken als militair architect en ingenieur. (Borgia was de zoon van Paus Alexander VI en werd ook wel "Duca Valentino" genoemd.) In 1506 keerde hij terug naar Milaan. Van 1513 tot 1516 woonde hij in Rome, waar toentertijd overigens de veel jongere schilders Rafael en Michelangelo werkten, met wie hij weinig contact had. In 1516 ging Leonardo werken voor koning Frans I van Frankrijk in het Koninklijk Paleis te Amboise. Hij overleed in het Franse Cloux en ligt begraven in de Kapel van St. Hubertus in het kasteel van Amboise. Aan het kunstwerk zie ik dat het rond de 16e eeuw gemaakt is omdat het oudheid uitstraalt, met de doffe kleuren en door het wat verslechterde schilderij. Toch verschilt het oorspronkelijke schilderij een beetje met datgene wat tegenwoordig in het Louvre te bewonderen is. Het is uiteraard hetzelfde doek, maar vroeger stonden er zuiltjes aan weerszijden van het vrouwenhoofd, zodat duidelijk werd dat de dame op een balkon zat en niet, zoals het nu lijkt in de lucht zweeft. Ook de gelaatskleur van de Mona Lisa is door de vele vernislagen verkleurd. Eigen mening Ik vind het een zeer mooi geschilderd schilderij, en ik ben verbaasd over hoe je zoiets kan maken. De blik van de vrouw vind ik bijzonder, en ik vind de kleuren ook goed gebruikt. Maar ik vind het wel wat jammer dat er niet zoveel detail in de achtergrond zit. Maar hiermee wordt de aandacht van de vrouw wel goed getrokken.

REACTIES

B.

B.

Ik vind het schilderij niet zo heel mooi.

8 jaar geleden

K.

K.

zeer slecht

7 jaar geleden

J.

J.

Thnx, voor de nuttige informatie!!!

5 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.