• 4e klas vwo | 575 woorden
  • 5 juli 2016
  • 11 keer beoordeeld
Cijfer 6.4
11 keer beoordeeld

Boekcover Echt sexy

Deze roman dankt zijn bestaan aan twee krantenberichten die ik kort achter elkaar las. Het ene bericht ging over groepsverkrachtingen door brugklassers. Het andere over ouders die hun ongeboren baby alvast hadden aangemeld bij Hyves, een vriendennetwerk op internet. Een knal in mijn hoofd was het gevolg. Hoe krankzinnig kan het leven worden? Echt sexy doet er nog een …

Deze roman dankt zijn bestaan aan twee krantenberichten die ik kort achter elkaar las. Het ene bericht ging over groepsverkrachtingen door brugklassers. Het andere over ouders die …

Deze roman dankt zijn bestaan aan twee krantenberichten die ik kort achter elkaar las. Het ene bericht ging over groepsverkrachtingen door brugklassers. Het andere over ouders die hun ongeboren baby alvast hadden aangemeld bij Hyves, een vriendennetwerk op internet. Een knal in mijn hoofd was het gevolg. Hoe krankzinnig kan het leven worden? Echt sexy doet er nog een schepje bovenop, om te laten zien wat de consequenties zouden kunnen zijn.
Maak kennis met Fiebie Koolveld, mijn dertienjarige heldin. Bij haar op het schoolplein maken minderjarige dealers de dienst uit, in garageboxen en fietstunnels voltrekken zich duistere zaken, en volwassenen geven niet thuis. Vaak heeft Fiebie het gevoel dat zij de enige op aarde is die zou willen dat iedereen wat minder gemeen was. Wanneer haar beste vriendinnetje op een dag spoorloos verdwijnt, begint Fiebie, in de hoop haar terug te vinden, aan een lange zwerftocht door de stad. Opgejaagd door een griezelige jongen die erop uit is háár te laten verdwijnen, dromend over haar moeder in Oezbekistan en hunkerend naar Johnny, bij wie zij in huis woont, belandt ze ten slotte bij Van Hamelen, expert in het opsporen van vermiste meisjes. En dan komt ze niet alleen achter bepaalde economische wetten, ze ontdekt ook zichzelf. In Echt Sexy gaat een onthutsende wereld open. Het is de onze.

Echt sexy door Renate Dorrestein

Toch niet zo sexy
De dertienjarige Fiebie Koolveld is het onderwerp van Renate Dorresteins roman, Echt Sexy. Ze zit op een school waar minderjarige drugsdealers de dienst uit maken. Op een dag krijgt ze te horen dat haar beste vriendinnetje, Sacha, spoorloos is. Ze gaat op zoek naar Sacha en komt in aanraking met de rare “wezens” van deze wereld. Dorrestein had een goed idee voor een boek maar het eindresultaat is dat niet. Echt Sexy is een matig boek.   Ten eerste is Fiebie een overtuigende, goed uitgewerkte dertienjarig. Ze is een lief en naïef meisje met problemen die iemand van haar leeftijd ook zou kunnen hebben. Zoals dat ze niet opvalt op school en lastige gevallen wordt door een jongen, die Klimwand heet vanwege zijn acne. Ze zorgt voor iedereen die het volgens haar nodig heeft. Daar vertrouwt ze nog weleens de verkeerde personen mee. Dat komt deels doordat ze de waarheid niet wil zien, zoals dat haar moeder al 6 maanden overleden is. Maar na dat ze Sacha, deels, terug hebben gevonden gaat ze de wereld eindelijk zien zoals hij is. Dat vindt ze zelf ook heel fijn, dat blijkt uit het volgende citaat: "Ergens is het wel een opluchting om dat toe te geven."
Ten tweede doordat het verhaal vanuit Fiebie’s perspectief wordt verteld is het overtuigend wat ze zegt maar er klopt iets niet helemaal. Ze vertelt wat ze ziet maar of dat er nou echt is, kun je tijdens het lezen in twijfel brengen. Je leest ook vaak hoe ze zich voelt over iets. Bijvoorbeeld over de bloemetjes die voor een pand staan die uit de grond waren getrokken “Konden zij het soms helpen dat ze hier stond? En trouwens, je mag als bloem toch zeker wel gewoon in een perkje staan, waar moet je anders blijven??”. Door haar jonge leeftijd heeft het verhaal jeugdig taal gebruik en overdrijft ze nog weleens.

Verder is de spanning in dit boek niet erg goed verdeeld, waardoor je het boek waarschijnlijk meerder keren zal weg leggen. Het eerste stuk is erg langdradig waarin verteld wordt over het leven van Fiebie en wat ervoor afging aan de vermissing van Sacha. Dit wordt verteld aan de hand van flashbacks. Tijdens de zoektocht is er meer spanning, doordat Klimwand haar wil meenemen en haar baantje bij van Hamelen. Ook doordat je door begint te krijgen dat er iets niet klopt bij Fiebie, blijft het spannend. In het stuk waarin Sacha wordt gevonden gaat alles steeds meer op zijn plaats vallen. Hierdoor blijf je goed in het verhaal zitten.
Wat Dorrestein in dit verhaal naar voren wilde brengen is dat een traumatische ervaring met een familielid je nog heel lang kan beïnvloeden in je keuzes en je de wereld anders kan gaan zien. Door de herkenning die ik zag in Fiebie, hoe ze is en welke keuzes ze heeft gemaakt, was ik, de lezer, wel geïnteresseerd naar het einde.   Het komt erop neer dat Renate Dorresteins roman Echt Sexy gaat over hoe een jong meisje omgaat met het verlies van haar moeder. Op grond van de overtuigende en goede uitwerking van de hoofdpersoon en vertelwijze kan het een goed boek zijn. Alleen door de slecht spanningsverdeling wordt het boek minder aantrekkelijk om te lezen. Fiebie heeft haar zoektocht al gemaakt in dit boek. Ik zou jouw zoektocht voortzetten naar een ander boek.