• 5e klas havo | 693 woorden
  • 2 april 2020
  • 72 keer beoordeeld
Cijfer 8.2
72 keer beoordeeld

Boekcover Twee koffers vol

In twee koffers vol is het decor joods Antwerpen. Chaja, die filosofie studeert, is op zoek naar meer houvast dan de boeken haar kunnen bieden. Dagelijks wandelt ze met de kleuter Simcha Kalman, een ontroerend buitenbeentje in een orthodox joods gezin, naar de vijver in het stadspark om zijn geliefde eendjes te bezoeken. Met een oude vriend van haar vader, meneer Apfe…

In twee koffers vol is het decor joods Antwerpen. Chaja, die filosofie studeert, is op zoek naar meer houvast dan de boeken haar kunnen bieden. Dagelijks wandelt ze met de kleuter …

In twee koffers vol is het decor joods Antwerpen. Chaja, die filosofie studeert, is op zoek naar meer houvast dan de boeken haar kunnen bieden. Dagelijks wandelt ze met de kleuter Simcha Kalman, een ontroerend buitenbeentje in een orthodox joods gezin, naar de vijver in het stadspark om zijn geliefde eendjes te bezoeken. Met een oude vriend van haar vader, meneer Apfelschnitt, voert zij geestige gesprekken over de komst van de Messias, terwijl haar vader zelf op zoek is naar koffers die hij lang geleden heeft begraven.

Het boek werd in 1998 verfilmd door Jeroen Krabbé onder de titel left luggage.

Carl Friedman debuteerde in 1991 met de novelle tralievader, waarin beschreven wordt hoe een kind tevergeefs probeert door te dringen in het kampverleden van haar vader. In 1996 verscheen de verhalenbundel de grauwe minnaar.

Twee koffers vol door Carl Friedman

Boek Twee koffers vol
Schrijver Carl Friedman
Jaar van uitgave 1993

Recensie
Publicatiedatum 18-03-2019
Taal Nederlands
Recensietitel Bagage vol herinneringen
Recensent Mette Lenting

Bagage vol herinneringen

‘En jij, jij graaft niet naar koffers, jij wil je verloren zelf opgraven!’ Het boek heet ‘Twee koffers vol’. De titel slaat op de bagage die iedereen die de oorlog heeft meegemaakt en wie deel uitmaakt van de tweede generatie, moet meedragen in het leven. In het verhaal zie je hoe de mensen omgaan met het gevolg van de tweede wereldoorlog en de holocaust.
Een holocaust verleden hoe ga je daarmee door het leven?

Carl Friedman debuteerde in 1991 met haar eerdere boek ‘Tralievader’. Ze werd geboren in 1952 en groeide op in Eindhoven in een joodse buurt en later in Antwerpen. Het boek ‘Twee koffers vol’ werd later in 1998 door Jeroen Krabbe verfilmd onder de naam ‘Left Luggage’. Carl Friedman is eigenlijk een schuilnaam, haar echte naam is Carolina Klop. Vroeger schreef Carl ook columns voornamelijk voor het dagblad Trouw. Ze schrijft nog steeds boeken maar is gestopt met het schrijven van columns.

Het verhaal speelt zich af in de jaren zeventig in Antwerpen. Een meisje, Chaja de hoofdpersoon, studeert filosofie. Ze woont op zichzelf in de stad. Ze heeft meerdere banen waarvan een, een bloemenkransmaker voor begrafenissen is. Ze werkt ook bij een orthodox-joodse familie als kinderoppas. Dat gezin bestaat uit vijf kinderen, Chaja raakt al snel gehecht aan de peuter Simcha Kalman. Elke dag wandelen Chaja, Simcha en de baby tweeling door het park naar de vijver. Simcha is erg geobsedeerd door de eendjes en wilt liever zelf ook een eendje zijn. Chaja wordt door de Kalmans en vooral meneer Kalman gezien als ‘joods uitschot’. Toch mag ze daar werken en voor de kinderen zorgen. Chaja’s vader zoekt naar twee koffers uit de tweede wereldoorlog die hij ergens had begraven. Chaja praat regelmatig met een oude vriend van haar vader, meneer Apfelschnitt, over de betekenis van het leven. De conciërge in het gebouw van de Kalmans is sterk vijandig naar Chaja toe en Chaja heeft dus vaak een onenigheid of een ruzie met hem. En dan gebeurt er iets verschrikkelijks.

Ik vind het een erg mooi boek om te lezen. Het verhaal laat je beseffen dat de tweede wereldoorlog, voor heel veel mensen nog niet voorbij is. Ik vind het een intrigerend en fascinerend boek met veel geschiedenis erin waar ik wel van hou. Het boek is niet voorspelbaar. Ik had bijvoorbeeld nooit verwacht dat Simcha op het einde dood zou gaan. Chaja’s vader heeft zichzelf; de koffers niet gevonden. Ik vind het erg belangrijk dat een boek niet voorspelbaar is want dan blijft de spanning in het boek zitten en wil je graag verder lezen.
Ik vind het een erg mooi boek omdat het vanuit het perspectief van de joden is geschreven.
Je leert daardoor beter begrijpen hoe mensen zich hebben gevoeld in die tijd en hoe ze daar mee zijn omgegaan. Ook begrijp je beter welke gevolgen dit had voor de tweede generatie na de tweede wereldoorlog. Daarnaast lees je stukken van de geschiedenis van hoe het was voor joden in de holocaust. Het is bijzonder en intrigerend om te lezen hoe de familie Kalman en Chaja en haar familie daar mee zijn omgegaan.

De stijl van het schrijven is erg fijn om te lezen. Het verhaal is chronologisch geschreven dus makkelijk om te begrijpen. Soms staan er wat lastige joodse woorden in maar daar kan je gemakkelijk overheen lezen om het verhaal te begrijpen. Wat mij ook aanspreekt is het open einde van het boek. Het einde laat je nadenken over de dingen waar Chaja zelf ook over nadacht zoals het leven en de gevolgen van de holocaust na de tweede wereldoorlog.

Concluderend vind ik het een erg bijzonder, interessant maar ook wat betreft thema een zwaar boek. Het is zeker een aanrader voor mensen die het interessant vinden om te lezen over het leven in de tweede wereldoorlog en de psychische gevolgen daarvan. Hou jij dus van dit genre? Ga dan snel naar de winkel en lees dit boek!