Samenvatting Literatuur
1. Inleiding.
Sinds de 19de eeuw is misdaad het meest populaire genre. Het is een zoektocht naar hoe de mens tot een misdaad komt. In het Engels staat de ontmaskering centraal.
De schepper van de detective is Edgar Allen Poe.
Hard boiled story = beschrijving van de werkelijkheid van de misdaad
Thriller = centraal staan: spanning, sensatie, wreedheid, erotiek en zware criminaliteit. Franse en Duitse misdaad leggen de nadruk op het psychologische aspect. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de misdaadroman realistischer. Eind van de jaren ’70 krijgt de misdaadgenre een geweldige impuls en groeit kwalitatief sterk door aanbod uit het buitenland, populariteit tv-crimis en door verfilming van thrillers. Kenmerken detective: - er is misdaad, meestal moord - kunstmatige wereld - amateur- of beroepsdetective lost het op - politieroman=als detective de politie is - Private eye = burger wordt geconfronteerd met de misdaad - dader is al vroeg aanwezig - kandidaat-daders maken het ingewikkeld - oplossing volgt door logische redenering - verhaalverloop moet veel waarschijnlijkheid hebben - lezer doet al lezend mee aan de oplossing van de misdaad - oplossen overheerst, karakterontwikkeling is ondergeschikt - dader is geen beroeps maar handelt uit persoonlijk motief. Intrige =het verhaalverloop construeren
Spanning geven en achterhouden van informatie kan op de volgende manieren: - globale spanning = opbouw van het hele boek bekijken - retrospectieve spanning = klassiek -> begin moord, eind oplossing - prospectieve spanning = er wordt naar de moord toegeschreven - lokale spanning = spannende scène.
2.2 Maarten ’t Hart
Maarten ’t Hart (1944 te Maassluis) komt uit een sterk gereformeerd gezin. Hij studeerde biologie en werkte aan de universiteit van Leiden.
1971 -> debuteerde hij met ‘Stenen voor ransuil’
Hij wordt ook wel omschreven als ‘Wolkers in colbert’ want, hij behandelde de zelfde onderwerpen als Wolkers maar minder uitdagend. Hij is een traditionele realistische schrijver met veel autobiografische elementen uit zijn eigen jeugd.
Zijn grote doorbraak was in 1978 met ‘een vlucht regenwulpen’. Hij schrijft opvallende misdaadromans -> ‘De kroongetuige’ in 1983
2.3 Tomas Rosss
Willem Hogendoorn (1944) is vooral bekend als Tomas Ross. In zijn misdaad verwerkt hij feiten (facts) met fictie -> factie.
Zijn verhalen hebben bekende politieke situaties op de achtergrond -> hij bestudeert de feiten grondig.
1980? debuteerde hij met ‘De honden van het verraad’
Een vaak terugkerende hoofdpersoon is BVD – agent Martin Finch
1987?hij kreeg gouden strop voor ‘Beta’ 1996 ? ‘Koerier voor Sarejevo’. Op de achtergrond staat de oorlog in voormalig Joegoslavië. Het begint met een raadselachtige berichten over Zaron, van wie het Westen denkt dat hij doodgemarteld is door de Serviërs, bevindt zich in Sarejevo. Een koerier krijgt opdracht op hem te zoeken. Opdrachten Literatuur Opdracht 7 Ik vind het wel geloofwaardig overkomen want, je merkt dat hij weet waarover hij praat. Hij weet goed hoe de ratten zich wel en niet zullen gedragen. Hij weet overal een antwoord op en weet ook dat de ratten erg dorstig en hongerig moeten zijn op iemand helemaal op te peuzelen, zodat er niks meer van overblijft. Maar ik denk niet dat de regering dergelijk onderzoek zal goedkeuren. Opdracht 12 Vernon en Tarik moeten eigenlijk samenwerken, maar willen allebei een beetje het belangrijkste zijn en het woord voeren. In plaats van samen te werken, werken ze elkaar tegen en dat loopt uit de hand.
Opdracht 13
‘Dat had je gedacht, Vernon’ schreeuwt Faber
‘Nee, dat weet ik wel zeker’ antwoord Vernon en richt zijn pistool op Faber.
‘Schiet dan’ zegt Faber, ‘dan weet ik wel zeker dat jij hier niet wegkomt met dit toestel.’
Vernon grijpt Slavina vast en schreeuwt: ‘Maar je wilt toch niet dat dit lieve meisje zich met hel leven moet bekopen?’
Aarzelend kijkt Faber naar Slavina, hij ziet de angst in haar ogen.
‘Oké’ zegt Faber woedend ‘dit heb je gewonnen, maar als Slavina er niet was geweest had je mij naast Tarik kunnen leggen. Dan had ik niet gevlogen!’
Woest gaat Faber achter het stuur zitten en ze stijgen op.
Thriller = centraal staan: spanning, sensatie, wreedheid, erotiek en zware criminaliteit. Franse en Duitse misdaad leggen de nadruk op het psychologische aspect. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de misdaadroman realistischer. Eind van de jaren ’70 krijgt de misdaadgenre een geweldige impuls en groeit kwalitatief sterk door aanbod uit het buitenland, populariteit tv-crimis en door verfilming van thrillers. Kenmerken detective: - er is misdaad, meestal moord - kunstmatige wereld - amateur- of beroepsdetective lost het op - politieroman=als detective de politie is - Private eye = burger wordt geconfronteerd met de misdaad - dader is al vroeg aanwezig - kandidaat-daders maken het ingewikkeld - oplossing volgt door logische redenering - verhaalverloop moet veel waarschijnlijkheid hebben - lezer doet al lezend mee aan de oplossing van de misdaad - oplossen overheerst, karakterontwikkeling is ondergeschikt - dader is geen beroeps maar handelt uit persoonlijk motief. Intrige =het verhaalverloop construeren
Spanning geven en achterhouden van informatie kan op de volgende manieren: - globale spanning = opbouw van het hele boek bekijken - retrospectieve spanning = klassiek -> begin moord, eind oplossing - prospectieve spanning = er wordt naar de moord toegeschreven - lokale spanning = spannende scène.
1987?hij kreeg gouden strop voor ‘Beta’ 1996 ? ‘Koerier voor Sarejevo’. Op de achtergrond staat de oorlog in voormalig Joegoslavië. Het begint met een raadselachtige berichten over Zaron, van wie het Westen denkt dat hij doodgemarteld is door de Serviërs, bevindt zich in Sarejevo. Een koerier krijgt opdracht op hem te zoeken. Opdrachten Literatuur Opdracht 7 Ik vind het wel geloofwaardig overkomen want, je merkt dat hij weet waarover hij praat. Hij weet goed hoe de ratten zich wel en niet zullen gedragen. Hij weet overal een antwoord op en weet ook dat de ratten erg dorstig en hongerig moeten zijn op iemand helemaal op te peuzelen, zodat er niks meer van overblijft. Maar ik denk niet dat de regering dergelijk onderzoek zal goedkeuren. Opdracht 12 Vernon en Tarik moeten eigenlijk samenwerken, maar willen allebei een beetje het belangrijkste zijn en het woord voeren. In plaats van samen te werken, werken ze elkaar tegen en dat loopt uit de hand.
REACTIES
1 seconde geleden
C.
C.
julliedoenhetgoedhoor
12 jaar geleden
Antwoorden