• Recensie door Aafke
  • 6e klas vwo | 613 woorden
  • 12 maart 2017
  • 129 keer beoordeeld
Cijfer 8
129 keer beoordeeld

Boekcover Monte Carlo

Monaco, mei 1968. Net voor de start van de grand prix formule 1 is het publiek getuige van een vreselijk ongeluk. De bescheiden Jack Preston, monteur bij Team Lotus, redt het leven en vooral het gezicht van Deedee, jonge filmster en belichaming van de nieuwe zeden. Weer thuis bij zijn vrouw, in een afgelegen Engels dorp waar de jaren vijftig maar moeilijk wijken, wach…

Monaco, mei 1968. Net voor de start van de grand prix formule 1 is het publiek getuige van een vreselijk ongeluk. De bescheiden Jack Preston, monteur bij Team Lotus, redt het leven…

Monaco, mei 1968. Net voor de start van de grand prix formule 1 is het publiek getuige van een vreselijk ongeluk. De bescheiden Jack Preston, monteur bij Team Lotus, redt het leven en vooral het gezicht van Deedee, jonge filmster en belichaming van de nieuwe zeden. Weer thuis bij zijn vrouw, in een afgelegen Engels dorp waar de jaren vijftig maar moeilijk wijken, wacht Jack met verlangen en angst op een teken van Deedee, dat zijn leven zal veranderen. Monte Carlo is een puntgave vertelling, een aangrijpende geschiedenis over geloof, heldendom en de wil om gezien te worden.

Monte Carlo door Peter Terrin

Jack Preston

“Het vuur is nog geen vuur. Niet echt. Maar de hoogwaardige brandstof die net uit de Lotus is gelekt, is geen vloeistof meer.” - p.9

Jack Preston is een zesendertigjarige man, die na een ongeluk, waarbij een bolide in de brand gevlogen is, voor het leven getekend is. Na dit ongeluk in Monte Carlo, is er iets veranderd in het leven van Jack.

Deze psychologische roman van Peter Terrin bestaat uit drie delen: I Monte Carlo, II Aldstead en III Monte Carlo. Dit zijn gelijk ook de twee plaatsen waar het boek zich afwisselend afspeelt. Het verhaal speelt zich chronologisch af (van mei 1968 tot juli 1969). Een paar keer blikt Jack Preston terug naar de tijd van zijn ouders, hoe hij zich ontwikkeld heeft tot een gewaardeerde automonteur bij Lotus. Als lezer heb je een kennisvoorsprong op Jack. Er is namelijk sprake van een alwetende verteller.

Terrin heeft een heel mooi voorbeeld geschreven, van het literaire stijlmiddel vertraging. Maar liefst dertig pagina’s lang gebruikt hij voor de beschrijving van het ongeluk tijdens de Grand Prix in Monte Carlo. Dertig pagina’s over één ongeluk. Op elk detail wordt dan ook uitgebreid ingezoomd.

Bij het ongeluk heeft Jack de mooie Deedee gered van de hete vlammen.

"Op dat precieze moment waarop zijn overall, de brillantine in zijn haar nog grenzen zijn en evenwaardig naast de spokende hitte bestaan, steekt hij een arm uit en grist hij Deedee weg en bedekt haar met zijn lichaam. Ze worden tegen de reclameborden geblazen, zijn wang drukt op de hare, hij schreeuwt en zijn schreeuw overstemt de hare. En de mannen in witte, opgerolde hemdsmouwen op de balustrades bij Sainte-Dévote zien in de verte ophef ontstaan, ze horen de hap van het beest en zien hoe zo’n tien meter boven de Lotus van Clarck een zwarte rookpluim vorm krijgt." - p.38

Na het ongeluk heeft Jack in het ziekenhuis gelegen. De hele achterkant van zijn lichaam was weg geschroeid. Deedee is ondertussen een wereldberoemde actrice geworden. Ze speelt zelfs de rol van Emma Peel in de serie De Wrekers. Jack wacht en wacht. Hij wacht op een reactie van Deedee, om haar dankbaarheid aan hem te tonen. Hij heeft zelfs een kleurentelevisie gekocht, om Deedee haar dankgebaar te kunnen zien en dat nog wel in kleur.

Als lezer kom je er al snel achter, dat Deedee niets van haar laat horen.

"Hij voelde zich bedrogen. God had hem na al die tijd gelijk gegeven. Hij had hem verhoord. Maar Hij had hem niet beloond voor zijn offer in Monte Carlo; Hij had Deedee gestraft voor haar nalatigheid." - p.157

Misschien zit hier de achterliggende gedachte van dit boek wel verstopt. Jack heeft zichzelf hoog opgewerkt en heeft het geschopt tot één van de beste automonteurs. Wanneer krijgt hij zijn beloning? Wanneer krijgt hij iets terug voor alles wat hij gedaan heeft? Hij krijgt zijn vrouw, die met haar hele hart van hem houdt, maar is dat genoeg? Voor Jack niet. Misschien wil Terrin wel zeggen, dat je tevreden moet zijn met wat je hebt en dat je het moet doen, met alles wat je overkomt.

“Terrin bewijst dat hij zijn brede publiek meer dan waard is. Monte Carlo is een klein meesterwerk.” aldus het tijdschrift De Tijd. Monte Carlo is met zijn 174 bladzijden een kleine psychologische roman die de shortlist van de Libris Literatuur Prijs haalde en The Irish Times riep het boek uit tot één van de beste romans van het jaar. Monte Carlo zal verschijnen in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje, Italië en Japan.