• Recensie door Aafke
  • 4e klas vwo | 1989 woorden
  • 12 maart 2017
  • 16 keer beoordeeld
Cijfer 7.8
16 keer beoordeeld

Boekcover Een schitterend gebrek

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in zou gaan als ’s werelds grootste minnaar, is dit de eerste grote liefde. Ze beloven elkaar eeuwige trouw, maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova’s leven.…

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in…

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in zou gaan als ’s werelds grootste minnaar, is dit de eerste grote liefde. Ze beloven elkaar eeuwige trouw, maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova’s leven. Een verraad dat Casanova’s kijk op vrouwen voor altijd heeft bepaald. Maar wat is er echt gebeurd? Deed Lucia afstand van haar geluk?

Een schitterend gebrek

Arthur Japin

recensie

Aafke Postma

4AB

1) Maak een schema van plus- en minpunten. Zoek hier een citaat of een voorbeeld bij.

Pluspunten

Minpunten

Citaat/Voorbeeld

Als je het boek beet hebt, dan denk ik steeds terug aan dat hele verhaal wat erin staat. Dat vind ik toch wel knap geloof ik, als je het als schrijver voor elkaar krijgt mensen het hele verhaal op te laten rakelen als ze het boek alleen al vastpakken.

Helaas brengt dit pluspunt ook een minpunt met zich mee.

Het minpunt van het pluspunt hiernaast is dat ik bij het oprakelen van het verhaal ook het einde weer naar boven haal. Het einde van het boek snap ik namelijk niet zo goed. Seingalt zegt, in een brief, dat hij Lucia weer op komt zoeken. Daarna gaat Lucia gewoon weg. Weg van alles en dan is het boek uit. Ik snap niet waarom Lucia na deze brief zo gehandeld heeft zoals ze heeft gehandeld.

Citaat uit de laatste brief die Giacomo naar Lucia stuurt.

‘ Wees verzekerd van de vurigheid waarmee ik op uw terugkeer en onze hereniging wacht, ‘ ( blz 234 )

Ik vind dat het boek heel mooi en sereen geschreven is. Het maakt het verhaal een beetje antiek. Een voorbeeld daarvan staat hiernaast.

Het boek is soms ook wat langdradig. Vooral het stuk wanneer Lucia meegaat met Zélide naar Napels. Dat stuk had van mij wel wat minder uitgebreid opgeschreven kunnen worden.

‘ Lichter schenen ze, alleen al omdat ze niet langer samenklonterden maar zich lieten gaan, alsof de zorgen zich over mijn hele lichaam verdeelden in plaats van met hun volle gewicht op mijn maag te blijven drukken. ‘

( blz 139 )

Als het boek eigenlijk al uit is, heb je nog een slot. Hierin staat waar Japin alle informatie voor zijn boek vandaan heeft gehaald. Ik vind het echt super hoe hij alle waarheden uit verschillende memoires en boeken heeft gehaald en er uiteindelijk ook nog een goed lopend verhaal van heeft weten te maken.

2) Zoek informatie over de schrijver op.

Arthur Valentijn Japin (Haarlem, 26 juli 1956) is een Nederlandse schrijver, die voor zijn roman Een schitterend gebrek in 2004 de Libris Literatuur Prijs in ontvangst nam. Zijn romans en verhalen hebben vaak een historische of autobiografische kern. In het boek Een schitterend gebrek zijn beide verwerkt. Japin heeft een moeilijke jeugd gehad, hij werd gepest en zijn vader pleegde zelfmoord toen Arthur 12 was...

3) Maak een schrijfplan op basis van de driedeling die recensies doorgaans kennen: informatie over het boek, informatie over de schrijver en een uitgebreid oordeel over het boek.

- Informatie over het boek

In dit onderdeeltje ga ik de argumenten verwerken die ik in stap 4 uit ga werken. Ook ga ik misschien nog gebruik maken van de flaptekst van het boek.

- Informatie over de schrijver

Bij dit onderdeel ga ik de informatie hierboven over de schrijver gebruiken en misschien nog wat dingen over de schrijver van Wikipedia of andere websites.

- Uitgebreid oordeel over het boek

In dit deel verwerk in natuurlijk sterk mijn mening over het boek. Ik ga hierbij het schema van plus- en minpunten gebruiken.

