MUZIEKVERSLAG-SARNAMI HINDOESTANI

Beoordeling 6.2
Foto van een scholier
  • Samenvatting door een scholier
  • 3e klas vwo | 1367 woorden
  • 7 september 2012
  • 10 keer beoordeeld
  • Cijfer 6.2
  • 10 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
ADVERTENTIE
Ga jij de uitdaging aan?

Op EnergieGenie.nl vind je niet alleen maar informatie voor een werkstuk over duurzaamheid, maar ook 12 challenges om je steentje bij te dragen aan een beter klimaat. Douche jij komende week wat korter of daag je jezelf uit om een week vegetarisch te eten? Kom samen in actie!

Check alle challenges!

Voorwoord



In opdracht van onze muziekdocent hebben wij een verslag in elkaar gezet over “Sarnami hindostani” muziek gebeuren, in Suriname. Met dit verslag trachten wij u informatie te  verschaffen over het boven genoemd onderwerp.



De samenstellers van dit verslag zijn:




  • Fleur C

  • Hoop O

  • Jubitana R

  • Linga E

  • Pryor L

  • Rustveld N



Inleiding



Overal op de wereld wordt muziek gemaakt. Muziek kan per land en per tijd enorm verschillen. We denken vaak dat onze eigen muziek de enige 'normale' is. Muziek uit andere culturen klinkt maar vreemd. Maar hetgeen wij 'muziek' noemen is eigenlijk niets meer dan een bepaalde structuur in geluid. Onze eigen muziek klinkt makkelijk en vertrouwd. Dit komt omdat we er mee opgegroeid zijn. We hebben geleerd hoe we er naar moeten luisteren. Gewenning speelt hierbij een grote rol. Op een andere plek in de wereld kunnen de mensen geluid heel anders hebben gestructureerd. Zo kan je in andere muziekculturen 'vreemde' toonladders of totaal nieuwe klanken horen



Les 1



muziekinstrumenten: De Dhol, Sitar en de Tabla

Een aantal muziekinstrumenten uit India, zoals de dhol, sitar en de tabla, zijn wereldwijd bekend. Deze instrumenten worden bespeeld binnen de surinams hindoestaanse cultuur. In deze les wordt de dhol en de tabla nader belicht.



De Dhol



De dhol wordt meestal als een verzamelnaam gebruikt voor de volgende instrumenten zoals: Dholak,Dholki, Naal, Bhangra Dhol. De dhol is een prachtige percussie instrument. Deze is een dubbelzijdige, met stokken bespeelde, houten Indiase tontrom met een lengte van een halve meter en zo`n 3...



De Tabla



De tabla is het meest gebruikte ritmische begeleidingsinstrument in de Hindoestaanse muziek. De tabla wordt met beide handen bespeeld, waarbij elke hand uitsluitend zijn eigen trommel bespeelt. De rechterhand bespeelt de houten dayan, de linkerhand de van koper of klei gemaakte bayan. De slagtechnieken omvatten een groot aantal zogeheten bols, die elk een andere klank voortbrengen. Opmerkelijk aan een tabla is het vel dat onregelmatig gemaakt is met een schijf ander materiaal. Bij het meeste andere slagwerk wordt juist geprobeerd om een zo homogeen mogelijk vel te gebruiken.



De functie van de tabla in de Hindoestaanse muziek, is die van het spelen van de tala, de ritmische cyclus waarin een compositie staat, en die tijdens de improvisatie in de raga moet worden vastgehouden.



Les 2:



Muziekstylen: Baithak Gana en ghazals



Baithak gana



Baithak Gana is een vorm van muziek van oorsprong uit Suriname door de Hindoestaanse gemeenschap. Het is een mix van Bhojpuri folk songs met andere Caribische invloeden. Het is vergelijkbaar met Chutney muziek die is ontstaan ​​in Trinidad.



In de basis Baithak Gana zijn er drie instrumenten (al zijn er andere instrumenten die kunnen worden toegevoegd aan het ensemble), harmonium, dholak en de dhantal.



Baithak Gana is ontstaan ​​uit de Noord-Indiase stijlen van muziek. Contractarbeiders brachten dit van India naar Zuid-Amerikaanse landen en Oceanië. In Zuid-Amerika kun je denken aan het land: Suriname en Guyana. In het Caribisch gebied, Trinidad is een van de eilanden waar dit soort van zingen meer populair is. In Oceanië bedoelen ze het land Fiji. Met de migratie van de Hindoestaanse gemeenschap is Baithak Gana geëxporteerd naar Nederland, de Verenigde Staten en Canada.



