• Recensie door Micky
  • 3e klas vwo | 744 woorden
  • 22 juni 2019
  • nog niet beoordeeld
Cijfer
nog niet beoordeeld

Verbouwing van het leven van Mathilde

De verbouwing, het boek is geschreven door Saskia Noort, de genre is thriller & detective, de eerste uitgave was in 2009. Mathilde, de gedeelde hoofdpersoon en ik-vorm, vertelt het verhaal uit haar perspectief, opent haar eigen kliniek als plastische chirurg. De andere hoofdpersoon die minder aan bod komt, maar ook zijn eigen hoofdstukken heeft is haar zoon Thom, die een grote rol speelt in het boek, want hij ziet dingen uit een ander perspectief. De echtgenoot van Mathilde en vader van Thom, Rogier, is bezig met de verbouwing van het huis terwijl Mathilde haar kliniek draaiende houdt met samenwerkingen met Johan. De verbouwing van het huis loopt niet goed en kost veel meer tijd en geld dan gepland, zeker omdat Rogier met een ‘groene’ aannemer werkt en Rogier bang is voor de stijgende grondwaterpeil en dus het huis verhoogd moet worden. Ondertussen komt Mathilde een oud vriendje van het gymnasium tegen, Johan, die haar wel uit de brand wil helpen. Johan komt opeens met veel geld en brengt Mathilde in een situatie waar ze niet in wil zijn, van orgaanhandel tot betrekking met wapens. Ook heeft Rogier een verhouding met de Marzena, een Poolse vrouw met een klus bedrijfje, die hem wel wil helpen met arbeiders. En heeft Mathilde een verhouding met Johan, omdat ze lust heeft naar seks. Ik vind het een enorm goed boek, hier heb ik een abstract motief voor, een leidmotief en een inhoudelijk argument voor.

Ten eerste was zo goed omdat er in het boek zo veel motieven voor kwamen, een motief die mij heel erg aansprak in het boek was liefde, de lust naar iemand, Johan en Mathilde, Marzena en Rogier, ook al weet je dat het fout is toch vreemd gaan op iemand, maar het toch te doen. De angst om de macht over je leven kwijt te raken, maar je kan er niks tegen doen. Alleen eraan toe geven. En steeds verder erin te gaan en steeds meer te verliezen van wat van jou is. De toeval dat precies wanneer Mathilde alleen is aan de bar ze Johan tegenkomt die geïnteresseerd is in het helpen met groeien van haar bedrijfje en dat zij al een verleden samen hadden, een korte relatie op de middelbare school.

Ten tweede sprak het boek mij zo aan door het leidmotief, nadat ik het boek uit had heb ik hier over nagedacht, dat er tijdens de verbouwing van het huis, ook nog de verbouwing van menselijke lichamen plaatsvond in de kliniek. Maar dat zijn niet de enige motieven, ook is er een verbouwing in het leven van Mathilde en Rogier, van relatie naar geen relatie en van samenwonen naar apart wonen. En is natuurlijk het leven van Thom ‘verbouwd’ door wat hij allemaal heeft meegemaakt, tijdens de verbouwing.

Het laatste argument is het inhoudelijke argument, het boek kon ik zo lekker snel doorlezen omdat de stijl fijn was, korte zinnen, modern taalgebruik, vaak een beetje grof en veel beschrijvingen waardoor alles duidelijk is. Het thema was duidelijk voor mij, de angst om de macht over je leven kwijt te raken. Want dat is precies wat er gebeurde bij Mathilde. Thom zijn rol in het boek was denk ik het boek grappig maken, door zijn leuke gesprekken met de Poolse verbouwers, kon hij het boek even uit de spanning halen en mensen laten dwingen om door te lezen. Want je wil weten wat er hierna gebeurt, dat wil je echt. De vertelde tijd was kort, met een paar flashbacks om dingen duidelijker te maken. De ruimte vond ik een beetje herkenbaar, ergens in de 21e eeuw en in Noord-Holland, dicht bij de duinen had Saskia het over.

Ik vond het boek erg goed, wat je vast wel kon lezen in de bovenste alinea, dat komt door de motieven die je aan het denken zetten en omdat Saskia het boek spannend kan houden. De motieven vond ik het boek een geheel maken, als ik aan het woord de verbouwing denk, denk ik niet alleen aan de verbouwing van het huis, maar ook aan van lichamen en van het leven van Mathilde, Thom en Rogier, ik heb meer boeken van deze schrijfster gelezen voorheen, maar dit is toch wel mijn twee naar favoriete boek, na de eetclub. Hoe ver ga jij?

(Als je dit verslag gebruikt, check nog een keer de spelling en zorg dat de juiste cijfers zijn uitgeschreven, ivm dyslectie!)