4) Schrijf de recensie. Verwerk onderstaande punten in je recensie:

- Bedenk een pakkende titel, waaruit je standpunt al naar voren komt.

Onbereikte Bereikbare Liefde

Ik heb deze titel bedacht omdat ik ervan overtuigd ben dat het einde van het boek toch wel een happy end had kunnen zijn en dat Lucia en Giacomo dus uiteindelijk met zijn tweeën verder zouden leven, ongeacht wat de buitenwereld daarvan zou zeggen. In mijn optiek is Lucia haar liefde dus wel bereikbaar en heeft zij haar enige liefde nooit bereikt. Vandaar de titel Onbereikte Bereikbare Liefde.

- Maak gebruik van argumenten. Het structureel argument is verplicht. Daarnaast kies je minstens twee andere die je wilt uitwerken.

Structureel argument

De opbouw van het verhaal is in de eerste instantie niet helemaal duidelijk omdat het nu en het verleden in het boek een beetje door elkaar gegooid worden. Het is niet één hoofdstukje verleden en dan een hoofdstukje nu. Het boek bestaat eigenlijk uit drie kleine boekjes en die boekjes zijn stuk voor stuk weer opgedeeld uit verschillende hoofdstukken. Aan het einde van het boek valt alles op zijn plek, alleen snap ik eigenlijk nog steeds niet waarom Lucia gehandeld heeft zoals ze heeft gehandeld. Het verhaal heeft een hele duidelijke spanningsvraag, je vraagt je vrijwel het hele boek af of Lucia en Giacomo ooit nog gelukkig samenkomen. Het boek heeft een gesloten einde, want de spanningsvraag wordt beantwoord. Dit neemt niet weg dat je nog vrij makkelijk een vervolg op dit boek zou kunnen schrijven.

Emotief argument

De gevoelens die in dit verhaal naar voren kwamen zijn vooral verlangens. Verlangen naar het opgroeien, verlangen naar het kind zijn, verlangen naar vrijheid en vooral verlangen naar liefde. Zelf heb ik tijdens het lezen eigenlijk weinig overheersende gevoelens gehad. Sommige stukken heb ik gelezen met het gevoel dat het boek toch een keer uit  moest en sommige stukken heb ik gelezen omdat ik wilde weten wat er verder nog allemaal ging gebeuren. Het boek is eigenlijk één groot levensverhaal van Lucia met alles wat zij daarbij vindt en voelt. Het hele verhaal draait eigenlijk om de liefde, althans, dat denkt Lucia. Later komt ze erachter dat het eigenlijk verlangens zijn die ze heeft gevoeld. ‘ Te veel jaren heb ik liefde verward met verlangen. ‘ ( blz 223 ) Alle gevoelens komen naar mijn mening goed naar voren. Het hele verhaal is eigenlijk heel uitgebreid geschreven, dus bij elke grote of kleine gebeurtenis wordt er een heel verhaal omheen verteld over wat Lucia ervan vindt en daarin worden haar gevoelens zeker duidelijk. ‘ Ik kende de woorden er niet voor, en toch herinnerde ik het mij. Zo voelde het. Nieuw was het en toch meteen vertrouwd. ‘ ( blz 51 )

Intentioneel argument

De bedoeling achter dit verhaal zou kunnen zijn dat je blij moet zijn met wat je hebt. Lucia heeft, nadat ze is vertrokken van het landgoed Pasiano waar ze tot dan toe woonde, een vrij armoedig leven geleid. Ze eindigt later zelfs als hoer in één van de gure achterbuurten in Amsterdam. Misschien is de bedoeling van het verhaal ook wel dat je op mensen moet kunnen vertrouwen. ‘ Zou de verliefde Giacomo ooit zijn veranderd in de cynische Seingalt als ik in Pasiano op het kruispunt van mijn leven mijn hart had gevolgd? Als ik mijn vurige verlangen niet had aangevochten met mijn rede en ik mij na mijn ziekte aan hem ad durven tonen, als ik genoeg op onze liefde had vertrouwd om hem deze test te laten ondergaan, als ik kortom het leven en de natuur zelf had laten beslissen en mij niet had opgeofferd als een van die stompzinnige heldinnen uit de opera? In dat geval was alleen ik verminkt geweest, nu zijn wij het beiden. ‘ ( blz 165 ) Als Lucia haar toen had getoond aan Giacomo was het zeker goed gekomen tussen beiden, waarom heeft Lucia niet gewoon blind vertrouwd op de liefde? Toen ik het boek uit had was ik echt blij met mijn vriendje. Ik vertrouw op hem en ik denk dat dat toch wel het moraal van het verhaal is. Dat je blij moet kunnen zijn met wat je hebt en dat je mensen moet kunnen vertrouwen. Als je liefde geeft, krijg je ook liefde terug.

