Beoordeling 7.6
  • 4e klas vwo | 667 woorden
  • 13 november 2014
  • 12 keer beoordeeld
Cijfer 7.6
12 keer beoordeeld

Het twaalfjarige meisje Katelijne Minderhoud groeit samen met haar zes broers op in een zeer gelovig boerengezin in Zeeland. Op de boerderij wordt hard gewerkt en geleefd met de Bijbel in de hand. Katelijne heeft dromen, angsten en ideeën, maar die kan ze absoluut niet delen met haar ouders en broers. Het boek kent allerlei kleine gebeurtenissen, die voor Katelijne van groot belang zijn. Zoals een simpel ritje met de familie in de auto dat uitloopt op ruzie. Of de opmerkingen van haar vriendinnetje Suzanne, die elke kans grijpt om Katelijne eraan te herinneren dat ze op de boerderij tussen de koeien leeft en dat je dat best kunt ruiken. Katelijne heeft het moeilijk als enigst meisje, maar ze slaat zich erdoorheen.

Franca Treur (1979) groeide op in een gelovig gezin met drie broers op een boerderij op Walcheren. Op haar achttiende vertrok ze naar Leiden om psychologie te studeren. Daarna switchte ze naar Nederlandse letterkunde waar ze in 2003 afstudeerde en in 2004 studeerde ze af bij Literatuurwetenschap.
In haar studententijd schreef ze veel voor het studentenblad van de reformatorische studentenvereniging CSFR, tot ze in 2001 met het geloof brak. Verder schreef ze ook voor universitair weekblad Mare. Daarnaast werkte ze onder meer in de thuiszorg en als docent Nederlands op de Haagse Hogeschool. Later doceerde ze Nederlands als tweede taal aan buitenlandse studenten en gaf ze cursussen rapporteren bij de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid te Den Haag.
In oktober 2009 debuteerde ze met de roman Dorsvloer vol Confetti en het boek groeide uit tot een bestseller. Een jaar na verschijnen ontving ze het honderdduizendste exemplaar, een voor de gelegenheid gemaakte uitgave op Bijbelpapier. Franca woont in Amsterdam. Daar werkt ze aan haar tweede roman en schrijft ze artikelen voor diverse media.

Het boek is zeer duidelijk opgebouwd. Het is in chronologische volgorde geschreven, waardoor het makkelijk is om het verhaal te begrijpen. De familiesituatie, de omgeving en het leven van Katelijne zijn aan het begin van het boek al duidelijk. Er zijn geen rare sprongen in de tijd, alleen een enkele flashback, bijvoorbeeld naar de tijd dat de opa nog leefde en hij Katelijne mee nam naar het dorp. “Opa ging elke donderdagmiddag. Hij deed dan boodschappen bij Tref, kocht sinaasappels p de markt en daarna ging hij naar De Vriendschap.” Blz 154.
Verder speelt het boek zich helaas voornamelijk af op de boerderij. Een enkele keer gaat Katelijne naar haar tante in de stad, waar ze het helemaal geweldig vindt. Er gebeurt verder tamelijk weinig in het boek.

Het verhaal kan prima waar gebeurd zijn. De streng gelovige familie Minderhoud woont op een boerderij, de oudste zonen helpen vader elke dag en Katelijne helpt haar moeder in het huishouden. Een typisch ouderwets boerengezin. Franca Treur is zelf ook opgegroeid in een gelijke situatie en daardoor heeft zij haar eigen (natuurlijk waargebeurde) verleden er in kunnen verwerken. Ze heeft in het boek beschreven hoe het is om als jong meisje in een streng gelovig gezin op te groeien.

De bedoeling van het boek is om te illustreren hoe het is om als jong meisje in een streng gelovig gezin op te groeien. Daarbij speelt het verhaal zich ook nog af op een boerderij, waardoor je als meisje altijd naar koeien ruikt. Het boek laat ook duidelijk het verschil zien tussen de jongens en meisjes. De bijbel is ontzettend belangrijk

Ik had meer verwacht van dit boek. Het verhaal was vrij eenzijdig. Katelijne ging eenmaal naar haar tante in de stad waar ze het helemaal geweldig vond, dus ik had gedacht dat ze wel zou proberen te ontsnappen aan het leven op de boerderij. “Ze heeft een schrift waarin ze droomt van verhuizen naar een stad waar ze vanuit haar  bed de treinen kan horen.” Blz. 40. Maar na 200 bladzijden gebeurde er nog steeds niet veel voor ik het wist was het verhaal afgelopen. Het is verder een prima boek, maar als je een beetje avontuur zoekt in een verhaal is dit boek niet geschikt.