Ghazals



De ghazal heeft niet alleen een specifieke vorm, maar van oudsher houd hij zich bezig met slechts een onderwerp: de liefde, in het bijzonder een illegale en onbereikbare liefde. De ghazals van Indiase subcontinent hebben een invloed van de islamitische mystiek en het onderwerp van de liefde kan meestal worden geïnterpreteerd voor een hoger wezen of voor een sterfelijke geliefde. De liefde is altijd gezien als iets dat een mens zal voltooien, en als hij het bereikt zal hij hem of haar op te tillen in de rangen van de wijzen, of naar de tevredenheid te brengen om de ziel van de dichter. Traditionele Ghazal liefde kan wel of een expliciet element van seksueel verlangen niet in hebben, en de liefde kan zijn spiritueel.



De liefde kan worden gericht aan ofwel een man of een vrouw.

De ghazal wordt altijd geschreven vanuit het oogpunt van de onbeantwoorde minnaar wiens geliefde wordt afgeschilderd als onbereikbaar. Meestal ofwel de geliefde komt niet terug van de dichter de liefde of geeft zonder oprechtheid, of anders de maatschappelijke omstandigheden niet toestaan. De minnaar is zich ervan bewust en gelaten om dit lot, maar blijft lief toch, de lyrische impuls van het gedicht is afgeleid van deze spanning. Vertegenwoordigingen van machteloosheid van de minnaar om zijn gevoelens te weerstaan ​​bevatten vaak lyrisch overdreven geweld. De geliefde van de macht om de spreker te boeien kan zich laten vertegenwoordigen in de uitgebreide metaforen over de 'pijlen van zijn ogen ", of door te verwijzen naar de geliefde als een moordenaar of een moordenaar. Neem bijvoorbeeld de volgende coupletten van Amir Khusro's Persian ghazal Nami danam chi manzil buud shab:



nemidanam che manzel bood shab jayi ke man boodam;

be har soo raghse besmel bood shab jayi ke man boodam.

pari peykar negari sarv ghadi laleh rokhsari;

sarapa afat-e del bood shab jayi ke man boodam.




Ik vraag me af, wat was de plaats waar ik was gisteravond,

Overal om me heen waren half geslacht slachtoffers van de liefde, woelen van de pijn.

Er was een nimf-achtig geliefde met cypressen-achtige vorm en tulp-achtige gezicht,

Meedogenloos spelen ravage met de harten van de liefhebbers.



Les 3 



Dans en fistivals



Dans



Er bestaan veel traditionele dansvormen, onder andere de Bharata Natyam, Odissi, Kuchipudi, Kathak en Kathakali. De meeste dansen vertellen een verhaal. Ook zijn er lokale dansvormen bekend zoals Chutney/Baithak.



Festivals



Hindoestanen kennen vele festivals, zoals het Holi-Phagwa en Diwali.De datums van het Holi-Phagwa feest verschilt per jaar.



Les 4



Kries Ramkhelawan demonstreert meditatief karakter muziek



Amorc Academie heeft de musicus Kries Ramkhelawan bereid gevonden om een praktische lezing te houden over muziek en meditatie. Klanken hebben nog meer invloed als ze met muzikale bedoelingen bij elkaar worden gebracht.



 “Opgewekte, vrolijke muziek maakt ons blij, terwijl treurige muziek ons in sombere stemming kan brengen. Een luide rauwe klank kan ons angstig maken terwijl een haast gefluisterde zachte klank ons kan kalmeren”, aldus de Amorc Academie.



Sommige soorten muziek kunnen bijdragen tot de verheffing van de ziel en aan innerlijke vrede, terwijl andere beantwoorden aan fysieke aandriften en de zinnen prikkelen. “Waar we minder bekend mee zijn is de helende werking die ritme en muziek voor ons kan hebben. Deze werken in op onze emoties door middel van suggestie.”

Ramkhelawan zal in een voordracht door Surinaamse zangstijlen en gebruikmakend van muziekinstrumenten geluidsvibraties creëren die tot meditatie leiden. Het doel hiervan is opschoning (kriya) van lichaam, geest en ziel. Tijdens de meditatie wordt de stroom van gedachten golven gekanaliseerd door bepaalde geluidstonen of vibraties. Hoe dieper de meditatie hoe groter het effect.



Samenvatting:



In deze lessen is, beknopt samengevat, 3 muziekinstrumenten, 2 muziekstylen, dans en festival en een interview over mr. Ramkhelawan. Wij hopen dat u hieruit wat heeft mogen opnemen.



Taakverdeling

Fleur C                à plaatjes verzameld en het opstellen van de voorpagina



Hoop O               à in gesprek met Baithak gana / dhantal / chuntney (allround group)



                                 Face 2 face manager Soeris Bhajan



Jubitana R          à invoer werk



Linga E                à uitprint werk



Pryor L                à transport van en naar de informatie bronnen



Rustveld N         à informatie verzamelen via het internet



Conclussie:



Het samenstellen van dit werkstuk heeft ons beter leren samenwerken. De taken hebben wij juist kunnen verdelen onder de groepsleden, en “als wij allen samen werken dan gaan wij vooruit” is de uitspraak die wij als conclusie kunnen meegeven.



Wij zien graag uit naar de volgende samenwerkings opdracht.


REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.