Cijfer 7.2
54 keer beoordeeld

Titel: Bad boys for life!
Auteur: Vrank Post
Uitgever: Manteau
Uitgave: Mechelsesteenweg 203, te Antwerpen, 2008

‘WHOLAAAAAAAAHH! LIGGEN ALLEMAAL! HOOFD NAAR DE GROND! NIET OPKIJKEN OF IK SCHIET ZO JE HARSES AAN FLARDEN! LIGGEN! LIGGEN! LIGGEN!’ In het midden van het kantoor staat een jongeman. Vlassig baardje, witte djellaba onder een zwarte winterjas met capuchon. Het boek begint zo. Een opvallende introductie maakt haar entree en probeert de focus te leggen op de hevige emoties en overbodige uitroeptekens die van het papier afspatten. Laatst stond er een artikel in het NRC Handelsblad over de huidige politieke situatie in Afghanistan. Het grote verschil tussen het moderne leven in Nederland en het politiek corrupte Afghanistan belast de Nederlandse maatschappij. Het heeft talloze immigratiestromen tot gevolg, en latere generaties die de slechte omstandigheden in hun vaderland wreken. Mislukte kindsterretjes die de keiharde realiteit proberen te ontsnappen en hun vrijheid in Nederland misbruiken om de situatie naar hun eigen hand te zetten, reageren hun frustraties op de verkeerde manier af. De identiteit van deze jongeren is verscheurd tussen verschillende wereldbeelden.
Het verhaal Bad Boys for life gaat over Omar en Joost, twee jongens die onterecht vast zitten in de jeugdgevangenis. Ondanks hun verschillende achtergronden kunnen de jongens het samen goed vinden. Omar zat al sinds jonge leeftijd in de jeugdgevangenis vanwege bedreigingen. Joost daarentegen had een meisje verkracht. Hij wachtte op zijn rechtszaak om het tegendeel te bewijzen. Tijdens het uitzitten van hun straf werden ze verliefd op hetzelfde meisje (Miriam). Hierdoor werd hun vriendschap vaak op de proef gesteld. Uiteindelijk ontstaat er een ruzie tussen de (goede) vrienden. Joost vertelde toen aan iedereen dat Omar van plan was om naar het buitenland te vluchten tijdens zijn verlof. Omar nam wraak door te verklikken dat Joost in de gevangenis zat vanwege verkrachting. Omar mag uiteindelijk toch op verlof. Tijdens het verlof van Omar wordt Joost zwaar mishandeld door zijn medegevangenen, en krijgt hierdoor ook een slechte reputatie. De broer van Omar gaat tijdens zijn verlof dood. Omar gaat meteen naar de moskee om te bidden. Daar ontmoet hij een jongen genaamd Abdullah. Van hem leert hij de essentie van de islam en herkent daarin het geen waar hij sinds jonge leeftijd al voor wilt vechten. Maar Abdullah wordt terug gestuurd naar het gevaarlijke Afghanistan, en gaat daar op vroege leeftijd dood in het bijzijn van Omar. Dit maakt Omar erg overstuur en hij besluit om terug te keren naar Nederland, met het doel om het geweld in Afghanistan te stoppen. Een kritieke situatie vol spanning volgt, waarbij ook oude vriendschappen uit een onverwachtse hoek opduiken.
Bad boys for life is een waargebeurd verhaal. Dat gaat over de keiharde realiteit die de jongeren proberen te ontwijken. Soms lukt dit niet, waardoor ze moeten leren te leven met de consequenties van het leven op straat. Meestal gaat dit niet zoals oorspronkelijk de bedoeling was. In het verhaal zelf maakt Vrank Post steeds sprongen tussen het verleden en heden. Hierdoor bouwt hij veel spanning op, althans dat heb ik gemerkt als lezer van het boek. In het verhaal worden verschillende personages beschreven. Een van die personages heet Omar. Omar is een Marokkaan die op jonge leeftijd in de jeugdgevangenis terecht komt. In de gevangenis laat hij vaak merken dat hij zichzelf beter vind dan de andere gevangenen. In het verhaal wordt ook een andere jongen regelmatig naar voren gebracht, (Joost). Joost is een Nederlandse jongen die onterecht vastzit. Hij wordt veroordeeld voor verkrachting, maar Joost is onschuldig. Vrank Post werkt zelf in een kliniek voor probleem jongeren. Hij schrijft dus voornamelijk uit eigen ervaring. Het thema van het boek komt heel duidelijk naar voren. Het gaat namelijk over jeugdcriminaliteit. Het thema gaf mij een duidelijk voorbeeld over het leven van jongeren die uit gebroken gezinnen komen. Ik vond het een heel mooi en ontroerend boek om te lezen. Het was absoluut geen saai boek. Het verhaal is niet langdradig of eenzijdig, maar juist spannend en verassend. Dat kon ik vooral erg waarderen aan het boek. Ik raakte ook erg gehecht aan Joost. Ik leefde vooral in het begin van het boek met hem mee. Ik vind het ook bijzonder dat het een waargebeurd verhaal is. Het raakt je hierdoor toch iets meer.
Het boek heeft mij diep geraakt. De situaties in Afghanistan werden vanuit verschillende perspectieven belicht. Meestal kom ik alleen meer te weten over deze situaties door de media, hier worden meestal veel dingen weggestopt. Door het boek kwam ik juist meer te weten over de waarheid van deze verhalen. Omdat Vrank Post deze verhalen zo realistisch mogelijk moest weergeven, zijn er veel schokkende pagina’s in het boek. Door deze schokkende pagina’s is het boek voor 13 jaar en ouder.