Lesuitval, een mondkapjesplicht, onzekerheid over de eindexamens... Wij zijn benieuwd hoe jij met de coronacrisis omgaat en wat jij vindt van de maatregelen. Doe mee met ons corona-onderzoek! 😷🦠🏫 We zoeken nog extra jongens!

Doe mee

Open Dag = online ontdekken en ontmoeten

Bezoek onze Online Open Dag dit jaar vanaf je bank! Ontdek bijzondere verhalen van onze studenten en docenten. Stel je vragen. Én luister naar onze gezellige radioshow! Klaar voor een toekomst als student in het hbo?

Meld je dan nu aan!

“Twee vrouwen” (1976) van Harry Mulisch is een liefdesroman over een lesbische relatie. Mulisch is bekend om zijn romans als “De aanslag”, “De ontdekking van de hemel” en ook “Twee vrouwen”. “Twee vrouwen” was ook in het buitenland een succes. Er verscheen ook een Engelstalige film gebaseerd op die roman getiteld “Twice a woman”.

De twee belangrijkste personages in het verhaal zijn zeer verschillend. Laura is het hoofdpersonage en een round character. Ze heeft al een huwelijk achter de rug als ze voor het eerst verliefd wordt op een vrouw. Sylvia, haar vriendin is heel anders dan Laura. Ze is een flat character. Ze is raadselachtig en zwijgzaam. Maar ze heeft een sterke wil en om haar doel te bereiken kan ze ook zeer hard zijn. Dit zijn de twee belangrijkste personages. Er komen ook nog enkele andere flat characters voor in het verhaal. Zoals de ex-man van Laura, Alfred en haar moeder. De personages vind ik zeer geloofwaardig. Want Laura en Sylvia hebben het bijvoorbeeld in het begin moeilijk om hun relatie bekend te maken. Ik denk dat dit in het echte leven niet anders is.

Het vertelperspectief is personeel. Laura (= de ikfiguur) vertelt de gebeurtenissen. Dit vond ik wel een beetje jammer, dat je alles beleefde door de ogen van Laura. Als hij ook de andere personages aan het woord had gelaten dan zouden we meer te weten zijn gekomen over de gedachten van de anderen. Nu komen ze enkel aan het woord in de dialogen. Er worden ook heel vaak flashbacks gebruikt maar dat stoorde niet en het maakte het verhaal ook niet moeilijker. Daardoor was er zelfs een soort van regelmaat in het verhaal.In het verhaal vindt er ook een toneelstuk plaats, gebaseerd op het verhaal Orfeus en Eurydike. Het verhaal toont overeenkomsten met dit toneelstuk. Dit vind ik bijzonder geslaagd. Het woordgebruik in het verhaal is eenvoudig. Er zijn geen al te lange zinnen en er zijn niet veel moeilijke woorden. Daardoor kan je het boek redelijk snel uitlezen. Het leest zeer vlot. Het is ook een zeer beschrijvende stijl. De omgeving wordt altijd zeer goed beschreven. Met een beetje fantasie kan je de plaatsen en de houdingen van de personages tot in het detail zien. Deze roman is een echte aanrader. Het is ook zeer bijzonder dat een man een verhaal schrijft over de liefde tussen twee vrouwen. Hij is er toch in geslaagd het verhaal geloofwaardig te maken.