• 94 keer beoordeeld
Cijfer 5.8
94 keer beoordeeld

Boekcover Bibi Xtra
Bibi Xtra door Caja Cazemier

Bibi Xtra, Caja Cazemier

Bibi (15) is een meisje dat heeft besloten dat haar gewicht en omvang geen probleem is.  Maar als ze leuke kleren wil kopen is dat wel een probleem. Op een middag gaat ze naar haar vriendin Valerie. Haar oma is dan toevallig op bezoek en is in de serre aan het naaien met haar naaimachine. Die middag leert de oma van Valerie Bibi haar eigen kledingstukken maken. Vanaf die middag is Bibi altijd bezig met stofjes, garen en naaimachines. Het boek is geschreven vanuit Bibi zelf, dat geeft heel veel sfeer aan het boek. De bitsheid waar mee ze reageert als iemand haar uitlacht voel als je het leest. Ik denk dat als meisjes die net zoals Bibi last hebben van overgewicht en ook moeite hebben met mooie en lekkerszittende kleding te kopen bij dit boek het idee krijgen dat dat niet hoeft te betekenen dat ze niet dun hoeven te zijn om mooi te zijn. Maar ook voor meiden die daar geen last van hebben is dit een heel leuk boek omdat er niet alleen meiden met een wat bredere omvang in voorkomen maar ook meisjes die daar geen last van hebben.

Bibi draagt eigenlijk alleen nog maar kleren die ze zelf maakt en maakt daar heel veel indruk mee op school. Een meisje uit haar klas die ook overgewicht heeft vraagt op een dag aan haar of ze ook wat voor haar wil maken. Een week later vraagt een iemand anders aan haar of die ook wat kleding van haar mag. Als ze in de weken die volgen steeds meer meldingen krijgt van kinderen die ook graag een kledingstuk van haar willen besluit ze om een eigen bedrijfje te beginnen: Bibi Xtra…………

De wilskracht die Bibi heeft met samen met al haar stofjes, ontwerpen en haar naaimachine spat uit het boek. Ze beschrijft de ontwerpen die ze maakt zo, dat ik het me helemaal voor me zie. Toen ik het boek uit had, had ik zelf ook zin om zelf kleding te naaien en het dan te gaan verkopen. Bibi Xtra is een Xtra geweldig boek omdat er Xtra wordt bewezen dat je ook Xtra mooi kunt zijn zonder Xtra slank te zijn!

Titel: Bibi Xtra

Schrijfster: Caja Cazemier

Uitgever: Ploegsma Amsterdam