Onbereikte Bereikbare Liefde

Een voorbestemd koppel, Giacomo en Lucia, beloven elkaar eeuwige trouw. Maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder ook maar één woord te zeggen uit Giacomo’s leven. Waarom? Lucia is tijdens een verwoestende ziekte hevig verminkt en besluit Giacomo dit niet aan te doen en te vertrekken, maar was dat de juiste keuze?

De opbouw van het verhaal is in de eerste instantie niet helemaal duidelijk omdat het nu en het verleden in het boek een beetje door elkaar gegooid worden. Het is niet één hoofdstukje verleden en dan een hoofdstukje nu. Het boek bestaat eigenlijk uit drie kleine boekjes en die boekjes zijn stuk voor stuk weer opgedeeld uit verschillende hoofdstukken. Aan het einde van het boek valt alles op zijn plek. Het verhaal heeft een hele duidelijke spanningsvraag, je vraagt je vrijwel het hele boek af of Lucia en Giacomo ooit nog gelukkig samenkomen. Het boek heeft een gesloten einde, want de spanningsvraag wordt beantwoord. Dit neemt niet weg dat je nog vrij makkelijk een vervolg op dit boek zou kunnen schrijven.

Gevoel staat in dit verhaal toch wel centraal. De gevoelens die in dit verhaal naar voren kwamen zijn vooral verlangens. Verlangen naar het opgroeien, verlangen naar het kind zijn, verlangen naar vrijheid en vooral verlangen naar liefde. Zelf heb ik tijdens het lezen eigenlijk weinig overheersende gevoelens gehad. Sommige stukken heb ik gelezen met het gevoel dat het boek toch een keer uit  moest en sommige stukken heb ik gelezen omdat ik wilde weten wat er verder nog allemaal ging gebeuren. Het boek is eigenlijk één groot levensverhaal van Lucia met alles wat zij daarbij vindt en voelt. Het hele verhaal draait eigenlijk om de liefde, althans, dat denkt Lucia. Later komt ze erachter dat het eigenlijk verlangens zijn die ze heeft gevoeld. ‘ Te veel jaren heb ik liefde verward met verlangen. ‘ ( blz 223 ) Alle gevoelens komen naar mijn mening goed naar voren. Het hele verhaal is eigenlijk heel uitgebreid geschreven, dus bij elke grote of kleine gebeurtenis wordt er een heel verhaal omheen verteld over wat Lucia ervan vindt en daarin worden haar gevoelens zeker duidelijk. ‘ Ik kende de woorden er niet voor, en toch herinnerde ik het mij. Zo voelde het. Nieuw was het en toch meteen vertrouwd. ‘ ( blz 51 ) In deze citaat beschrijft Lucia hoe het voelt om voor het eerst verliefd te worden.

De intentie achter dit verhaal zou kunnen zijn dat je blij moet zijn met wat je hebt. Lucia heeft haar hele leven eigenlijk vrij armoedig geleefd. Ze eindigt later zelfs als hoer in één van de gure achterbuurten in Amsterdam, maar toch kon ze nog genieten van het leven. Misschien is de bedoeling van het verhaal ook wel dat je op mensen moet kunnen vertrouwen. ‘ Zou de verliefde Giacomo ooit zijn veranderd in de cynische Seingalt als ik in Pasiano op het kruispunt van mijn leven mijn hart had gevolgd? ... In dat geval was alleen ik verminkt geweest, nu zijn wij het beiden. ‘ ( blz 165 ) Als Lucia haar toen had getoond aan Giacomo was het, dat weet ik zeker, heus goed gekomen tussen beiden. Waarom heeft Lucia niet gewoon blind vertrouwd op de liefde? Toen ik het boek uit had was ik echt blij met mijn vriendje. Ik vertrouw op hem en ik denk dat dat toch wel het moraal van het verhaal is. Dat je blij moet kunnen zijn met wat je hebt en dat je mensen moet kunnen vertrouwen. Als je liefde geeft, krijg je ook liefde terug.

595 woorden