• 15 december 2004
  • 144 keer beoordeeld
Cijfer 5.9
144 keer beoordeeld

Boekcover Loverboy & girl
Loverboy & girl door Joost Heyink
Loverboy & girl Loverboy & girl is het nieuwste boek van Joost Heyink, waarin hij het verhaal van Fanny vertelt. Fanny houdt een onderzoek naar het gedrag en de werkwijze van loverboys, omdat haar vriendin Toos al eerder in de handen van een loverboy is gevallen. Het is ernstig met haar afgelopen. Fanny wil daarom andere meiden waarschuwen door middel van een artikel over loverboys te schrijven, die ze aan de pers en de politie wil geven. Ze laat zich oppikken door Jeff, een loverboy. Fanny denkt dat ze alles onder controle heeft bij de afspraakjes tussen haar en Jeff. Maar toch blijkt dat dat niet het geval is; ze heeft soms moeite om niet gecharmeerd te raken door Jeff. Jeff daarin tegen, heeft het volste vertrouwen in Fanny, hoewel het contact moeizaam verloopt. Martin, een vriend van Fanny, is de enige die afweet van het artikel en de afspraakjes met Jeff. Hij vindt het maar een gevaarlijk spel. Als Fanny wordt uitgenodigd om met Jeff naar zijn huis te gaan en een lange tijd wegblijft, gaat Martin kijken. Hij vindt Fanny vastgebonden en redt haar uit de handen van Jeff en zijn organisatie. Heyink heeft erg goed gedaan om een boek te schrijven over een onderwerp dat nu speelt en altijd zal blijven spelen. Iedereen weet wel van loverboys af, maar de precieze werkwijze en hoe het dan er echt aan toe gaat weet men niet. Heyink geeft met dit boek een beter beeld van loverboys. Het is dus erg informatief maar op een zo danige wijze geschreven dat het ook gewoon leuk is. Heyink heeft erg goed beschreven over hoe snel het werk van loverboys kan gaan, terwijl je denkt dat je alles onder controle hebt. Een goed voorbeeld hiervan is als Fanny bij Jeff thuis is. Ze wil een aantal foto’s maken, omdat ze denkt die goed te kunnen gebruiken in haar artikel. Hij staat dit niet toe. Als hij even iets te drinken haalt, maakt ze toch stiekem een foto van een brief, die op de tafel ligt en over haar gaat. Een stukje uit het boek: “En een briefje naast een envelop. Onwillekeurig las Fanny de eerste zinnen. Ik heb nou toch iets prachtigs aan de haak. Het schiet lekker op, ze is bijna zover. Je weet dat we alleen geld investeren als er resultaat in zicht is. Dit was een brief van de organisatie! Van Jeff en zijn bazen! En het ging over haar! Ze las het door en schrok zich kapot. Güntha zal haar dan van je overnemen. Güntha krijgt iedereen binnen de kortste keren aan het werk.” Het boek is geschreven voor jongeren van 14 – 16 jaar. Het boek is niet langdradig en de opbouw is ook goed. Het taalgebruik is goed; het past zich aan aan de doelgroep. Vergeleken met andere boeken van Heyink is dit een boek wat hij normaliter ook zou schrijven. Heyink schrijft vaak over psychische afwijkingen van mensen, zoals in de boeken ‘obsessie’, ‘het web’ en ‘de kwetsplek’. De “slechterik” is in ‘obsessie’ een moordenares, in ‘het web’ een chatter die zich jonger voordoet (zo’n 30 jaar) en meisjes aanrandt, in ‘de kwetsplek’ een brute sekte en in ‘loverboy & girl’ natuurlijk een loverboy.