Beoordeling 5.7
  • Klas onbekend | 369 woorden
  • 16 maart 2003
  • 37 keer beoordeeld
Cijfer 5.7
37 keer beoordeeld

De film gaat over de betoging die plaatsvond op 30 januari 1972 in Ierland. Ze betoogden voor gelijke rechten tussen katholieken en protestanten. Dit moest normaal een geweldloze manifestatie zijn, maar er broken toch rellen uit en 13 mensen werden gedood. Het begin van de film is uiterst saai, ik denk dat ik zelf in slaap ben gevallen. Maar eens dat de betoging begonnen is werd de film al minder slaapwekkend. De film is niet gedraaid met een vaste camera, maar met een draagbare camera. Door dit onstabiele beeld is het net alsof men het allemaal zelf meemaakt. Wat wel vervelend is, is het feit dat de camera steeds verspringt van ene locatie naar een ander, zonder dat men het echt verwacht. Dan staan we midden in de betoging, dan in het politiebureau en dan opeens bij de para’s. Dit creëert een zeer verwarrend effect. Ik denk niet dat de film een zeer objectieve visie geeft op de feiten, omdat de coproducent Don Mullan op z'n vijftiende zelf ook in de 'mars' meeliep en vlak naast de 17-jarige Michael Kelly stond toen die werd doodgeschoten. En dus is het onmogelijk dat hij een objectieve kijk op de zaken heeft. Het is duidelijk te merken dat in de film alle schuld in de schoenen van de Britten wordt geschoven. Dit is vooral goed te merken op het einde van de film waar ze tekst tonen waarin staat dat de soldaten die de 13 mensen hadden doodgeschoten niet werden veroordeeld en zelfs een medaille hadden gekregen. Dit wekt echt een anti-Britten gevoel op. Ik zeg nu niet dat wat die soldaten deden goed was, maar het is onmogelijk dat alle schuld bij hen ligt, zoals in de film wordt duidelijk gemaakt. De film is volgens mij ook enkel gebaseerd op de getuigenissen van de bevolking, en die van de soldaten word kortweg afgebroken door te tonen dat de soldaten tegen elkaar zeiden dat als ze allemaal dezelfde getuigenis aflegde er geen probleem zou zijn. De cast werd goed gekozen, want heel veel mensen die in de film te zien zijn, namen in 1972 ook deel aan de échte betoging. Dit zorgde er waarschijnlijk voor de betoging ook zeer realistisch leek. Kortweg: een matige film.