Lesuitval, een mondkapjesplicht, onzekerheid over de eindexamens... Wij zijn benieuwd hoe jij met de coronacrisis omgaat en wat jij vindt van de maatregelen. Doe mee met ons corona-onderzoek! 😷🦠🏫 We zoeken nog extra jongens!

Doe mee

Open Dag = online ontdekken en ontmoeten

Bezoek onze Online Open Dag dit jaar vanaf je bank! Ontdek bijzondere verhalen van onze studenten en docenten. Stel je vragen. Én luister naar onze gezellige radioshow! Klaar voor een toekomst als student in het hbo?

Meld je dan nu aan!

Oeroeg
Oeroeg is een boek van Hella S. Haasse dat gaat over de vriendschap tussen een Nederlandse en een Indonesische jongen die samen opgroeien op een theeplantage in Nederlands Oost-Indië. Oeroeg is de naam van de vriend van de verteller die elkaar al van jongs af aan kennen. Elke dag zijn ze bij elkaar. Op een dag gaat de verteller samen met Oeroegs vader en nog een paar anderen het oerwoud in. Maar wanneer ze spelen op een oud vlot op een meer, begeeft het vlot het en worden ze allen onderwater getrokken. Oeroegs vader blijft vast zitten onderwater en verdrinkt.
Het boek bevat erg veel beschrijvingen. Zo wordt het oerwoud veel beschreven zodat je het al voor je ziet. Het boek is in de ikvorm geschreven maar de naam van die ikpersoon wordt nergens genoemd. Ik noem hem hier de verteller.

Nadat Oeroegs vader was verdronken trok Oeroeg, die in hetzelfde huis als de verteller woont, nu bij een ander gezin in. De tijd dat de twee vrienden naar de Middelbare school zouden gaan brak nu aan. De vrienden werden nog meer van elkaar gescheiden wat Oeroeg moest naar een andere speciale school voor inlandse kinderen. Ze proberen in deze tijd toch nog zoveel mogelijk bij elkaar te zijn. Dan krijgt de verteller van het boek te horen dat hij terug naar Nederland zou gaan. Maar dit zou voorlopig uitgesteld worden. Na deze tijd groeien de vrienden steeds meer uit elkaar. Oeroeg zou nogmaals naar een andere school verder weg gaan en de verteller moet het contact behouden door hem te schrijven. Tegen het eind van het boek is de verteller achttien jaar en heeft hij Oeroeg al een hele tijd niet meer gezien. Dan breekt de tijd aan dat hij terug zou gaan naar Nederland. Onderweg naar Batavia, waarvan uit hij zou vertrekken naar Nederland, wordt de verteller bedreigd door een inlandse jongen met een revolver. Hij gebied hem weg te gaan en is plotseling weer verdwenen. De jongen leek erg veel op Oeroeg, maar zou het zou het hem ook geweest zijn? Met die vraag reist de verteller terug naar Nederland.
Het eind van het boek vond ik de enige scène uit het boek die bij mij vraag maar daarom ook spanning opwekte. De rest van het boek is niet echt spannend. Het boek beschrijft de schooljaren van de verteller van het boek het maakt bij mij verder geen gevoelens op.
Het boek zat in 1993 al aan de 30e druk en is voor het eerst gedrukt in 1948. Het verhaal is dan ook niet echt meer van deze tijd. Ik vind het verhaal een beetje saai geworden. Het boek bevat ook te veel beschrijvingen.
Hella S. Haasse,
Oeroeg, Ouerido’s Uitgeverij
91 blz.